Rida med grimma!

Sv: Rida med grimma!

Man kan ju enkelt kombinera remontgrimman med bett om man vill. Spänn den ovanför bettet, som en engelsk nosgrimma. Och så antingen hängande bett-tygel, eller kandarfattning så kan man välja om man ska inverka på näsan eller i munnen.

Jag har bara mörka suddiga bilder och inte syns det särskilt bra på svart häst heller, men på dessa är det dubbla tyglar...

bett.jpg
dubblatyglar.jpg

Vad synd! Men om du har tid på torsdagen så ska jag rida för henne på ridskolan 19.45, hon ska även ha en annan innan mig. Annars börjar ridskolan den 23:e så då är det bara att droppa in nån gång de dagar hon har lektioner.

Till henne är du iaf väldigt välkommen vilken utrustning och häst du än har :D Jag kommer alltid med bettlöst, bomlöst och travare

13573543.jpg

Min lillasyster är skötare på ett arabiskt fullblod och i det stallet finns det 16 hästar. Alla (som är inridna) rids barbacka med grimma och två grimskaft! Ibland används riktigt träns med bett och sadel. De hoppar upp utan att använda "hjälpmedel". Bara tar tag i manen och svingar sig upp. Jag har aldrig sett något sånt :) I början var hon tveksam till att rida med bara grimma men det funkar super!

Ja nån gång i höst ska jag absolut åka dit och titta, det har jag ju tänkt ett bra tag nu! Men innan det :devil: taket är på plats så blir det knappt tid för träning hemma ens och det lär väl ta några veckor till innan det är klart :(

Fin häst :love:

När min mamma var ungefär 13 bodde hon hos sina kusiner eller kompisar eller vad det nu var, i en vecka.
På den gården hade de hästar som de bara ledde ut från hagen och hoppade upp på! Inget att styra med ens en gång! Bara en grimma som de sträckte sig fram och tog tag i nackstycket på för att bromsa ifall det gick för fort... :crazy:
Och de enda skyddet de hade var en kask med gummisnodd under...
Min dåraktiga lilla mamma....:p

Jag rider bara med repgrimma och jag har tränat Parelli med min häst och det är jätte roligt att se på hur man utvecklas i parelli. Jag kan longera utan någonting. Parelli är jätte bra övningar som får hästen att lyssna på en och att hela tiden vara uppmärksam på mig. Bra ledatskapövingar också.

Hej! Inte direkt svar på ditt senaste inlägg, men i alla fall! Jag lånade en väninnas häst, ett arabsto som inte gillade bett i munnen. Först red vi med grimma o två grimskaft, men hon irriterades av metallringarna på sidorna, så jag for in på ett varuhus för att leta efter något bettlöst. Det hade de inte, men däremot en islandshästremontnosgrimma för typ 100 kronor. Detta var tre år sedan, stoet har bytt hem, jag köpte eget arabsto drygt två år sedan, o hingst för 1 1/2 år sedan. Jag vet inte vad detta säger om mig egentligen, men det har liksom aldrig blivit av att skaffa ett vettigt träns... dvs köpte ett skitsnyggt träns som bara hänger o blir dammigt, för när jag ska köpa bett är det något som tar emot. Så även "nya" stoet rider jag bara med remontnosgrimman, som jag inte höjer upp eller gör nåt speciellt med, tvärtom är den nog lite för lös.
Sen kan jag ju bara rida en häst i taget (ja, alla har vi ju våra brister), men det händer ju att nån vill rida ut med mig. Ingen vill dock rida numera kastrerade arabhingsten, så då får de ju ta stoet. O ingen vill rida henne bettlöst (konstigt nog, för de flesta ridkunniga jag känner rider mycket bättre än jag), vilket inneburit att jag ridit ut långa turer på det s k vilddjuret (valacken) med ovan nämnda remontgrimma, även i full galoppp, utan några problem. Jag rider honom även med vanligt tränsbett ibland, o den enda skillnad jag märker är att han verkar gladare utan bett, annars lyder han hjälper exakt lika bra.
Tänker ofta att jag ska skaffa nåt "officiellt" bettlöst träns, men i o m att det funkar bra så här blir motivationen ju lite mindre. Det enda jag saknar är en käkrem, för den skull man skulle flyga över huvudet på hästen.
På tal om den ryska DVD'n om bettlöst, så köpte jag en som hade lite knasigt ljud, o tänkte skicka tillbaka den. Säljaren bad mig kolla så det inte var fel på min DVD-spelare, så jag kollade igenom den, men blev rastlös o tog tag i disk o matlagning istället, o bad mina två minsta lyssna igenom den. Resultat: den ena dottern svär på att aldrig rida med bett! O hon är envis! Så nu ska vi skaffa bettlöst till hennes ponny också!

Min häst trivs inte med bett så jag testade först att rida med vanlig grimma under tränset som jag bara hade i nödfall. Red så en gång innan jag skaffade hackamore :) Efter något halvår gick jag över till sidepull och nu föredrar jag att rida i repgrimma. Speciellt de bättre lite hårdare repgrimmorna ger väldigt tydligt tryck och jag har aldrig haft svårare att hålla in, svänga eller liknande (men så använder man sig ju av kroppen mycket också).

Det är ju klart olika för olika hästar men min har bara reagerat positivt på bettlöst. Har även ridit andra hästar som funkat utmärkt på repgrimma.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama