Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl

Jag glömmer aldrig när jag jobbade i ett stall, och en kund/hästägare var där och hälsade på, studerade mig när jag satte på en häst ett bogskydd, och frågade helt seriöst om det var hästens pyjamas!

KL

Detta var väl ett år sen nu, men iallafall... Jag hade köpt nya boots till hästen -- silverfärgade. Klädde på hästen dem i stallgången och eftersom de var nya så blänkte de vackert. Var precis klar när en mamma till en av stallflickorna kom in och utbrast med stor förvåning (nästan förtvivlan): "Varför har den muffinsformar runt fötterna?"

:D

Haha :p Undrar vad dom tänkte:D

Har en liknande historia.
Jag har en häst som kallas för Micke, han heter något annat. Jag hade honom uppstallad i ett stall där det fanns ett arabsto som kallades för Lisa.

Det här va på våren och Lisa va lite brunstig.

Står på posten (då den fortfarande fans) och pratar med en kompis som oxå höll till i det här stallet. Det var väldigt mycket folk.

Jag- Åhh, jag blir så trött på Micke!
Kompisen- Vadårå?
Jag- Jo, han ska hela tiden hålla på och klättra på Lisa, hon är ju inte intresserad av honom och blir ju bara sur.
Kompisen- Har han inte förstått att han inte kan få till det där?
Jag- Nä, han bara håller på och går efter henne och ska på henne hela tiden!!

Vi fortsätter en liten stund tills jag ser att folk tittar lite konstigt på oss:p Det är ju inte så vanligt att hästar heter Micke och Lisa :D

MVH
Russin8

Förut så diskuterade vi hästar i klassen och de sa jag "min ponny hatar killar"
Då svara en kille "har hästar rönkenblick!?:nailbiting: " sen ville alla killar veta om hästar ser igenom kläderna:banghead:

Och en gång när jag var i stallet så hade en tjej sin pojkvän med till stallet och han fick rida hennes häst. När hon sa "få fram honom" så svarade han "VADÅ!? Med de här va?" Och så tog han tyglarna och börja svänga dem upp och ner och fattade inte varför hästen inte gick fram:rofl:

kl
jag har ju nyiigen köpt min första häst. när min icke hästintresserade moster fick höra att jag köpt häst så var hennes reaktion.. -oj, varför sa hon inte det tidigare. min sambo har ju en som han vill bli av med.-

sen när man frågar om mer info får man veta att det var en travare utan hopp om fortsatt travkarriär, med skador, och som hotas av slakt. ok om den varit skadefri, då hade min sambo varit intresserd eftersom han letar efter en ridhäst.

blir så irriterad av min mosters reaktion. jag känner verkligen för varje djur som måste avlivas, speciellt i en för tidig ålder, oavsett användningsområde. jag har verkligen med stort övervägande och hjärta valt ut min häst och absolut inte medvetet varit ute efter en häst med skador. jag ska ju dela den med mina barn och iom att jag inte är expert, så vill jag inte försämra allas odds med att köpa en häst där jag innan vet att det är problem. ska jag nu hux flux få dåligt samvete för att hennes sambo inte lyckats hålla sin häst skadefri. dumpa den stackars kraken på oss bara.:(

så.. sens moral.. de okunnigas ide om att hästar är som en treväxlad maratoncykel stör mig. det krävs lite mer engagemang när man köper. både för häst och människas skull.

missförstå mig rätt. det ör inte hästens ras, som gör mig irriterad, utan att jag i 30 år väntat på att köpa min drömhäst, och när jag gör det får dåligt samvete lagt i knäet av en med noll djurintresse, bara för att jag valt en extern häst istället för en inom släkten.

Släpp det dåliga samvetet, det är ju hon som borde ha dåligt samvete för att hon försöker lura på dig en trasig häst.

Jag har också råkat ut för det, jobbig situation när en av mina föräldrars bästa vänner står och pratar om hur fin och snäll hästen är, när jag står där och tittar på en utmärglad krake som behövde träffa veterinär och hovslagare asap.

En nybörjare, från ridskolan jag stod på med min häst för några år sedan, utbrast "Men Gud! Har hon brutit benen!?"

Jag svarade; "Nej, då skulle jag ju verkligen inte rida!"

"Men varför har hon gips på benen då?"

Jag insåg att hon syftade på hästens vita benlindor. :rofl:

Hahahaha!

**

Var med och tittade på min kompis hoppspecial och i den gruppen får alla från grupp 2 och uppåt vara med. Efter lektionen hörde jag en liten tjej säga "varför är det bara 1 häftstift på bokstaven A, men på dom andra är det 2?" till sin mamma. Denna tjejen verkar inte vara så fokuserad på ridlektionerna då jag har hört min kompis berätta både om hur hon helt plötsligt kan rida ur volterna och allt möjligt. Ibland undrar man om det är föräldrarna eller dottern som faktiskt är intresserad av att rida, haha!

Var med och tittade på min kompis hoppspecial och i den gruppen får alla från grupp 2 och uppåt vara med. Efter lektionen hörde jag en liten tjej säga "varför är det bara 1 häftstift på bokstaven A, men på dom andra är det 2?" till sin mamma. Denna tjejen verkar inte vara så fokuserad på ridlektionerna då jag har hört min kompis berätta både om hur hon helt plötsligt kan rida ur volterna och allt möjligt. Ibland undrar man om det är föräldrarna eller dottern som faktiskt är intresserad av att rida, haha!

Jag fattar inte. :confused:

Tror att hon kanske syftar på bokstäverna på väggen? Alltså lapparna. Att en bara hade ett häftstift men alla andra hade 2? Kanske.. eller?

Inget ord direkt, men en händelse som hände för flera år sen som jag fortfarande kan ha lite roligt åt.

Jag hade mina hästar på sommarbete hos en tjej som har väldigt mycket mark men kan absolut inget om hästar men brukar hyra ut sin mark som sommarbete.
En dag så ringde hon mig till jobbet och var helt förstörd och talade om att nån hade skjutit min lillponny (shettisen)
Vaaaa, vad har hänt frågade jag med lite panik i rösten.
Hon svarade att han ligger helt död i hagen och den andra hästen står bredvid honom och ser ledsen ut.
Jag sa att jag kommer på en gång, men att det tar mig drygt en timme att åka från jobbet.

När jag lagt på luren så kom jag att tänka på att shettisen ganska ofta brukar lägga sig ner och vila på sidan en stund mitt på dan när det är som varmast. Och då kan han se lite död ut.
Så jag ringde upp henne och frågade om hon kunde gå ut till hagen och gå fram till hästen för att kolla lite närmare på honom.
Det gjorde hon och rätt som det var så hörde jag från henne: Oj, han lever!

Jag vet inte vad hon fått i från att han skulle vara just skjuten, men jag skrattade gott åt det när jag förstod att han inte var död :-)

Och en annan gång så ringde hon mig för att tala om att min lilla arab hade rymt från hagen. Den häst som hon kallade lilla araben var ett russ men hon trodde att han var en arab för att han gick i samma hage där det annars bara var araber som gick.

*kl*

En dag när jag var i stallet stod det några barn i elvaårsåldern utanför en av hästarnas box. De var helt hänförda och pekade och pratade om hur hästen höll på att föla. Så jag kastade en blick ditåt, och såg att den gamle valacken låg på sidan i boxen och sov. "Fölet" var snoppen :D :o :D.

Det fanns också en tid en tjej i stallet som försökte verka mer kunnig än hon var, vilket kunde ge ganska roliga kommentarer. Bland annat berättade hon stolt att hon hade tränat skänkelvikning med ridskolehästen i boxen (genom att putta på den) inför klubbdressyrtävlingen (där det definitivt inte ingick någon skänkelvikning). En annan gång talade hon om för mig att min häst som hade varit halt såg mycket mindre halt ut. Det var ju trevligt att höra, men eftersom hästens hälta hade varit minimal och bara hade varit synlig efter böjprov så undrar jag vad hon hade sett tidigare ;).

När jag var yngre var jag skötare och ledde nybörjarna på deras lördagslektioner. Jag hade en sköthäst som imellanåt gav ett ljud ifrån sig som låter något i stil med "öööööööööhhhhh". Jag hjälpte precis upp nyfbörjaren när Poesi, som ponnyn hette, började låta så. Nybörjarens mamma som stog en meter ifrån huvudet kastar sig flera meter bort. Förskräckt utbrister hon "Hon morrar! Hon tänkte bita mig!". Det tog en god stund och flera "morrningar" innan jag lyckats övertyga mamman att hästar inte morrar när de planerar att bitas ;) Men nära min sköthäst gick hon inte mer den dagen

LoL herregud stackarna lättskrämda som fan:D

Åh vilken rolig tråd, har skrattat så jag gråtit halva kvällen... Jag vet inte om det räknas men den här bilden tog jag i Massimo Duttis skyltfönster i Sevilla häromåret. Vi får hoppas att de inte sysslar med hästar på MD :D
2012-11-23203955_zps3e003d66.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve