Rider ni i sommarvärmen?

Sv: Rider ni i sommarvärmen?

Jag rider aldrig mitt på dagen när det är som varmast, eftersom det inte är så bra att ut och jobba stenhårda pass i värmen. Och jag tror att jag kan tala för nästan alla hästar, att när det är som varmast så vill man inte röra sig. Jag tänker mycket på hur vi själva påvärkas av värmen och min häst. Sedan beror det ju på hur varmt det är vindstilla osv. Men i regel så bör man undvika den värmen som det kan vara.
Dom varma dagarna när det verkligen "steker" så brukar jag ta in min häst och spola av henne och låta henne stå i box. Eftersom att det är svalare inne i stallet.

Hästar kan säkert klara detta men min häst blir jätte slö ändån och det är inte bara hästen som ska klara utav värmen!

Senast ändrad av en moderator:

Så hästfolk i Australien, USA, Sydamerika och ökenområden är förkastliga enligt dig då? För att inte tala om våra egna tävlingshästar i allt från trav, galopp, hoppning o.s.v. Tror du att man ställt in Falsterbo om solen gassat från klarblå himmel? ...jisses..

Så hästfolk i Australien, USA, Sydamerika och ökenområden är förkastliga enligt dig då? För att inte tala om våra egna tävlingshästar i allt från trav, galopp, hoppning o.s.v. Tror du att man ställt in Falsterbo om solen gassat från klarblå himmel? ...jisses..
Nej så menar inte jag. Jag menar att det inte bara är hästen som ska klara utav värmen utan ryttare, kusk också. Alla människor klarar av värmen olika bra och lika så hästar. Vissa påvärkas inte och andra gör det. SEDAN så gör vinden mycket till hur varmt det känns. Det blir en sorts vind när man rider.

Människor har en viss förmåga att behandla hästar (och andra djur) efter sig själv. En frisk och sund häst klarar långt mer än vad vi människor gör. Mina får då jobba i alla väder hetta som kyla.

Jo fast att islandshästar som du påstår skulle vara särskilt känsliga mot SOL och därmed behöva ländtäcke om du tar ut dem i solen som du skrev, köper jag inte.

Jo fast att islandshästar som du påstår skulle vara särskilt känsliga mot SOL och därmed behöva ländtäcke om du tar ut dem i solen som du skrev, köper jag inte.

Jag red en femdagarstur i 40 gr värme för några år sen och hästarna var hur pigga som helst.
Vi hade mer problem kan jag säga, tur att nån fraktade vatten i bil.
Finns det inte sol på Island då, trädlöst land.

Ok kanske var det nåt särskilt dom gångerna då som hände det var som jag skrivit extremt väder inget vanligt väder.

Att hästar kan råka ut för grejer det kan hända men generellt verkar det ju gå bra.

Att dom sen inte alltid trivs med extrem värme och gärna står i skuggan det ser man ju ofta. Sen beror det på blåst etc.

Vi har haft några insidenter som jag beskrev. Men det var kanske ovanligt.

Människor har en viss förmåga att behandla hästar (och andra djur) efter sig själv. En frisk och sund häst klarar långt mer än vad vi människor gör. Mina får då jobba i alla väder hetta som kyla.

Ibland kan det faktist vara så som du säger att man behandlar djur som att dom är en människa men. Det är faktist så att många hästar här i norden är inte lika anpassade till värmen som dom i öken områderna (som du beskrev tidigare.) Men hästarna i ökenområderna är inte lika anpassade till kylan som här i norden osv. Men det är faktiskt så att klimat påvärkan (Globala uppvärmningen) har ett stort kort i detta spel det blir varmare och varmare här på jorden eftersom isarna smälter. Detta gör att det blir varmare alltså något som hästarna inte är anpassade till! Här i Norden är det helt nytt med denna hetta och i ökenområderna blir det också allt varmare och den ökande värmen är ingen på jorden van!
Och det spelar faktist roll vilken ras hästarna är i tillexempel Islandshästar klarar kyla bättre än värme osv.

Det finns vidare också info om detta med att solen blir starkare.

Om det är så lär fler få skaffa UV täcken tex. Samt ordna för sina hästen att få mer skugga.

Ibland kan det faktist vara så som du säger att man behandlar djur som att dom är en människa men. Det är faktist så att många hästar här i norden är inte lika anpassade till värmen som dom i öken områderna (som du beskrev tidigare.) Men hästarna i ökenområderna är inte lika anpassade till kylan som här i norden osv.

Vad baserar du detta påstående på?

Det finns vidare också info om detta med att solen blir starkare.

Om det är så lär fler få skaffa UV täcken tex. Samt ordna för sina hästen att få mer skugga.

Knappast innan du isåfall har betydligt mer att oroa dig för människorna. Hästarna lär tåla både UV och temperaturer långt längre än vi isåfall gör.

jag rider helst inte i värmen pga att jag själv tycker det är extremt jobbigt, specielt med alla jävla bromsar
och annan skit, det blir licksom ingen trevlig ridning.. men nu när jag jobbar med turridning så måste jag ge mej ut i hettan..:devil:

Ibland kan det faktist vara så som du säger att man behandlar djur som att dom är en människa men. Det är faktist så att många hästar här i norden är inte lika anpassade till värmen som dom i öken områderna (som du beskrev tidigare.) Men hästarna i ökenområderna är inte lika anpassade till kylan som här i norden osv. Men det är faktiskt så att klimat påvärkan (Globala uppvärmningen) har ett stort kort i detta spel det blir varmare och varmare här på jorden eftersom isarna smälter. Detta gör att det blir varmare alltså något som hästarna inte är anpassade till! Här i Norden är det helt nytt med denna hetta och i ökenområderna blir det också allt varmare och den ökande värmen är ingen på jorden van!
Och det spelar faktist roll vilken ras hästarna är i tillexempel Islandshästar klarar kyla bättre än värme osv.

Den globala uppvärmningen är något som skett tidigare, jisses det finns ju fynd av växtlighet under anarktis is. Djur och natur har klarat större prövningar än så. Jordens lutning (för tillfället ca 23,5 grader) spelar roll för hur temperatur och väder är på jorden. Maxlutning är 24,5 och den minsta är 21,5. Jordens lutning är på väg att minska men det är en bra bit till innan den nått dit och då kan vi troligen börja snacka väder. Det vi haft hittills är västanfläktar... Du hade varit mer trovärdig om du snackat om ozonlagret. Det finns vissa områden som saknar ozonlager och där är solens strålar farliga. Där kan det vara idé att skydda för själva strålarna men värmen som sådan är inte farlig. Ser man till att det dricks tillräckligt och att man tillför salt håller man vätskebalansen under kontroll...gäller både djur och människor.

Samma här! Klart dom kan jobba i värmen :rofl: Och kyla också i of s.

Jag tål nog värmen sämre än hästar :angel: hästar är inte alls så värmekänsliga. Så om jag inte rider mitt på dagen i värme är det för min egen skull. :o

Jag rider inte mitt på dagen när det är varmt. Utan det bästa tycker jag är att rida tidigt på morgonen, fast blir ju lite jobbigt att gå upp :p Så det blir ofta på kvällen när jag inte orkar vara morgonpigg, men då finns det mer mygg och knott... Tror inte att hästarna är sådär jättekänsliga för värmen. Jag tror att vi är känsligare.

Den globala uppvärmningen är något som skett tidigare, jisses det finns ju fynd av växtlighet under anarktis is. Djur och natur har klarat större prövningar än så. Jordens lutning (för tillfället ca 23,5 grader) spelar roll för hur temperatur och väder är på jorden. Maxlutning är 24,5 och den minsta är 21,5. Jordens lutning är på väg att minska men det är en bra bit till innan den nått dit och då kan vi troligen börja snacka väder. Det vi haft hittills är västanfläktar... Du hade varit mer trovärdig om du snackat om ozonlagret. Det finns vissa områden som saknar ozonlager och där är solens strålar farliga. Där kan det vara idé att skydda för själva strålarna men värmen som sådan är inte farlig. Ser man till att det dricks tillräckligt och att man tillför salt håller man vätskebalansen under kontroll...gäller både djur och människor.

ozonlagret är ju innom den så kallade miljöförändringen det var det jag menade. Eftersom det blir allt svårare för värmen strålarna som "stutsar" ifrån jorden gör ju att det blir allt varmare. Du förstog helt enkelt inte vad jag menade jag sammanfattade jätte kort och det blev lite fel.

Vad baserar du detta påstående på?

Du skrev "Så hästfolk i Australien, USA, Sydamerika och ökenområden är förkastliga enligt dig då? För att inte tala om våra egna tävlingshästar i allt från trav, galopp, hoppning o.s.v. Tror du att man ställt in Falsterbo om solen gassat från klarblå himmel? ...jisses.." just detta!

Samma här! Klart dom kan jobba i värmen :rofl: Och kyla också i of s.

Jag tål nog värmen sämre än hästar :angel: hästar är inte alls så värmekänsliga. Så om jag inte rider mitt på dagen i värme är det för min egen skull. :o

Nu måste ha missuppfattat allt verkar det som. För det första så är det ju både häst och ryttare som ska ut och som jag har sakt så tål inte vi människor hettan lika som hästarna. Men det beror på vilken hetta man jobbar dom i. 20+ är det ju ganska lungt att jobba dom i men som sakt så är det både häst och ryttare som ska ut. Så...

Du skrev "Så hästfolk i Australien, USA, Sydamerika och ökenområden är förkastliga enligt dig då? För att inte tala om våra egna tävlingshästar i allt från trav, galopp, hoppning o.s.v. Tror du att man ställt in Falsterbo om solen gassat från klarblå himmel? ...jisses.." just detta!

Nej det skrev jag INTE. Läs vem som skriver vad!
DU har skrivit att hästar i varmare områden inte är lika bra anpassade till kyla och vice versa, och jag undrar vart du får detta påstående ifrån, för det rimmar väldigt illa med fakta och verkligheten nämligen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 060
Senast: cf234k
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar