Rida med halsring

Sv: Rida med halsring

Jag började rida mkt barbacka och på långa tyglar. I början måste man ju såklart "hjälpa till" ibland, men resultaten visar sej snabbt! Du gör som du göra när du rider med träns - fast koppla bort tyglarna och sätt dit en halsring ist. Du ska ju egentligen bara ha tränset för "syns skull" och rida så mkt med benen som möjligt.
Svänga - vinkla bäckenet, titta vart du ska, tryck med motsatt sidas med, sätt dej tyngre på ena sittbenet (t ex ska du till vänster så sätt dej på vänster sittben.) Du kan även lägga halsringen lite mot motsatta sidans hals. Lägger du händerna under rumpan och "gungar" åt sidorna känner du hur stor skillnad det blir i tryck. Tänk på att hästen känner en fluga!
Stanna - räta ut benen något (kanske lite framåt med dom) , tryck med knäna, luta dej bakåt (om man ska rida helt med bäckenet så ska du ju luta dej framåt för att "skjuta" hästen bakåt) Du kan även ta lite i halsringen. Skulle hästen inte lyssna så höj den lite. Och lite till. Och lite till. Precis som i allt, det ska gå stegvis, så nästa gång kanske du bara behöver flytta den uppåt ett steg.

Ja, halsringen ska du ju bara eg. ha som nåt att hålla i - precis som tyglarna ! :idea:

Ja gör det :D En helt annan känsla av samhörighet ! *Väntar på uppdatering*

Innan för att stanna så drog jag halsringen lite bakåt och för att asvänga lägga tygeln mot halsen och sen berömde jag ju fortare han förstod.. men nu tränar jag från marken först.. och när jag ska stanna så lägegr jag vikten bakåt i sitsen... och försöker också svänga med sitsen och sen halsringen... Det funkar ganska bra faktiskt och jag tror det är ett bättre sätt.

Så det första är att gör afrån marken och då har man grimma och grimskaft, då lär man one rein stop som nödstop.... och rygga finns tre olika sätt och när man svänger så gör man som jag skrev innan.
hoppas du förstod lite iaf:D

KL

Nu är jag väldigt glad! :bump:
För någon vecka sedan när jag red med halsringen så testade jag en liten skänkelvikning. Detta har jag inte kunnat göra innan, så det var ett stort framsteg det också! Sedan travade jag lite, han säkte sej neråt men inte mer än så. Skritt igen. Lite öppna och sluta och sedan trav igen. Kort kort trav, stog nästan stilla. Gjorde en skänkelvikning i trav (då jag ökat igen) och då - :love: - då kände jag hur han bar upp sej själv! Iofs bara ca 5 steg men ändå! :banana::banana::bump::bump::banana::banana: Så jag slutade så! ;)

*Putt* någon mer som vill lägga in bilder eller dela med sej av sina erfarenheter? Är mkt glad nu, för efter en liten NH-träning för ett tag sedan så satt jag upp utan varken träns eller halsring, och vi kunde tillochmed galoppa lite :D det var kul :)
Kom igen nu, ladda upp bilder på allt som har med utan-träns-ridning att göra :bow:

:bump: oooh vad kul det är att veta nån mer som rider med halsring. :bow:
Det hela började med när jag skulle renovera mitt rum hos mina föräldrar för några år sen och då hade jag ett myggnät som
hängde över sängen och plockade ner det.
Myggnätet var ihopknutet runt en hård plastring...:smirk:
Då kom jag på ideén att prova rida med halsring med min travare. :rofl:
Det gick väl si så där till en början men sen så gick det hur bra
som helst...tills jag blev utskrattad och fick ganska så hård kritik
av dom flesta på det stall som även var en ridskola där min häst varit uppstallad i flera år.:(
Slutade med det dierekt då jag inte orkade med alla kommentarerna...men nu när jag flyttat därifrån så har jag återupptagit mitt och min hästs halsringsridande. :angel:

Haha, ja det var ju också en variant :rofl:
Dom som äger stallet jag är på nu var vääldigt skeptiska till vad jag höll på med till en början - dem är gamla människor vart den ena är militär! Jag började rida på långa tyglar och barbacka först, bara detta var ju heeeelknasigt :D Sedan tog jag en grimma runt halsen och det gick hur bra som helst, min vinterlånga rida-på-långa-tyglar-och-barbacka-ridning hade gett resultat :) Då blev dom plötsligt väldrigt intresserade! Att man kan rida utan tyglar :eek:!

Va bra:)
Här kommer några på mig och Pink(Bingo)

rrep.jpg

rjhopp.jpg

rhrlig.jpg

rhang.jpg

rgalopper.jpg

rfin.jpg

Kommentera gärna:)

Ni ser verkligen lyckliga ut tillsammans! :love:

Jag skulle aldrig hoppa det där hindret barbacka utan träns.. modigt!

Alltså, du får inte lägga upp bilder här på buke! :mad:
Man svimmar ju av dina vackra foton!!

hehe.. ja jag gillar dom jättemycket jag med:) men du har ju jättefina bilder också! har du inga nya? den är ju så fin när du hoppar med halsring i skogen! så himla härlig!

Du har lyckan att ha en häst med underbar gång, glänsande hårrem och framåtvridna öron :D samt att du har ett så naturligt leende när du rider!! Och sedan har du en jättebra fotograf också :bow:
Haha :p
Mjo lite nya har jag, men dem är från en tråkig padock, på en brun-vit häst osv.. xD Haha, jag går bara och väntar på att såna där fina höstdagar ska komma så att någon som är bra på att fota kan följa med mej ut i skogen ;)

Det är nog inte så bra som det kanske ser ut.. han har inte så speciell gång... glänser gör han när man tvättat han och full med pälsglans och öronen har jag spikat fast:D

Leendet kommer utav att jag inte kan styra och han hoppar och bockar(typ) dessutom har jag så många tusen bilder på mig att jag har haft tid att träna:D;) Fast jag hade väldigt roligt faktiskt måste jag erkänna:) fast halsring denna dag hade inte gått jag får träna på det:)

Lägg in dom:) jag vill se! det gör inget om hästen har fel färg jag vill se ändå:)
Vart i halland bor du förresten?
Mvh Zandra

Det är nog inte så bra som det kanske ser ut.. han har inte så speciell gång... glänser gör han när man tvättat han och full med pälsglans och öronen har jag spikat fast:D

Vad skrev du? Det är visst lite suddigt :angel:
Vad för typ av bilder vill du se då? :p

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat