Sv: Rida nyinköpt häst..
Grejen är väl att när man köpt ny häst är ALLT nytt för hästen (såvida man inte känner den sedan tidigare). Som i mitt fall då hästen kom till ett nytt stall, en ny by, en ny människa, nya hästar, nytt hö osv. Det är ingen liten omställning, och alla energireserver gick åt att spana in och smälta allt detta nya. Öronen spetsade hela tiden, vädra, lyssna... Med tanke på hur stirrig min häst var första dagen skulle jag inte rida på 2-3 dagar. Men det beror ju som jag tidigare sagt på hästen själv. Vissa tar förmodligen flytten med största ro.
Och när man åker och tränar eller tävlar följer ju de bekanta sakerna med. Det är ju inte alls samma omställning. Samma människa (som hästen förhoppningsvis litar på), samma foder osv. Tycker inte heller att det handlar om att kunna rida hästen första dagarna, för i den situationen har man knappast hunnit skapa ett förtroende mellan varandra. Så bara för att man väntar ett par dagar (vilket hästen inte dör av, som några vilodagar bara) behöver det inte betyda att man inte klarar av hästen första dagarna. Klart att den är disträ och inte fullt fokuserad på det man kräver av den. Jag tror nog att även tävlingshästar kan ställas av i ett par dagar utan att bryta ihop, med tanke på att de gör av med energi ändå.