Det är jättekul! Väldigt nyttigt med.
Vi byter inte så jätteofta. Oftast har jag haft samma häst runt 4 gånger på raden. Vissa ryttare rider bara en häst på ridskolan och får alltid den hästen. En av sakerna jag tycker om med att rida på ridskola är att jag får möjlighet att rida fler olika hästar med olika styrkor, svagheter, temperament osv. Jag tycker det är kul att få nya hästar, se hur lång tid det tar mig att hitta knapparna på just den hästen. Jag brukar iofs ha medryttarhäst vid sidan av så då får jag en kontinuitet där istället och kan arbeta långsiktigt med den hästen (eller hästarna).
Ja visserligen är det nyttigt att byta häst, men jag är så petig med vad jag tycker om att rida, och tycker inte alls det är kul om jag inte får sitta på min typ av häst Små, lyhörda, känsliga, mjuka unghästar som jag får utbilda på lektion Kontinuitet är jätteviktigt för mig. Men det är förmodligen för det är det jag är van. Jag red nog ca 2 år i vanlig grupp där man bytte häst varje lektion innan jag började i en tränings / tävlingsgrupp. Då hade jag samma ponny i väldigt många år, red honom både på lektion och helger. När jag blev för gammal för ponny red jag en storhäst i ett år, innan jag fick mig en medryttarponny jag även kunde ha med på lektion.
Så att byta häst ofta är så otroligt främmande och skrämmande och jag är så grymt impoinerad över alla som gör det och rider alla hästar så himla bra!