Rida med grimma!

Sv: Rida med grimma!

Men vad kul att det funkar så bra för så många! Nu blev jag ännu mer sugen på att prova att rida med bettlöst! :d Särskillt när man ser sånna "galningar" som rider utan ngt alls!:eek:
Kanske en ny stam indianer håller på att växa upp....xD

Det är så mysigt. Hoppar jag upp så på min så vet han att det är kravlös skrittrunda på g. Då kan vi ut i skogen och riktigt mysa :)
Än så länge brukar jag ha ett rep med mig att slänga om halsen ifall det skulle vara något... Falsk säkerhet, inte f*n skulle han lyssna på mig med halsring om han inte lyssnar om jag drar i manen :rofl:

Sista gången Madam hade träns var troligen på travet för en himla massa år sen. Jag äger inte ens ett och det går bra ändå. (Till grannarnas stora fasa.):devil:

Den här tråden får mig att fundera på vad man skulle säga försäkringsmässig om det skulle hända något med en bil med tanke på den andra tråden där hästen blev rädd och hon ramlade av .

Där försäkringsbolaget hävdar att hon inte fick rida barbacka ?:crazy:

Det är ALLTID fordonet som får stå för smällen, enligt mitt försäkringsbolag. Vi hade en diskussion för några år sen och vad jag vet har inget ändrats.

Jag tror att min pålle har blivit riden med bettlöst träns men av förra ägaren. Det gick bra. Jag skulle tycka att det var bättre att du köpte ett bettlöst träns istället för att rida i grimma. Det blir mkt säkrare eftersom man inte har så bra kontroll med grimma....Jag har själv ridit i grimma å grimskaft och slutat med att jag har legat på marken vissa gånger.:angel:

kan man använda sidepull även i hopptävlingar?

testa och se så att du först och främst kan styra hästen mycket med bara ben och vikt, samt stanna utan att behlva dra i tyglarna, funkar det, så funkar det säkert också med grimma.. själv tyckte jag inte att skillnaden var speciellt stor då hästen lyssnade minst lika bra utan bett. många tycker säkert att det är skönt att slippa det ibland också.. och somdu sa, det är ju väldigt bra ur lydnadssynpunkt, och visst känner man sig stolt över sin lilla ponny efteråt. senare, när man vant sig vid det, om man vill utveckla det ännu mera, kan man ju rida endast med rep runt halsen, och sedan utan något alls. det är verkligen en jättehärlig känsla när man verkligen känner att allt funkar utan någoting, då vet du verkligen att din och hästens träning har lyckats bra. ha et fint :D

He he eftersom jag ar sa trakig sa tycker jag att det later mera som om du vill trana olydnad med din hast.

Visst ar det skojigt att rida runt med bara grimma och grimmskaft och vi alla maste valla gora det nagon gang.

Men dte finns en anledning till att vi mest rider med trans och sadel det ger best kontroll over vara hastar. For att det ar det som hjalper oss bast att kominusera (sorry stavning?:angel:) med var hast.

Forovrigt sa kommer ordet dressage fran de latinska spraken och betyder lara ut, ungifar

Men man rider ju inte enbart med tränset, kan hästen lyssna och göra det ryttaren vill utan några bett som "tvingar" osv så är ju det tusen gånger bättre och lydigare av hästen.

Jo det haller jag med om,
fast resultatet av att rida med bara grimma brukar ju inte resultera i mera lydnad utan i avrammlinga, buss sprang, svart att svanga osv. sa den sortens traning leder nog mera ganger till olydnad an lydnad.

For det ar nog ingen somm stravar efter att rammla av (mojligtviss rodeo ryttare da)

Anledningen till att det fungerar battre att rida med trans och sadel ar ju for att det ar en hardare halp an en grimma sjalvklart, men det gor det oxa lattare for hasten att forsta vad du vill att den ska gora. Vilket skanker hasten lungn, manga hastar blir ganska uppspelta vid ridning i bara grimma, for att den ar friare, den kanner din brist pa kontroll och om du inte ar en god hast tranare sa kan du lagga grunden for manga olater. En olat tar manga ganger langre tid att trana bort an att skapa.

En olat tar manga ganger langre tid att trana bort an att skapa.
Men varför inte då förstärka "olaten" istället, och lägga in den i programmet och bearbeta den till nåt kul-mysigt-knäppt som både häst och ryttare kan ha kul med?

Förresten, vad ÄR en olat egentligen? Det är väl upp till var och en att bedöma om bettet i byxbaken vid mockningen är en olat eller inte, eller "sken-anfallet" i boxen när man SKA ha kvällskramen.:p

Jag har ridit med remontgrimma i flera år. Både dressyrträning, hoppning och uteritter och det fungerar utmärkt - på min häst betydligt bättre än med bett.

Jag sätter nosgrimman lite högre upp än vanligt, ungefär i den höjd en engelsk nosgrimma sitter. Och spänner inte jättehårt men så att den ligger ganska stadigt.

Har även provat sidepull, ridkapson och halsring - funkar bra det också. Hackamore gillar jag däremot inte.

angelaL skrev:
fast resultatet av att rida med bara grimma brukar ju inte resultera i mera lydnad utan i avrammlinga, buss sprang, svart att svanga osv. sa den sortens traning leder nog mera ganger till olydnad an lydnad.

Det här håller jag inte alls med om! Min häst gillar inte alls bett. Med bettlöst är han lugn, avspänd, koncentrerad och jobbar bra - med bett blir han spänd, stressad, ostadig, går bakom hjälperna och studsar eller springer. (Tyvärr, för jag skulle gärna vilja vara "normal" och rida med bett :smirk: )

När jag provade att enbart ha halsring var han superkoncentrerad och lyssnade uppmärksamt på alla hjälper.

jag har tränat horse-man-ship med min dressyr valack i snart ett år.. innan var han den snällaste som fanns å nu är han om d nu går än bättre. för att varva min ridning började jag tömköra och köra horse-man-ship. såå kul med alla framsteg. finns många bra böcker. adda min msn om du vill veta mer om detta också, hur som helst nu rider jag honom i bara grimma å ett rep en gång i veckan minst..kan vara ut barbacka å galoppera fort eller vadsomhelst.tricket är att få dom att lyssna på så små hjälper som möjligt. ha dt bra :D

jag rider med repgrinmma går som både träns och vanlig grimma för det är ju rep på den.

Guuud vilken snäll & söt häst :love::love: måste bara fråga hur man rider om man bara har ett rep på ena sidan av hästen??:D hur styr man åt det håll som repet inte ligger på menar jag :) Vikt & skänklar såklart :D men om hästen inte är riktit så lyhörd än då?:)

Hjälp! Jag blir alldeles rädd när jag läser det här!!!

Ett träns är till för kommunikation och inte en "nödbroms" som någon skrev. Ett bett i munnen på hästen är aldrig bra och absolut inte att dra i!!! För er som inte tror mig föreslår jag filmen "the horse encyclopedia" eller "the horse, crucified and risen" som den också kallas! Här visas vad bettet verkligen gör. När man har sett den filmen vill man aldrig rida med bett igen!

Ett bett är en form av tvång, och ger en skarp smärta i munnen på hästen, så (om man nu vill ha träns överhuvudtaget) använd ett bettlöst träns. Det fungerar så att det ger ett jämt lätt tryck över nacken och på sidorna på huvudet och skall inte förväxlas med hackamore och side pull som ger ett väldigt skarpt tryck över nosryggen och till och med kan knäcka den!!!!!!

*Jag rider nästan varje dag till hagen med grimma... min pålle tycker det är super kul att slipa det hon hittar alldrig på något... jag började med att bara göa det varje dag till slut var hon ju van vid det så vid tillfällen galopperar och travar vi tycker inte det var svårare med det men jag rider med ett grimmskaft på ena sidan och min häst fattar med känklarna vart jag vill gå... och ibland rider jag med rid kapson och det fungerar också mycket bra... hihi*

Nice, det ska jag prova!

Senast ändrad:

så (om man nu vill ha träns överhuvudtaget) använd ett bettlöst träns. Det fungerar så att det ger ett jämt lätt tryck över nacken och på sidorna på huvudet och skall inte förväxlas med hackamore och side pull som ger ett väldigt skarpt tryck över nosryggen och till och med kan knäcka den!!!!!!

Om man vet det minsta lilla om krafter och reaktionskrafter så inser man att ett s.k. bettlöst träns i första hand klämmer om runt nosen. Ungefär som en snara som dras åt. Inte helt olikt ett hackamore faktiskt, även om man i ett hackamore använder hävstångseffekten och på ett bettlöst träns block-och-talja-principen för att växla upp kraften och dra åt runt nosen.

Om man sov på fysiklektionerna och inte tror på detta så rekommenderar jag att man monterar fast det bettlösa tränset runt lämplig kroppsdel - t.ex vaden, med nackstycket ovanför knäet (om man sitter med böjt ben). Och så låter man någon dra i tyglarna och känner efter vad som händer.

Och om man ska knäcka nosryggen med ett sidepull så får man nog vara väldigt våldsam :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022