Sv: Retriever-tråden
Att det främst är de tre som nämns beror väl på att det är de raserna som är störst.
Vi har däremot tollare, världens överlägset bästa hundras
Skaffade vår första tollare -93, när rasen var relativt ny i Sverige, och har sedan dess haft några stycken hela tiden. Vi har haft uppfödning av rasen sedan 2001.
Jag tävlar just nu agility med våra, har tidigare även tävlat bruks och elitklass lydnad men kommit på att jag tycker det är... ja, ganska tråkigt faktiskt. Började tävla lydnad när jag var tretton år för att mamma tvingade mig
Sen fortsatte jag med det i tio år tills jag fick nog och insåg att jag skall fokusera på det jag tycker är kul istället.
Så nu kör min mor lydnad, bruks och viltspår, och jag håller mig till det jag brinner för - nämligen agility och jaktprov.
Tollaraveln är tyvärr, precis som squarepants skrev, lite "si så där" och det finns många dåliga tollare.
Men en bra tollare är en fantastisk arbetshund, och det är därför vi har valt just tollaren framför de andra retrieverraserna.
Tycker att när det kommer till agilitytävling så är de andra retrieverraserna inte tillräckligt snabba och explosiva för att mäta sig med en tollare. En bra tollare är så nära en border collie du kan komma om du fortfarande vill ha en jakthund, och för mig finns nog ingen annan ras som uppfyller alla kriterier så som tollaren gör.
Vi har just nu två riktiga tollare och en "tollarwannabe"
Wildbirds Yrsa Yrväder, 5 år, tävlar klass tre lydnad, och klass tre agility
Myssläs Chilepeppar Mirasol, 3 år, även hon klass tre agility, men har bara kommit till tvåan i lydnad än
Och vår "hederstollare", den badande och fågelapporterande sheltien Allan, 5 år. Även han tävlar klass tre agility, men eftersom han förvandlas till en livlös disktrasa på lydnadsplanen slipper han den biten.
Och i höst väntas tillökning i form av en liten valp efter vår Mira, som skall bli helt och hållet min.
Längtar så mycket så jag har redan köpt ett halsband till valpen som inte ens är tillverkad än... min sambo tycker jag är knäpp