GooglaJag klarar inte att få det till annat än sprak-yxa, hur mycket jag än vill![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
GooglaJag klarar inte att få det till annat än sprak-yxa, hur mycket jag än vill![]()
Jag säger Håfterupp, vet inte hur man annars skulle uttala det?När vi ändå är i de trakterna... Hofterup.
Uttalas definitivt ej som det stavas...![]()
Jag vet, men min hjärna hävdar att det rätta faktiskt är fel!Googla![]()
Jag bor i Höör, säger det med andra ord relativt ofta och funderar också ibland över varför folk säger att det är svårt att säga, man kan ju bara säga på ett vis... Höör liksom!Höör är ju däremot det sämsta skånska ortsnamnet ever! Det går ju inte att säga på skånska![]()
Systerdotters pojkvän bor där, det låter ju höööö*insert_gutturalt_harkel*Jag bor i Höör, säger det med andra ord relativt ofta och funderar också ibland över varför folk säger att det är svårt att säga, man kan ju bara säga på ett vis... Höör liksom!Höör, plättlätt!
![]()
Ah, det är med andra ord resten av Sverige som har problem med Höörsbornas RÄTTA uttal av bokstaven R.Systerdotters pojkvän bor där, det låter ju höööö*insert_gutturalt_harkel*![]()
Haha, jo, det gör detNär vi ändå är i de trakterna... Hofterup.
Uttalas definitivt ej som det stavas...![]()
Jag håller inte alls med dig angående Rö-stånga och HööörbyMen nä!
Jag har hört Hofterup ganska mycket de senaste månaderna, visserligen oftast av en norrman, men när vi andra har sagt det har vi sagt Håffterop/Håffterup. Jag kan inte erinra mig om att ha hört något annat än det liksom. Men visst, jag har i och för sig inte träffat någon riktigt urgammal skåning som sagt det inför mig ännu dock.
Röstånga uttalas för övrigt Röss-tånga. Stehag uttalas som Stehag och inte som Steeehag som några envisas med. Hörby är Hörrby och inte Höööörby.![]()
Jag säger Raaamlösa både om drickan och om orten men hör andra säga Rammlösa. Men det är ju bara ett M så det kan ju inte bli RaMMlösa, bara Raaamlösa. Hur säger du?Haha, jo, det gör detEller möjligen Håfterup. Har aldrig hört Håfftorp innan
Jag håller inte alls med dig angående Rö-stånga och Hööörby![]()
Ramlösa är annars en sådan ort som folk inte vet hur det uttalas. Utanför Skåne verkar det heta Ram-lösa, medan i Skåne uttalas det på samma sätt som drickan med samma namn.
Jag säger Raaamlösa både om drickan och om orten men hör andra säga Rammlösa. Men det är ju bara ett M så det kan ju inte bli RaMMlösa, bara Raaamlösa. Hur säger du?![]()
Hm, du har rätt, jag säger rapsolja och ramslök!I svenska språket finns ju faktiskt undantag...
Rapsolja, uttalar du det rap-solja?
Ramslök, uttalar du det Ram-slök?
Men , när det gäller ramlösa, håller jag med dig. Det heter Ram-lösa![]()
Jag uttalar på samma sätt som drickan, dvs med två MJag säger Raaamlösa både om drickan och om orten men hör andra säga Rammlösa. Men det är ju bara ett M så det kan ju inte bli RaMMlösa, bara Raaamlösa. Hur säger du?![]()
Vet inte, kort ö, och alla runt mig säger så!Jag uttalar på samma sätt som drickan, dvs med två M
Förresten, det är ju bara ett S i Röstånga, så hur kan det bli Röss-tånga med din teori här ovan?![]()
Som norrlänning är ju inte skånska en specialitet men Håfftorp (med ett grötigt skånskt r) var väl det jag hörde.
Men nä!
Jag har hört Hofterup ganska mycket de senaste månaderna, visserligen oftast av en norrman, men när vi andra har sagt det har vi sagt Håffterop/Håffterup. Jag kan inte erinra mig om att ha hört något annat än det liksom. Men visst, jag har i och för sig inte träffat någon riktigt urgammal skåning som sagt det inför mig ännu dock.
Röstånga uttalas för övrigt Röss-tånga. Stehag uttalas som Stehag och inte som Steeehag som några envisas med. Hörby är Hörrby och inte Höööörby.![]()
Tårsö säger jagTorsö.
Är mycket ont om svenskar som får denna ö rätt uttalad.
Även om man karvar bort skaraborgskan.
När man hör ön nämnas t.ex på radio förstår man att många tänker "Tor", när de egentligen ska tänka "Torsten". Så du säger nog rätt.Tårsö säger jag![]()