Rida nyinköpt häst..

Sv: Rida nyinköpt häst..

Men det har ju inte med konditionen att göra:crazy:

En pigg häst som är van vid att ridas varje dag och arbeta både fysiskt och mentalt blir inte rolig att rida om den bara får gå två veckor helt plötsligt.
I vissa fall kanske det fungerar, men jag skulle aldrig göra så:p

Om vi har hämtat den långt bort så får den stå första dagen och andra dagen så rider jag oftast men bara lungt tredje dagen får hästen va i hagen oså rider jag lite hårdare. Men ofta är ju våra hästar unghästar o då står dom inne första dagen och andra dagen går den ute:crazy:

Olika beroede på bakgrud o så

D-ponnyn när han kom från holland gick på bete två veckor som lite i karaktän eller vad man ska säga.

Men min nya storhäst red jag samma dag som han kom hem, samma sak med den jag har på försäljning. var inga problem

Vi har ridit andra eller tredje dagen med våra hästar (haft fyra stycken) och det har gått utmärkt. Sen har alla varit rätt coola individer.

Pja det är väl inga atleter som slutar träna i två veckor. Jag tappar kondition på två veckor det är ju en färskvara. Har nog börjat rida mina hästar andra eller tredje dagen. Förstår inte konceptet med att man ska lära känna hästen först innebär det att man inte gör det alls uppe på ryggen på den?

Näe jag fått hem en ny häst brukar den få gå i hagen första dagen kanske andra, så att den får tid på sig att vänja sig med dom andra hästarna och sådär. Tjejen jag har nu gick jag med en hel vecka innan jag började hänga och rida på henne. Pga av att jag ville få en bra kontakt mellan oss (det har lyckats!) och så var hon inte så värst mycket riden och tränad när hon kom till mig.

Personligen tycker jag det känns lite korkat att rida hästen samma dag, likaväl som om hästen flyttas med till något nytt ställe.
Jag brukar vänta 3-7 dgr beroende på hur hästen reagerar på miljön

När jag fick min häst gick han i hagen i 3 dagar och sedan tog jag ut honom och visade runt honom lite och sedan satt jag upp och red. Allt gick jättebra då!

Det är väl väldigt individuellt. Om hästen är lugn och snabbt anpassar sig till sitt nya hem kan man ju i princip rida samma dag som man får hem den. Om den däremot är lite nervig är det bättre att ta det lugnt dom första dagarna/veckan.
Själv var jag bortrest när min häst kom hem, så hon fick vänja sig vid boxen/hagen (i 3 dagar) tills jag kom hem :)

Beror på hästen. En häst som ofta är ute och reser rider jag samma eller dagen efter att den kommit. Inte hårt, men för att den ska få röra sig och komma igång. Är den van att resa så är det inga problem, snarare värre att bara ställa av. Samma om den är högt i kondition, att låta dem vila brukar ofta betyda stallmod när de väl kommer igång.

Hästar med mindre flyttvana jobbar jag vid hand de första dagarna, sitter upp tredje dagen efter ankomst i normalfallen.

2:a dagen kanske jag går en promenad, medan jag 3:e dagen börjar rida lite försiktigt, kanske bara skrittar.

En importerad häst som vi tog in hade rest ett bra tag och behövde stressa ner och acklimatisera sig. Hon fick promenera med mig i skogen och se alla omgivningar, träffa alla andra pållar och bo in sig i stallet innan jag började rida henne. Många hästar mår inte speciellt bra av att flytta, så jag är av uppfattningen att de skall få lite tid för att bli trygga med allt nytt.

det är nog olika från häst till häst. nordisen började jag rida efter ett par dagar, eftersom hon ganska snabbt fann sig till rätta :) v-blodet däremot väntade jag nog ca 2 veckor med eftersom hon var mycket mer nervös och stressad av att byta miljö. det tog nästan ett år innan hon helt lugnade ner sig och kände sig hemma här, något som tog nordisen ungefär en månad :crazy: så jag tror inte det finns nån "standardtid" för hur länge man bör vänta med att börja rida. se på hästen, verkar den ha kommit någorlunda till ro och du känner att du har kontroll över den om den skulle bli rädd för något eller så, så är det väl bara att hoppa upp :D

När jag fick hem min häst så väntade jag ca 2 veckor innan jag hoppade upp. Han var rätt så nervig så jag ville att han skulle få lära känna mig och det nya stället ordentligt. borstade och pysslade mest i början.

Det berorpå hur långt hästen åkt & vilken kondition den är i & hur gammal den är men det vanligaste jag hört är dagen efter - 5 dagar

På båda mina hästar red jag dagen efter, på nuvarande storhästen red jag ut i 3 dagar och sen red jag på utebanan. På föredetta ponnyn red jag på utebanan dagen efter.
Ser ingen mening med att som ska vila och vänja sig. Dom kan vänja sig även fast man rider.
Tävlingshästar t.ex. dom får ju inte någon vila (oftast) när dom kommer till en tävling, det är tävling direkt som gäller.

*KNAPPLÅN*

Nu förstår jag varför så många har så stora problem med att rida sina nyinköpta hästar... (obs säger inte att ALLA har det ...)

OM ni ställer av era hästar i upp till 2 veckor för att de är i ett nytt stall hur gör ni vid träningar på nya ställen ? Stallar ni upp hästen på träningsstället 2 veckor innan träningen så den hinner acklimatiseras ? Eller är det bara "skogsmullar" som svarat nu ? För inte kan en tävlingsryttare tänka på det här viset att "oj hästen är på ett nytt ställe, måste låta den acklimatiseras först innan den börjar prestera"...

Jag kan förstå att man låter hästen ta det lugnt men obs inte betyder det att hästen ställs av, utan det innebär att man inte tränar de svåraste rörelserna direkt eller hoppar 140 mm...
Men självklart så rider jag min häst redan dagen efter om jag köpt hem en ridhäst. Har jag ridhus så rids den "som vanligt" i ridhus. Rider man ut har man med en hästkompis ifall att... Men självklart ingår alla gångarter, för klarar jag inte av hästen första dagen vad säger att jag gör det om en vecka när den som sagt dessutom är mer stallmodig mm...

Men det kanske bara e jag ?

Om jag som människa känner hästen sedan innan är det nog inga konstigheter att rida den tom samma dag, jag menar, exempelvis tävlingshästan åker ju runt.
Men om jag däremot inte känner hästen tycker jag personligen att man skall låta den få landa lite. Mycket nytt och mycket som kan gå fel om man ha för brottomt. Detta är givetvis otroligt olika från individ till individ. Men som du säger, kanske vänta några dagar. BAra pyssla med den i hagen el. dyl.

Svar till "corzette"

Dethär är inte en fråga vad man själv vill, utan här diskuterar det sätt som är bäst för hästen. Visst, som du säger, man kan inte ställa av en häst några dagar på platsen man skall tävla. Men en erfaren tävlingshäst vet här vad som det är frågan om; han åker iväg, tävlar med en ryttare som förmodligen känner hästen, kommer hem igen.
En häst som inte är van att åka runt blir säkerligen lite nervös, ny plats, nya dofter, nya kompisar, nya saker att kika på etc. Det säger ju sig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Grejen är väl att när man köpt ny häst är ALLT nytt för hästen (såvida man inte känner den sedan tidigare). Som i mitt fall då hästen kom till ett nytt stall, en ny by, en ny människa, nya hästar, nytt hö osv. Det är ingen liten omställning, och alla energireserver gick åt att spana in och smälta allt detta nya. Öronen spetsade hela tiden, vädra, lyssna... Med tanke på hur stirrig min häst var första dagen skulle jag inte rida på 2-3 dagar. Men det beror ju som jag tidigare sagt på hästen själv. Vissa tar förmodligen flytten med största ro.

Och när man åker och tränar eller tävlar följer ju de bekanta sakerna med. Det är ju inte alls samma omställning. Samma människa (som hästen förhoppningsvis litar på), samma foder osv. Tycker inte heller att det handlar om att kunna rida hästen första dagarna, för i den situationen har man knappast hunnit skapa ett förtroende mellan varandra. Så bara för att man väntar ett par dagar (vilket hästen inte dör av, som några vilodagar bara) behöver det inte betyda att man inte klarar av hästen första dagarna. Klart att den är disträ och inte fullt fokuserad på det man kräver av den. Jag tror nog att även tävlingshästar kan ställas av i ett par dagar utan att bryta ihop, med tanke på att de gör av med energi ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets