Rida med halsring

Sv: Rida med halsring

Har du börjat trampa din häst? galopp piruetter? byten i kanske vartannat? Oftast har man påbörjat dessa övningar när man har en häst som synbart kan gå i form med en halsring.

Kom dock ihåg att hästen Alltid går i en form. Det är bara olika arbetsformer!

Handlar om styrka, utbildning och diciplin.

För det första får man kanske räkna med 4-5 års konstruktiv ridning för att komma upp i en sådan form där hästen helt bär sig själv på rumpan så pass att det "ser ut" som att hästen går iform utan inverkan av tränset & bettet dvs En hand som hjälper till att hålla upp huvud.

Den "" form "" som man ser när vi rider med tygel är oftast en halv o ärlig form. Man rider ändamåls mässigt och vill generellt jobba för att hästen ska komma till en alltid bättre arbetsform och bli så stark som möjligt.

ska se.. .skit kassa bilder & lite halvdan förklaring, men fråga om du undrar :)

trav löst ( långa tyglar, samma princip som halsring )
http://img.photobucket.com/albums/v617/Anitratus/PICT0308.jpg

Hästen igång sedan något år tillbaks, just påbörjat galopp med goda resultat. Något framtung men får med sig rygg och får upp manken riktigt bra, fortfarande mer påskjut än bärkraft - dock focuserat och kontrollerat.

samma ridpass
http://img.photobucket.com/albums/v617/Anitratus/PICT0263.jpg
tagit ryglarna, hästen höjjer aoutmatiskt huvudet ( inlärt ) Man kan se att hästen har tippat något mer, trampar fortfarande igenom ganska bra bak men har inte alls samma vinkel i ben/bäcken.

På andra bilden går han Mao igentligen i en i min värld sämre form än på första. Frågan är vad DU är ute efter? En häst med böjjt huvud eller en häst i en konstruktiv form anpassad efter häst & utbildning ?

Fast det där tycker jag inte stämmer. Man kan ju fortfarande få en ärlig form utan att hålla upp hästen med handen. Med resterande delar av kroppen kan man ju fortfarande arbeta hästen i en korrekt form för ändamålet. Och det behöver ju ej ta 4-5år att uppnå!

Korrekt för ändamålet - vilket är ?

"" Man rider ändamåls mässigt och vill generellt jobba för att hästen ska komma till en alltid bättre arbetsform och bli så stark som möjligt.""

med det menar jag att när vi arbetar hästen med tygel och bett SER det oftast bättre ut än vad det faktist är. Så som vi generellt är lärda att se på bra ridning. Dock säger jag inte att det är Fel. Man jobbar på ett sätt som just då är Ändamålsmässigt - man arbetar för att komma frammåt, bli bättre, starkare osv. eller?

Det tar ca 4-5 år för en häst att bygga upp en såpass stor muskelmassa/styrka för att den ska bära sig själv/balansera upp sig själv Med ryttare i en högre form. Jo. - En del hästar har inte förutsättningar för att någonsin göra det.

Sen måste jag ju fråga vad du tänker på när du säger Ärlig och när du säger Form?

Som jag nämde går hästar alltid i en form, oavsett.

Ärlig? tja... det är ju enbart ryttarens fel annars. Hästar kan inte ljuga.

Var köper man en halsring? Jag tror att jag har letat efter det i en evighet nu, är jag dålig på att leta eller är dom svåra att hitta?

Hej,

Jag kan i princip rida min häst utan grimma. Om jag vågade! Jag har några saker som jag övar på.
1. om jag rider på en volt sitter jag alltid på inner sittben, så att hässten böjer sig efter volten.
2. Flyttar hästen sidledes med skänkel. Ska jag åt vänster använder jag höger skänkel och vrider överkroppen åt det håll jag ska.
3. Halt gör jag genom att vinkla bäckenet något bakåt, och spänna bäckenet.
4. Sätter igång hästen frå halt till skritt genom att släppa fram magen och bäckenet. Samma sak från skritt till trav.
5. Sitter aldrig på "rumpan", utan mer som jag står. Det blir lättare i trav, och jag blir mycket mer flexibel i sitsen.

Jag försöker rida enligt AR, men det är svårt att kort beskriva hur det fungerar. Men en viktig sak är iaf att sätet/sitsen styr och samlar hästen till stor del.

Hoppas du fått lite tips nu!?

Jag har bara hittat halsringar på ett ställe - www.kaupre.se
Sök på halsring så kommer den upp !
Stigläder tycker inte jag är så bra , då det inte alls är lika lätt att "förflytta" det på halsen som en styv halsring .

Jag har bara hittat halsringar på ett ställe - www.kaupre.se
Sök på halsring så kommer den upp !
Stigläder tycker inte jag är så bra , då det inte alls är lika lätt att "förflytta" det på halsen som en styv halsring .

Vad bra, tack för hjälpen! Då ska jag beställa en halsring där ifrån!

Jag har satt mej in i AR men har dessvärre inte kommit så långt eftersom jag inte har någon ridbar häst att träna på. Har bara ridit ett par helgkurser men tittat på flera och läst det som finns tryckt på svenska. Men lite teori kan jag nog bistå med.

Läste att någon ovanstående frågade hur man kan göra för att få hästen att gå i form utan tyglar.

Utifrån min horisont är då övningarna inom AR optimala, eftersom man inte samlar hästen framifrån utan enbart bakifrån. Det gör man genom de övningar man rider, och genom att träna "strikt". Dvs man gör hellre en enkel övning 100% korrekt än att man "gör så gott det går sålänge" för att kunna gå vidare till svårare övningar. Inom AR är man extremt noga med att inte göra mer än man klarar av att göra korrekt. Detta är dödstråkigt för den som inte är helfrälst, men jag skulle nog vilja säga att det är den enda nackdelen och att belöningen längre fram är riklig, eftersom ekipaget i fråga i slutänden som regel når en mycket nivå tillsammans än de skulle göra med den förhärskande, moderna sportridningens utbildningsmetoder. Dessutom är alla de genvägar den moderna sportridningen att betrakta som senvägar, dvs, det ser ut som om utbildningen går fortare, men skenet bedrar. Som jämförelse har vi styrketräningen, en del bodybuilders slarvar sej igenom övningarna för att snabbare kunna lyfta större vikter, andra gör sej omaket att lyfta "strikt", dvs ergonomiskt korrekt, tvingas se svaga ut en tid, men vinner mest i längden både vad gäller styrka, muskelvolym och skadefrihet. En bra jämförelse.

Som jag ser det så om man vill vinna mest i längden så erbjuder filosofin inom AR/barock den bästa metoden, eftersom man tränar enbart utifrån hästens natur, fysiskt och psykiskt. Men som jag nämnde är det självklart inte allas smak att träna på detta viset. Som jag uppfattat det så måste man dock inte renodla, utan man kan i viss mån göra personliga tolkningar, man kan plocka russinen ur kakan och man kan mixa efter eget behag med annat. Men resultatet blir självklart vad man gör det till.

En annan jämförelse som är bra för att svara på frågan vad AR är är att likna AR vid yoga för hästar, eller Tai Chi, Qi Gong etc. Under barocken stod ridkonsten som högst, då användes ridningen som stridskonst. Liksom Tai Chi härrör från en stridskonst, där man renodlat de övningar som bygger upp kropp och själ, är AR en motsvarande utveckling ur barockridningen, men för hästens skull.

Eftersom metoden helt och enbart utgår från vad som är uppbyggande för hästens kropp och själ som självändamål innebär det också att AR hjälper fram varje hästindivid till att utvecklas till just sitt personbästa. Alla hästar mår bra av AR. De som har gamla skador (inte alla sorters skador) eller är dåligt exteriört byggda har störst behov av AR. Men vill man utbilda sin häst högt, t ex till skolor ovan mark, eller för någon form av prestation, ska man utgå från en häst som är korrekt byggd och har lätt för sej. Således drar barock/AR till sej alla sorters ekipage ur alla vrår!

Konkret.

Vill du få din häst att gå i form utan tygel så ska du samla den bakifrån. Genom att rida hästen i skolorna öppna och sluta utan stöd på tygeln samlar du den bakifrån. Bakbenen stretchas och stärks. Hästen klarar med tiden av att bära allt större vikt på sina bakben. Märker du att ett bakben bär mindre än det andra så tränar du det lite mer under en tid, så kommer det ifatt. En häst går aldrig bättre än sitt svagaste bakben. Du kan träna slutor i flera varianter, börja med öppnor, sedan vanlig sluta, sedan förvänd sluta, diagonalsluta, vändning på bakdelen, växla mellan öppnor och slutor, öka minska volten, öppnor/slutor på volten, spiralvolt, fyrkantsvolter med och utan öppnor/slutor/vändningar på bakdelen i hörnen, öglevolter, åttvolter osv osv. Allt detta görs i skritt och behöver inte läras in i någon bestämd ordning utan börja med det lättaste och prova er fram. Efter normalt sett MINST ett år är ni mogna för att börja göra samma övningar i trav, efter ytterligare kanske ett par år eller så kan ni börja med att göra samma övningar i galopp. Detta är gången.

Som sagt, det tar tid, men så småningom har du en häst du kan rida som dina förlängda ben, och hästen samlar sej själv, utan tyglar.

Gå gärna lite kurser. Där träffar du många andra som rider enbart för det höga nöjets skull, men som ändå befinner sej på alla nivåer. Nybörjare och uppvisningsryttare kan mycket väl samsas. Du kommer att lära dej logiken så att du kan ta ansvar för din egen utbildning och själv avgöra när du tränar rätt och fel och varför. Eftersom logiken bakom metoden är så väl genomtänkt och enkel och intuitiv så blir man faktiskt med tiden förhållandevis mindre beroende av instruktör än inom andra discipliner. Men man ska inte slarva med kunskapsinhämtningen i början. Jag vill bara inte sitta och skriva mer nu om detta.;) På en kurs lär du dej bl a hur korrekt samling ser ut och varför detta betraktas som korrekt, mm.

*SUCK* Detta låter väl som om jag gör världens PR men det menar jag inte. Jag har beskrivit hur tråkig vardagen kan verka för den som inte är jätteintresserad. Jag har bara försökt att svara jättesakligt på förekommen fråga. Någon frågade "Vad är AR" och någon annan frågade "hur samlar jag min häst utan tyglar". Detta var mina svar. Hoppas det var lite till hjälp.:)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat