Rida med halsring

Sv: Rida med halsring

:angel: Har lätt för att bli det när jag beskriver saker 'fel'...

(Tror att tråden får flyttas , va ? Kom på det efter att jag skrivit)
HejHej !
Jag har precis börjat rida min ponny med halsring . Det går jättebra i alla gångarter , kan stanna , volta , rygga lite smått , öka länga m.m.m. Dock har jag inte testat utanför padock .
Men , jag undrar hur man ska få hästen i form med en sån ? Har ju sett att det går , men om ni hade tips på nån bok eller förslag på hur man ska bygga upp muskulatur .

MVH
Norah

Jag skulle fråga på Western oxå, det finns folk där som är duktiga på att rida utan träns och dom har kanske ett svar. :idea:

Så här skuttar jag runt med mitt hbl sto. Om hästen lyssnar för en framåtdrivande/sidförande skänkel och en förhållande sits så kommer formen naturligt när hästen är ordentligt lösgjord precis som vid ridning med träns. Sväng, flytta lite, sitt till lite halvhalter osv så kommer hästen i balans. Lycka till!

carro208_edited.jpg

Hur gör du för att träna hästen?
förstå att den ska lyssna på sitsen och sånt? -vissa hästar verkar ha lärt sig att inte göra det...eller också är jag bara väldigt dålig på sitshjälper..

Så här skuttar jag runt med mitt hbl sto. Om hästen lyssnar för en framåtdrivande/sidförande skänkel och en förhållande sits så kommer formen naturligt när hästen är ordentligt lösgjord precis som vid ridning med träns. Sväng, flytta lite, sitt till lite halvhalter osv så kommer hästen i balans. Lycka till!

carro208_edited.jpg

Jag är den som la upp bild i "Rida i repgrimma" ;)
Okej , men tack för ett bra svar :)

Hur gör du för att träna hästen?
förstå att den ska lyssna på sitsen och sånt? -vissa hästar verkar ha lärt sig att inte göra det...eller också är jag bara väldigt dålig på sitshjälper..

Jag vet inte om jag gjort på rätt sätt , men det funkade ju för mej ;)
Jag red en hel vinter med långa tyglar och tvingade min skötare , och alla andra som hade att göra med hästen , att rida så också . Jag red bara barbacka och tränade lite på att han skulle lyssna på tryck på halsen och vikthjälper . Sedan sa min kompis "jo prova nu !" när jag hade en grimma runt halsen , också med en gång kunde jag volta , galoppera osv . Självklart är olika hästar olika att lära in , jag vet inte om det inte hade behövts att rida så länge med långa tyglar , menmen . Senare provade min kompis på sin häst , och hon hade sadel så tog hon ett rep runt halsen och kunde från första början volta , rygga .. Denhär bilden;
IMG445.jpg

Är tagen andra gången jag red så .

På era bilder ser det hela jäkligt härligt ut!
Synd att jag inte kan rida min häst barbacka (hög manke). och vet inte om han skulle lyssna fullt ut på mig utan träns..

hm han lyssnar på mig när vi är ute och går i bvara grimma.. får testa att rida i grimma kanske så jag har något som tar stopp. haha

men sadel är nog fasen ett måste om jag inte vill ha ont i resten av livet alltså!

Jag vet inte om jag gjort på rätt sätt , men det funkade ju för mej ;)
Jag red en hel vinter med långa tyglar och tvingade min skötare , och alla andra som hade att göra med hästen , att rida så också . Jag red bara barbacka och tränade lite på att han skulle lyssna på tryck på halsen och vikthjälper . Sedan sa min kompis "jo prova nu !" när jag hade en grimma runt halsen , också med en gång kunde jag volta , galoppera osv . Självklart är olika hästar olika att lära in , jag vet inte om det inte hade behövts att rida så länge med långa tyglar , menmen . Senare provade min kompis på sin häst , och hon hade sadel så tog hon ett rep runt halsen och kunde från första början volta , rygga ..

hehe, ja ok. tack för svaret :P Ser fint ut :)

Förhoppningsvis KÄNNS det lika bra som det SER UT som ^^ Har idag hoppat pållen . Hade bara halsringen och ett träns som jag dock inte använde - blir det för mycket av det goda bockar han :angel:

Har ridigt min 5 åriga foderhäst med grimma flera gånger, mest (bara) på uteritt. Förra veckan satte jag bara grimman runt halsen och vågade tillochmed ta en galopp:) min lilla ängel :angel: går nästan dubbelt så bra utan en massa utrusning!!:D
Men med formen är det väl så där...Hon sätter alltid bakbenet ca 10 -15 cm framför framhovsavtrycket, men ändå går hon bara ner med halsen enstaka gånger.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat