Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon.
Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en islandshäst på runt 15 år (tror jag). Har stått med fång, nu frisk men sen inte blivit riden särskilt mycket pga skadad ägare. alltså inte så tränad och inte så mycket muskler. Ingen egen volt så rider mest ute i skogen, klättring, skritt och trav mest. Nånting som han gör dock som jag inte märkt med någon annan häst jag ridit är att det rycker i Musklerna på honom (som om det är myggor som stör honom) trots att det nu är höst och inte mycket mygg ute. Han slår med huvudet mot bogen och bits i bogen (också som om han jagar bort mygg etc.) och slår med frambenen samt skakar på huvudet överdrivet mycket. Stannar även oprovocerat ibland, speciellt nerför/uppför i backar. Beteendet kommer ibland när vi rider ut men märkte det mest första gången jag red i en paddock och skulle trava på stor volt och längs spåret bara. Har funderat lite på om det är sadeln som sitter obekvämt, om han har ont i rygg, bog, ben m.m, eller om han helt enkelt bara är lat och försöker ”fly undan” träning. Han har aldrig gjort det när jag hanterar honom från marken. Men känns inte jättebra att rida om jag inte är säker på om han har ont nånstans. Själklart är han spänd och stel efter att knappt blivit riden men det känns som att det är något mer än det. Om nån vart med om liknande eller vet vad det kan vara så skriv gärna något !!