Jag har ju helt glömt att skriva om min sista lektion för terminen.
Jag red mitt på dagen på lördagen i stället för sent på måndagen då jag av flera anledningar inte kunde rida på måndagen. Det var i en grupp under min men det gjorde inte så mycket.
Jag fick fina drömvalacken!
Borstade honom länge och väl, jag hade saknat honom.
Vi red iväg på en kort skrittrunda i skogen innan vi red till plätten i skogen med naturhinder igen. Där travade vi igång dem och drömvalacken som innan dess gått sävligt och med näsan långt fram och bakbenen långt bak började korta sig lite. Gav honom så mycket stöd jag bara kunde och försökte guida honom att plocka ihop sina kroppsdelar. Fortfarande lite sävligt men jag vet att han har lite av en startsträcka, så jag jobbade på med att försöka få honom att kvicka på sina hovar vilket så klart även det hjälpte formen bra.
Vi tog sedan en liten galopp runt "fyrkanten", innan vi saktade av till trav igen för att börja hoppa. Första hindret vi tog var ett mindre och ganska långt hinder, mister drömvalack vaknade verkligen till efter det, även om det blev lite trav efter. All sävlighet bortblåst
Vi hoppade sedan samma hinder fast åt andra hållet. Ridläraren stod som "kon" och vi skulle rida runt henne för att få en bra anridning men drömvalacken var taggad som satan och ville fuska och dra uppåt på hindret direkt så jag fick verkligen jobba med att rama in och styra så vi kom runt henne, vrida nosen mot hindret och sedan dra på i galopp. Kul med glad drömvalack
Efter det hoppade vi en serie på tre kortare hinder där jag första gången kom utanför de två sista
. Drömvalacken tyckte väl att jag faktiskt får rida om jag vill att han ska hoppa.
Andra gången red jag bättre och då kom vi över alla tre.
Sista hindret vi tog var ett lite högre och kort hinder av massa pinnar och stockar. Jag fick verkligen rama in och hålla om över det, men vi kom över. Inte supervackert hopp men men, jag har inte världens bästa teknik iom att jag är hopprädd och vi inte hoppar ofta alls. Kände mig dock som vanligt mycket tryggare ute på naturhinder och dessutom är jag trygg på drömvalacken, så inga problem här.
Vi red sedan tillbaka till paddocken där de som ville fick rida barbacka. Jag valde att inte göra det då jag så sällan får rida drömvalacken och ville "rid-rida". Började med att göra flera skritt trav övergångar och jobbade med formen och mer bjudning fram. Drömvalackens alla kroppsdelar ramlade successivt på plats och han blev så där vansinnigt drömmig att rida
Bara jag som tappade det då och då. Det blev ganska lärarlett för de andra i gruppen alltså trava när ridläraren säger och galopp när ridläraren säger och jag anpassade mig efter vad de andra gjorde men red ändå självständigt.
Mjukade upp lite med bogen in i både trav och galopp, galoppen var knepig men jag fick till det tillslut. Lite skänkelvikning för att få lite mer bakbensaktivitet, höger var svårare än vänster.
Öka och minska galoppen ganska rejält. Samma i traven.
Kunde inte planera fullt så mycket som man brukar kunna när alla får rida självständigt i och med att jag behövde lyssna på vad ridläraren sa så jag inte hamnade i vägen eller så för de andra, men lite kunde jag följa planering. Ville åstadkomma mjuk och fin drömvalack som är i form med mycket bjudning. Genom att gå mycket bågar där han får stretcha, lite bogen in, lite skänkelvikning där jag kan få tag i bakben, och mycket öka och minska för att få upp lite energi.
Jag lyckades inte hundra procent hela vägen. Men jag hade snart en drömvalack som var mjuk, jätteuppmärksam på minsta lilla kommunikation, i trevlig form. Det där med bjudningen hade jag velat lyckas lite bättre med men är ändå jättenöjd med oss!
Kul lektion. Både uteritt, hoppning och dressyr (semisjälvständigt) i ett. Dessutom i sol och värme på världens finaste drömvalack. Bra avslutning på terminen!