Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

KL

Fick häromveckan höra en beskrivning på att borsta hästen:
- Är det inte jobbigt att skura hästarna?

:D

Inget ord så men ändå lite lustigt...

Jag skulle hämta ut domosedan på apoteket till min häst.

Jag skulle då skoja lite.. O sa ja tar man lite av detta så sover man väldigt gott sen.

Hon helt seriöst. Jag tror inte att det är så bra faktiskt.

Då fick jag ju förklara att jag bara skoja annars hade hon väl inte släppt iväg tuben till mig... :rofl:

Min mamma har alltid varit fast besluten om att hon vill ha en Mustang efter att ha ett en dokumentär om vildhästar.
"Åh, skulle jag ha häst så skulle det vara en mustang! Du vet väl om att man inte behöver klippa klorna på dom va? Himla billigt och bra.."

Pratade med pappa en gång om hur hästar sover och han frågar om dom ligger på sidan och sover samt att det måste bli obekvämt för att marken är så hård.
Jag förklarar att dom oftast står och sover varpå han svarar lite förvånat; "Vadå, lutar dom sig emot ett träd då eller?"

En kompis som var med till stallet frågar varför vi ger så himla mycket hö i boxarna, dom äter ju inte upp allting.
Hästarna står på halm.

*KL*

Jag var med min häst på ponnyridning mitt i sommaren och en liten tjej ville komma och klappa hästen. Hon tittar på mig medan hon klappar och säger - Visst är hästen glad nu när den viftar på svansen? :D

Min sambo blev så förvånad i början av förhållandet när jag ska att jag skulle rida för tränare. -Men jag trodde du redan kunde rida?! Haha :p

Typ som att man lär sig svänga och start och stopp och sedan är man fullärd. Fortfarande blir han lite fundersam när jag försöker förklara varför det är bra att rida för tränare...

:rofl: känner igen det där!

Efter många år på ridskola och rätt många ridläger tyckte tydligen min pappa att jag var fullärd. Min sköthäst hoppade varje vecka för Helena Persson, och ägaren lät mig en gång hoppa fram för Helena , innan hon satt upp...
Jag var eld och lågor när jag kom hem och tjattrade om hopptränare och min sköthäst osv.
Pappa sa " men, du har ju vunnit en hopptävling helt överlägset redan, det är väl ingen skillnad?"
Den tävlingen han menade var min första hopptävling...på en enögd islandshäst som var 27 år vid tillfället och vi hoppade väl...40cm?

Eller som den enda gången min pappa svängde förbi en tävling som jag skulle vara med på.

Jag var 12 år, klubbtävling med min c-ponny, alla andra red storhästar, hoppning på LC-höjd var det. Jag och min ponny vann.

Min farsa: men alltså hoppade inte de andra flera hål högre än dig? Borde inte någon av dem ha vunnit?

Man tackar :meh:

*KL*

Jag var med min häst på ponnyridning mitt i sommaren och en liten tjej ville komma och klappa hästen. Hon tittar på mig medan hon klappar och säger - Visst är hästen glad nu när den viftar på svansen? :D

Min sambo blev så förvånad i början av förhållandet när jag ska att jag skulle rida för tränare. -Men jag trodde du redan kunde rida?! Haha :p

Typ som att man lär sig svänga och start och stopp och sedan är man fullärd. Fortfarande blir han lite fundersam när jag försöker förklara varför det är bra att rida för tränare...

Detta fick jag höra från min svärfar när jag sa att jag skulle rida lektion :P Ja och Anja Pärson kan åka skidor men hon tränade som en idiot ändå ;)

Jag berättade på fikarasten på jobbet att jag ska köpa häst och tänker ha den i lösdrift. Någon frågade då vad lösdrift var och jag förklarade att hästen inte ska stå i stall/box utan gå i större hage med vindskydd bara.

-Vad ska du då med häst till? var frågan jag fick. :meh:

jo men det är väl klart, vad skall du ha hästen till om den inte skapar massa skit flr dig att mocka varje dag ? ;) Det är väl det som är största vinningen med att ha häst? :confused:

:angel:

De tog antagligen Thelma bokstavligt; att hästen BARA ska "gå i större hage med vindskydd", och inte ridas eller pysslas med alls.

Påminner om konversationen i helgen. Bör tilläggas att mina hästar står på lösdrift.

- Jaha... Vad gör hästarna nu när det är så tråkigt och kallt väder ute?
- Jadu, de gör väl som vanligt? Äter, sover och sådär.
- Men det måste ju vara skönt för dem att stå inne i värmen och ha det skönt nu på vintern?
- ...Fast hästarna går ju ute på vintern också.
- Men... Men, fryser dem inte?!
- Men om de fryser så får de täcke eller om det är riktigt dåligt väder så får de komma in någon natt ibland.
- men, men VA?? IBLAND?!
Hans ansiktsuttryck = :eek::nailbiting::nailbiting:

Din djurplågare! ;)

kl
En av mina bästa vänner sen 7-8 år tillbaka, har en förmåga att lyckas stänga av öronen så fort något om hästar nämns. Det är helt fantastiskt hur man kan ha en helt normal konversation men så fort jag berättar något så bara ser man hur blicken hos henne dör och hon svävar bort och svarar som mest: "Mm." eller "Jaha.". (Fattar inte hur vi lyckats hålla ihop så länge!) Men ibland så kan hon faktisk kommentera saker!

När jag berättar att jag ev ska köpa en häst till när familjen redan har två:
"Att köpa en häst till vore som att köpa en tv till när man redan har två och bara ställa bredvid."

I ett försök att verka intresserad kan hon till hästen som jag haft i två år säga: "Nämen, har du köpt ny häst!".
Nej, säger jag, det är samma som du såg förra veckan... och veckan innan den osvosv.

Haha jag vet! Kanske borde tänka om, inboxning 23/7 är den nya lösdriften? :D

Senast ändrad:

Men vaaaa!? :eek: Hur kan du ens få för dig att tvinga ut dina hästar en hel TIMME!? Tänk om det regnar, eller det kanske är SNÖ? Herregud...

;) Jag kan också behöva förklara för folk att det inte är jag som tvingar min hund att vara ute i snöoväder. Jag får snarare jobba för att hitta honom i någon snöhög och sen locka med något fantastiskt så kanske, kanske han kan följa med in.

Hahah, Jag är en sådan hästplågare!!! :eek::eek::eek:

Men allvarligt, du har väl inte hunden ute nu?? :nailbiting: min är bara inne! Han får gå på lådan tillsammans med katterna och andas genom en glipa i fönstret.

Hihihi, ska inte kapa tråden mer, detta var sista ;)

*kl*

Min förra pojkvän och jag var ute vid min hästs sommarbete där jag även red en annan häst, en skäck. Så vi var och pysslade om min och så kom skäcken in och han utbrister högt "Där ÄR ju den där KOhästen du brukar rida". Ägaren som envisades med att kalla hästen cowboyhäst såg måttligt road ut och jag försökte hyssja ner hans fortsatta kommentarer om att den verkligen SÅG UT SOM EN KO. I bilen hem fick vi ha ett samtal om att man inte kallar andras hästar för kor.

Var på apoteket och skulle hämta ut örondroppar för hund, fast till hästens mugg som hade eskalerat.
A: Det är ju kortison i dom här..
J: Japp
A: Så man får vara försiktig med doseringen och BARA ta 2-3 droppar i öronen.
J: Jag vet, men jag ska inte ha dom till öronen.
A: Nähä O_o?
J: Nej alltså jag ska ha dom till min häst.
A: Till hästens ÖRON?
J: Nej alltså till hennes ben.
A: Har veterinären sagt det?
J: Ja alltså det var ju hon som skrev ut det... Jag har använt dom förut och det fungerade så bra så!
A: Jaha......
Sen kände jag att jag fick skynda mig att betala innan hon inte lät mig få dom alls..

Min sambo har under OS-sändningarna blivit dressyrexpert och ser direkt när en piaff är bra eller dålig eller någon missar ett byte, ibland ser han saker snabbare än mig. Så var hans kompisar hemma hos oss och jag skulle bara snabbt kolla någon svensks ritt och under piaffen slänger han ur sig: NEJ NEJ inte bakåt!!! Och hans kompisar tittar storögt på honom och sen går det en stund och så missar hästen ett byte och han kommenterar det med att "det där kommer kosta" (Tack SVT's kommentatorer....) och jag svarar: Ja, verkligen och hans kompisar ser ut som två fågelholkar.

Min sambo har under OS-sändningarna blivit dressyrexpert och ser direkt när en piaff är bra eller dålig eller någon missar ett byte, ibland ser han saker snabbare än mig. Så var hans kompisar hemma hos oss och jag skulle bara snabbt kolla någon svensks ritt och under piaffen slänger han ur sig: NEJ NEJ inte bakåt!!! Och hans kompisar tittar storögt på honom och sen går det en stund och så missar hästen ett byte och han kommenterar det med att "det där kommer kosta" (Tack SVT's kommentatorer....) och jag svarar: Ja, verkligen och hans kompisar ser ut som två fågelholkar.

Det var ju gulligt! :D och jädrar vad han måste ha imponerat på kompisarna :p

Det var ju gulligt! :D och jädrar vad han måste ha imponerat på kompisarna :p

Haha ja han själv tycker inte det är så konstigt, men jag och resten av världen är förundrade för han sätter knappt en fot i stallet. :D
Dessutom tycker han det är roligare att titta på dressyren än hoppningen!:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve