Sv: Rida med grimma!
Hej! Inte direkt svar på ditt senaste inlägg, men i alla fall! Jag lånade en väninnas häst, ett arabsto som inte gillade bett i munnen. Först red vi med grimma o två grimskaft, men hon irriterades av metallringarna på sidorna, så jag for in på ett varuhus för att leta efter något bettlöst. Det hade de inte, men däremot en islandshästremontnosgrimma för typ 100 kronor. Detta var tre år sedan, stoet har bytt hem, jag köpte eget arabsto drygt två år sedan, o hingst för 1 1/2 år sedan. Jag vet inte vad detta säger om mig egentligen, men det har liksom aldrig blivit av att skaffa ett vettigt träns... dvs köpte ett skitsnyggt träns som bara hänger o blir dammigt, för när jag ska köpa bett är det något som tar emot. Så även "nya" stoet rider jag bara med remontnosgrimman, som jag inte höjer upp eller gör nåt speciellt med, tvärtom är den nog lite för lös.
Sen kan jag ju bara rida en häst i taget (ja, alla har vi ju våra brister), men det händer ju att nån vill rida ut med mig. Ingen vill dock rida numera kastrerade arabhingsten, så då får de ju ta stoet. O ingen vill rida henne bettlöst (konstigt nog, för de flesta ridkunniga jag känner rider mycket bättre än jag), vilket inneburit att jag ridit ut långa turer på det s k vilddjuret (valacken) med ovan nämnda remontgrimma, även i full galoppp, utan några problem. Jag rider honom även med vanligt tränsbett ibland, o den enda skillnad jag märker är att han verkar gladare utan bett, annars lyder han hjälper exakt lika bra.
Tänker ofta att jag ska skaffa nåt "officiellt" bettlöst träns, men i o m att det funkar bra så här blir motivationen ju lite mindre. Det enda jag saknar är en käkrem, för den skull man skulle flyga över huvudet på hästen.
På tal om den ryska DVD'n om bettlöst, så köpte jag en som hade lite knasigt ljud, o tänkte skicka tillbaka den. Säljaren bad mig kolla så det inte var fel på min DVD-spelare, så jag kollade igenom den, men blev rastlös o tog tag i disk o matlagning istället, o bad mina två minsta lyssna igenom den. Resultat: den ena dottern svär på att aldrig rida med bett! O hon är envis! Så nu ska vi skaffa bettlöst till hennes ponny också!