Ridning i stan

Sv: Ridning i stan

De flesta jag har pratat med har erfarat att hästarna lugnar sig när de kommer till stan, eftersom det inte är deras naturliga miljö ser de inte lika många faror. Visst han mitt sto titta på saker och hoppa till då och då, men hon är lätt att övertala, och som sagt; van vid massor av publik! Hon har varit på High Chaparall två gånger, med hundar, paraplyer, speaker, musik you name it. Dessutom har min syster ett barn så barnvagnen är inget problem. Visst, det kan komma jätte-tuffa killar och ska kaxa sig mot hästen, men det är trots allt en parad som är polisövervakad, jag tror inte att folk kan springa hur som hällst bland hästar och bilar.

Vad vi tränar våra uppvisningshästar i:

*Alla möjliga ljud. Vi brukar spela väldigt hög musik i ridhuset, smälla ballonger under och brevid dem, kasta påsar med rasslande tomburkar mellan oss och släpa i snöre efter oss, etc.
*Alla möjliga föremål. Paraplyer från alla vinklar, packa in dem i presenning, ruska plast från alla vinklar runt dem, kasta bollar och rulla bollar runt dem, stora flaggor som böljar i vinden, svävande ballonger från alla håll, gå under plastband, in i partytält, osv.
* Ridas bland olika djur. För hästen är det inte så stor skillnad mellan en ko-flock och en folkmassa. ;)
*Manövreras långsamt med hög precision åt alla håll, dvs westerngrenen Trail.
* Lita på ryttaren såpass att de kan ridas med skynke över ögonen.
* Vara så välridna att de kan ridas utan träns, samtidigt som vi gör ovanstående. I stan använder vi stångbett (western).

Som sagt, träna överkurs. För när man väl är i stan är det ändå en helt annan situation. Hästen får tusentals intryck konstant.

Du får sgs alltid ut sämre ridning på en tävlingsplats än när du tränar hemma. Betänk då din och hästens relation när ni utsätter er för den mest extrema miljö man kan sätta en häst i. Det måste vara topp, topp, topp på hemmaplan.

eftersom det är avspärrat så har du som du säger inte problemet med en massa yra höns till människor som går hursomhelst.

då återstår själva paraden. Vad för speciella grejer kan tänkas vara med där? Kan du t.ex. gå sist, så du har lätt att bara vända om?
Går paraden förbi något speciellt som kan ställa till problem?

Jag säger inte att du inte ska, för tänker du igenom allt och konstaterar att ni kan, så är det som sagt himla kul. Men det är en del att tänka igenom.

alvdansen9_1184068842.jpg

Bilder säger mer än ord, och här är det ändå solsken = inga paraplyer.
Kenzo (gul), som är expert på att stänga ute omvärlden, och Liam (grå), 4år, som fick prova på att vara med en stund.

Men som sagt, du verkar ju få det betydligt lugnare. ;)
Se bara till att träna mycket föremål innan, så att hästen dels blir trygg, dels att du vet vad den kan tänkas vara lite mer osäker på och hur den då reagerar.

Och så kolla med polisen om tillstånd.

ojdå :D haha nej såhär är det verkligen inte. :)
Jag kommer inte att rida mitt i en folkmassa på detta vis.
Dessutom, där det inte är avspärrat så kan jag ju be min syster (som ska gå med ev. leda om det blir knas) ropa åt folk att flytta sig... men nu ska jag sätta igång att träna Liona på de saker du nämnt, det ska bli kul :D

Min pojkvän ska också rida med mig, men han ska rida på en nordsvensk som är van vid detta. Nordisen har dragit vagn till studentbalen otaliga gånger.

*Alla möjliga ljud. Vi brukar spela väldigt hög musik i ridhuset, smälla ballonger under och brevid dem, kasta påsar med rasslande tomburkar mellan oss och släpa i snöre efter oss, etc.

När ni tränar detta, hur har ni hästarna då? Har dom ryttare eller är dom lösa i ridhuset eller någon som leder dom?
Berätta mer. :)
*Nyfiken*

vi brukar börja från marken med gröna hästar. sen uppsuttet. föremålen används båda av ryttaren och av fotfolk.
t.ex. tränar vi flagga, så börjar jag med att stå på marken och föra flaggan över hästen, vifta med den över ryggen, bakom hästen, över huvet, framför osv.
nästa steg är att jag kan göra likadant när jag sitter på, och rida med flaggan i alla gångarter.
slutligen, ha någon annan som flaxar runt med flaggan från marken som en galen patriot, både på avstånd och väldigt nära / över / under hästen.

så målet är att hästarna är helt trygga med föremålet vem som än håller i det, var det än befinner sig i förhållande till hästen och vad än hästen ombes göra samtidigt.

gröna hästar tränas på en grej i taget, medan de erfarna utsätts för många olika samtidigt.

...målet är ju förresten att hästen litar på ryttaren, och tänker "jaha, ännu en träningsvariant" när den hamnar i en okänd situation. Men sen har de ju olika approach till hur de tänker om det de ser.

Sonny: Åh, titta dääär borta, en ballong, sånna har jag sett massor av, vad spännande, vad ska vi göra nu?
Kenzo: Jaha. Ballong nr sjuttio-elva. Väck mig när vi ska hem.

Har du typ en f.d polishäst eller liknande så är det väl ingen fara men annrs tror jag inte att detta är någon bra ide. Min häst är 200% trafiksäker och ridit mycket i samhälle och sånt men att rida i stan där häsen antagligen kommer att känna sig trängd skulle jag aldrig göra, des för min häst men mest för alla människor jag utsätter för livsfara, + att om et händer nånting så kommer det bli jävligt mycket snack om hur jä*la dumma hästmänniskor är.

Vi red lite på vägen på Djurgården när vi hade buke-träffen. Min häst är ganska tittig för typ allt från brunnar och vita streck till skuggor och solkatter, dvs ingen bra stadshäst!

Men vi litar fullt på varandra och jag försöker att alltid ligga steget före. Dessutom hade vi "nikkis" som stoppkloss på utsidan av oss, vi är det vita ekipaget :bow: :D

11092497.jpg

11092618.jpg

Du får helt enkelt ta ett gäng kompisar och ställa längs en väg med kläder i alla dess färger, och dom får spela musik och bonka trummor, tjoa och tjimma och prassla med paraflaxer och allt... För att miljöträna hästen. Det skulle jag göra om jag skulle få för mig nåt sånt ;)
Fast nu vet jag redan att jag nog inte har rätt häst för sådant, men din lät lite lugnare än min :angel:

Senast ändrad:

Svaren i början av tråden var så negativa så jag får erkänna att jag inte läst alla. :o

Jag har hästar som gått/kört i parader/bröllop/student/dragspelare men jag har också hästar som aldrig skulle gå kunna där. Det har aldrig varit några problem med dem som jag trott på.

Det som är jobigast är när man kör inne i stan och det blir grönt på håll. Man hinner sällan fram innan det blir rött och det irriterar alltid bilister. Fast då är det ju inte i paraden utan vanlig körning.

Du känner din häst! Gör sm du känner för.

Du kan ju testa lite som några andra skrev med ljud/paraply/platssäckar etc. OCH låt hästen gå långsamt, långsamt. En viktigt grej då det ibland blir segt.

Sen kan jag lova att mitt nordsvenska sto levde upp och njöt i parader. När alla kom och klappade henne och hon var i centrum. Hon traskade bara på, stannade, vilade och såg glad ut. :)

coolt, såg att ni hade varit på bollnäsfestivalen! jag var där också, fast på lördagen.. synd att jag missade er!

mm när vi åker dit åker vi gävle-bollnäs-alfta-edsbyn-los-fågelsjö... jag åkte fel en gång och hamna över järvsö men det blev en omväg på några mil....

åfan :)
bor ni "privat" eller har ni öppet för typ allmänheten?
vill mer än gärna se dig och kenzo in live! ni har ett sånt otroligt samspel så att man får gåshud :love:

Vill du bara hälsa på så är det bara att komma (just nu är jag dock sjuk...)

Men 1a resp 15e september annordnar vi ranch-dagar då vi håller olika uppvisningar, föredrag och matservering.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 003
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka