Rider ni i sommarvärmen?

Sv: Rider ni i sommarvärmen?

Just nu skrittar jag igång min dam och rider två pass...

1: 08.00-08.25
2: 17.00-17.25

När vi kommer igång lite mer, blir det nog ridning mellan 8-9.30 eller 20-21.30.

Men oj vad trevligt man kan svara. Här frågar man dig om du har någon aning om varför vissa hästar fungerar annorlunda och tänkte om du kunde ge mig en teori. För jag har uppfattat dig som kunnig och tänkte att jag kunde få en vettig förklaring, men det dög tydligen inte att svara sansat utan nedklankande tillmälen.
Om du dessutom läst det senaste jag skrev till dig hade du sett att jag pratat om slöhet och inte svettighet.

Jag läste både din fråga om täcken och värme, och ditt svar som jag nu svarade på, som att du var sur och sarkastisk i tonen, därav mitt svar. Om du inte var det så har jag missläst dig.

jag rider ibland mitt på dagen när det är väldigt varmt, min häst är helt oberörd av vädret så det är inga bekymmer.

Jag läste både din fråga om täcken och värme, och ditt svar som jag nu svarade på, som att du var sur och sarkastisk i tonen, därav mitt svar. Om du inte var det så har jag missläst dig.

Då har vi nog missuppfattat varandra helt, helt enkelt.

Så då tycker du inte det är OK med tävlingar sommartid heller? Tävlingar brukar ju i allmänhet starta tidigt på morgonen och pågå hela dagen, så det kan ju mycket väl hända att man får rida när det är som varmast. Och då föredrar iaf jag att ha en häst som fått träna även på detta, dvs det händer att jag mycket medvetet rider ett riktigt träningspass på dagen när det är varmt.

Egentligen, för mig, handlar det inte bara om värmen utan om insekterna också. Tycker ingen häst ska behöva gå i stekheta solen med insektssvärmar omkring sig. Så bara för att man får tävla ska man göra det, trots värmen? Jag tävlar inte själv men tränar både dressyr och hoppning, aldrig under stekheta dagar. Då rids det hällre sena kvällar eller tidiga mornar. Tycker det är schysstast mot sin kompis.

Jag brukar rida mitt på dagen om det inte är smällvarmt. Brukar ha som mått att om jag blir svettig är det för varmt (eftersom jag väldigt sällan blir svettig). Det brukar stämma in med hästen eftersom han brukar bli seg och svettig vid ungefär samma värme. Dessutom tycker jag det är obehagligt med svettblöt utrustning, vilket gör att jag undviker att rida om det är så varmt att utrustningen blir det.
Däremot föredrar jag ju att rida på kvällen eller på förmiddagen innan värmen når sin topp.

Jag rider inte i värmen. Istället rider jag antingen tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Morgonen är bäst, det är inte så mycket mygg och sen har man hela kvällen ledig.

Stoet är inte speciellt berörd av värme, lika pigg och glad som vanligt:) Men hon svettas floder, men då tycker hon att det är skönt att bli duschad efter:p Rider jag min valack i värmen gör vi såhär, men om jag vill göra ngt mer seriöst med honom så blir det på kvällen:)

Nä, jag rider helst på kvällen :D Mycket mysigare då, plus att min ponny knappt går att rida på mitt på dagen pga alla insekter! Han blir så okoncentrerad eftersom han måste gå och vara arg på dem xD

Egentligen, för mig, handlar det inte bara om värmen utan om insekterna också. Tycker ingen häst ska behöva gå i stekheta solen med insektssvärmar omkring sig. Så bara för att man får tävla ska man göra det, trots värmen? Jag tävlar inte själv men tränar både dressyr och hoppning, aldrig under stekheta dagar. Då rids det hällre sena kvällar eller tidiga mornar. Tycker det är schysstast mot sin kompis.

Hos "oss" är det skumt med insekterna..vissa dagar är det supermycket broms, dagen efter (med samma temperatur i luften) kan det vara nästan inga alls :cool: . min dam blir inte så besvärad av dem (utom de STORA :eek: ), men brukar badda henne med lite medel innan ridtur om det är mycket.

Jag rider & tränar distans (okej då, än så länge tävlar jag inte..i augusti är det debut), då går tävlingarna ofta (vad jag förstått iaf) på dagen och precis som i alla dicipliner så bestäms datumet för tävlingen en bra bit i förväg (vilket ju gör det svårt att veta hur varmt det kommer att vara på tävlingsdagen). Jag tränar i varmt väder (hur hårt beror på mitt & hästens humör och hur vi kört tidigare i veckan), och kommer inte att stryka mig för att det är varmt..och jag har en hel del timmar att åka bil, för att komma till ritten (kommer att åka dit dagen innan,hem dagen efter). Mycket vatten, dricka så fort det finns möjlighet.
Tror att det beror mycket på vad man själv och hästen är vana vid, hur mycket värme de orkar jobba i.

Nu hoppas jag att jag inte låter ironisk eller sarkastisk, det är inte min mening.

Som du säger, så är insekterna lite skumma... Vi har vissa insektsridåer uppe i skogen, som vi är medvetna om och antingen undviker vi de ridåerna tiderna vi har lite koll på, eller också rider vi "fort som fanken" där :bump:

Och på sommaren har vi ofta ridclinics utomhus och då kan det vara antingen spöregn, eller nog så varmt... Därför kan det vara nyttigt att rida alla tider på dygnet.

Jag minns när jag var ung och vacker... Då hände det ofta att vi gav oss ut vid halv elva på kvällarna, eller vid femtiden på morgnarna.

Men nu när jag är lite äldre, behöver jag ju min skönhetssömn, så då får man improvisera lite... :rofl:

Jag och min kompis red ut på morgonen ungefär kl 9 , det gick alldeles utmärkt, men det beror ju på hur varmt det är, knotten blir ju som galna :/. Men vi rider nästan alltid på kvälen vid 6-7 ngn gång det går aldeles utmärkt :D

kl

Jag tror inte att min har ont av värmen, men bromsarna däremot :cry: och alla andra hemska insekter. Hon blir jätteirriterad av dem om jag rider mitt på dagen och det är ju inte kul för någon av oss. Och försöker jag rida dressyr mitt på dagen blir hon mkt svettig snabbt, det känns bara dumt.

Jag rider på kvällarna :) Jag har lite konstig dygnsrytm nu när det är lov och allt, så jag orkar sällan vakna tidigt och sticka och rida då med, men det händer.

Så bara för att man får tävla ska man göra det, trots värmen?

Nej, men skall man tävla så har man en viss skyldighet mot hästen att faktiskt förbereda den så väl som möjligt, och i de förberedelserna ingår, tycker jag, även att träna när det är varmt.

En häst i god kondition som dricker ordentligt lär knappast må dåligt av att träna i 25-30 graders värme. Och varmare än så är det otroligt sällan i Sverige....

Beträffande insekterna, så tycker jag det är lite olika - i år har det knappt varit någonting, oavsett tid på dygnet, medan det ibland är mest mitt på dagen och ibland mest på kvällen. Man får väl rida tillräckligt snabbt, så de inte kommer ikapp ;) Skritturer tycker jag (och hästen!) nästan är det sämsta när det är mycket insekter. Hellre springa och bli svettig än stanna och bli uppäten!

Foderhästen blir jätteslö och ser nästan sjuk ut när det är riktigt varmt. Han äter inte ordentligt och ligger mest ned så honom rider jag inte på dagen om det är varmt ute. Passar på på förmiddagen (om jag orkar själv :angel: ) eller tar det senare på kvällen.

Åkte tex dit idag för att först ge hästarna lunch och sen rida. Hästen ville inte äta utan fick komma in i stallet en timme och åt där istället. När han fått i sig ordentligt med vatten, ätit sitt hö & sin betfor o blivit avspolad var han piggare. Jag red naturligtvis inte utan åker tillbaka ikväll och rider istället.

Blir inte hästen påverkad kan jag rida, men helst inte. Jag mår själv dåligt av att jobba när det är riktigt varmt ute så kan jag rida på kvällen gör jag det istället.

Är det över 25 grader och vindstilla rider jag inte mitt på dagen.
Men helt ärligt, hur många dagar/år är det sånt väder i sverige? :D

Kan jag så rider jag gärna på morgonen eller kvällen när det är varmt väder, men det händer att jag rider mitt på dagen också.
Då blir det lite lugnare, lyssnar mkt på hästen och tar mkt skrittpauser, erbjuder hästen vatten både före och efter passet och svampar av ordentligt efteråt.
Skönast är ju att lufsa runt i skogen såna dagar! Men jag ställer liksom inte in en träning om det inte är olidligt.

Är det över 25 grader och vindstilla rider jag inte mitt på dagen.
Men helt ärligt, hur många dagar/år är det sånt väder i sverige? :D

Jag måste bo i ett riktigt värmehål. Jag har haft jättemånga så pass varma dagar i år. :p

Jag måste bo i ett riktigt värmehål. Jag har haft jättemånga så pass varma dagar i år. :p

Men vi också! I och för sig har jag jobbat de flesta, men varmt har det ju varit ändå.

Det har dock varit lite ojämt och hackigt. Det har varit nästan 30 grader flera dagar i rad, sen 10 grader några dagar, upp till 18 igen etc.

Så går det när man bor i norrland :angel:

Jag har inga direkta problem att rida mitt på dagen i värmen, eller kanske om det är +30.

Då jag tänker så att hur gör man på en tävling om det är varmt och man ska starta... ber man om en kvällsstart xD nä utan då får man gilla läget och rida hur varmt det än är.

Har själv tävlat i över +30 grader och då var det bara att bita ihop och njuta av den lilla fläkten som blir i galoppen :D

Sen så behöver man ju inte alltid rida när det är som varmast utan kanske växla lite. Men Tror bara det är nyttigt att rida i värmen så länge hästen får x-tra salt och mkt vatten efteråt;) Och att man märker att hästen inte tar skada av det

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 060
Senast: cf234k
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar