Ridning i stan

Elanor

Trådstartare
Hej jag undrar vad ni har för erfarenheter av att rida inne i stan?
Jag har en häst som är lugn och snäll, orädd och trygg. visst kan hon
hoppa till för saker i skogen, men det är ganska sällan och ingen
fara. Hon är 100% trafiksäker.

Nu är det så att jag ska gå på bal i slutet av nästa vår (Studentbal)
Och jag vill rida i kortegen. det kommer givetvis vara massor av
folk, kamerablixtar och tjosan-hejsan ni vet... Bilar osv.

Min syster kommer att gå på marken, och jag ska ha ett rep fastsatt i
grimman/tränset så att hon kan leda hästen om det skulle bli problem.

Kanske ska nämna att förra ägaren red hästen en bit vid en STOOOR
väg för att komma till ridhuset.. så som sagt; trafiksäker är hon.
Hon har dessutom varit på ganska stora tävlingar så hon är van vid
publik och folk. Men i alla fall. Vad tror ni? Berätta era erfarenheter!!

//E & L :bump:

Sv: Ridning i stan

Alltså... en kortege är ju fullsmockad av folk, liv och fulla mäniiskor.. jag skulle aldrig utsätta min häst för det, och inte heller folket runt omkring:crazy:
Blir hästen rädd kan den ju skada människor omkring sig

När jag var yngre var jag medryttare på en ponnyhingst som var en riktigt duktig körhäst. Jag körde bl.a bröllop och sånt med honom vid sidan av ridningen. Ett år tog några bekanta till ägarna studenten och då bestämde de sig för att köra ponnyn i kortegen. Allt gick bra, hingsten var så lydig och väluppfostrad att han gick hela långa vägen med lastbilar som tutade, fyllon som skrek och musik som dånade utan att ställa till med nåt. Dock kan jag säga att jag aldrig i hela mitt liv sett en så ledsen häst. Jag stod och tittade på och fick kämpa för att hålla tårarna tillbaka.. Vad jag vill ha sagt är visst, det är kul att visa upp sig på sin fina häst i kortegen, men detta är INTE något du vill utsätta din häst för! Hur lugn och trafiksäker den än är så är det inhumant att placera hästen i en så kaosartd och stressande situation.

det finns hästar som tycker sånt är roligt, och då är det ju okej.
När hon inte har provat det innan, ska du vara säker på att du kan bryta av när som helst och det ska du göra om det inte känns bra.

Jag har ridit in till stan, mindre samhälle, flera gånger. Flera gånger med min förra ponny, en cool sak! Vi red på trottoaren, mkt folk och bilar, bussar osv men ponnyerna va helcoola. Människorna brydde sig inte, utan hälsade osv.:) Testade att rida dit en gång på nuvarande hästen, en häst med endel fullblod och NERV, funkade men gör aldrig om det. Hände visserligen ingenting osv men hon va på helspänn.
Men jag skulle ALDRIG rekomendera dig att rida in sådär som du tänkt, även den coolaste hästen kan reagera, och då kan det bli farligt ! :cool:

Jag skulle nog aldrig göra det själv. Men om du verkligen försöker miljöträna hästen; rida i stan, vänja vid tjoande männiksor och trängsel. Göra det till något positivt så skulle det kanske gå. Men det läskiga är ifall hästen skadar folk runt omkring om den skulle drabbas av panik.

Här får man inte rida i stan vad jag vet, men jag vet ju inte hur det är hos dig är klart:p Men du ska nog kolla upp det först.

Dessutom, det finns ju en anledning varför polishästar tränas som de gör:smirk:

Nej nej nej nej nej nej nej nej!!!

Som någon sa: Det finns en anledning till varför polishästar tränas som de gör.

ojoj hade inte väntat mig så negativa svar...

Klart att det kan hända ngt, men som sagt; min syster går med
och skulle det hända någontign hoppar jag givetvis av och går åt sidan.
Hon är redan van vid publik och musik, lastbilar och gudvetvad.

Skojar? Nej, det gör jag inte.

Jag vet folk som ridit under festivaler här i stan. Inga problem.
Här är det ju inte direkt Stressigt som någon sa.
Folk står bakom avspärrningar och tittar på. Ingen musik.

Det kanske inte hjälper att din syster går med om den blir rädd. det är ett fluktdjur. blir hästen kan den skada både sig själv och andra runt om kring.

Jag red genom stan i år med min häst... Var med som medeltidsdam under 700-årsjubiléet. Det gick skitbra... Även fast det var smockat med folk (och bilar) och skrikande ungar, hög musik och människor som inte skulle flytta på sig, idioter som tyckte det var en bra ide att varva motorn på moppen/bilen när vi red förbi, tutade osv.
Men jag hade inte ridit till balen... Tänk om det är någon idiot som får för sig att skrämma din häst? Hon hoppar till, och du flyger av rätt i asfalten utan hjälm (för inte vill du väl sabba din frisyr?).. Kan sluta jävligt illa. Och att tillbringa balkvällen på akuten känns väl sådäääär kul. Och har du riktigt otur kanske du inte ens överlever... Och det är väl onödigt...

Tänk på att det är så mycket mer än människor och trafik i en stad. Det är hundar, barnvagnar, paraplyer, flygande påsar, markiser, inlines, skateboards, ibland även ballonger etc, vilket gör att du måste ha tränat din häst på alla tänkbara och otänkbara situationer.

Som djurägare och ryttare har du fullständigt ansvar för allt som skulle kunna hända. Om din häst skulle bli rädd för något och trampar någon, förstör någons egendom eller, huvaligen, rammar en barnvagn, så är det du som åker på både det ekonomiska och det eventuellt rättsliga. Även om hästen blev provocerad av säg en kaxig tonårsgrabb som lappar till den på rumpan.

Folk saknar fullständigt vett, det är något man måste ha klart för sig. Jag har ridit en hel del i stan i samband med uppvisningar på festivaler. ( se http://tricorn.blogg.se för årets bilder från Älvdansen, Bollnäsfestivalen och Storsjöyran )

Det har hänt många gånger att små barn har kramat hästarnas ben, folk går precis framför och precis bakom hästarna, folk cyklar full fart i utrymme på endast ett par meter mellan hästarna, folk susar förbi tätt intill med skateboards mot kullersten... Ja, listan kan göras hur lång som helst eftersom folk kan göra precis vad som helst.

Och som sagt, _DU_ har ansvaret!

Men om du vet att du har en genomtränad häst som klarar sgs allt, så go for it, det är kul !

_pirate: Precis. För att rida i stan måste du ha en häst som är tränad som en polishäst. Vilket våra är, och av erfarenhet garanterar jag att det behövs! Speciellt om du ska rida i en kortege !!!

tror dock det är lite andra omständigheter här. Folk står som sagt bakom avspärrningar (i och för sig bara band, men Farbror-Blå är ju närvarande) Det brukar vara lugnt. inte massa ballonger och tjosan. Det är ju ingen festival. I kortegen är bara bilarna som tillhör balen med. Inga folk som går osv... Och om det skulle bli några problem avbryter jag helt enkelt och går undan. Men... nu får ni mig verkligen att tveka. Ska prata med min tränare om det.

Man tränar ju inte hästen så att den precis klarar något, man övertränar den så att den klarar oförutsägbara saker också.

Känner du din häst väl och vet era gränser, och vet hur situationen brukar vara vid denna kortege, och du inte kan se något som skulle kunna ställa till det för er, så som sagt, go for it!

Men nu vet du riskerna och ansvaret, vilka noga måste vägas mot nöjet så att man inte bara flamsar iväg för att det är kul och så, hoppsan, blev det allvarliga konsekvenser för att man slarvat med det förberedande och planeringen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 003
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka