Rider ni i sommarvärmen?

Sv: Rider ni i sommarvärmen?

Håller absolut med! Jag skulle aldrig ge mig ut på ridtur/tömköra eller göra ngt ansträngande i denna värme och insektssvärmar. Håller med, taskigt mot hästen.

De gånger jag gett mig ut mitt i sommarvärmen med diverse hästar så har alla utom en, varit slöa. Där vet jag att jag inte förmänskligar dem på något sätt - de har helt enkelt varit piggare framåt kvällen.
Hästarna var i god kondition också.

Men då går det ganska bra att ha på täcken i flera plusgrader också? Har alltid tyckt synd om dem hästar som har det, men om hästar klarar av värme väldigt bra så kan jag sluta uppröras över det.

Om inte jag helt misstar mig så är du helt fel ute när det gäller täckesfrågan. Mackan är (mig veterligen) en av dom som tycker mycket illa om täckeshysterin, speciellt på vältränade sporthästar som har de bästa förutsättningarna att klara kyla. Istället förespråkas ett tunnare vintertäcke och lite extra att tugga sig varm på.

Jag rider helst i skogen när det är så jäkla varmt. Får ju nästan solsting annars :o Eller så tar man en tur ner till sjön... :d Men jag har ju heltidsjobb så har inte detta problemet, kan ändå bara rida på kvällen. Plus att sommarn inte bjudit på många dagar över 25 grader ;)

Min nordsvensk kan bli slö i värmen men inte mina andra hästar.

De gånger jag gett mig ut mitt i sommarvärmen med diverse hästar så har alla utom en, varit slöa. Där vet jag att jag inte förmänskligar dem på något sätt - de har helt enkelt varit piggare framåt kvällen.
Hästarna var i god kondition också.

Men då går det ganska bra att ha på täcken i flera plusgrader också? Har alltid tyckt synd om dem hästar som har det, men om hästar klarar av värme väldigt bra så kan jag sluta uppröras över det.

Är du sarkastisk?
Det är en viss fundamental skillnad på att hästen kan reglera sin värme själv, och inte kunna det. vilket händer om du lägger på ett täcke i för varmt väder.

beror väl på vädret, är det sol och varmt rider man ju inte mitt på dagen, blir då antingen tidig morgon eller sen eftermiddag kväll. Rider oftast vid 7 innan han får gå in i stallet.

kanske bara är jag som aldrig upplevt att en häst nekat arbete bara för att de är vamt. Har aldrig dragit mig för att rida,köra eller dyligt bara för att vi människor svettas. Mina hästar har aldrig underpresterat, aldrig nekat. tycker de är snällare att rida hästarna och jobba med dem när de är varmt än att låta dem stå i hagen med täcken. som vissa tycker är helt normalt har jag sett :cool:

Jag rider "som vanligt" tills det blir lite över 20 grader varmt. Är det varmare än 25 håller vi oss i skuggan i skogen (ev. med liten spurt på nåt fält eller så), eller väntar tills senare på dagen.
Honey verkar trivas med det, har inte märkt att hon påverkas negativt. Hon är nästan lika pigg som när det är svalare, utom att hon svettas mer förstås.
Ser dock alltid till att hon dricker innan jag rider, och när vi kommer tillbaka till hagen.

Blir det över 30 grader tror jag inte att jag skulle orka rida, hehe.. har dock inte upplevt det i år, ännu..

Är du sarkastisk?
Det är en viss fundamental skillnad på att hästen kan reglera sin värme själv, och inte kunna det. vilket händer om du lägger på ett täcke i för varmt väder.

Jag undrar bara om du kan han någon aning om vad det är för hästar jag ridit som varit slöare i värmen då?
De kan ju uppenbarligen inte reglera sin värme själv. Har du någon teori om vad det kan bero på?

Jag har bara träffat på en häst som var lika pigg och glad som vanligt i hettan som annars. Men då vet jag att det uppenbarligen finns de hästar som gillar att ridas så pass mycket att de struntar i att de svettas floder och blir bromsbitna.
Då har man lärt sig något nytt. :)

Jag rider tidigt på morgonen eller sent på kvällen om det är för varmt, jag klarar verkligen inte av hetta, så då har jag bestämt att mina hästar inte heller gör det:D Vi rider mest i skogen då.
Däremot kan jag dra till det svala & sköna ridhuset en varm sommardag & träna där.:)

Men jag har inte behövt "rätta mig" så mkt efter detta hittils, då det mest har vart mulet & regn denna sommar:angel::p

Senast ändrad:

Jag undrar bara om du kan han någon aning om vad det är för hästar jag ridit som varit slöare i värmen då?
De kan ju uppenbarligen inte reglera sin värme själv. Har du någon teori om vad det kan bero på?

Men snälla vän. Vart har jag skrivit om DINA hästar. Jag har skrivit att jag inte har ngra problem med min häst i värme på ngt sätt som skulle påverka drastiskt. och redogjort för hur jag rider. Precis som tråden ber om.

självklart kan hästen reglera sin värme. att den svettas i varm grader är naturligt och ett sätt att reglera värmen på, det är inget tecken på att dess kropp inte fungerar som den skall. vart får du det ifrån.

Jag rider oftast ganska sent, mest för min egen skull, hästen klarar värmen bra(man kanske inte ska köra dom hårdaste passen i 30+ och gassande sol). Dock är det väl alla insekter som plågar honom mest mitt på dagen isf.

:)

kl.

Jag rider när jag känner att jag orkar(blir oftast på kvällen). Sen att hästarna tål värmen bättre än vi är en självklarhet! Det e ju inte direkt kallt i afrika och där rider dom på sina hästar utan att dom "dör". Jag tror att det är vi människor som känner av hästarna lite för mkt och lägger över våran egen seghet på dom!

Jag rider näst som hellst på dagen. Om de är träning så är ju de ändå på kvällen.
Om jag tränar själv och de är under en stekande period så blir de typ halv 8 ritter :o
Annars så lullar jag på ute i skogen även om solen gassar, ha brukar inte bry sig så mycket. De enda är alla bremsar.

Nu på sommarn rider jag nästan bara på kvällar. Är det en riktigt "kall" o regnig(?) dag så rider jag kanske på dagen. :D

Håller absolut med! Jag skulle aldrig ge mig ut på ridtur/tömköra eller göra ngt ansträngande i denna värme och insektssvärmar. Håller med, taskigt mot hästen.

Så då tycker du inte det är OK med tävlingar sommartid heller? Tävlingar brukar ju i allmänhet starta tidigt på morgonen och pågå hela dagen, så det kan ju mycket väl hända att man får rida när det är som varmast. Och då föredrar iaf jag att ha en häst som fått träna även på detta, dvs det händer att jag mycket medvetet rider ett riktigt träningspass på dagen när det är varmt.

Jag själv brukar delta i löptävlingar, längre lopp, och vet jag att jag kommer att delta i någon tävling dagtid när jag vet det är/kan vara varmt vill jag också träna under dagens varma tid så att kroppen blir van vid prestation även i varmt väder.

Detta tror jag även gäller hästar, för många tävlingar är dagtid och nu sommartid utomhus varken det är soligt och varmt eller inte?

Men obs obs, jag tycker givetvis att det är mycket viktigt att kolla så att inte hästen får värmeslag eller att den får vätskebrist eller dylikt, och tävlar man inte eller har passligt att träna hästen sent på kvällen eller morgon är det ju helt bra.

Senast ändrad av en moderator:

Rider helst sent på kvällarna. När de är så varmt så kan jag bara ta nån liten skrittur. Men händer inte ofta.

Men snälla vän. Vart har jag skrivit om DINA hästar. Jag har skrivit att jag inte har ngra problem med min häst i värme på ngt sätt som skulle påverka drastiskt. och redogjort för hur jag rider. Precis som tråden ber om.

självklart kan hästen reglera sin värme. att den svettas i varm grader är naturligt och ett sätt att reglera värmen på, det är inget tecken på att dess kropp inte fungerar som den skall. vart får du det ifrån.

Men oj vad trevligt man kan svara. Här frågar man dig om du har någon aning om varför vissa hästar fungerar annorlunda och tänkte om du kunde ge mig en teori. För jag har uppfattat dig som kunnig och tänkte att jag kunde få en vettig förklaring, men det dög tydligen inte att svara sansat utan nedklankande tillmälen.
Om du dessutom läst det senaste jag skrev till dig hade du sett att jag pratat om slöhet och inte svettighet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 060
Senast: cf234k
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar