Retriever-tråden

Sv: Retriever-tråden

KL

Devil har nu hunnit bli 11 veckor gammal, och är en fantastiskt liten varelse :love:
Apporterar spontant, lämnar av jättefint, är försiktig med fåglar och lär sig saker på ett kick!
49945_685746412_8298483_n.jpg

Åh det verkar gå valpinflation i den här tråden för Devil var också alldeles bedårande :love:

Så två söta valpar kombinerat med en hund i bästa "jag kan själv så du kan ju gå och dö"-åldern gör ju kidnappningsrisken betydligt större ;)

kl
Nu har Sune hunnit bo här i 1,5 vecka och fyller 14 veckor imorgon.
Han är en riktig liten marodör som kampar med allt som finns, skäller på dammsugaren och är sjövild. Helt normal med andra ord :D Väldigt kelig och lätt att hantera, orädd och med ett stooooort intresse för föremål. Och bajs.
Lite bilder:

bekymradsune.jpg

l%25C3%25A4rafr%25C3%25A5ndenb%25C3%25A4sta.jpg

024.JPG

sune22.jpg

Bildbomb :angel:

Kul med så många fina retrivers!

Jag har en Golden hane på 2 år, Kieron. Han kommer från en kennel i Holland. Han är fortfarande en ganska liten hane, men vi hoppas att han kommer växa till sig och bli stor och fin! Har gått lite blodspår vilket han tycker är roligt! Han har även en kull med valpar efter sig.
kieron3.jpg

Andra vovsen vi har är en Golden tik på 3 år! Hon kommer från Goldworks kennel. En fin tik med mycket fart i! Planerat att ta en kull valpar på henne till våren. Hon har vart på en och en annan utstälning och är även Svensk viltspårchampion!
idasno.jpg

Inte sett den här tråden förut, men mycket bra initiativ! Retrievers (och vissa spaniels..) är dom enda riktiga hundarna! ;) Mycket fina hundar i den här tråden, ser fram emot att få höra och se mer utav era fina pojkar och flickor :D

Får återkomma med lite presentationer utav våra två snygga labbepojkar när jag kan hitta några bilder som inte innefattar "ligger på rygg och sover" eller "trycker upp nosen i kameran" ;)

Min goldiekille heter Oliver och är född 2006. Jag har haft honom i mer än 4,5 år och det finns inte en dag jag ångrar! Han används som en vanlig sällskapshund men tanken är att han ska få göra anlagstest till våren/sommaren då vi fått upp ögonen för viltspår och han verkar tycka det är riktigt kul :) Planen till sommaren är att fara ut på ett par dagars fjällvandring, så fram tills dess kommer vi jobba med att få upp flåset och strykan vilket behövs hos både matte och vovve ;)

Att det blev just en golden är en slump då vi sökte en till hund eftersom vår första hund började bli lite till åren. Vi åkte och tittade på valpen och såg den sötaste vovven jag någonsin sett. Samma dag fick han följa med oss hem och här hoppas jag han får stanna flera år till :)

kl

har ingen retriver men är nyfiken på chesapeake bay. är det nån som vet nått om dom? finns dom i sverige? såg lite på animal planet i går och blev nyfiken på vad det är för hundar

Finns några i Sverige, en del aktiva kennlar.
Den "vassaste" av retreiverraserna, väldigt tuffa och självständiga. Jag fick en gång beskrivet för mig att dom var ungefär som en apporterande rottweiler :D Många är ovarsamma med vilt, och "onödigt" tuffa.

ja att dom är vassa har jag förstått. apporterande rottis låter som en hund jag skulle gilla :laugh: kanske i framtiden. när jag känner för att byta ras :laugh:

KL

Nu har Devil varit på sin första utställning :) Han skötte sig jättefint, och domaren tyckte han var toppensöt :love:
Han blev BIR-valp, men tyvärr oplacerad i BIS.

dsc03601.jpg

GRATTIS, ni är så duktiga! :banana:

kl

Min Sune växer så det knakar och har nu vuxit om min andra hund med flera centimeter. Han fyller 5 månader 9/1, vad tiden går fort!

sunefin.jpg

sunespringer.jpg

suneposerar.jpg

Puttar lite i denna tråden. Jag har ingen som helst erfarenhet av retrievers mer än att jag träffat på några när jag varit ute å promenad eller på brukshundsklubben. Men jag har blivit lite nyfiken. När man pratar om olika retrievers så är det bara 3 av dom som näms: labben, flatten och golden. Det finns ju 3 till: curly coated, chesapeake bay och tollare. Varför är de så "mystiska", ingen verkar vilja ha såna? Vad är det för fel på dom? :o

Tollaren verkar ju vara duktig på det mesta, även inom lydnad och agility? För mesig eller? Kan nån hjälpa mig att bena ut detta? :)

Tack på förhand. ;)

Curly är en ganska "tråkig" ras, och det är öht en ganska ovanlig ras att se ute. Jag har varit på en hel del jaktprov men vet bara en tjej som aktivt är ute och går prov med sina curleys. Dom har inget tempo och tilltalar troligtvis ingen som håller på med lydnad/bruks på högre nivå Chessen är även den hyfsat ovanlig och, utifrån mina erfarenheter, inte en hund "för alla". Det ska vara svårt att få tag på en bra apportör, och dom kan vara ganska tvära och svårmotiverade. Inte heller den en hund för någon som vill tävla aktivt.

Tollare är en hyfsat vanlig ras, men det är VÄLDIGT "si så där" med aveln. Mycket dålig stress, många rädslor, en hel del skotträdslor och ja, allmänt dålig avel från många håll.

När jag var 7-8 år fick jag och min syster efter en hel del tjat äntligen hund. Mina föräldrar kollade på några olika aser men fastnade sen för Flat då dom bla ville ha e lättlärd, barnvänlig hund. Och det var en helt underbar hund som jag fortfarande saknar efter snart 8 år sen vi tog bort honom. Perfekt barnhund, underbart snäll, lite så där charmigt olydig ibland.
Har sedan vi go bort honom velat ha hund igen och när jag äntligen kunde köpa en egen hund var valet av ra självklart. Det finns andra raser jag också skulle vilja ha men det kanske blir i framtiden. Jag kollade runt lite och hörde av mig till en kennel som troligen väntade valpar, men det blev inga. Så kollade jag kenneln där vi köpt den första hunden och dom skulle ha valpar. Det hade inte stått nåt om valpar nä jag först kollade så då kollade jag andra kennlar. Men det var inte meningen att jag skulle ha nån från den där det inte blev valpar. Nu har jag en hund som är släkt med den första flatten, precis som jag ville ha det :) Första hundens kullsyster är farmor till min hunds mamma.
Det många tycker är jobbigt med flat, flamsigheten och valpigheten, tycker jag är charmen med rasen.

Min hund är 15 månader och på vissa sätt precis vad jag vill ha. Han är väldigt gosig och ligger gärna i knät, han är väldigt snäll, vill gärna göra saker. Han är väldigt "mammig" och det närks att det är min hund.
När han vill nåt, tex är hungrig eller vill ha godis, akiveringsbollen så lägger han tassen på mig. Han är lite vaktig, speciellt nu när vi bor i lägenhet, men har blivit bättre. Men skäller om det är något som låter. Från början när det körde mycket bilar (hantverkare m.m) här utanför skällde han mycket men han har börjat lära sig. Men är det något som inte är som det ska säger han till. Tex när det plötsligt var en tvättkorg i en fåtölj.
Han tycker apport och sök är jätteroligt. Sök består mest av att leta upp en dummy som är placerad på olika ställen i huset/lägenheten. ska börja med lite spår sen också.
Han älskar snö och plumsar gärna, även om man inte kastat en snöklump.
ska förhoppningsvis gå en allmänlydnadskurs snart om det blir någon, sen blir det agilitykurs som jag hoppas att han tycker om. Hade först tänkt agility och lydnad, men det kanske blir rallylydnad istället. Ska ställa ut honom i maj har jag tänkt.
Han var väldigt jobbig som valp, men det ska nog bli nåt av honom också så småningom. :) En av ledarna på valpkursen saa tt får jag ordning på honom så har jag en hund som går i döden för mig, så det är bara att träna :)

vy9mox.jpg

2s0jyuf.jpg

10gahr7.jpg

Kl

Jag har en Labbetik 3½år, utställningvarianten.
24614381.jpg

26993454.jpg

Och så har vi nyligen skaffat en blandrastik.
25% labbe 25% golden 25% flat 25% schäfer :p
Hon är snart tre år, haft henne i snart 2 månader. Passar perfekt här.

32050424.jpg

32050145.jpg

32050422.jpg

Att det främst är de tre som nämns beror väl på att det är de raserna som är störst.

Vi har däremot tollare, världens överlägset bästa hundras:D

Skaffade vår första tollare -93, när rasen var relativt ny i Sverige, och har sedan dess haft några stycken hela tiden. Vi har haft uppfödning av rasen sedan 2001.
Jag tävlar just nu agility med våra, har tidigare även tävlat bruks och elitklass lydnad men kommit på att jag tycker det är... ja, ganska tråkigt faktiskt. Började tävla lydnad när jag var tretton år för att mamma tvingade mig :D Sen fortsatte jag med det i tio år tills jag fick nog och insåg att jag skall fokusera på det jag tycker är kul istället.
Så nu kör min mor lydnad, bruks och viltspår, och jag håller mig till det jag brinner för - nämligen agility och jaktprov.

Tollaraveln är tyvärr, precis som squarepants skrev, lite "si så där" och det finns många dåliga tollare.
Men en bra tollare är en fantastisk arbetshund, och det är därför vi har valt just tollaren framför de andra retrieverraserna.
Tycker att när det kommer till agilitytävling så är de andra retrieverraserna inte tillräckligt snabba och explosiva för att mäta sig med en tollare. En bra tollare är så nära en border collie du kan komma om du fortfarande vill ha en jakthund, och för mig finns nog ingen annan ras som uppfyller alla kriterier så som tollaren gör.

Vi har just nu två riktiga tollare och en "tollarwannabe"

Wildbirds Yrsa Yrväder, 5 år, tävlar klass tre lydnad, och klass tre agility
yrsa-i-talt-2.gif

Myssläs Chilepeppar Mirasol, 3 år, även hon klass tre agility, men har bara kommit till tvåan i lydnad än
mira.jpg

Och vår "hederstollare", den badande och fågelapporterande sheltien Allan, 5 år. Även han tävlar klass tre agility, men eftersom han förvandlas till en livlös disktrasa på lydnadsplanen slipper han den biten.
allan.2.jpg

Och i höst väntas tillökning i form av en liten valp efter vår Mira, som skall bli helt och hållet min. :bump:
Längtar så mycket så jag har redan köpt ett halsband till valpen som inte ens är tillverkad än... min sambo tycker jag är knäpp;)

Noble Art
+
squarepants

Tack för upplysningen. :idea:

*hugger första*

Hur går det för Retrieverfolket?? Planeras det några jaktprov? Eller nåt annat roligt!?

Jag och lilla Nessi (jaktlabbe) gjorde jaktprovspremiär i helgen med ett starkt 2:a pris som resultat. Hade hon lämnat av några fler vilt i handen hade det blivit en 1:a. Men med tanke på hennes ålder (15månader) så är jag jättenöjd:love: Domaren tyckte hon gjorde ett mkt bra jobb och var en "härlig ungtik"

Nu satsar vi på nästa prov som är på onsdag redan!

Så kom igen, vad planeras?

/LL

Grattis till så fint resultat på jaktprovet! Du får inte glömma att uppdatera på onsdag när ni gjort prov nummer två :)

kl

Jag och Sune tränar inför anlagsprov i viltspår som jag hoppas att vi kan starta i juni någongång. Vi tränar också sporadiskt jaktapportering efter bästa förmåga (jag är inte så bra på det) och har precis anmält oss till en kurs i detta, också i juni. Tyvärr är Sune en riktig otursfågel som ständigt slår sig, så nu är det koppelvila några dagar pga en trippelvolt genom luften som resulterade i någon slags "lårkaka"... Om han är helt återställd ska vi åka på sökläger i kyrkekvarn i helgen:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat