Massera magen hjälper inte så lägg istället energin på att gå med honom Gå i tio minuter och låt honom vila en halvtimme-timme beroende på hur han mår. Gå sedan i tio minuter till också håller du på så så länge du kan. Du ska inte gå längre tid än tio minuter utan låt honom också vila. Att ha så ont som kolik gör tar enormt på krafterna och om man då bara går och går så kanske hästen till slut inte orkar längre. Blanda gärna betforvatten till honom så kanske han dricker mer för att det är gott.har sagt till andra, men tyvärr finns det inget jag kan göra. jag går ut och går med honom, ser till så att han dricker och äter, masserar magen och svampr av honom. det värsta nu är att vi inte sett honom bajsa än, han har kanske bajsat ute, men han känns liksom förstoppad. jag kollar hela tiden efter tecken på kolik. om han dör av något så är det väl det. som det är nu vill jag hellre att han tas bort än att han behöver lida såhär. usch är så arg på ägaren.
Du är tyvärr inte ensam om att stå där med en häst du inte äger som du bara vill göra allt för men inte kan. Jag kan på rak arm räkna upp flera som jag hade önskat att ägaren hade brytt sig mer om och tagit hand om som jag skötte som barn/tonåring. Det är förbannat tufft.
Om ägaren vägrar ta ut veterinär så är det djurskyddet du ska ringa. Ingen djurskyddsförening utan myndigheten djurskyddet.