Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min pojkvän har blivit kär i ridningen nu och lär sig så gott han kan. Han tycker att vi hästmänniskor använder så onödiga ord, typ som "rapp" att det betyder svart. "Kan ni inte bara säga svart istället så att man förstår?" Brukar alltid få mig ett skratt när han är med :D
Som när jag bad honom lägga en volt på ridbanan, han tittar konstigt på mig och svarar "hur f*n voltar jag med en häst och vad ska det vara bra för?Jag kan ju skada mig!" Förklarade vad det betydde och han skakade på huvudet och tyckte återigen att vi hästmänniskor var konstiga :rofl:

Minns för något år sedan när jag precis hade flyttat hem min häst till vårt stall och passerade en av ägarna till bilfirman som ligger nedanför vårt när jag var på promenad. Han är en vuxen islandshäst, hyfsat stor och ganska grov. Hon tittade gillande och sa; "åh ett sånt fint föl!"

Haha volt! Jag tänker faktiskt inte så mycket på vissa ord eftersom man är så van vid dem!:rofl:

Min bror hade hört på tv om hur vissa tränare använde plågsam "barrering" för att lära hopphästar att lyfta mer på hovarna. Han blev mycket arg på mig när jag glatt talade om att vi fått hoppa trippelbarr på ridskolan. Det tog mig ett tag att övertyga honom om att jag inte hade blivit en djurplågare över natten.

När jag var nybliven mamma för snart 2 år sen hade sambon varit ute hos hästarna. (Har en pensionerad dressyrhäst, en unghäst och en shettis på lösdrift) När han kommer in frågar jag om det gick bra att ge hästarna hö och vatten.
Ja då, svarade han. Jag longerade dem lite också!
Jag höll på att sätta kaffet i halsen eftersom han knappt kan leda shettisen ens :o

Men det visade sig att han hade ryktat dem, inte longerat :p

KL
Har de en varsin låda? frågade mitt herrsällskap och pekade mot stallet.

Mao box :D

KL

Var och såg Eddie Izzard nyligen och han gjorde den roligaste sketchen om hästar jag någonsin sett. Han pratade om dressyrsporten och undrade vem som tyckte att det var kul att titta på.
- They look like sneaky burglars!
Jag dog :rofl: Varje gång jag ser dressyr nu ser jag bara inbrottstjuvar som tassar på tå :rofl:

Åååh Eddie är ju FÖR bra :rofl::rofl::rofl:

Nej faktiskt inte. Tornesch hade ont i skenbenet. Det var Ninja la Silla som hade ont i ballen! ;)
Jag och killen pratade om det igår och han rättade mig, haha! Han har bättre koll än jag :(

*kl*

Många benämningar på flughuva har jag hört, såsom mössa och hörselskydd, men sötast var den lilla killen som förundrat utbrister "mamma - hästen har HJÄLM på sig!"

Min sambo har lite lustiga (men logiska) uttryck om hästarnas utrustning

Spö- pinne
Stigbyglar- fothållare
Sadelgjord- skärp
sadel- sätet
schabrak- filt
grimskaft- koppel
grimma- sele
krubba- matskål

Eller som nån (här på Buke?) som presenterade sin ponny i burka, dvs heltäckande exemtäcke :D

Min pappa lyckades lura i min brorson att det var rånar-hästar i hagen. (Flugghuva)

*kl*

Många benämningar på flughuva har jag hört, såsom mössa och hörselskydd, men sötast var den lilla killen som förundrat utbrister "mamma - hästen har HJÄLM på sig!"

Lägger in ett litet OT, för när vår förra tik var opererad för livmoderinflammation så hade hon en t-shirt på sig ute för att skydda såret (det var höst).
Ett litet barn som såg henne tittade med stora ögon, pekade och sa:
"Mamma, titta, vovven har kallonger" (långkalsonger) :D

Lägger in ett litet OT, för när vår förra tik var opererad för livmoderinflammation så hade hon en t-shirt på sig ute för att skydda såret (det var höst).
Ett litet barn som såg henne tittade med stora ögon, pekade och sa:
"Mamma, titta, vovven har kallonger" (långkalsonger) :D

Haha :D Ytterligare OT, min hund hade tratt på sig för ett tag sedan pga sprucken böld, ett litet barn gick förbi och utbrast: "Mamma, mamma, titta vad tokigt, hunden har en lampa på huvudet!" :D

Min pappa kom fram en gång när jag red
och frågade hur man gör för att svänga.
Jag sa till honom att man avänder tyglarna för att styra,
men tittade han bara på mig med frågande blick.
"De här!", sa jag, och visade vad jag menade.
"Jaha.", sa pappa fundersamt.
"Jag trodde att man avände ratten."

Jag fattade inte alls vad han menade först.
Men tydligen trodde han att det fanns en ratt
inbyggd i sadeln som man styr med :confused:.
Han trodde att "snörena", dvs tyglarna,
var till för att hålla i sig.

Det var dock över tio år sen.
Nu kan han liiite mer om hästar iaf!

*kl*

Träffade min pappa härom dagen och berättade då att jag ska börja tävla en väns häst till hösten.

-"Jaha, men det var den som inte kunde hoppa va?"
(hästen är en Shire, så av förklarliga skäl tävlas hon inte aktivt i hoppning)

Jo, precis, svarade jag. Så det blir lite dressyrklasser som vi ska ut på.

-"Jaha...kan du SÅNT också??"

Senast min pappa såg mig tävla var jag 14 år och inriktad på hoppning.. jag är nu 21 och har jobbat som beridare de senaste åren.
Jo, pappa lilla, jag kan det med förstår du.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve