Rida på Island?

Lona

Trådstartare
Vi skall åka på till Island i sommar (:banana:) men tyvärr blir det bara en riddag för mig eftersom övriga sällskapet inte är intresserade av hästar alls. Har fått lite olika information så jag kollar med er hur det är med ryttarens utrustning? Får man ha med sig egna kläder? (Läste någonstans att de kan bära på smitta?) Kan man låna hjälm, den är ju lite otymplig att packa ner?

Något särskilt man skall tänka på, både med tanke på Island i stort och att rida där:)?

Sv: Rida på Island?

Vi skall åka på till Island i sommar (:banana:) men tyvärr blir det bara en riddag för mig eftersom övriga sällskapet inte är intresserade av hästar alls. Har fått lite olika information så jag kollar med er hur det är med ryttarens utrustning? Får man ha med sig egna kläder? (Läste någonstans att de kan bära på smitta?) Kan man låna hjälm, den är ju lite otymplig att packa ner?

Något särskilt man skall tänka på, både med tanke på Island i stort och att rida där:)?

Ja man får ha egna kläder, men de ska vara desinficerade (tvätt i maskin duger). Man kan för det mesta låna "allt" men det beror förståss på var du rider.

Som Lobelia skrev - det beror på var du rider. Jag var där i maj 2009 och red hos ett av de stora turridningsföretagen. Där fanns lämpliga kläder att låna. Jag hade med mig egna ridkläder men det kunde jag lika gärna ha struntat i - vädret var sådant att alla lånade gårdens enorma men varma regnställ. Jag tror att man även kunde låna gummistövlar, men jag är inte säker.

Om du vet vilket företag du ska rida med kan du ju mejla dem och fråga. Kläder och skor måste rengöras noggrant innan man åker till Island.

Jag red tre dagsturer när jag var där, men jag bodde i Reykjavik. Det var faktiskt ett väldigt bra upplägg, då fick jag se lite av stan också. Jag skulle däremot inte boka en tur som är kortare än en dag, då blir det lite väl mycket att ridgruppen bara hänger i närheten av gården (många som aldrig ridit förut väljer de kortare turerna, tyckte jag mig märka).

Jag antar att du är väldigt ridvan. Var tydlig med det inför guiderna (de frågar om allas ridvana) så får du en piggare häst. Många är som sagt helt och hållet nybörjare och vissa av hästarna är väldigt, väldigt mycket "turridningshästar". Men de är förstås individer ändå, och jag är jättenöjd med de hästar jag fick, särskilt ett piggt litet sto som är den typ av häst jag själv skulle kunna tänka mig att ha.

Ha så jätteroligt, det är ett fantastiskt land att rida i!

Det är vissa grejer du inte får ta med dig, som ridhandskar vill jag minnas.

Information om vad som får följa med eller inte går att få via Islands ambassadör bl.a. Det var iaf via de jag fick min info och nyttiga länkar.

Det är vissa grejer du inte får ta med dig, som ridhandskar vill jag minnas.

Information om vad som får följa med eller inte går att få via Islands ambassadör bl.a. Det var iaf via de jag fick min info och nyttiga länkar.

Ridhandskar har jag aldrig hört förut, så länge man kan tvätta prylarna i maskin alternativ desinficera dem är det okej.

Ja, jag har fått mer info från resebyrån :). Ridhandskar gäller väl läderhandskar, vanliga "noppisar" eller bomullshandskar borde ju vara ok om man tvättat dem i maskin. (Jag använder iofs väldigt sällan handskar så jag behöver inte klura på detta;).)
Det blev en femtimmarstur som jag bokade, det fanns en som var för uttalat erfarna ryttare men den var bara på två timmar + en massa restid så jag tog en som var längre och verkade gå i väldigt fin natur.

Att rida på island är underbart!!
Jag har bara ridit längre turer (flerdagars) men en 5-timmars är ju bättre än inget alls ;).
Hjälm osv brukar de ha att låna ut.
Var ska du rida? Vilket område?

Så här gör jag när jag åker till Island. Tvättar allt tvättbart i maskin. Allt annat, som kängor och ridhjälm får bada i Virkon-lösning. Innan dess är det noga att göra ren skor/kängor ordentligt, även sulan. Tänk på att vita grejer kan bli rosa av Virkon.

Ridhjälm får man låna där och jag hade ändå tänkt köpa nya skor, alltså köper jag dem innan resan men tar inte med dem till stallet. Ridbyxor + övriga kläder går ju att köra i maskin.

*KL*
Turen går i Reykjadalur alternativt längs med floden Ölfusá beroende på vädret :).

"Importing the following equipment is strictly prohibited:

•Used riding equipment, such as saddles, bridles, nosebands, pads, rugs, whips, etc.
•Used riding gloves
"

Ovanstående är saxat från Isländska ambassadens hemsida. Där står uttryckligen att man inte får ta in använda ridhandskar.

äs vidare på: http://www.mast.is/index.aspx?GroupId=1277

Som andra skrivit.. så kan man ha egna kläder på sig bara de är tvättade i maskin innan ;)
De 4ställen jag har ridit på, har jag lånat hjälm, men haft egna ridkläder, och det gick superbra :) Men dock hade jag inte ridskor,
utan tog mina jumpaskor som jag gick runt med annars. (ridskorna tog ju upp mera av platsen i väskan så..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 059
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar