Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Ett sto i stallet var dräktigt. Ägaren till stoet beklagade sig en dag över att det tog så lång tid innan fölet ville titta ut, att hon inte orkade vänta mer. Då fick hon ett bra tips av en icke hästvan kompis, nämligen att "hålla en morot vid rumpan på stoet så kanske fölet ville komma ut lite snabbare".... hm ;)

En omvänd tokhästhistoria. Min son har en klassisk punk-frisyr med en riktig tuppkam.
För några år sedan var den färgad så att den var ljus längst in, och mörk längst ut i topparna.
Vi var ute och mötte en mamma och ett litet barn i typ fyraårs-åldern.
Barnet tittade länge och storögt på sonens tuppkam, och vände sig sedan till sin mamma och sa:
"Mamma, mamma. Titta en häst!"

Förmodligen tyckte han att sonen såg ut som en fjordhäst:-D

Haha, åh, min mamma sa "tygla" idag när vi skulle rida tillsammans. Hon menade såklart tränsa! :D

kl

Pratade om vildhästar med en bekant som helt plötsligt säger..

-Vad äter vildhästar egentligen, äter dom kött? Typ om ett djur har dött, skulle dom kunna äta det då?

Jag låg i princip i kramper på golvet och skrattade, var helt säker på att han skämtade. Sen såg jag hans ansiktsuttryck och insåg att han var serriös :p Antar att det inte är helt självklart att hästar inte är köttätare. :grin:

*knapplånar*
Handlar väl kanske mer om hur det låter när "vi" pratar och folk som inte är riktigt hästbevandrade hör, men ändå.

Pratade för många år sedan med en vän om galopphästar (som vi båda jobbade med då) på bussen...

J=jag K=kompis

J: provade du att rida den nya i helgen då, du skulle väl det?
K: ja, både fredag och lördag
J: hur kändes den då?
K: fin, men stoooor!
J: kul, hur ser han ut?
K: söt, mörkbrun med snopp.
J: snabb?
K: nja, mer uthållig tror jag... Iaf om man tittar på föräldrarna.

(Som om inte alla på bussen redan trodde vi var fullständigt sinnes)

K: hur gick det idag då? ( hade varit tävlingar)
J: sådär, den första tog ut sig på tok för fort, pullade som en galning direkt från start, helt omöjlig att bromsa. Så det var ju bara att glömma,
Nästa var lite segstartad så han fick ridas riktigt hårt sista 400, kom tvåa!
Sista var superfin, vart sur en sväng när hon fick sprut i ansiktet, men kom bra ändå på slutet.
K: bra ändå, för oss blev det inga pengar, bara småsår. (Suck)
J: nej vad trist, något allvarligt?
K: nja, ett balltramp, ett skavsår på en sena och ett näsblod...dock var det tur, för det var inte lungblödning.

Två killar satt bakom oss och glodde med stoooora ögon, I wonder why....

AAAAhahahaha galet roligt, jag blir sugen på att facebook-dela den storyn, får jag lov att göra det :)? Kan ha med ditt buke-nick om du vill?

Min pappa säger alltid att Skomakaren ska komma när Hovslagaren ska komma.. :) Lite gulligt!

När jag var i stallet sa pappa såhär till mig: Men ska du inte hissa upp tyglarna?
Han menade såklart stiglädena. :P

Bor i Tyskland och har en fjordhäst, och häromdagen när vi var ute och lallade i omgivningen mötte vi en grupp äldre damer som ooh:ade och aaah:ade över min vackra fåle. Därpå följde denna konversation, fast på tyska:

Dam: Är det en Hannoveranare?
Jag: HAHA, njää... (trodde att hon skämtade)
Dam: Nähä... En blandras då eller?
Jag: Ehm.. Nä. Fjordhäst. Ehm...
Dam: Söt!

O_o

Hahaha, älskar trådar som denna :D

Kan inte komma ihåg allt kul man fått höra såhär i efterhand, men några som sitter kvar är när sambon envisas med att kalla grimskaft för snöre, att kratsa hovarna är att krafsa klövarna och schavrong är tydligen ett schabrak. Hästhjälmen är grimma av någon anledning.

En kul grej som bara ploppade upp i minnet är när tidningen Slitz hade en faktaruta hur man imponerar på olika tjejer, bl.a hästtjejer. De killarna ansåg att om man ska impa på en hästtjej ska man stå kritiskt och kolla på ett ekipage sedan utbrista 'Ja, visst trampar den under sig trevligt' :rofl:

Det är nog den artikeln som min man har läst! Många tror han är en van ryttare då han kan stå vid ridbanan och slänga ur sig random kommentarer som: -Mer stöd på yttertygeln! och -Glöm inte halvhalterna!
för att sedan flina och gå när folk ser ut såhärO_o

kl

Pratade om vildhästar med en bekant som helt plötsligt säger..

-Vad äter vildhästar egentligen, äter dom kött? Typ om ett djur har dött, skulle dom kunna äta det då?

Jag låg i princip i kramper på golvet och skrattade, var helt säker på att han skämtade. Sen såg jag hans ansiktsuttryck och insåg att han var serriös :p Antar att det inte är helt självklart att hästar inte är köttätare. :grin:

Fast både hästar och kor kan äta på kadaver (döda kaniner o dyl) om de har mineral/vitaminbrist, så egentligen hade din bekant inte helt fel ;) Även om det såklart inte är fråga om någon huvudföda.

Har inget med "ord" att göra, men ändå lite kul. Hyrde en svårlastad ridskoleponny över sommaren när jag var mindre. När dagen kom då vi skulle lämna tillbaka honom så slutade det hela i en smärre katastrof då han stegrade sig och slet sönder grimman i fyra bitar..

Hur som helst så skulle mormor åka till några i närheten som har häst och låna en grimma. (De var bortresta men vi ringde och de sa att det var ok och att stallet var olåst) Hon var borta en bra stund och när hon väl kom tillbaka så hade hon med sig en förbygel till en B-ponny... :banghead: Jo, tack! Det hjälpte ju mycket...

Kan tillägga att nästa gång vi skulle försöka lasta honom så frågade 10åriga jag om jag fick prova. Det fick jag ju inte eftersom att ponnyn var "farlig" att lasta, men jag (snorunge som jag var) sket i det. Jag ryckte åt mig grimskaftet och gick raka vägen in i transporten, utan minsta lilla bekymmer. Haha fy så stolt jag kände mig då :D

Senast ändrad:

Min halvsysters skaffade en svår men ruggigt fin hoppepålle för ca 2.5 år sedan och hennes pappa som man inte direkt kan kalla kunnig när det kommer till hästar (håller dock koll på allt som gäller transporten ;)) har blivit trött på att det går halvkasst på varje tävling envisas med att poängtera att hästen springer för sakta mellan hindren på varje träning och tävling :p när min syster bytte tränare för ett tag sen så var det första dom började jobba på att hon som ryttare var tvungen att "släppa handbromsen" även om hästen är het och hennes pappas kommentar var då "det är ju det jag har sagt hela tiden! Man vinner inga tävlingar på att rida sådär långsamt! Ni måste börja lyssna på mig för jag vet vad jag pratar om" :D

Lite kul att han faktiskt hadde rätt i det han sa på ett sätt även om han har noll koll på allt som rör hästar :p

KL*

Skulle hämta ut medicin till hästen som skulle ges i munnen med en medföljande "spruta".

Apotekaren hämtar medicinen, som är receptbelagd och kommer tillbaka.

A: Ja, den ska ju ha sålänge det finns medicin kvar i förpackningen
Jag: Japp, det sa veterinären också =)
A: Om hästen börjar må illa och spy, måste du sluta ge den medcinen
Jag: :-O
A: Eller hästar kanske inte kan spy?! (Apotekaren ser här helt uppriktigt förvånad ut efter mitt, troligtvis, fågelholksliknande uttryck)
Jag: HAHAHA NEJ!

=D DE var rätt kul, apotekaren skrattade också =P

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar