Rider ni i sommarvärmen?

Sv: Rider ni i sommarvärmen?

Då jag tänker så att hur gör man på en tävling om det är varmt och man ska starta... ber man om en kvällsstart xD nä utan då får man gilla läget och rida hur varmt det än är.

Liten rättning, hästen är tvungen att gilla läget också.
Men din häst verkar ju tydligen tåla det.

haha denna svenska sommar äre ju aldrig över 30 gr ute!! :P
Jag börjar jobba kl 16-22 så antagligen så rider jag på morgonen om de står i väderprognoserna att de ska bli hett mestadels för att slippa alla bromsar osv.. Men de kanske händer 2-3 gr på sommaren? så då rider jag på dagen, skulle de vara så att de var skiitavarmt brukar de bara vara en promenad men annars rider jag som vanligt. (:

Jag tycker mig märka att vissa människor rider mitt på dagen när solen står högt och det är så varmt ute att man bara vill stanna i vattnet.
Jag brukar alltid vänta till kvällarna då temperaturen har gått ned, jag tycker det är rent av taskigt mot hästen att rida ut eller t.o.m. köra ett träningspass när det är som varmast.
Oftast är ju även bromsarna och flugorna som värst på dagen och gillar svettig häst.

Hur tänker/gör ni?

Kanske finns det dem hästar som knappt påverkas av värmen?

/Heulwen

Det händer att jag rider i sommarvärmen, ja. Clinics och tävlingar går som oftast dagtid och utomhus på sommaren. Bara att träna så att man vet att man själv och hästen orkar. Sen att man inte gör det varje dag, är väl rätt klokt. Men ser inget fel att göra det, alltså. Man bör också vara noga med vatten/salt o.s.v.

haha jo det klart:D kanske ska stå ekipaget får gilla läget ;)

Min har ingen direkta problem med det utan jobbar på men ger alltid x-tra salt i maten. sen rider jag inte alltid mitt på dagen på sommaren, då jobbet är ivägen xD

Nu har jag inte läst hela tråden..
Men nej, jag rider inte mitt på dagen. Dels för värmen och dels för alla insekter som tycks dras exta lätt till svettiga hästar. Jag rider antingen på morgonen innan 10 eller efter 19 på kvällen. Tror att jag talar både för mig själv och min häst när jag säger att vi trivs bäst med det.

Det där funkar ju inte riktigt eftersom hästarna alltid får gilla läget.

Hur ofta tänker vi på vad hästarna vill? Vi kan inte ens fråga dem så vi gör det som passar oss.

Vill hästen ridas öht? Vill den fara ut i skogen när det är mörkt? Känner den för att dressyra idag? Vill den hoppa just idag eller passar imorgon bättre för hästen?

Så sant så sant..vi tvåbeningar styr och ställer, våra fyrbenta vänner får "vända kappan efter vinden".

Men om jag ska träna dressyr/hopp och märker att Honey inte är riktigt på "idag", brukar jag försöka en stund, och sen göra något annat den dagen och återuppta träningen dagen efter. Detta för att om inte damen vill hoppa, så gör hon det inte eller så gör hon det flackt och slarvigt för att slippa..väntar jag däremot, så går det oftast hur bra som helst dagen efter och hon gör det med glädje :p

Det där funkar ju inte riktigt eftersom hästarna alltid får gilla läget.

Hur ofta tänker vi på vad hästarna vill? Vi kan inte ens fråga dem så vi gör det som passar oss.

Vill hästen ridas öht? Vill den fara ut i skogen när det är mörkt? Känner den för att dressyra idag? Vill den hoppa just idag eller passar imorgon bättre för hästen?

Både ja och nej. Hästarna får ibland men inte alltid gilla läget.
Om jag tar mig och min medryttarhäst som exempel så tänker jag att vi ska köra ett hoppass men han vägrar trots låga hinder, då brukar jag ta en runda i skogen - fast efter att han hoppat minst en gång över hindret. Så det blir en kompromiss.
Jag tävlar å andra sidan inte seriöst, då kanske inte denna metod fungerar -men om man gör det borde man ha en häst som älskar att arbeta så man slipper tvinga den.

Det händer att jag rider mitt på dagen även när det är riktigt varmt. Medryttarpållen har aldrig visat minsta lilla tendens att bli påverkad av värmen, han har varit lika pigg och glad även när jag har ridit i 30+ grader. Han svettas mer men det är allt. Jag är dock inte lika värmetålig som han. Jag fungerar knappt i temperaturer över 25, så för att jag inte ska svimma av värmeslag undviker jag helst ridning i sommarhetta. Och för insekterna givetvis.

Jag rider absolut inte i stekande hetta. Alla påverkas av värme och i varmare länder sover man ju tom ibland under dagens varmaste tidpunkt. För att värme kan göra en trött och utmattad.

Jag skonar min häst och rider när temperaturen gått ner på kvällen/em/morgonen. När det är regnigt/disigt blir också temperaturen en annan och man kan rida även på dan.

Jag har bara träffat på en häst som var lika pigg och glad som vanligt i hettan som annars. Men då vet jag att det uppenbarligen finns de hästar som gillar att ridas så pass mycket att de struntar i att de svettas floder och blir bromsbitna.
Då har man lärt sig något nytt. :)
´
Men herregud, lägg ner din sarkasm!!

Jag diggar flugspray, det funkar alltid!

plus att hästar värderar inte på samma sätt som människor. dom gör inte kopplingen rida+sol=svett+värme=Skojj! dom funkar inte så!

Vissa dagar när det är jättevarmt så rider jag på morgonen och kvällen men jag rider oxå mitt på dagen när det är jättevarmt. Jag kan ibland ta ett hopp pass i gassande sol för på tävlingar så får man ju inte direkt välja när man vill starta! Man får hoppa när det är ens tur oavsett om det är jättevarmt eller inte så jag tycker att det är bra att träna i värmen med jämna mellanrum så hästen är van.
Hästar klarar värme bättre än vad vi människor gör.

´
Men herregud, lägg ner din sarkasm!!

Jag diggar flugspray, det funkar alltid!

plus att hästar värderar inte på samma sätt som människor. dom gör inte kopplingen rida+sol=svett+värme=Skojj! dom funkar inte så!

Nu kanske du tycker jag låter sarkastisk igen men glad smiley :) = betyder att man är vänlig. Om jag velat vara sarkastisk hade jag använt denna smiley: :grin:.

Rida i värme = nejtack på kvällen då de e svalt och skönt ? :eek:

Hästar gillar ju och svettas :grin:

Det är ju vetenskapligt bevisat att hästar inte alls är så besvärade av värmen som vi människor är. Det jobbigaste är nog flugorna. Jag brukar rida både på morgonen, mitt på dagen och på kvällen just för att den dagen jag ska tävla mitt i gassande solsken inte står där med en häst som aldrig har varit med om det förut.

Min häst är ju skadad/sjuk varje sommar så jag slipper rida. :grin:
Men nej jag rider iprincip aldrig på dagarna sommartid.
Skulle det vara så att jag var tvungen att motionera henne dagtid för att jag ex skulle tävla dagen efter så skulle jag nog välja att tömköra lite lätt istället..

Jaså, vad intressant. :)
Har du någon länk där det står mer om det?

Rider helst sent på kvällen men jag jag jobbar 7-16 så jag försöker komma i säng skaplig tid.

Rider runt 18-19 på kvällen istället.
Är det träning anpassar jag mej efter det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 060
Senast: cf234k
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar