Ridtravare

Sv: Ridtravare

Tack tack! Egen uppfödning *skryter* ;-)
Han är e. Pajaprins, ue. Spiltagubben Gammal stam =) men spelar ju ingen roll som ni ser! Vad hade din för stam?

Men där är ju flera jättebra bilder när du själv rider:
18487071.jpg

18487067.jpg

Du har en underbar häst! Det ska bli roligt att se fortsättningen på fredag! Själv har jag inte tränat alls, bara ridit lite i skogen :o

Immer

Tack tack! Egen uppfödning *skryter* ;-)
Han är e. Pajaprins, ue. Spiltagubben Gammal stam =) men spelar ju ingen roll som ni ser! Vad hade din för stam?

Ah, inte ens nära :smirk:
Min hade Troll Jahn och ue. Fröyvar (norskblodad, med andra ord). Men de var väldigt lika till formen, min var också liten och kort. Ååh, saknar honom :love:
Hursomhelst, skitsnygg häst din pålle ;)

Ja en underbar liten häst har jag! Hihi, men ska bara bli lika bra som honom själv också... har också tränat pinsamt lite.

victoriaolsson: Pajaprins är också norsk, så lite nära ändå ;-) mamman som har gammal stam. Gillar den modellen av häst, liten o lätt.
Fast Immer, din "best" ;-) är ju såklart oerhört läcker!! Men jag skulle aldrig våga ha en sån haha.

Har en kallblodstravare.
Gått lopp hela sitt liv, från han var gammal nog att starta tills han blev pensionerad pga åldern. Fyller 20 iår & är still going strong.

Har haft han i ca 2½ år nu.
Gör skolorna i skritt & trav, galoppen finns där. Samt han hoppar enstaka hinder på 1.10, klarar inte en hel bana.

Vårt största problem är hans löphuvud :crazy: Han skall vara först helt enkelt & det ska gå fort.
Bevis:

Vi k även se ut så här om vi har en bra dag :p
[/URL]

Har en kallblodstravare.
Gått lopp hela sitt liv, från han var gammal nog att starta tills han blev pensionerad pga åldern. Fyller 20 iår & är still going strong.

Har haft han i ca 2½ år nu.
Gör skolorna i skritt & trav, galoppen finns där. Samt han hoppar enstaka hinder på 1.10, klarar inte en hel bana.

Vårt största problem är hans löphuvud :crazy: Han skall vara först helt enkelt & det ska gå fort.
Bevis:

Vi k även se ut så här om vi har en bra dag :p
[/URL]

Vilken snygging! :love::love::love: *dreglar*
Stam?

kan väl göra en liten beskrivning av hur jag gjort med jamaica.
När jag fick hem honom våren 2006 skrittade vi först i någon månad ute i skogen för att stärka och lära in dom grundläggande hjälperna . och betsla ner eftersom han gått väldigt uppbetslad tidigare.Viket resulterade i att han försvarade sig mot all inverkan från handen.Det är först nu jag kunnat betsla upp igen på ett hyggligt sätt då han nu förstår inverkan från handen och är tillfreds.
Arbetade honom även från marken en del och lärde honom då sidförande skänkelhjälperna undan tryck från marken.vande även in spöt eftersom han inte tog det på rätt sätt.Så det blev många vändor med att smeka honom med det och klia honom med det för att bygga upp ett förtroende.Passade då även på att lära in galoppen från marken via röst komando.Började sedan trava honom lite lätt och fortsätta med samma grundläggande uppgifter som jag tidigare jobbat med i skritt och från marken.Och sen har det rullat på .han har varit skadad en hel del och varit konvalicent i sammanlagt ca 6 mån.så aktivt riden är han väl i ca 1 ½ år.Han har innan han kom till mig travtränats och några löp.Han var 8 år när han kom till mig och börjades skolas om.Alltså travtränad från att han var 2 fram tills han var 8 år.
I dagsläget gör han skolorna i skritt och trav och bär sig hyggligt i alla gångarter.Han blir dock lätt spänd och överambitiös vilket gör att det inte är så lätt alla ggr.
tanken är att jag under sommaren ska börja med dom enkla byterna .
För dagen ser han ut så här.
18378104.jpg

*kl*
Har lite svårt för att svara på det. Antingen har hästarna varit ridna en hel del innan (som en som var "hopphäst" i ca 9 år men inte hade blivit riktigt dressyrriden mer än start- stopp - vända och galoppskänkel) eller så har det varit svårt att avgöra när hästen blivit "bra" eftersom de hela tiden utvecklats.
Som en kuse som har massor med potential kvar och förmodligen skulle kunna utvecklas snabbare med en annan ryttare, den har varit hyfsat omskolad i många år nu men blir finare och finare ändå. Tog inte så lång tid för själva grovjobbet men som sagt så blir det ändå successivt bättre, min gräns för "bra" är ganska hög! :p

Kallblodet är väl inte riktigt omskolat än, eftersom jag inte ens börjat med galoppen. Kan bara springa in i galoppen och eftersom jag är sjukt anti den metoden så får det vara tills vi har förutsättningar att få till riktiga fattningar.
Den var ju ändå riden rätt mycket innan (2-3 år) och man märker hur den utvecklas hela tiden. Hoppas att den ska bli riktigt omskolad innan den blir pensionär :angel:
Ser man till ridhästmuskulatur och dylikt tyckte jag den musklade om sig rätt rejält på några månader. Huvet tar längre tid att komma åt, om man inte har bra förutsättningar på den biten redan från början.

lånar knapp av mig själv

Min lille som fortfarande är under omskolning (matte också för den delen, jobbar för fullt! :o )

Tror jag experimenterade med att flytta in rumpan på den här bilden. (klicka för större, dock lite kass bildkvalité)

Matte lär sig aldrig det där med sitsen..

Det "svåra" varvet, fast nuförtiden är iofs båda varv lite svåra på olika sätt.

Vi har egentligen inte kommit så långt, men han är rolig att rida och det är det som är huvudsaken! ;)

Hejsan!

Var ute och red min unghäst idag i skogen, det går så fantastiskt bra att jag knappt kan tro det :D Hon har inte blivit riden så mycket men skiter totalt i allt som rör sig...Bilar kan ligga henne i häcken utan att hon rör en fena :rofl:... Var bara tvungen att skriva lite..

Jag har startat ett nytt forum för fd travare men kan inte ge länken här för det anses som reklam men gå gärna in på min hemsida via min profil om ni har lust att kika, varken hemsidan eller forumet har kommit igång speciellt men någonstans lär man ju börja :p

:bump:

Finns redan forum & förening för ridtravare ;)

Inte för att vara petig på något sätt, lättare om alla finns på samma ställe. Denna föreningen har funnits i ett par år nu.

/spirit medlem

Japp föreningen det vet jag, tyvärr finns inget distrikt här i Värmland..men försöker få folk intresserade så det kan starta ett kanske.. Forum visste jag inte..Vart e det?:bump:

min travare, har jag haft i tre år snart, fick honom när han var åtta, han hade då gått på banan hela sitt liv. Otroligt mycket jobb, tog cirka två månader att få honom lugn i stallgången, stod bara och skakade, otroligt löphuvud.

honom har jag inte ens kommit hälften i utbildningen som jag vill att vi ska komma till,men det tar tid. Galopperar som en gud, otroligt bra kort galoppen, orkar inte riktigt traven så där töltar han gärna, så den över vi mycket på.,

Fick hem en femåring i måndags, även det travare, så ska vli spännande och se vad det är för en herre, bara ridtränad, gått för privatinstruktör och tävlat två clear rounder och fått rosett.

nejni enligt mig är travarna världens bästa hästar:love:

Min har gått på travet till och från i 6 år.
Är nu ridhäst på heltid sedan ca 6 månader. Har rellativt bärig galopp! traven är ok dock går han inte i form ännu!

Är dock en kallblodstravare är juh vissa skillnader på dem!

Varmblodstravaren tävlade jag 90-1meter på med placering efter ett år som ridhäst! då gick hon även L:d/L:C dressyr nånstans!
så de är juh jätte varierande! med henne var jag dock sjukt engagerad helatiden!

Japp föreningen det vet jag, tyvärr finns inget distrikt här i Värmland..men försöker få folk intresserade så det kan starta ett kanske.. Forum visste jag inte..Vart e det?:bump:

Finns på deras hemsida, dock måste man vara medlem för att kunna skriva i det.
Står på sidan hur man gör.
Många distikt som är nyuppstartade, får du kontakt med fler värmlänningar så kanske ni kan dra igång ett eget?

/Spirit tillhör Syd.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17