Markarbete i kväll. Vi var på utebanan. Värmde upp i skritt och trav och hästen kändes pigg och glad ( hade vilodag i går). Gjorde några galoppfattningar och plötsligt började hon bocka. Saktade av och provade igen- mer bockningar och nu blev jag rädd. Typiskt! Tänkte att jag skulle få ytterligare en lektion där jag bara vågade skritta runt. Det kändes som om hon blev konstig när en av de andra hästarna kom i närheten eller om det var när Pomeranianen skällde. Den andra hästen var rädd för hunden, men jag kunde inte märka att min häst var rädd för hunden. Så jag skrittade runt ett tag och galopperade lite längst bort när de andra var typ klara. Det gick bättre. Första övningen skulle vi galoppera i vänster varv och på ena långsidan ta 4 galoppbommar med ett galoppsprång emellan och lägga en volt runt några andra bommar på andra långsidan. Först gick det inte alls och hon fortsatte med sina bocksprång och bakutsparkar och tom lite stegring så jag fick vänta tills de andra hade ridit några varv och så komma på bommarna själv. Först blev det lite halvdant med trav och för många galoppsprång mellan och jag red med handbromsen i. Fick ta det igen och nu med ordentlig drivning och lätt på handen och oj vad hon hoppade högt så jag hängde inte med. Så jag fick ta det igen och till sist flöt det på bra! Sedan andra varvet och nu kunde jag hänga på samtidigt som de andra.
Nästa övning skulle vi rida snett igenom i vänster varv över ett sockerbitshinder, landa i höger galopp, lägga en volt över tre galoppbommar på böjt spår och så komma ut i snett igenom åt andra hållet och så rida öppna i galopp på andra långsidan och sedan börja om igen. Jag valde att lägga ned ena änden på sockerbitshindren. Men hon bjöd på ordentligt och hoppade högt, inga problem att landa i höger galopp men jag hade lite svårt att komma ut ordentligt över bommarna och behålla galoppen. Fick rida några varv på voltern innan det blev bra och kunde rida ut och fortsätta. Inga problem med nästa sockerbitshinder heller och vi fick tom till öppnan i vänstergalopp! Sedan samma sak åt andra hållet. Här var det lite svårare att landa i rätt galopp, vänster är ju hennes svåra. Också svårt att få ut henne på bommarna så vi fick ta ett par extra varv. Glömde bort att det skulle vara öppna på långsida så vi körde på. Hon kändes lite trött på sista hindret och tappade lite fart, men hoppade glatt. Där var vi nöjda och avslutade trots att de andra körde ett par varv till, nu med galoppbommarna upphöjda till studshinder. Jag är så glad att jag inte gav upp när hon bockade och jag tänkte nej, det här går inte. Vad är det för fel med mig som får hästarna att bli så nippriga när vi har bommar framme??
Nästa övning skulle vi rida snett igenom i vänster varv över ett sockerbitshinder, landa i höger galopp, lägga en volt över tre galoppbommar på böjt spår och så komma ut i snett igenom åt andra hållet och så rida öppna i galopp på andra långsidan och sedan börja om igen. Jag valde att lägga ned ena änden på sockerbitshindren. Men hon bjöd på ordentligt och hoppade högt, inga problem att landa i höger galopp men jag hade lite svårt att komma ut ordentligt över bommarna och behålla galoppen. Fick rida några varv på voltern innan det blev bra och kunde rida ut och fortsätta. Inga problem med nästa sockerbitshinder heller och vi fick tom till öppnan i vänstergalopp! Sedan samma sak åt andra hållet. Här var det lite svårare att landa i rätt galopp, vänster är ju hennes svåra. Också svårt att få ut henne på bommarna så vi fick ta ett par extra varv. Glömde bort att det skulle vara öppna på långsida så vi körde på. Hon kändes lite trött på sista hindret och tappade lite fart, men hoppade glatt. Där var vi nöjda och avslutade trots att de andra körde ett par varv till, nu med galoppbommarna upphöjda till studshinder. Jag är så glad att jag inte gav upp när hon bockade och jag tänkte nej, det här går inte. Vad är det för fel med mig som får hästarna att bli så nippriga när vi har bommar framme??