Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kanske är en medryttarhäst du söker om du inte kan skaffa en egen? För mig är just möjligheten att rida flera olika hästar som gjort att jag börjat på ridskola denna termin trots att jag har en egen häst. Jag saknade helt enkelt ridskolelivet alltför mycket. Kan du kanske ändå försöka ge det en chans och tänka positivt och samtidigt leta medryttarhäst om det är det du saknar? Sedan går det ju inte riktigt att jämföra, egen häst är ju verkligen varje dag, kostar massor med både pengar och tid medan på en ridskola kan du gå dit, få en lektion och sedan gå hem och göra något annat utan att oroa dig och behöva planera hela ditt liv.Nu har ridskolan börjat igen! Det var kul att rida igen, men jag jämför lite för mycket med egen häst och då är ju ridskola misär! Jag vill ju rida en och samma häst och utvecklas tillsammans med hästen. Lektion en gång i veckan räcker ju inte ens nära
Det går inte att prata med ridläraren om att du gärna skulle vilja rida samma häst i den mån det går eftersom det är det du är ute efter?Nu har ridskolan börjat igen! Det var kul att rida igen, men jag jämför lite för mycket med egen häst och då är ju ridskola misär! Jag vill ju rida en och samma häst och utvecklas tillsammans med hästen. Lektion en gång i veckan räcker ju inte ens nära
Det kanske är en medryttarhäst du söker om du inte kan skaffa en egen? För mig är just möjligheten att rida flera olika hästar som gjort att jag börjat på ridskola denna termin trots att jag har en egen häst. Jag saknade helt enkelt ridskolelivet alltför mycket. Kan du kanske ändå försöka ge det en chans och tänka positivt och samtidigt leta medryttarhäst om det är det du saknar? Sedan går det ju inte riktigt att jämföra, egen häst är ju verkligen varje dag, kostar massor med både pengar och tid medan på en ridskola kan du gå dit, få en lektion och sedan gå hem och göra något annat utan att oroa dig och behöva planera hela ditt liv.
Och med detta inlägg hoppar jag in i tråden och ser fram emot att göra en nystart på ridskola
Välkomna, välkomna!Terminen har börjat!
Har fått plats på en annan ridskola, men har minst en termin kvar på gamla. Så det blir en intensiv höst med ridning både måndag och tisdag kväll
Ska bli väldigt roligt/spännande att jämföra.
Båda första lektionerna var uteritt vilket jag väl inte är så exalterad över. Å ena sidan för att jag ridit sommarhästen en del senaste månaden och vi rider bara ut (och det är fantastiskt), men på ridskolorna är det ju på led och bara skritt och trav. Och okej, 10sek galopp.
Så jag känner mig mest otroligt pepp på att lektionerna drar igång "på riktigt", och på att rida så mycket jag bara kan i höst!
Det kommer inte hjälpa. Ska man få någon utveckling måste man ju rida många gånger i veckan!Det går inte att prata med ridläraren om att du gärna skulle vilja rida samma häst i den mån det går eftersom det är det du är ute efter?
Oftast går det att prata med ridläraren och komma fram till något som funkar
Det håller jag inte riktigt med om. Jag har ridit 1 gång i veckan hela mitt liv (i princip, förutom när jag hade medryttare) och skulle inte säga att jag står och stampar på någon nybörjarnivåDet kommer inte hjälpa. Ska man få någon utveckling måste man ju rida många gånger i veckan!
Det är ett aktivt val att inte vara medryttare just nu. Jag vill helt enkelt inte ha ansvaret nu.Det kanske är en medryttarhäst du söker om du inte kan skaffa en egen? För mig är just möjligheten att rida flera olika hästar som gjort att jag börjat på ridskola denna termin trots att jag har en egen häst. Jag saknade helt enkelt ridskolelivet alltför mycket. Kan du kanske ändå försöka ge det en chans och tänka positivt och samtidigt leta medryttarhäst om det är det du saknar? Sedan går det ju inte riktigt att jämföra, egen häst är ju verkligen varje dag, kostar massor med både pengar och tid medan på en ridskola kan du gå dit, få en lektion och sedan gå hem och göra något annat utan att oroa dig och behöva planera hela ditt liv.
Och med detta inlägg hoppar jag in i tråden och ser fram emot att göra en nystart på ridskola
Lär kurvan är ju klart brantare när man är ny inom något. Klart en nybörjare blir bättre på att rida av en gång i veckan.Det håller jag inte riktigt med om. Jag har ridit 1 gång i veckan hela mitt liv (i princip, förutom när jag hade medryttare) och skulle inte säga att jag står och stampar på någon nybörjarnivå
Däremot går det ju kanske lite fortare om man rider fler gånger i veckan.
Så kanske det är, men det är ju rätt trist inställning att tänka att man blir sämre av att rida på ridskola? Men det kanske inte var så du menade.Lär kurvan är ju klart brantare när man är ny inom något. Klart en nybörjare blir bättre på att rida av en gång i veckan.
Innan barn red jag typ på MSV nivå på egen häst. Nu rider jag en gång i veckan och det gör nog mest att jag blir sämre långsammare. Jag har ju inte i närheten av samma feeling och tajming nu när jag bara rider en gång i veckan.
Jag tror att @Dorinda menade att eftersom hon inte har egen häst och rider dagligen så kommer hennes ridning att gradvis försämras, men att försämringen går långsammare tack vare att hon rider på ridskola.Så kanske det är, men det är ju rätt trist inställning att tänka att man blir sämre av att rida på ridskola? Men det kanske inte var så du menade.
Det kan också göra oerhört mycket för ridningen att hitta fler tillfällen att rida än ridlektionen en gång i veckan. Jag är i princip uppvuxen på ridskola - red regelbundet lektion en gång i veckan från 8 till 25 års ålder - och har ju provat lite olika upplägg i hur mycket jag ridit i övrigt. Periodvis red jag extra kurser mm på ridskolan och var också med och tävlade i seriehoppning och seriedressyr, så under den perioden snittade jag nog 2-3 gånger i veckan. Det gav absolut en stor boost i min ridutveckling! Men allra bäst var nog när jag började som medryttare på en kompis häst. Jag red honom tre gånger i veckan och så red jag min vanliga ridlektion en gång i veckan utöver det. Och fastän jag tyckte att jag inte gjorde så fasligt mycket avancerade saker med medryttarhästen (han var bara fyra år, så det var ju väldigt mycket grundläggande träning på honom) så gav det mig otroligt mycket i ridkänsla och timing. Plötsligt blev det lätt att rida ridskolehästarna!Jag tänker dock att inställningen kan göra väldigt mycket. Innan jag gav mig fan på att bli bättre så stod jag och stampade i kanske 2 år. Jag kom dit, red, tänkte inte så mycket på vad som blev fel och hur jag gjort då, vad jag kunde göra för att förbättra osv.
Sedan jag ändrade inställning har jag gjort gigantiska framsteg på ganska kort tid.
Tänker man att "äh jag blir sämre nu men jag rider väl då antar jag och det hjälper inte att prata med ridläraren heller" så lär man bli sämre.
Med det sagt har vi elever som rider msv på ridskolans hästar och vinner över privathästar trots att de bara rider en gång i veckan.
Som sagt, jag förstår att det går fortare att utvecklas med fler lektioner i veckan, men samtidigt tycker jag det är ganska trist att tänka att en gång i veckan = ingen utveckling alls.Jag tror att @Dorinda menade att eftersom hon inte har egen häst och rider dagligen så kommer hennes ridning att gradvis försämras, men att försämringen går långsammare tack vare att hon rider på ridskola.
Det kan också göra oerhört mycket för ridningen att hitta fler tillfällen att rida än ridlektionen en gång i veckan. Jag är i princip uppvuxen på ridskola - red regelbundet lektion en gång i veckan från 8 till 25 års ålder - och har ju provat lite olika upplägg i hur mycket jag ridit i övrigt. Periodvis red jag extra kurser mm på ridskolan och var också med och tävlade i seriehoppning och seriedressyr, så under den perioden snittade jag nog 2-3 gånger i veckan. Det gav absolut en stor boost i min ridutveckling! Men allra bäst var nog när jag började som medryttare på en kompis häst. Jag red honom tre gånger i veckan och så red jag min vanliga ridlektion en gång i veckan utöver det. Och fastän jag tyckte att jag inte gjorde så fasligt mycket avancerade saker med medryttarhästen (han var bara fyra år, så det var ju väldigt mycket grundläggande träning på honom) så gav det mig otroligt mycket i ridkänsla och timing. Plötsligt blev det lätt att rida ridskolehästarna!
Jag tycker absolut inte att ridning en gång i veckan är att jämställa med ingen utveckling alls. Det måste nog dock vara en ganska bra ridskola och ganska mycket egen insats, precis som du säger, för att få till den där utvecklingen när man väl kommit en bit.Som sagt, jag förstår att det går fortare att utvecklas med fler lektioner i veckan, men samtidigt tycker jag det är ganska trist att tänka att en gång i veckan = ingen utveckling alls.
Men det gäller i så fall, som sagt att ge 200% när man väl har sin lektion, analysera och verkligen suga ur all kunskap man får.
För min del känns det som att timing och känsla är väldigt mycket beroende av hur mycket jag rider! Båda delarna blir oerhört mycket bättre om jag får mer tid i sadeln. Och är det jag "tappar" fortast om jag inte rider på ett tag.Jag har själv haft medryttarhäst och gått kurser men jag vet faktiskt inte hur mycket bättre jag blev av dem Det blev nog lite för olikt ridskolehästarna i mitt fall, medryttarhästen var svår och knepig som attan och det var inte många som vågade sig upp på honom, och kurshästarna jag ridit har varit extremt väluppfostrade och lättridna.
Det är väl svårt att mäta just timing och känsla, på samma sätt som det är väldigt svårt att lära ut just timing och känsla! Vilket nog är det jag gillar mest med ridning och träning av djur i allmänhet.
Välkommen hitMin vårtermin fick sig ju ett abrupt slut när hästen fick så lite foder att det inte var tänkbart att ens skritta lite. Surt, men nu har vi bytt stall och hon mår bättre.
Däremot ska jag börja rida lektion igen, på islandshästar. Jag låtsas att det är för att förbereda mig inför nästa års ridresa, men egentligen tror jag att jag saknat både tölten och lyxet i att ha en häst att bara sitta upp och rida på.
Kanske lite konstigt när jag har tre hästar, men bara en är ridbar och hon mår mentalt bäst av att ridas varannan dag. Jag vill ha mer ridning, så nu hänger jag här igen.
Man saknar väl alltid tölt om man inte har det tänker jag?Däremot ska jag börja rida lektion igen, på islandshästar. Jag låtsas att det är för att förbereda mig inför nästa års ridresa, men egentligen tror jag att jag saknat både tölten och lyxet i att ha en häst att bara sitta upp och rida på.