Retriever-tråden

Sv: Retriever-tråden

Tack! Jag är allt lite stolt:D Och självklart ska jag uppdatera!

Va tråkigt att han är en olycksfågel, sån va vår andra labbe i unga år.. Skittrist när de lyckas slå sej på allt. Det är bara att hålla tummarna att det läker fort!
Viltspår har jag inte tränat så mkt med min lilla, vi satsar på jaktprov istället. Mest för att jag tycker det är roligare:p
Kul att gå lite kurser med hundarna! Jag ska förhoppningsvis gå en ökl kurs i juli med Nessi. Men först vill jag ha klart nkl.

/LL

Grattis till bra resultat!! :)

Vi tränar i princip bara jaktapportering just nu, och viltspår någon gång i veckan. Jag hoppas kunna starta honom på Hunnebergsproven i höst :)

Tackar!
Vad roligt att det är fler som tränar för jaktprov! Vi kanske ses på hunneberg:) Jag hade också tänkt anmäla dit, bor ju ganska nära dessutom! Förhoppningsvis blir det ökl start för oss där:) Men man vet aldrig , det kan bli en stor fet 0:a imorgon på provet!

/LL

I augusti hämtar jag hem en (Hane är det tänkt):

qa0x2617huvbgul.jpg

Som ska bli hushållets näste bäverapportör när den är färdigtränad, eftersom nuvarande hund till den sysslan börjar bli lite till åren.

Lär väl träna in lite annat än enbart att apportera bäver också skulle jag tro :D

Senast ändrad:

Nej! Inte ska den väl kunna annat:D Räcker väl med bäver!! Hoppas du blir nöjd med rasval och individen:laugh:

:D

Viltspår och jaktprovsträning (måste läsa på lite mer vad som gäller för retrivers bara) lär ju tränas..

Kommer knappast att lida brist på apporteringsvilt i alla fall med tanke på att jag redan samlar bäverfossingar + att kläckmaskinerna går hela våren/sommaren = några av de (till hösten) slaktade fjädefäna kommer nog att "offras" som apporteringsvilt :angel: :cool:

Misstänker också att den blivande ankdammen med tillhörande invånare lär vara ett populärt tillhåll för den lille och det bör bli ganska många bra träningstillfällen (och ffa FOTOtillfällen) vid och i ankdammen :rofl:

Nu är vi hemkomna ifrån prov nr 2! Tyvärr sitter hennes avlämningar dåligt, men vi gick till pris idag ändå! Nessi satt stenhårt i alla markeringar, men skallade i 2 utskick 1 på land och den första på vattnet. Lite taggad:o! Men det bekymrar mej inte nämnvärt. Söket va riktigt svårt, klurigt som tusan för hundarna. Absolut noll vind och kokande varmt!! Vattenmarkeringarna va lååånga! Men de spikade hon som inget. Sedan hade domaren pulat in en dirigering som sista station, som tur var hade Nessi gott om energi kvar och fixade den galant:bow: men eftersom merparten av avlämningarna var på mina fötter så fick vi en 3:a idag.

Men hur som så är jag mkt nöjd med hennes jobb! Det var bara 4 hundar som gick till pris av de som va med, flertalet hundar kroknade i söket pga värmen. 2 hundar fick 2:a pris och 2 fick 3:a. Så jag får allt vara nöjd!! Hon jobbade med riktigt bra fart provet igenom och var följsam att arbeta med. Nu är det bara att jobba vidare med hennes avlämningar innan vi anmäler till nästa prov!

/LL, nöjd 3:e pristagare!

Grattis till pris, oavsett siffra är det ju härligt att hon höll hela provet! :)

Men om du bor nära Hunneberg är jag lite nyfiken på vart? Det gör ju jag med nämligen ;)

Tack! Jag kan inte vara annat än nöjd, hon löste alla uppgifter jättefint men brister ju tyvärr i avlämningarna. Hon arbetar i jättefin hög fart med näsan påkopplad. Så för att vara en så ung hund så är jag mkt glad!

Jag bor i metropolen götene om du vet vart det är? Vart bor du någonstans?

/LL

Tack:bow:
Jag är löjligt glad i min lilla jycke:D sen är det skönt att veta vad man har att träna mer på:idea: sen sitter 1:a priset som i en liten ask:D

/LL
Ödmjuk som få:angel:

Ok! Du får hojta till om du har lust att vara med på träning!! Vi är några stycken som brukar träna ihop, men det finns alltid plats för fler:laugh:
Vi har bra tillgång på vilt eftersom min sambo är sanitetsskytt, mkt praktiskt!

/LL

Å-håhå! :bow: Det är jag mer än gärna lite längre fram!
Just nu går vi kurs, och förra gången hämtade han mink lika spontant som fågel :love: Dessutom har han lustigt nog bättre avlämningar på vilt än dummys. Det är nog viktigare att visa upp dom fina djuren för matte än tråkiga dummys..

dare.jpg

101.jpg

kl

Jag klämmer mig in på ett hörn även om jag inte har hund för tillfället. Hade en flatte tidigare och ska antagligen skaffa valp till nästa vår:)

KL

Idag fyller min fina kille 10 år! Helt otroligt vad tiden går fort!

Bilder från idag:

Bild0107060.jpg

Bild0107061.jpg

Fina hundar alla har förresten :)

Ställde ut min flatte för första gången idag. Gick riktigt bra tycker jag, fick ett Very good, så jag vågar ju i alla fall prova igen. :) bra omdöme var det också.

Tränat lite med honom idag. Så glad att han var lite peppad på det, har inte alls varit motiverad senaste tiden.

*KL*
Får man vara med här trots att man bara har en deltidslabbe:)?
Jag är dagmatte till lille Frippson, en jaktlabbe på 14 veckor. Det är min bästa kompis hund som fördriver dagarna hos mig med att terrorisera min cairn Leia, sova och drälla i stallet.
Än så länge är han löjligt lätt att ha så vi väntar med bävan på att han skall leva upp till uppfödarens förutsägelser att han nog kommer att bli "mycket hund":devil:. Fast är man van vid belgare kanske även en jobbig labbe är tämligen lätthanterlig.
Frippson skall träna och förhoppningsvis tävla i bruks, agility och lydnad - och så jakt naturligtvis:laugh:.

Själv tycker jag att det skall bli spännande att följa honom eftersom labbe är en av de raser jag funderar över till nästa hundköp.

*kl*
Dessa goa retrievers:love: kul att det är några som satsar lite på jakt med sina jyckar!!
Vår älskade gammellab har fått ont av sina pålagringar (tror jag iaf) han va med mej ute på fm och busade med den lilla och nu rör han sej väldigt mystiskt:cry: vinglig i bakkärran och vill inte göra nr 2.. Har masserat och stretchat men det verkar inte hjälpa, avvaktar tills i morgon och ska ge lite smärtstillande. Om han inte blir bättre får det bli en tur till vet och kolla upp honom:( gamle mannen..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka