Ridtravare

Sv: Ridtravare

31455_1204828609.jpg

13225_1204828685.jpg

Detta är min vackra ridtravare :smirk:

Men jisses vad fin han var!!

Får hem min ridtravare på måndag, behöver jag säga att jag längtar mig tokig ;) ?

Lite OT nu men jag funderar på hur jag skall göra nu när han kommer, några tips?

Skall han in i boxen och få känna av sig några timmar och släppa ut honom i hagen med de andra hästarna sedan?

Många frågor blir det.... :)

Min ridtravare fick stå inne i boxen brevid kompisen några timmar sedan fick de gå ut tillsammans :) Allt fungerade jättebra. :smirk:

köpte min travare sommar 06 lånades dock ut på foder nu 15 månader.

Innan var hon riden i 4år men det fanns mycket jobb, var bara skogs(hobbyriden då, hon bar sig ialla gångarter i bra fin form.

Nu efter 15 månader var det att börja om från början igen.
från 26januair till nu
Hon skittar i fin form o bär sig rätt o i traven börjar hon gå riktigt fint men galoppen e si så där men tränar fortfarene som en tog.E lite vingligt ena varvet.

Har tränat mycket lonering där jag ser exarkt att hon går rätt.
Gick på trav till 99.

pic_show_id19072373.html

Nice Danny -91
e. Pamir Brodde u. Windy Lady

Här är min lilla kille :D
Han kom till mig då han var 12, är nu 17.
Det tog oss 2 år kanske innan vi var i någorlunda "ridform".
Innan gick han som westernhäst (efter travet)
avslutade sin tid på travbanan 95 då det inte var hans grej, han tröttnade och tappade sin tävlingsskalle. Så jag fick rida om honom in i den eng ridstilen, vilket inte var helt lätt till en början. Men nu trivs han som fisken i vattnet. Vi är allround nissar och gör det vi känner för, dressyrar och är i skogen mest men tar även något skutt då och då. Har haft honom nu i 5 år och vi utvecklas fortfarande. Här stretchar vi efter ett dressyrpass

KL

Jag köpte Crow som 5åring förra året, då är han travtränad men aldrig startad, något om att han är för liten... Om jag fattat det rätt hade någon suttit på honom en-två gånge men han hade skenat och slängt av dem. Men jag vet inte säkert.
Påbörjade inridningförsök, gjorde allting fel och bröt handen (hästen var en ängel rätt igenom dock:P)
Nu får ni gärna skatta åt mig för jag har gjort en massa fel och har bildbevis på det med. >_> Nu är han under inridning igen, men denna gången under MYCKET vettigare former.
Börjat med longering utan inspänning, lite 'öppna' från marken, har stora backiga hagar. Har har bara blivit sutten på ca 3 ggr, så jag hoppas på lite mer utveckling.:)

När jag köpte honom: (taget när jag var och kollade på honom)
crow1croom.jpg

Sedan föll han ur på tok för mycket första sommaren! Innan jag fattade hur mycket mat han faktiskt behövde. (men han var fortfarande pigg och glad, lite missar får man väl göra med sin första häst om man ser det och rättar till det? >_>) Ökade naturligtvis fodergivan direkt när jag märkte det, men han tappade så fort och jag fick öka mer och mer.. tog lång tid innan han började lägga på sig. Trots uträknad foderstat och mer foder därtill..
Bild%20159.jpg

Och så här ser han ut nu:
Med sadel:
Bild%20145.jpg

och utan.
Bild%20550.jpg

(ska nog gå ner till hagen och ta en ny profil bild.. visar upp den sen. x)

*kl*

Här är mitt nya projekt, ett 7 årigt sto. Får se vad det blir av oss :D

(dålig bild)

18759693.jpg

Söt sista bild:), blev lite "orolig" för tygeln på bilden bara, min pålle är expert på att trampa på tyglar & grimskaft nämlingen:crazy:

Travarna är lättlärda och pålitliga, omskolningen kan gå väldigt fort, den kan gå väldit långsam. Det beror helt på vem som sitter på ryggen.

Tack! ^^

Snobben:
Jo, fast det är så här ser du att Zab tror alltid det bästa om sin häst, så när hon behöver komma liiiite längre bort än tygeln räcker för ett bra foto så släpper hon så klart honom... och han springer aaaaldrig iväg, nejdå.. >_>;
Jag borde ha lärt mig vid det här laget, eller hur? :crazy: Fast för det mesta har han antingen grimma eller ingenting.. mycket sällan tyglar..
Och vi har inga vägar på flera kilometers avstånd. (jo, en grusväg ca 700m bort, på fel håll från både hage och stall och där man bara kan köra i 40 om man vill att bilen ska klara sig)
*oansvarig hästägare nr 1*

Bidrar med min knodd:love:
hon är 4 år e. durvalo u. apocalypse guard
hon är ett franskt-amerikanskt varmblod
hon är påsutten och är just nu bara skogsmulle för att lära sig lyfta på fötterna:)
men hon är i övriga fall stabil visst unghästvingel.
men hon är så otroligt snäll.

19090523.jpg

19090524.jpg

lägger in bilder på min förra foderhäst med.
hon är 9 år och är e. hulkamania u. lady miro
jag hade henne i ca 2 år sen sluta det funka mellan oss så jag fick hitta ny ägare åt henne då de va egentligen meningen att jag sku köpa henne..nå iaf. efter lite annonser o tal om avlivnig fann vi en som fick henne. så hon får leva vidare:love:

10610634.jpg

10610882.jpg

Min tant var varken riden eller körd när jag köpte henne, 9 år gammal. Har jobbat väldigt långsamt och hela tiden låtit det vara roligt och lustfyllt utan för mycket krav.
Nu är hon 11 och har fortfarande en hel del kvar att lära...men vi jobbar på :D

Senaste ridbilderna: (ignorera min hemska sits på ett par av dem please :o)

931.jpg

844.jpg

940.jpg

939.jpg

Tack! ^^

Snobben:
Jo, fast det är så här ser du att Zab tror alltid det bästa om sin häst, så när hon behöver komma liiiite längre bort än tygeln räcker för ett bra foto så släpper hon så klart honom... och han springer aaaaldrig iväg, nejdå.. >_>;
Jag borde ha lärt mig vid det här laget, eller hur? :crazy: Fast för det mesta har han antingen grimma eller ingenting.. mycket sällan tyglar..
Och vi har inga vägar på flera kilometers avstånd. (jo, en grusväg ca 700m bort, på fel håll från både hage och stall och där man bara kan köra i 40 om man vill att bilen ska klara sig)
*oansvarig hästägare nr 1*

Ja känner igen det där att det är viktigt med ett bra kort;):o
Jag (min pålle) har lyckats många gånger att fastna, inte när jag tagit kort, men ändå:o & matte lika rädd varje gång att han ska skada sig, måste bli mer uppmärksam när han ska klia sig osv osv:crazy::angel:

Man kan ju alltid fota i hagen, men det blir ju tråkigt i längden..x)

Slänger in mig här oxå... Har ett vbl hemma på prov. Han är 10år & hade gått på travet fram tills -06. Han är inte riden regelbundet på ett bra tag, mest i skogen då & då. Vilket är synd för han älskar att få bli riden. Testade padocken en gång & han blev lite stressad av det, så det skall han träna på... Men idag så löshoppade han för första gången & ojoj, han tyckte det va sjukt kul & hoppa väldigt bra över. Ute så har han varit trippig på hem väg men dom sista 2 ggr så har han kunnat skrittat klokt på lösa tyglar så det går framåt. Igår så gick han på volt i skogen & då blev han inte stressad, han sökte sig ner & knata på :)
Slänger med lite bilder på han
viewpic.asp

viewpic.asp

viewpic.asp

Har haft min lilla ridtravare i ett halvår nu. Har tyvärr inte kunnat jobba med henne jättemkt pga att hon va rätt mager när hon först kom,och pga att vi nu upptäckt att hon är dräktig(vilket var en stor överraskning) Amie är 6 år och hon har hela tiden varit väldigt lugn med allt man gör. Hon gick travet i 2år och stod och skrotade i en hage 1år innan ja fick henne

Startade med en hel del skritt dom första 2månaderna,klättring och korta travsträckor eftersom hon inte hade en ända muskel stackarn. Sen har jag fortsätt att styrka henne ute i skogen, galoppen förstod hon nästan direkt..mkt tack vare att när jag red ihop med någon och den personen fattade galopp, då hängde hon på i ren iver, känns mkt lättare att hålla galoppen om man kan gasa på lite på nån stig istället för i paddocken ( enligt Amie är det ju roligare med) Men nu när hon stärkt sig i kort trav och lärt sig hålla en hyfsat lugn galopp så går de bra i paddocken med. Hade aldrig haft så lätt för oss om vi traglat på ridbanan från början. Så tacka vet ja skogen:bow: Har även börjat tömkra någon gång i veckan för att hon verkligen ska få "rätt muskler", de fixar hon galant(när hon känner för det;))Mitt sista tips är att om ni lyckas få tag på en hyfsat lugn ridtravare,som då jag har..rid barbacka för guds skull! har man modet och balansen så lönar det sej,för att hitta en sadel till en omusklad travare kan vara svårt enligt mig!

Amie har lärt sig grunderna hyfsat, och vi jobbar på de,bakbenen är väl inte riktigt 100% med än och samlingen i galopp är väl lite skrotig..men men... snart blir de till att lägga ner nu när fölet är på G. Till nästa vår ska vi köra igång igen, och då jädrar:D

http://linnlaakso.bilddagboken.se/p/show.html?id=173236506&directlink=1
Vill bara förtydliga att det inte är ja på bilden, min syster slängde sig upp i mjukisbrallorna och hon har sin egen stil:D haha

http://linnlaakso.bilddagboken.se/p/show.html?id=175085278&directlink=1
gillar inte bettet,van vid hackamoore sen innan:p

http://linnlaakso.bilddagboken.se/p/show.html?id=179285653&directlink=1
Ända bilden där man ser exteriören ordentligt.. som ni ser är de en bit kvar,rump och rygg muskler skulle ju inte skada+några kilo fläsk till:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17