Rida med grimma!

Sv: Rida med grimma!

Bra tråd :idea:

Har ridit min ponny litegrann med bara ett grimskaft runt halsen på honom, och det går jättebra i början (då behöver jag nästan bara tänka halt så stannar han, och han är ganska pigg/het/framåt i vanliga fall :p), men när jag travat lite grann och så, då blir han bara mer och mer framåt tills det tillslut inte går att få stopp på honom med bara vikten och rösten :crazy:... Därför skulle jag vilja lära mig mer om NH (kan lite iaf :angel:), och hur jag ska få en bättre relation med ponnyn... Men vet ingen bra instruktör i närheten av mig, nån som verkligen kan sin sak... :(...

om du tar det försicktigt bör det gå bra, eller ja , det beror ju på hästen.Red min häst i grimma ett bra tag, medn sedan rammlade jag av och slog armen ur led och bröt den , så jag säjer en enda sak : VAR FÖRSIKTIG!

Håller med om att detta är en mycket bra tråd!!!

Jag själv rider mitt halvblod med vanligt träns. Men har funderingar på att skaffa ett hack eller sidepull.
Har ridit en fjording i många år och denna tant, funderar ajg på att rida med repgrimma nu i sommar då hon är så fruktansvärt hård i munnen men i övrigt väldigt lugn (ska ha henne resten av sommarn för att banta ner henne)

Min medryttarhäst rids med både vanligt träns och sidepull, han är nästan trevligare att rida i sidepull än vanligt. Men i ridhus och i padock blir de bettet som gäller = )

Vad kul att det diskuteras ridning med grimma! Rider också mest utan bett. Mitt kallblod är körd mycket och väldigt okänslig i munnen. Hade det jobbigt med ridningen förut (detta var ingen lättriden häst), och funderade på hur man skulle kunna lösa problemet. Ville inte skaffa skarpare bett, utan tänkte testa det motsatta. Började med vanlig grimma men det gick sådär. Sen testade jag repgrimma och hästen blev som förvandlad! Inga mer dragkamper:) Underbart! Tycker också att han bär upp sig bra med den då han inte kan lägga sig fram på bettet eller bara gapa vid tygeltag, utan måste bära upp sig själv. Fram för bettlöst:love:

Håller med tidigare talare, tycker denna tråd var rolig!
Så härligt och se bilder på era bettlösa alternativ och fantastiskt när ni rider hästarna i halsring och utan något alls!

Jag och min häst tar oss fram bettlöst. I vintras körde jag in min 5 åriga valack bettlöst. Nu har han dragit mjölkvagnen, rockard och kälke och till vintern tänkte jag försöka börja köra lite i skogen och dra ut en och annan timmerstock.
Målet, (som fler andra här verkar ha:) ), är att fara fram utan något alls!

Några bilder…

riderrepgrimma.jpg

Dumt nog utan hjälm här :crazy:

bettlosinkorning.jpg

Härligt med snön!

kormjolkvagnenGiddekopia.jpg

Gillar dessa gamla vagnar, men de skramlar så förfärligt på grusvägarna bara!

Jag brukar rida på min pappas hästar(hingstar också) med bara grimma in och ut från hagen.
Dom första gångerna kan dom busa lite men visar man dom vem som bestämmer går det bra:banana:

Det är så att jag har blivitlite sugen på att träna "lydnad" med min lilla ponny och tänkte det att jag ska börja att läga in ett pass här och var när jag rider med grimma och nåt "rep" som tyglar.
Men jag vet ju inte riktigt hur hon kommer reagera, om hon kommer skita i mig totalt eller om hon bara kommer tycka det är skönt att slippa bettet nån gång...

Så kan man till en början ha tränset med tyglar under och grimman över, ifall det inte funkar att rida med grimma så det finns annat att ta tag i?
Eller blir det alldelles för "mycket"?
Brukar ni rida bettlös? Hur tycker ni det funkar? :)

Läste bara inl. på första sidan så jag hoppas jag inte upprepar något ngn annan sagt nu... :d

Men jag tycker det låter som en bra idé att ha tränset under de första gångerna i fall att - om det känns som om du inte vet hur hästen reagerar.

En annan grej du kan göra är att du rider i ett ridhus/inhägnad paddock de första gångerna du rider i bara grimma. Det gjorde jag och när det kändes bra gav vi oss iväg på små turer i skogen.

Jag provade att rida på hackamore en gång och hästen som var galet pigg just den dagen ville definitivt galoppera SNABBT! Efter alla myter/sanningar jag har hört om hackamorets inverkan på nosryggen ville jag inte ta tag i det så mycket - så hästen fick ju fortsätta springa. Dessutom knäckte hon bara av i nacken vilket var ännu en oönskad effekt i mina ögon. Dvs inget jag kan rekommendera.

Jag rider ofta ut i grimma barbacka och rejsar på åkrar - och känner att jag kan lita på hästen till 100% utan bettet. Men det finns vissa hästar jag inte skulle rida i grimma.

Här är en liten bild på oss.. jag brukar INTE rida utan hjälm! Men det var inte planerat, jag fick bara ett infall ute på åkern på en promenad :P första gången jag rider henne i grimma:

gallinaplain.jpg

På väg till hagen, dock leder syrran mig här (självklart hade jag bara kort utan hjälm... hrm..):

gallinaplain2.jpg

Jag å min kompis brukar rida (och hoppa ibland) med bara grimman och ette grimskaft.(och utan sadel)

Det är så att jag har blivitlite sugen på att träna "lydnad" med min lilla ponny och tänkte det att jag ska börja att läga in ett pass här och var när jag rider med grimma och nåt "rep" som tyglar.
Men jag vet ju inte riktigt hur hon kommer reagera, om hon kommer skita i mig totalt eller om hon bara kommer tycka det är skönt att slippa bettet nån gång...

Så kan man till en början ha tränset med tyglar under och grimman över, ifall det inte funkar att rida med grimma så det finns annat att ta tag i?
Eller blir det alldelles för "mycket"?
Brukar ni rida bettlös? Hur tycker ni det funkar? :)

Nejmen det skulle bli superbra! Så red jag första ggn jag red en häst med grimma. Träns + grimma hade jag då.

Så vadå, det har varit ett vanligt träns ifrån början? ^^

Jajjemen, det är en "vanlig" nosgrimma. Jag satte på ett pannband över och tog två snokremmar som käkrem som sitter tillsammans med nosgrimman genom pannbandet. då blir det ändå som ett vanligt träns.. lite åt sidepull.

Åker det inte av om hästen skakar på huvudet? "Jag" har lyckats med det två gånger. Tur man har snäll häst:angel:

Nej, jag har ridit med enbart remontgrimma i flera år (både dressyr, hoppning och i skogen) och det har aldrig ramlat av...

*kl*

red min fullblodskille i grimma veckorna efter ett tandläkarbesök. blev positivt överraskad, eftersom han kändes mkt mindre tungriden på det är på hacket som vi vanligtvis använder då vi vill ha ett bettlöst alternativ.

ignorera hösäcken, får väl skylla på att det var första gången jag red barbacka på sisådär 2 år:rofl:

grimma1.jpg

grimma2.jpg

Ligger en vanlig remont still över nosryggen? Funderar på att prova det också i alternativ till sidepullet. Ser ut att vara mysigt lite remmar på ett vanligt remont.

Föresten hann du titta på någon lektion igår?

Ja, det ligger stadigt!

Jag kom inte iväg något igår, vi håller på att byta tak på lagårn så jag fick prioritera att skotta gammalt takspån... :(

Sist jag tänkte prova rida med remonten, så hade min lilla dam fallit in i sin allt för ofta återkommande brunst....:(
Och eftersom hon då blir extra busig/het så lät jag bli. Vilket jag är taksam för eftersom hon var asjobbig då.... :crazy:
Men nästa gång MÅSTE jag prova.... Vill gärna att ngn ska va me när jag provar första gången, dock har det inte funnits nån möjlighet till det.
Och idag när jag också tänkte prova eftersom damen var på ett strålande humör såskulle naturligtvis en söm på vardera sko ha lossnat så båda skorna (endast skodd fram) var jätteskeva så dom fick vi plocka av och så fick hon ny frisyr istället för att matte hade brist på sysselsättning....:angel: Men hon blev mycket finare faktiskt.
Men jag är så sugen på att prova!! Kul å se att det går så bra för så många av er! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022