Rida med halsring

Sv: Rida med halsring

På samma sätt som annars.
Formen sitter ju i kroppen på hästen inte i munnen.
När hästen trampar under sig med bakbenen, vinklar om bäcken och hasled och får upp ryggen så jobbar den i rätt form.
Nacke och hals hamnar då där det ska vara av sig själv.

Du ska precis som med vilken utr som helst rida med kroppen inte med handen

Han går relativt bra , är kroniskt halt på alla ben men bara vid böjprov så rids inte jätte-ansträngt . Har tidigare inte ridits ngn dressyr (av förra ägare) så har fått börja om från början med honom .

Annars väldigt längesedan jag red i form på det sättet , har ridit western i ca ett halvår och inte ridit med sadel på ungefär lika länge :angel: ... Haha

Trolltråd?:smirk:

Red så med Clydesdalen.
Knöt ett grimskaft runt halsen.
Oftast red jag dock utan det med, det fanns där men
använde det knappt.

Har tyvärr inga bilder på det

Det gick ju jätte bra :love: först fattade jag själv ingenting - tänkte att det skulle va jätte svårt men sedan kom jag på att det inte var någon störra skillnad, tillslut var det bara att vrida bäckenet så svängde hon :D Vi ryggade också och prövade på en stegring. Den första gick bra, sedan var jag tvungen att rätta henne då hon missuppfattade ryggningshjälpen och hoppade upp lite, så hon ville nog inte göra fel igen. Vi fick till en lägre sedan fick det räcka. Min duktiga ponny :love:

Jag drog med mig mamma som fotograf, ville ha bilder på både träns och utan, så jag värmde upp med träns... och sen dog batteriet. Jaha, då sätter vi i ett nytt då (brukar alltid ha ett extra) men så var det borta...

Vi får ta de någon annan gång helt enkelt. Ska försöka skynda mig

jag är mållös av bilden..

Nu blev jag väldigt inspirerad..!

brukar rida i grimma då och då. Hästen min är väldigt känslig för sitsen osv.. Måste göra det lite oftare och testa med halsring någon dag ;)

Nu har jag bilder :D Dock inte i galopp. Hon är förkyld (hostig) och bör inte ansträngas. Lite komunikationsproblem blev det, vi förstod inte riktigt varandra tills på slutet då jag åter kom på att det bara var att rida som vanligt :cool:

IMG_2058.jpg

IMG_2063.jpg

IMG_2069.jpg

Vi lyckades stegra också.
Här är innan vi går upp
IMG_2073.jpg

och här har vi gått ned
IMG_2075.jpg

Boktips!

Jag har hittat en Tysk bok om att rida utan sadel och träns som jag funderar på att köpa. Sök på ISBN numret så hittar ni nog den svenska återförsäljaren, annars kan jag PM:a. Den är nog kul att ha.

Reiten ohne Sattel und Zaumzeug
Über Trauen und Vertrauen
ISBN 9783861275503, av Tillisch, Karin

Är det någon som vet om det finns fler böcker som tar upp det, förutom Hempflings bok?

Jag har inte läst igenom hela tråden, men formen kommer ju inte från tränset?

Jag rider också utan träns ibland, men rider då på samma sätt som när jag har träns.
Hur man får hästen att "gå i form" varierar ju från häst till häst, men om det krävs ett träns för att hästen ska gå i form så skulle i alla fall inte jag kalla det en speciellt välriden häst.

Visst har jag ridit hästar där det känns som om handen har en avgörande betydelse för hästens form, men då beror det snarare på att hästen är van vid att ryttaren prioriterar handen och ofta, jag säger inte alltid, men ofta så går inte hästen i en riktigt ärlig form då.

Koncentrera dig på att hitta hästens takt, på att få den att gå avslappnat och i balans.
Jag tycker att det hörs mycket lovande att den lyssnar på dig såpass bra utan träns att ni kan volta, rygga o.s.v.
Om hästen är avslappnad och i balans så kommer "formen" att komma utav sig själv såsmåningom.
Tänk att du rider i uppförsbacke, bakbenen ska in under hästen och skjuta på.

Blir skitimponerad, ska definitivt prova det på skrutten. Vi rider alltid barbacka (nästan) men utan träns hade ju varit ascoolt. respekt in i fingerspetsarna:cool:

En annan fråga som inte har ett dugg med tråden att göra.

Ssshameless: Heter du möjligtvis Malin? Om du inte vill lämna ut din identitet så respekterar jag det! Tycker bara jag känner igen dig så från när jag va liten.

Jag har bara hittat halsringar på ett ställe - www.kaupre.se
Sök på halsring så kommer den upp !
Stigläder tycker inte jag är så bra , då det inte alls är lika lätt att "förflytta" det på halsen som en styv halsring .

Wow vilka fina grejor dom hade! *förtjust i hackamore-tränset*
Verkar spännande med halsring, det måste jag testa! Har ridit med bosal tidigare på lösa tyglar och det gick finfint.
På en lånad häst dock. hoppas på att hitta en egen lika trevlig :)

Gud va mysigt det såg ut!!:love::love::love:
Bra låtval också förresten!

nee jag heter Zandra:D vart bor du nånstans då? ja du får testa! det är väldigt skoj:)

Jag rider min häst mycket på halsring, helt underbart :love:
Slänger in några bilder, kommentera gärna.
(Sshameless får väl blunda för min snygga hjälm ;) :rofl:)

TN_071103-120_copy1024.JPG

TN_071103-157_copy1024.JPG

TN_071103-164_B15_copy1024.jpg

TN_071103-167_B15_copy1024.jpg

Härliga bilder som vanligt! hehe ja hjälmen är väl inte görsnygg direkt:D men den kunde vart värre:D;)

En riktig Cordeo är rätt så mjuk just för att beröring på olika delar på halsen bertyr olika saker, självklart i samband med ditt kroppsspråk. med en styv cordeo så blir din beröring på ett helt annorlunda sett.
Läran kommer från Alexander Nevzorov.

Jag har bara hittat halsringar på ett ställe - www.kaupre.se
Sök på halsring så kommer den upp !
Stigläder tycker inte jag är så bra , då det inte alls är lika lätt att "förflytta" det på halsen som en styv halsring .

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat