Rida med halsring

Sv: Rida med halsring

hehe:)
Jag vill se när du rider utan sadel och träns.. alltså repgrimma eller halsring:)
Sen så frågade jag vart du bor i halland också;):)

Gud vilka underbara bilder, då menar jag både Pinkbilderna och TS och alla andra. Åååå sagohästar drömridning :)
Samspelt och härligt och- å. Jag vill också.
Medisen ja har är så überkänslig i munnen så han backade bara när jag tog tyglarna förut - jag var ju alldeles stel och hård i handen och otrevlig. (på ridskolan lärde vi oss ungefär att "om man kortar tyglarna supermycket och håller ytterhanden vid sadelkåpan och innerhanden vid innerknät och rider på volt och draaar in hästhuvudet tills den stackaren böjer på nacken det är rätt") men så tänkte jag om och provade rida på lång tygel och sedär plötsligt kom lilla knotiga ryggen upp och hästen svääävade fram :o:idea::love:
Han kunde bära sig själv! Wow vilken känsla. Tyglar är grymt överskattade, men bra som stöd om hästen behöver det. Och bra som hjälp ifall hästen är som ett galet lokomotiv.
Dock är känslan av häst som jobbar rätt utan tygel såå mycket maffigare än häst som jobbar rätt med.

:bow::bow::bow: Till er halsingsryttare å era sagohästar

Ssham.. - Jag bor i Kungsbacka, hurså? :) Kommer liiite bilder här, det var inte så många som jag trodde haha, menmen, får väl be ngn komma och fota lite!

Ganesco - Härligt när det blir såna stunder, hästen bär sej heelt själv! :)

NH091.jpg

Satt upp efter en lyckad NH-träning :)
NH109.jpg

Denna bilden är nog den sämsta på oss, men ändå den finaste :love:
NH093.jpg

En till sån :)

VACKER.jpg

Och sen bara måste jag lägga in denna bilden, han är så VACKER där! :)

Härliga bilder! nej jag tänkte bara ifall du bodde i närheten och det gör du ju jag bor ju med i Kba. då kanske man får komma och tjuvtitta nångång:angel:

alla har så underbara bilder:love:

längtar tills min pojke kommer hem och vi kan börja träna...

Haha, jaha :) Var bor du i Kba? Du kan PMa.. Hästen har jag i sandsjöbacka, lindome :D

Dennis - vart är din pålle då? :)

han ska precdis åka på tillridning och va borta i 2-3 månader...:crazy: men sen ska jag få hem en underbar pojk att rida på och kanske tom törs jag prova på halsringen efter ett tag.....

jaaa, har varit lite för många skador på mig de sista två åren så nu låter jag nån annan göra grovjobbet :angel:

Hahaha ok ^^ min ponny gör riktiga rodeobocks när han känner för det - och det är ofta :D har väl ramlat av en sådär 50-60 ggr under tiden jag haft honom :angel:

Önskar jag kunde rida utan huvudlag.. kanske hade kunnat lära mig, men nu ska jag vara glad om jag ens vågar sitta upp på hästen med huvudlag.><
Dumma jäkla självbevarelsedrift! Bara för att man är med om en olycka inser man plötsligt att man inte är odödlig.. det har jag ju vetat hela tiden..Oo

KL*

Var tvungen att prova att sitta upp på min ponny och prova att rida sådär, lite våghalsigt eftersom att vi aldrig har provat något liknande förrut, men jag litar på min ponny.

Det gick bra! jag hade enbart ett grimskaft runt halsen och höll i, haha.

Vi gjorde vändningar, galoppfattningar från skritt och trav,
samt avsaktningar från galopp till både skritt och trav.

Hon sprang inte heller med huvudet rakt upp utan längde ut sin hals och sökte sig nedåt frammåt för det mesta, men ibland blev det lite väl roligt och vi körde ökad galopp längs långsidorna :angel:

men va roligt! det är verkligen konstigt att dom lyssnar så himla bra ändå!

Precis likadant gjorde Pink första gången och jag gjorde galoppombyten och grejade ut på åkern.
Det är som dom fattar att "oj nu måste jag lyssna på nån annan hjälp", det är helt otroligt:)
Du får ut och rida på en äng och ha en fotograf med dig, sen får sdu lägga in bilder här:) jag vill se:D

Min spontana tanke är - du rider en häst i form UTAN träns precis på samma sätt som du rider den i form MED träns.

Jag började rida utan träns för ca 4 år sen. Gav upp bett helt för 2 år sen och rider sen dess bara på sidepull eller helt utav huvudlag.

Min häst har haft div fysiska problem, jag har haft div privata problem så vår ridning har inte varit seriös hela tiden och har inte tränat, byggt upp oss osv, därför är vi inte i form att rida i en riktigt bra, högt bärande form. Vi har inte de fysiska förutsättningarna än. Men vi har gjort en hel del.

Efter en kurs i AR för snart ett år sen fick jag lite mer insikt i hur viktigt det är att fokusera i sin ridning. Att det är bättre att rida kort och effektivt än att rida länge och slarvigt. Fick vid det tillfället också veta att när man inom AR rider med halsring så använder man också halsringen vid ridning - själv rider jag helt utan användning av några rep eller linor alls. Den används för att höja hästens form och liknande - flytta hästens huvudposition vilket också påerkar hur hästen placerar vikten. Tyvärr kunde hon inte berätta mer då hon själv aldrig ridit med halsring men det gav en lite hint om att det säkert finns en del inom AR att lära inom detta ämne.

När vi började hade jag en otränad, snedmusklad häst med fysiska problem. Han gick som en pinne och vi tränade styrning och tempoväxlingar. När vi hade en kommunikation och litade på varandra började vi genast att rida ut, hoppade i skogen och gjorde mkt fattningar/avsaktningar osv. Det enda som var viktigt för mig var att vi byggde ett förtroende för varandra och ett samarbete och kommunikation så att vi lätt kunde göra precis vad vi ville i ridningen, utan träns. jag hade absolut ingen brådska att nå några mål.

Jag tror att detta var till vår fördel då det innebar att han ville lyssna på alla mina signaler och alltså även samlade sits. Jag kunde fatta galopp från skritt/halt och han var helt enkelt väldigt lyhörd på mina signaler och svarar snabbt på dem. Tack vare det kan jag ju också få honom att göra ngt som kräver mkt samling.

Min häst har jag ridit i bra, samlad form utan träns. I början tänkte han inte riktigt "sänk huvudet" då han som travare med ryggont hade fått vanan att gå med huvudet högt under dessa tränslösa ridpass. Det som behövdes var lite lägledning - en lina som jag la över nosryggen och ett enda tryck, han sänkte huvudet och kunde då lyfta ryggen. Sen kunde jag slänga linan på marken för när han väl hittat dit så visste han vad jag ville.

Det krävs att man rider ihop hästen bakifrån och framåt. Och såklart att hästen kommer på att den måste sänka huvudet för att kunna lyfta ryggen. Men min hästs "form" ser inte ut som en rollkur eller som dressyrhästarnas form på grand prix-tävlingarna. Hästens huvudposition är väldigt individuellt och avgörs av många olika saker, och jag anser att huvudets position är ovesentlig sålänge hästen är i en så bra form som är möjligt för just den hästen - en avslappnad, bärande form med driv bakifrån.

Åh, jag vill pröva på ponnyn:banana:
Hon lyssnar väldigt bra på sitts och har lätt för samling... det här blir spännande

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat