Rida nyinköpt häst..

Sv: Rida nyinköpt häst..

Svar till "corzette"

Dethär är inte en fråga vad man själv vill, utan här diskuterar det sätt som är bäst för hästen. Visst, som du säger, man kan inte ställa av en häst några dagar på platsen man skall tävla. Men en erfaren tävlingshäst vet här vad som det är frågan om; han åker iväg, tävlar med en ryttare som förmodligen känner hästen, kommer hem igen.
En häst som inte är van att åka runt blir säkerligen lite nervös, ny plats, nya dofter, nya kompisar, nya saker att kika på etc. Det säger ju sig själv.

Då har väl jag bara köpt "hästar med bra huvud" för mina har då aldrig vart stressade i det nya stallet eller haft andra energitömmande saker för sej. Inte ens med unghästar.

Men som sagt alla är ju olika, och jag pratar även jag om HÄSTARNA såklart... Men så tycker jag att det av många här på buke "lallas" för mkt med hästar men så är det inte mitt problem så där kan jag ju egentligen hålla tyst... I min "hästvärld" som jag är i (lokal-elitnivå tävling) så har INGEN problem med hästar att de ska stå i flera dagar vid flytt, såld/köpt mm utan de rids senast dagen efter att de kommit.... Men som sagt jag tror de e skillnad på skogsmullar och mer tävlingsinriktat ridfolk...

beror ju helt på vilken häst man köpt, jag har köpt flera hästar genom åren,unghästar eller hästar som inte är van att vara på nytt ställe får ta det lite lungt några dagar promenerar runt hemma och första ridgångerna hänger jag på någon erfaren häst. Tävlingshästar i kondition är det ingen bra ide´att vila de blir bara jävligt pigg,de är ju också van att resa runt så det brukar inte vara några problem att rida dagen efter då med sällskap första tiden för säkerhets skull.

Men som sagt jag tror de e skillnad på skogsmullar och mer tävlingsinriktat ridfolk...

Kan ju hända att tävlingshästar är mer härdade vid nya personer och ny miljö. Själv har jag iaf inte stött på några större skillnader mer än att "tävlingsryttare" oftast snarare vill att hästen ska bli härdad medans skogsmulleryttare vill pluttenutta. :devil:

*riktat allmänt*
det finns väl fyra anledningar till att man inte rider hästen direkt som jag förstått;
*fysiskt efter lång resa, kan vara lite mör
*för att hästen ska hitta till sitt nya hem om den sticker och inte försöka dra till sitt gamla hem
*för att hästen ska hinna lära känna den nya ryttaren
*för att man ska slippa ytterligare stressmoment (kanske mest för ryttarens skull :p) i ny miljö

(rätta mig gärna om jag missat någon)

Om man utgår från att tillgodose alla fyra punkter skulle man kunna behöva vänta allt från några dagar till flera månader. Just det där med att lära känna ryttaren och få förtroende kan ju ta evigheter på vissa hästar, betydligt snabbare på andra.
Riktar man in sig på punkt ett och fyra så går det oftast snabbare men lite varierande där också såklart. tvåan undviker man ju lätt om man inte rider ut.

Själv brukar jag slarva med "lära känna ryttaren"-biten eftersom jag ändå är så van vid att hästarna gör skillnad på ryttare på marken/ryttare uppsutten. Man blir väl lite slö och överivrig helt enkelt och vill inte att hästen ska få stå för länge (för fysikens skull). Däremot jobbar jag oftast för hand/går promenad första dagarna, det kan jag även göra direkt samma dag som hästen kommer. Alltid bra att skritta bort lite rese-adrenalin. Det vanligaste är att jag börjar rida 3:e eller 4:e dagen men då bara på inhägnat område och främst i skritt för att känna av hästen lite. Sen kör jag vidare därifrån i hästens takt, ungefär som om jag skulle grundutbilda en häst. Att man trappar upp utefter att hästen och jag själv känns redo för det, oavsett vad hästen kunde innan :p

Jag fick hem en häst i onsdags förmiddag som jag har på prov (ska bestämma mig tills på onsdag) När jag fick hem henne släppte jag henne i egen hage vid sidan om de andra hästarna, senare på dan verkade hon lite orolig, så jag släppte ihop henne med de andra. Eftersom de går på bete var hon inte i stallet alls. Dagen efter tog jag in henne i stallet, gjorde iordning henne och red ut en sväng. Sen tappade hon en sko på midsommarafton så nån ridning sen har det inte blivit:(

Är hästen van att gå så tycker jag gott att man kan rida en sväng dagen efter man fått hem den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets