Ridning som idrott i skolan :D

S

Shiney

Varför är aldrig ridning på idrotten ? Det är ju också en sport, nästan alla andra sporter är med men även om inte vi gillar dom sporterna så måste vi vara med på dom. Lite jämställdhet? ska vi få in ridning på schemat i skolan också ? skulle ju vara hel kul :D :banana::bump:

Sv: Ridning som idrott i skolan :D

På högstadiet kunde vi faktiskt välja ridning på friluftsdagarna. Fanns då två grupper, en för nybörjare och en för vana ryttare. Man fick i för sig betala en 50-lapp, men jag gör hellre det än spelar innebandy i en timme :)

Jag är rädd att man aldrig kommer kunna tvinga folk att rida på skoltid, var och varannan unge idag är ju dessutom allergisk. Däremot hade jag också ridning som alternativ på friluftsdagar, antingen på ridskolan för en relativt symbolisk summa, eller om man hade egen häst gick det också bra, bara någon i stallet skrev ett intyg att man hade varit där och ridit. :)

Jag har ridning istället för den vanliga idrotten :) pratade bara med syon på min skola, jag får iof även använda skolans gym om jag vill.

Men håller med vego96 om att man inte kan tvinga folk att rida, och att det är massa ungar som är allergiska.

De främsta anledningarna är väl att det är så dyrt och att allergiker inte skulle kunna delta.

Men man kan väl tvinga folk att rida lika väl som man kan tvinga dem att simma för att få betyg.

Vi hade alltid ridning som alternativ på idrottsdagar. Nuförtiden kan man ju i många skolor välja ridning som specialidrott dessutom.

Gissar att en anledning till att ridning inte finns på schemat, förutom allergi som många nämnt är att ridning är väldigt dyrt.

ridning är inte träning sa min gympalärare... man sitter ju bara på en häst...

riktig j*a kärring, skulle passat på å back över henne när jag övningskörde å hade chansen :angel:

De främsta anledningarna är väl att det är så dyrt och att allergiker inte skulle kunna delta.

Men man kan väl tvinga folk att rida lika väl som man kan tvinga dem att simma för att få betyg.

Men på en del skolor är simmningen ett tvång :s

ridning är inte träning sa min gympalärare... man sitter ju bara på en häst...QUOTE]

Mmm, känner igen det där. Vi hade en kille i klassen som tävlade i 400 m häck och var duktig. Så bröt han båtbenet i handen och kunde inte vara med på gympan, utan styrketränade benen istället en väldigt stor del av sista terminen. Han fick MVG, för hon visste ju att han egentligen var så duktig... (Vi hade inte samma gympalärare hela gymnasiet, nej).

Själv tränade och deltog jag i det mesta, men förlorade min morfar och mådde lite kyvens ett tag. Fick höra att jag låg på gränsen, gick och simmade extra och fick intyg på detta (lärarens ide) och fick intyg från hopp och dressyrtränare, deltog i andra klassers gympalektioner. Mao jag kämpade verkligen för mitt G, men fick IG. Som tur är räknas ju ig i gympa inte med när man räknar ihop poängen...

Fast jag måste nog säga att det är skillnad på att simma och rida... Det kan ju vara förenat med livsfara att inte kunna simma,men ingen lär ju dö för att h*n inte kan rida...:angel:

Vi har haft ridning på idrotten! : ]
Man kan också välja ridning när det är typ idrottsdag/friluftsdag också.

Varför man inte får ha ridning på lektion? Det borde faktiskt du begripa. Folk kan vara allergiska. Och hästens päls är så grov att det tränger in era kläder och sitter sig i håret och kan också sitta kvar efter en dusch. Så det är en av orsakerna till att man inte har ridning på skollektionerna. Men visst, det hade ju varit riktigt roligt. Men ja så är det.

Vår högstadieskola i vår lilla by har haft ridning på schemat. Alla högstadieklasser hade ridning en timme i veckan under 10 veckor.

Jag tror att det har att göra med hur det ska finansieras, ridning är dyrt. Hos oss finansierades det genom handslaget och kommer i år fortsätta, då med pengar genom Idrottslyftet.

Är det inte det överallt? Man borde byta ut simningen mot ridning. ist :bow:

Det skulle iaf vara kul och ha ridning på idrottslektioner. ;)
Borde man inte kunna lägga in det som ett förslag? Fast jag tror inte att det skulle funka.

och du tror inte att man kan vara allergisk mot vattnet i en simhall? det är ju rätt så mycket konstigheter i det vattnet, klor bland annat.
jag hade ridning i gymnasiet i stället för idrott. red på fritiden och fick lämna ett intyg sedan. under idottstimmarna var jag ledig. så det där med allergi köper jag inte. då kan man ju inte umgås med hästar alls om man ska till skolan dagen efter fastän man duschat och bytt kläder.

Är det inte det överallt? Man borde byta ut simningen mot ridning. ist :bow:

Det skulle iaf vara kul och ha ridning på idrottslektioner. ;)
Borde man inte kunna lägga in det som ett förslag? Fast jag tror inte att det skulle funka.

simmning är väl egentligen en eller två gånger per termin tror jag. det är väl så överallt. på min skola hade vi den "underbara förmånen" att ha simning varannan onsdag. gissa om det var någon som glömde badkläder ofta :angel:
du kan byta ut idrotten mot att gå på gym, gå promenader, rida, vad du vill. jag fick göra det.

Simning ingår i läroplanen. Det finns uppställda mål för vad man ska kunna i en viss årskurs när det gäller simning precis som det gör med samhällskunskap, matematik o.s.v. Så har man inte fått simundervisning i skolan har skolan brutit mot läroplanen. Så simning och ridning går inte att jämställa.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama