Retriever-tråden

Sv: Retriever-tråden

"lille" loke får väl också vara med på ett hörn. han är labbeblandning mellan jaktis och tjockis och är inte reggad. vi tävlar mest lydnad där han är uppflyttad till elit. sedan spårar vi lite på hobbynivå, tanken är att vi ska försöka tävla lite i viltspår så smångingom. loke blir hela 10 år i vår men är väldigt pigg fortfarande och dessutom otroligt omogen i sitt sätt. hade han inte varit så grå så hade man inte trott att han var en dag över ett år gammal.

varför jag valde labbe? tja tiken i stallet fick valpar, jag blev övertalad och de var ju så billiga... :o

Tack så mycket!

Han kommer ifrån kennel Inspirations i Hunnebostrand.
Vi skall ställa honom på utställningen i Bohus den 27-28 mars eftersom att det är första gången så är det allt lite nervöst.

Jag ska! Och jag blev inte jätte lycklig när jag insåg att vi behöver vara i sjövik innan kl 9 på morgonen ;)
Vilken klass ställer du i?
Jag ställer i special yearling tror jag och har antagligen den enda hunden som står mer på två ben än på fyra så kom gärna fram och hälsa om vi inte ser för elaka ut! :D

Trist att det blev inställt! Skulle blivit öppenklasspremiär eftersom fröken fyllde två förra veckan.. Vi får väl ta en goldenpromenad någon dag, jag passar en goldenflicka till ett par dagar i veckan också.

min vackra vinterflicka =)
27211_363840527177_539177177_5115072_2593635_n.jpg

jag det var himla tråkigt, men jag känner å andra sidan mig rätt tacksam som slapp åka hemifrån jätte tidigt i den vidriga snön (vi hade liksom startnummer 3 och bor i Kungsbacka, ingen toppenkombination :D). Men du ska vara med i Maj och ställa ut?

Och jätte vackra bilder på din tjej (jag såg dom i den andra bildtråden också). Det är sp himla fint med golden i snö, för dom flesta ser verkligen så lyckliga ut när dom har hela anskitet täckt av snö och påminner om grävlingar :D

*kl*

Nu får vi vara med här!! :banana:
Efter mycket funderande och diskuterande så har vi nyligen skaffat oss en Golden. :love:

Hon är en tik på 4.5 år som kommer som omplacering från kenneln. Fanny kallas hon (vilket ironiskt nog även mina föräldrars golden kallas), men har ett annat kennelnamn i papperna. (är det någon som kallar sin hund för kennelnamnet egentligen? Jag har aldrig stött på någon tror jag)

Än så länge är hon lugn, sansad och vänlig. Vilket ju var vad vi letade efter. Har haft kontakt med kenneln i en månad, de kontaktade oss för de trodde att Fanny skulle passa i vår lilla familj och passa som första hund till en 8årig lillmatte. Det var kärlek från första ögonkastet från båda håll.
Hon var ingen riktig utställningshund så därför omplacerade de henne. (hon har leverfärgad nostryffel och för ljusa ögon)
Foto0030.jpg

Vi tycker redan väldigt mycket om henne så det blir nog en hel del foton skulle jag gissa :angel: Dottern har redan kunnat gå ut själv med henne (alltså, jag är ju givetvis med, men hon och Fanny går iväg själva på gräsplan och det har gått superbra, även när vi mött andra hundar) och hon älskar att åka bil. Vilket ju är tur eftersom vi åker väldigt mkt bil hit och dit.
Foto0029-2.jpg

Jag är med retrievernörd :D, så här kommer ett litet bidrag!

Min tokiga, halvtjocka, galna och underbara flatkille på lite mer än fem år. Vi är uppflyttade till trean i lydnad, lägre i bruks-spår och sedan blir det lite apportering och praktisk jakt. Utöver det är han en riktig latmask som helst ligger framför kaminen på vintern och ute i solen på sommaren! :d

Bäst är ändå att få springa fritt på mina föräldrars bondgård, inga måsten, inga krav och massor att hitta på...

Varför flat? Ställer upp på allt, glad och trevlig! En kompis som gillar att hitta på saker, vad det än kan vara.

Bildbomb av odjuret!

dsc_0751_73041795.jpg

149_72126807.jpg

dsc_0810_55194299.jpg

DSC09160.JPG

Om det blir en retriever som nästa hund återstår att se, är lite sugen på en jaktgolden men man vet aldrig hur det blir. :angel:

*kl*

Nu har lilla Searover Pearl June anlänt!!! Heter Nessie (sjö-odjuret) till vardags
Nessie är nu 9veckor och sköter sej storartat:D Hur nööjd som helst med vår lilla tika:love:

Här gör hon sin första "apport" av en jättedöd skata:
24819_1395633896537_1402890454_31102185_1477471_s.jpg

Slänger in en bild på gammelman också som är allt annat än imponerad av den nya familjemedlemmen:
26305_1389645586833_1402890454_31087214_7679581_s.jpg

Hoppas bilderna går att se:)

/LL

Senast ändrad:

*KL*

Blir lite ledsen när jag läser att flera har tjocka flattar!!!!! En flatt (ja ingen hund ska vara tjock igentligen) ska inte vara tjock. När ni är så medvetna om att era hundar är överviktiga varför gör ni inget åt det?
:confused:

*hundar som håller sina hundar i trim o lider med tjocka hundar.

*KL*

Blir lite ledsen när jag läser att flera har tjocka flattar!!!!! En flatt (ja ingen hund ska vara tjock igentligen) ska inte vara tjock. När ni är så medvetna om att era hundar är överviktiga varför gör ni inget åt det?
:confused:

*hundar som håller sina hundar i trim o lider med tjocka hundar.

Min hane är kastrerad och pga av detta väldigt svår att hålla i en bra vikt. Han äter lightfoder och motioneras dagligen, tyvärr så lägger han på sig extremt lätt och jag skulle inte kalla honom tjock men han har lite mer hull än vad jag helst skulle önska... :mad:

Var hos veterinären senast igår, vågen visar på 33 kg och enligt veterinären så tyckte inte hon att han var överviktig. Med en höjd på 61 cm och relativt kraftigt så ligger han ändå ganska normalt.
Däremot har han lite hull som inte tycks vilja försvinna med all konditionsträning i världen! Tyvärr alltför vanligt hos kastrerade hanar...

Jag kan hålla med om att det finns alltför många överviktiga hundar i vårt samhälle, men jag är väl medveten om min hunds problem och gör allt för att han inte ska öka i vikt.

Verkar vara en jätte fin tjej ni har fått hem! Hoppas att det fortfarande går lika bra för er! :)

(är det någon som kallar sin hund för kennelnamnet egentligen? Jag har aldrig stött på någon tror jag)

Och angående det här, så min hund heter Rufus i stamtavlan och det är också vad jag kallar honom så visst finns vi :D

Och lite halvt kl
Är det någon om orkar förklara skillnaderna mellan GKs Open Show och Klubb Show? Är det så att Klubb Showen är officiell med möjligheter att ta cert eller hur fungerar det?

Kul att ni verkar trivas så fint med varandra!

Nej jag kallar inte min hund för namnet hon har i papperen, hon heter nämligen "stekt glass korv å jazz" :D

Den lilla jycken däremot heter Theckla i stamtavlan och det fick hon faktiskt heta, men för att jag tyckte det var sött, inte för att hon råkade heta så på papperet, stavar det dock lite enklare :)

Härligt med lite aktivitet här! ;)

Ang. namnet, min heter Alex i stamtavlan och kallas även för det!

Lite KL vad hittar ni på med era retrievers nu? Själva har vi satt igång med lydnadsträningen ordentligt och längtar tills all snön är borta så vi kan börja spåra igen! Visst var snön tråkig men vad smutsigt det blir nu... :P

"Min" heter bland annat Limbo i stamtavlan, men jag har inte valt tilltalsnamnet heller eftersom jag inte haft honom sedan valp :p

Jag ska sätta igång med spårning igen :love::love: Har klöv och blod på tining!
I övrigt ska vi tävla lydnad 5e april, så jag har börjat ordentligt med lydnadsträning med. Apporteringen kämpar vi vidare med, Flatshowen närmar sig med stormsteg :crazy:

Vi kämpar för fullt med vardagslydnaden (fortfarande) och framförallt det där med att kunna gå ordentligt i koppel samt hoppa på alla som man bara måååååste hälsa på. det tar lite tid eftersom Rufus "glömmer bort" med jämna mellanrum.. :crazy:
Dessutom försöker vi att träna apportering med jämna mellanrum och det går väl okej även om det är lite tråkigt att träna på egen hand ibland (och utan visselpipa också eftersom min är försvunnen och jag inte riktigt tagit tag i det där ännu) men annars så gör vi mest utflykter och miljötränar för det är roligt och välbehövligt :)

Vi kämpar för fullt med vardagslydnaden (fortfarande) och framförallt det där med att kunna gå ordentligt i koppel samt hoppa på alla som man bara måååååste hälsa på. det tar lite tid eftersom Rufus "glömmer bort" med jämna mellanrum.. :crazy:
Dessutom försöker vi att träna apportering med jämna mellanrum och det går väl okej även om det är lite tråkigt att träna på egen hand ibland (och utan visselpipa också eftersom min är försvunnen och jag inte riktigt tagit tag i det där ännu) men annars så gör vi mest utflykter och miljötränar för det är roligt och välbehövligt :)

Det är därför man har röstkommandon också ;)
Inkallningen gissar jag att du har på röstkommando, stanna(sitt, ligg eller stå kvar i väntan på dirigering)-kommandot bör du väl också ha på röstkommando, sök-signalen är busenkelt att lägga till - gör det så fort du får tag i en pipa :) Jag har "JA" (snabbt, högt och kort) som söksignal.

Vi är i full gång med att bygga muskler och träna upp huvudet efter 8 månaders helvila.
Han vill vill vill men blir fort trött och saknar en hel del styrka i kroppen. I de korta träningspassen vi kör bakar vi in lite finlir på 2ans moment och 3ans vittring. :)

Vi hoppas kunna debutera i lydnaden så fort kroppen kommit ikapp, kanske framåt försommaren, och i Maj blir det MH. :bump:

Gamlingen får vara med på ett hörn, dock är han inte så aktiv med träningen längre, bara för sysselsättningen skull. Kippo är 10 år och det är fortfarande fullt ös medvetslös.

Jodå, jag har de flesta på röstkommando också men dom är inte ritkigt lika inarbetade och jag upplever honom som mycket segare i reaktionerna om jag använder rösten. :) Lite som att han måste fundera ett extra varv innan han förstår vad jag är ute efter (vilket är lagom frustrerande när man försöker få honom att stanna). Så det funkar ju men är inte riktigt lika roligt (men jag antar att jag får skylla mig själv eftersom jag också är seg :angel: )

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka