Sv: Rida med halsring
Min spontana tanke är - du rider en häst i form UTAN träns precis på samma sätt som du rider den i form MED träns.
Jag började rida utan träns för ca 4 år sen. Gav upp bett helt för 2 år sen och rider sen dess bara på sidepull eller helt utav huvudlag.
Min häst har haft div fysiska problem, jag har haft div privata problem så vår ridning har inte varit seriös hela tiden och har inte tränat, byggt upp oss osv, därför är vi inte i form att rida i en riktigt bra, högt bärande form. Vi har inte de fysiska förutsättningarna än. Men vi har gjort en hel del.
Efter en kurs i AR för snart ett år sen fick jag lite mer insikt i hur viktigt det är att fokusera i sin ridning. Att det är bättre att rida kort och effektivt än att rida länge och slarvigt. Fick vid det tillfället också veta att när man inom AR rider med halsring så använder man också halsringen vid ridning - själv rider jag helt utan användning av några rep eller linor alls. Den används för att höja hästens form och liknande - flytta hästens huvudposition vilket också påerkar hur hästen placerar vikten. Tyvärr kunde hon inte berätta mer då hon själv aldrig ridit med halsring men det gav en lite hint om att det säkert finns en del inom AR att lära inom detta ämne.
När vi började hade jag en otränad, snedmusklad häst med fysiska problem. Han gick som en pinne och vi tränade styrning och tempoväxlingar. När vi hade en kommunikation och litade på varandra började vi genast att rida ut, hoppade i skogen och gjorde mkt fattningar/avsaktningar osv. Det enda som var viktigt för mig var att vi byggde ett förtroende för varandra och ett samarbete och kommunikation så att vi lätt kunde göra precis vad vi ville i ridningen, utan träns. jag hade absolut ingen brådska att nå några mål.
Jag tror att detta var till vår fördel då det innebar att han ville lyssna på alla mina signaler och alltså även samlade sits. Jag kunde fatta galopp från skritt/halt och han var helt enkelt väldigt lyhörd på mina signaler och svarar snabbt på dem. Tack vare det kan jag ju också få honom att göra ngt som kräver mkt samling.
Min häst har jag ridit i bra, samlad form utan träns. I början tänkte han inte riktigt "sänk huvudet" då han som travare med ryggont hade fått vanan att gå med huvudet högt under dessa tränslösa ridpass. Det som behövdes var lite lägledning - en lina som jag la över nosryggen och ett enda tryck, han sänkte huvudet och kunde då lyfta ryggen. Sen kunde jag slänga linan på marken för när han väl hittat dit så visste han vad jag ville.
Det krävs att man rider ihop hästen bakifrån och framåt. Och såklart att hästen kommer på att den måste sänka huvudet för att kunna lyfta ryggen. Men min hästs "form" ser inte ut som en rollkur eller som dressyrhästarnas form på grand prix-tävlingarna. Hästens huvudposition är väldigt individuellt och avgörs av många olika saker, och jag anser att huvudets position är ovesentlig sålänge hästen är i en så bra form som är möjligt för just den hästen - en avslappnad, bärande form med driv bakifrån.