Rider ni i sommarvärmen?

Sv: Rider ni i sommarvärmen?

kan inte komma på om jag nånsin har ridit mitt på dagen under sommarn :o
men det är nog mest för att jag själv skulle dö av värmeslag = ingen bra ridning. vet därmed heller inte hur pållen reagerar.

På vardagarna blir det alltid efter kl 19 eftersom jag jobbar.

På helgerna blir det efter 14-15 eller senare eftersom jag sover ganska länge när jag är ledig.
Om det är sekhett och sol ute så åker jag sent till stallet eftersom jag inte kan vara ute i solen värst länge.

Oftast är det ju så...det är vi som inte pallar. Jag blev nyfiken på ämnet så jag skickade en fråga till STC. Har nämligen inte hört att man ställt in lopp för att det varit för varmt någon gång...däremot att det var för kallt men att det var för kuskarnas skull...väntar nu på svar:cool:

Jag brukar faktiskt ibland med flit rida när det är varm just för att hästen är loj.
Försöker lägga riktiga "träningspass" när det är lite svalare och inte ta det så hårttokvarma dagar, men ibland blir det dålig tajming, särskilt när jag bokat tid för att rida med tränare. Och faktiskt brukar det gå mycket bättre när det är varmt! :p

Av andra anledningar blir det oftast att jag är ute i stallet på kvällen, men försöker som sagt styra upp det ibland på dagtid eller innan värmen lagt sig helt för dagen. I ridhuset blir man inte störd av broms och jag har inte stört mig på det nämnvärt ute heller (*peppar peppar*), tycker det är värre med myggen på kvällen.

Rider tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Om det går att ta sig in i sval skog som är fri från insekter är det en fördel. Typ gamla sandvägar i bokskog härligt att rida i på sommaren tex.

Vill varna för att rida i stark sol. Låt hästarna stå i skuggan och vila då. Har vid något tillfälle haft sol skydd på mule och öron och eksem huva på manen och min jacka eller nåt på hästbaken och svansen då vi ridit på dagen. När vi varit på väg till skogen tex. Men bättre är att rida när solen är mindre stark.

Varför en sådan varning? Har du någonsin sett ett trav- eller galopplopp blivit inställt p.g.a. sol? Fälttävlan? Hoppning? Clinics? etc... vill minnas att när VM gick i Stockholm vid maratonkörningen så satt publiken och solade och det var mycket varmt.

Som jag sa tidigare...jag rider i alla väder när jag har tid eller när jag tränar på clinics och tävlar. Våra maj-tävlingar var bland det hetaste jag upplevt på länge (enda sommaren i år, kanske). Vi ställde inte in utan höll på hela dagen.

Jag brukar rida tidigt på morgonen alt sent på em!
Det känns behagligare utan intensiv sol & ettriga insekter,men
det är klart,hade jag haft möjlighet att bada med hästen så
hade jag nog gjort det när som helst!

Gäller kanske mest då hästar somkan va känsliga mot sol och värme tex islandshästar. Framför allt om solen är mycket stark då är det onödigt.

Det är tydligen väldigt olika för olika hästar då.

Knapplån

Ibland rider jag mitt på dagen när det är som varmast om det är då jag känner att jag har tid och har lust :) Hästen får lov att vänja sig, vad gör man annars på tävling om det råkar bli superdupervarmt? Stryker sig? Pfft, knappast! :D Jag brukar dock ta det lite lugnare, och ha bikiniöverdel så man blir brun. :d

Gäller kanske mest då hästar somkan va känsliga mot sol och värme tex islandshästar. Framför allt om solen är mycket stark då är det onödigt.

Ca 90-95% av de islandshästar som har sommareksem har sina besvär pga allergi mot knott och andra bitande insekter. Stark sol är inte särskilt farligt för varken islandshästar eller andra hästar. Till skillnad från oss har de ju nämligen päls!!! Undantaget från detta är hästar med stora vita tecken i ansiktet (särskilt mulen), som man kan skydda med t.ex. Helosan sol.

min häst har inga som helst problem med värmen, det är mest jag som har det :p
men om vi rider ut så går det bra och om vi rider för tränare så tänker man ju bort värmen.
Han är ordentlig och dricker mycket efteråt och så får han extra elektrolyter.

Det är tydligen väldigt olika för olika hästar då.

Islandshästar lider i regel inte av solexem när de har exem, det handlar om knottexem.

Jag kan rida ut lugnt i skogen tex men skulle inte träna, även om vi brukade göra det på ridläger och likn när jag var lite yngre.
Mycket flugspray och en grenruska för bromsarna :)

Nu kanske du tycker jag låter sarkastisk igen men glad smiley :) = betyder att man är vänlig. Om jag velat vara sarkastisk hade jag använt denna smiley: :grin:.

okej, va bra.. det är så lätt att missförstå när man läser ;)

Jag ka ge några ex då. Vissa år är det mycket extrem sol.

Ett ex var när hud spruckit pga solkskada av sol extrem sol . Det läkte av aloe vera.

Häst som fått vaccin blev dålig i sol och värme.(lite speciellt)

Detta var inte vanligt soligt väder utan extrem sol .

Visst knotten är oftast problemet Ett annat ex vid havet tex där det blåser mycket och hästarna står i blåst och stark sol kan då solen ställa till problem också. Dom kan få sår tex i manen .pga av solen då ej knott.

Vissa hästar kan va känsliga för extrem sol.

Vita hästar samt fuxar lär va det.

Samt som det nämndes på vita mule ex.

Senast ändrad av en moderator:

Övrigt. Visst har dom päls men som jag skrev innan så hade jag några ex . På vad som skett samt.

En häst kan ha lite dåligt med päls på ex öron och den kan ha tunn man då kan den också få broblem med sol då kan ex solhelosan hjälpa eller skydd från huva med öron. Tex.

Om/när det finns knott så är det ju alltid jobbigt också.

Jag lånar detta info av Axel. Han kan nog förklara mera.

Dom ex som jag nämnde var vid midsommar eller strax innan. Så det stämmer på detta också. Försommarsolen kan stark på häst hud också.

För dom som haft problem pga sol mm. så kan man ju läsa på mera.

Fotosensibilitet, "Soleksem"

E: Vissa växter. Läkemedel. Lokalbehandling. Leverskada: phylloerytrin. Ljusa

områden (ffa huvud + nedre extremiteter). Phylloerytrin ackumuleras i huden, + solljus = fria radikaler, nekros av opigm. hud.

S: Sår, i värsta fall nekroser. Alltid på opigm. hud. I Sv: före midsommar. Infl.

Smärtsamma erosioner/ulcera, krusor, mjäll, ibl. klåda, ibl. allm.påv.

d: Kontaktdermatit. Solbränna.

B: Hästen inomhus el. täcka över opigm. hud. Spontanläker. Ev

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 060
Senast: cf234k
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar