Rider ni i sommarvärmen?

Sv: Rider ni i sommarvärmen?

*kl*

Rider morgon/fm efter knotten och em/kväll innan knotten eller sen kväll efter knott:devil:. Undantag när vi rider nere vid havet då det går bra vilken tid som helst.
Tror inte hästarna lider av värmen direkt men att de blir mindre aktiva är helt klart. Man kan se när flocken själv får bestämma. På varma dagar står flocken mest stilla, ofta i solen i.o.f.s. och de har både skog och lästall att tillgå. När kvällen kommer börjar de röra sig och busa lite, det är en hel del valacker i hagen :) Samma sak när det regnar mycket.
Har också märkt att de generellt sett inte är lika pigga att rida på när det är varmt. Som piggast är de på klara svala höstdagar med hög luft.
Ska nämna att undertecknad föredrar en maxtemp på +20° :cool: Så det jag kan säga med säkerhet är att jag liiider när det blir varmare än + 25°

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Rider helst morgon eller kväll om jag ska rida ordentligt , ska jag bara skritta en liten stund kan jag göra det mitt på dagen , men ser då till att mestadelen av ridturen är i skugga , gärna i skogen :D

Jag har en häst som blir väldigt seg av värmen.
Tycker det är orättvist mot hästen att pressa den när det är som varmast, om den påverkas av solen.

Tvärr så jobbar jag natt och andra obekvämatider vissa veckor och måste rida mitt på dagen när det är som varmast.
Men är det setkvarmt så brukar jag ta det lite lugnare med honom. Inte gå på med det hårdaste träningspasset.
Måste anpassa sig efter hästen när det är varmt och han är känslig mot det. Bara ta en skrittur i skogen där det är mer skugga eller nå annat lugnt.

Om man tävlar så är det ju ALLTID (nästan) mitt på dagen när det är som varmast. Om man aldrig rider när det är så varmt så är ju hästen inte vann vid det och borde ju ha väldigt problem med att det är så varmt och kan inte göra sitt bästa då.
Inte för att jag gillar att rida mitt på dagen i kanske 40 graders värme i solen men det borde ju vara bättre för hästen att vänja sig vid värmen.. Eller`? :confused:

ett annat alternativ är ju oxå att rida inne i ridhus (där det e svalt) när man tränar och sen efter rida ut en sväng i skogen.. eller det brukar ju iaf jag göra :)

Hos "oss" är det skumt med insekterna..vissa dagar är det supermycket broms, dagen efter (med samma temperatur i luften) kan det vara nästan inga alls :cool: . min dam blir inte så besvärad av dem (utom de STORA :eek: ), men brukar badda henne med lite medel innan ridtur om det är mycket.

Jag rider & tränar distans (okej då, än så länge tävlar jag inte..i augusti är det debut), då går tävlingarna ofta (vad jag förstått iaf) på dagen och precis som i alla dicipliner så bestäms datumet för tävlingen en bra bit i förväg (vilket ju gör det svårt att veta hur varmt det kommer att vara på tävlingsdagen). Jag tränar i varmt väder (hur hårt beror på mitt & hästens humör och hur vi kört tidigare i veckan), och kommer inte att stryka mig för att det är varmt..och jag har en hel del timmar att åka bil, för att komma till ritten (kommer att åka dit dagen innan,hem dagen efter). Mycket vatten, dricka så fort det finns möjlighet.
Tror att det beror mycket på vad man själv och hästen är vana vid, hur mycket värme de orkar jobba i.

Nu hoppas jag att jag inte låter ironisk eller sarkastisk, det är inte min mening.

Vi har ju jämt insekter vi, tyvärr, och våra pållar är enormt irriterande på dem.
Nej, jag förstår. Har man en häst som kanske inte är jättekänslig för värma kanske det går men mina hästar är enormt känsliga.
Du låter absolut varken ironisk eller sarkastisk!

Ush, halvblodet tycker det är så jobbigt med värmen att han svettas bara av att stå i skuggan. Men när man som jag jobbar eftermiddag/kväll finns det inte så många alternativa ridtider utan det får ofta bli på dagen. Försöker att i alla fall vara ute innan det blir som allra varmast.
Idag red jag vid tio-tiden, kanske 25/27 grader. Men eftersom han kändes väldigt pigg och i gasen så blev det en hel del trav och galopp och han bjöd väldigt fint (brukar vara seg annars!) och fick till riktigt luftiga rörelser så då tror jag itne att det gick någon nöd på honom. Öronen fram hela tiden och pigg och alert :) Sen blev han förstås riktigt svettig och fick dricka och pusta utn inne i svala stallet efteråt.
Det jag menar är att man märker rätt bra vad hästen orkar och rider man inte så länge/intensivt och låter hästen pusta ut och svalkas efteråt så klarar de sig nog bra. Men kunde jag rida senare när det är lite bättre klimat så skulle jag göra det...

ett annat alternativ är ju oxå att rida inne i ridhus (där det e svalt) när man tränar och sen efter rida ut en sväng i skogen.. eller det brukar ju iaf jag göra :)
Jo men det var ju inte det jag menade XD Lix tävlingar går ju UTE, i den där värmen som alla diskuterar.. och om hästen aldrig rids i den värmen då borde det ju vara skadligt för hästen, att typ få en värmechock.. Då tkr jag det är bättre att rida och vänja hästen vid värmen, så den klarar av det?

Och RIDHUS? Det är ju typ ALLTID varmare i ridhus än ute? När det är varmt ute så är det varmare och när det är kallt ute så är det Kallare i ridhuset!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 060
Senast: cf234k
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar