Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Läste i en mäklarannons en gång, om en liten hästgård. Stallet hade plats för två ponnyer och två fullvuxna hästar...

:D

Inte så konstigt, då flera mindre stall har boxar både med ponny- och hästmått, därav uttryck som ovan för att ge en bild av hur stort stallet är :)

Det roliga i det var "fullvuxna", vilket antyder att ponnyer inte är fullvuxna utan fortfarande växer.

*KL*

Min man kom in för några dagar sedan efter att ha varit i garaget med vår son.

Maken säger så - Förresten så ligger din sådan där hovkrafs på stengången, V fick med sig den.

Jag såg ut som ett frågetecken, jag har bara ridkläder i garaget. Tills jag kom på att det nog måste vara en av stövelpådragarna som pojken fått med sig. Men maken hade ju lite rätt där, det ser ju faktiskt ut som en hovkrats.

En gång för länge sedan stod jag och tittade på en nybörjarlektion, exipagen står uppställda eftermedellinjen och ridläraren säger "och så lägger ni tyglarna runt halsen och förbereder uppsittning" Varvid en tjej helt enkelt lägger tyglarna om sin egen hals. Ja, varför inte, det preciserades aldrig vilken hals det gällde.

Hehe, sådär blev det i våras då vi skulle förklara vägen till oss, då sambons dotter skulle fira födelsedag med nya vänner som inte hittade. De stod vid en skylt som det stod Prinsens Araber på, så vi beskrev vägen därifrån. Väl framme så undrade tjejerna varför prinsen hade araber, att det väl inte var lagligt, eller iaf väldigt konstigt.. Vi förklarade att det inte var prinsens, utan en tjejs. Då blev de ännu mera undrande, och undrade vad hon hade dem till... Tog lite tid innan vi insåg att de inte fattade att det var hästar det rörde sig om... :D

En helt otroligt rolig tråd! Man har ju hört massor av kul saker genom åren, gäller bara att minnas dem också!

En gång för länge sedan stod jag och tittade på en nybörjarlektion, exipagen står uppställda eftermedellinjen och ridläraren säger "och så lägger ni tyglarna runt halsen och förbereder uppsittning" Varvid en tjej helt enkelt lägger tyglarna om sin egen hals. Ja, varför inte, det preciserades aldrig vilken hals det gällde.
Ojdå. Haha! :cautious:

Kl

har inte läst hela tråden, men när dom sa första lektionen att vi skulle stå i sadeln då sa jag ALDRIG I LIVET :eek:

Jag älskar pappor!
Min brukar alltid fråga om hästarna var snälla idag. Och om de inte hade varit det kunde han tillägga "Longerade du inte innan?" (red en häst med mkt överskottsenergi och gjorde så ibland) eller "du borde använt martingal". Två random ord som han har lärt sig om hästar och sen petar in i typ alla sammanhand :P

HAHHA hade en kompis som sa till mig när jag letade häst:
- Ska du köpa en sån där begagnad häst på annons?
Jag tyckte i alla fall att det lät kul :bump::D

kl
Ridlärarens man efter hen hade tagit hem ett gång priser från en tävling "Men xx, du KAN verkligen rida!"
Helt förundrad var han :p

kl

Alla saker sagda av en kollega till mig (kommer inte ihåg exakta citat men ungefär):

"Hur långt ser hästar? Var ute och gick med min hund och gick förbi en hage där det stod en häst och jag tänkte om den såg mig lixom?"

Ja... såg du hästen såg hästen dig ;)

"Kan hästar ligga ner? Såg en som gjorde det imorse när jag åkte till jobbet och blev nästan orolig, om man borde ha gjort något...?"

Ja, det kan dom... :p

"Hanhästar, lyfter dom på benet när dom kissar??"

Nej.... :D

Tyckte denna var lite rolig idag.

Va skönt att mocka åt en Islänning dom lämnar så småhögar. Hur hög är hon. Jag: ca 135 kanske väldigt liten typ som en "shettis".
Det är alltså en shettis. Jag: Nej en islänning.
En halv islänning. Jag: Nej hon är renrasig islänning.
Jaha vissa gillar ju halvblod.

Skulle bara var lite rolig angående höjden på hästen. Blev rätt kul och jag gömde mig snabbt i boxen och skratta tyst för mig själv.

Sambon som nyss börjat med hästar har stora problem med orden, och jag som hållt på sen jag var barn tänker inte på att det kan vara lite svårt...

Skänkel, stigbyglar och tyglar blandas ständigt ihop. "Jag gillar inte dom här skänklarna", eller "men det händer ju ingenting när jag drar i stigbyglarna"... Väldigt förvirrande för mig :P. Och väldigt förvirrande för honom om jag säger saker som "ta i vänster tygel" eller "håll om med skänklarna".

Så jag har faktiskt gått över till att säga benen, fothållare och snören :D. I pedagogiskt syfte...

Var en liten tjej på ridskolan som stod vid en liten ponnys spilta och sa " mamma kan inte jag få hälsa på åsnan " antar att hon tyckte att ponnyn hade långa öron;)

Min sambo frågade en bekant med urtjusig islandshingst om hon hade en shetlandsponny. Blicken från damen ifråga var inte nådig.
Sedan lärde jag honom ordet räkrumpa om schäfrar av dylik modell, så det har hänt några gånger att han med hög klar röst undrar om schäfern framför är en räkrumpa. Mycket populärt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve