Ridning som idrott i skolan :D

Sv: Ridning som idrott i skolan :D

vi har ridning som speciallidrott och speciallidrotten har vi 2 dagar i veckan. om man nhar egen häst så får man vara hos den.;) och vi har åsså simning på schemat 1 gång i veckan och 1 gång vanlig idrott. men jag går ju på en skola som är inriktad på idrott och hälsa så det är nog inte så konstigt. :)

Senast ändrad av en moderator:

Givetvis vore det askul, men de som är allergiska skulle kanske få svårt. Men de skulle ju kunna ha någon annan form av idrott de gånger de övriga rider. Men jag håller helt med dig. Inför ridning på schemat! :banana:

Den idrottsläraren har inte ridit lätt på volten 10 min sträck! Hon kan heller inte ha ridit ett riktigt hårt western-pass i manegen, det fullkommligt mördar benen!
Ridning är ypperlig träning för rygg, mage, säte och lår. Det kan också vara konditionsträning om du hoppar eller rider lätt.

Vi brukade kunna välja ridning på friluftsdagarna på mellan- och högstadiet. Var oftast islandshäst och ngn gång på en ridskola.
Tror inte att det vore ngn hit att "tvinga" folk att rida, nivån skulle antagligen bli pinsamt låg. Fördelen med ex fotboll är att det är lätt att lära sig hyfsat iaf och funkar att spela även om man är både ointresserad och dålig på det.

Dom som går idhB får själva fixa en gemensam planerning och där finns allt möjligt. Till exempel så valde mina polare att hålla en ridlektion för dom som ville under ledarskapsövningen. En av idrottslärarna var med, fast hon är ifs lite hästintresserad:D

Och vi har massor med specialidrotter att välja på, varav ena är ridgymansiet. Då har vi två lektioner/vecka under lektionstid, en är teori och en är ridning.

Förut så fanns det bestämda alternativ som turisterna kommit på till friluftsdagarna, och då kunde man välja att rida islandshäst (man fick betala själv). Nu så är bara gränsen bestämd och dom som inte vill dit hittar på något gemensamt med sina övriga klasskamrater. Dock så var vi lata och valde att käka på resturang och spela lite bowling;)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama