Sv: Rida med halsring
Konkret.
Vill du få din häst att gå i form utan tygel så ska du samla den bakifrån. Genom att rida hästen i skolorna öppna och sluta utan stöd på tygeln samlar du den bakifrån. Bakbenen stretchas och stärks. Hästen klarar med tiden av att bära allt större vikt på sina bakben. Märker du att ett bakben bär mindre än det andra så tränar du det lite mer under en tid, så kommer det ifatt. En häst går aldrig bättre än sitt svagaste bakben. Du kan träna slutor i flera varianter, börja med öppnor, sedan vanlig sluta, sedan förvänd sluta, diagonalsluta, vändning på bakdelen, växla mellan öppnor och slutor, öka minska volten, öppnor/slutor på volten, spiralvolt, fyrkantsvolter med och utan öppnor/slutor/vändningar på bakdelen i hörnen, öglevolter, åttvolter osv osv. Allt detta görs i skritt och behöver inte läras in i någon bestämd ordning utan börja med det lättaste och prova er fram. Efter normalt sett MINST ett år är ni mogna för att börja göra samma övningar i trav, efter ytterligare kanske ett par år eller så kan ni börja med att göra samma övningar i galopp. Detta är gången.
Som sagt, det tar tid, men så småningom har du en häst du kan rida som dina förlängda ben, och hästen samlar sej själv, utan tyglar.
Gå gärna lite kurser. Där träffar du många andra som rider enbart för det höga nöjets skull, men som ändå befinner sej på alla nivåer. Nybörjare och uppvisningsryttare kan mycket väl samsas. Du kommer att lära dej logiken så att du kan ta ansvar för din egen utbildning och själv avgöra när du tränar rätt och fel och varför. Eftersom logiken bakom metoden är så väl genomtänkt och enkel och intuitiv så blir man faktiskt med tiden förhållandevis mindre beroende av instruktör än inom andra discipliner. Men man ska inte slarva med kunskapsinhämtningen i början. Jag vill bara inte sitta och skriva mer nu om detta.
På en kurs lär du dej bl a hur korrekt samling ser ut och varför detta betraktas som korrekt, mm.
*SUCK* Detta låter väl som om jag gör världens PR men det menar jag inte. Jag har beskrivit hur tråkig vardagen kan verka för den som inte är jätteintresserad. Jag har bara försökt att svara jättesakligt på förekommen fråga. Någon frågade "Vad är AR" och någon annan frågade "hur samlar jag min häst utan tyglar". Detta var mina svar. Hoppas det var lite till hjälp.