Retriever-tråden

Sv: Retriever-tråden

Roligt med privatträning:) Men man får så mkt skit, kan inte förstå varför:angel::D

Vi har äntligen kommit igång igen:bump: Stumpsvansen har läkt jättefint, vi tog stygnen för 2veckor sedan. Vi har hunnit med att va uppe i jaktstugan i jämtland på 1veckas härlig jaktsemester också. För min och Nessis del blev det inte jakt, utan träning. Sambon lånade med sej en fågelhund som stod stenhårt för lämmel:cool: Och vi hade även med en finnstövare.

Nu i helgen va vi iväg på "godsjakt" som apportekipage, så jäkla kul. Den lilla fick ta det lite lugnt men den gamle mannen fick jobba lite. Tyvärr blev jakten lite avhuggen pga ett gäng norrmänn som inte kunde följa instruktioner, så fåglarna blev stötta för tidigt. Men vad gör det när man blir bjuden på middag inne i en herrgård/slott ifrån 1700talet:love:
Förra hösten när vi va med fick det visa framtassarna ordentligt båda två, då sköts över 100änder. Kul när man får chansen att vara med på sån jakt!

/LL

Fanny blev akut dålig förra måndagen (hon hade varit lite småhängig ett par veckor, men inte speciellt mycket. Men det kändes lite 'off' även om hon var i stort sett som vanligt) så det blev ilfart in till djursjukhuset. Visade sig vara livmoderinflammation.

Så det blev inläggning med dropp och operation och fy för vilka svettiga dagar. Men till sist fick vi hämta hem henne igen sent på onsdags em.
Nu är hon härhemma och vinglar runt i sin jättetratt.
Hon är dock otroligt snäll och har inte försökt ta av sig den en enda gång och medicinen tar hon som den är. Ingen leverpastej eller nåt, hon bara åt den. Hon blir dock frustrerad för att hon måste vara still och vila och för att hon inte kan vare sig gnaga på ben eller leka med sin anka. Hon går runt och bär på den, men hon kan ju inte lägga tassarna om och tugga på den sådär som hon gillar.
Foto1795.jpg

Förhoppningsvis är hon återställd snart men jag är orolig hela tiden.
Foto1802.jpg

Vilken otur alla verkar ha med hundarna just nu.. :(

Vi var och röntgade höfterna i förra veckan och det såg sådär bra ut, så nu väntar vi mest på det officiella resultatet. Men förutom att Rufus verkade vara sådär road av att bli röntgad så gick det fint och han är som han brukar vara. Vi har även anmält oss till en jakthelg i början av oktober, vilket ska bli roligt (även om man känner sig lite utanför ibland när nästan alla deltagare har ena eller andra sortens svart galning :D)

Hur går det för alla? :)

Här rullar det på som tusan! Jag och min sambo har börjat ta privatlektioner för Birgitta Staflund-Wiberg, och fått skäll för att våra hundar varken kan gå fot eller lämna av apporter rätt :angel: så vi ligger i hårdträning! Gå fot 2x25 minuter om dagen, fokusera mer på närsök än "vanligt" sök, nöta linjetag, nöta pip-signaler, bära apporter, sitta med apport i munnen + kontakt och träna avlämningar är vad vårat liv handlar om just nu!

Nuuu ska jag passa på att fråga! :) Jag har hört flera som tränar fotgående så, i långa pass, men aldrig förstått vad man tränar så länge. Jag lyckas sällan träna aktivt längre än 5 minuter:o Så, vad gör du i 25 minuter? Bara går? Övningar? Hur ser ett typiskt fotgåendepass ut?

Nuuu ska jag passa på att fråga! :) Jag har hört flera som tränar fotgående så, i långa pass, men aldrig förstått vad man tränar så länge. Jag lyckas sällan träna aktivt längre än 5 minuter:o Så, vad gör du i 25 minuter? Bara går? Övningar? Hur ser ett typiskt fotgåendepass ut?

Vi går, bara går! Som en vanlig promenad fast med krav.
Han ska följa vänster sida tätt intill, varken gå framför eller för långt bakom, i slakt koppel med "lugn" kropphållning. Svansen avslappnad, öronen avslappnade. Inget sniffande eller kissande. Vi går på stigar, åkrar, i skogen etc för att han ska följa på rätt sida träd/buskar/grästuvor. Visslar stoppsignal (Lågt!) vid halter. Poängen med att träna så pass långa stunder är för att hunden ska landa i sin position och gå där utan att tänka på det. Ett kommando, "gå här", och sedan ska han göra det until further notice. Han ska lära sig att slappna av och man tappar meningen om man får tjata på hunden. Den ska absolut inte gå med kontakt och vänta på en uppgift, snarare tvärt om. Vid sidan ska man vila, för där händer inget för än man får kommando för det.

Tränaren menar att man lär hunden koncentrera sig OCH slappna av. Man tränar stadga i och med att positionen blir "in-nött" i huvudet på hunden och han inte får lämna min sida oavsett störning.

I passen lägger jag även in stadgeträning på kast (Jag kastar och går och hämtar själv), linjetag och närsök.

Kanske får han för sig att sniffa eller vilja gå ifrån mig, då korrigerar jag honom utifrån vad situationen kräver och berömmer rikligt men lugnt när han är rätt igen. Gå hos matte = mysigast i världen. Gå ifrån matte utan tillåtelse = inte uppskattat.

Typiskt pass:
"Varsågod, gå och kissa"
Tar in hunden vid sidan
"Devil, gå här" (Klappar på mitt lår)
Gå, gå, gå, gå... Lugnt beröm då och då.
Jag stannar
"Viiiiiiissseeeeeell....." (Hunden sätter sig och ser nyfiken ut) "Bra, duktig kille" "Viiisseeeeeeellll"
Gå, gå, gå, snirkla runt en grästuva. Braaaa...
"Visseeeeelll" "Braa.." "Vissseeeelll"
Börjar gå igen, går, går går..
Stannar "Visseeell" Duktig kille, stanna kvar" Kastar en dummy och hämtar den.
Börjar gå igen.. Går.. Går..
Kastar en dummy medan vi går samtidigt som jag visslar stoppsignal och stannar lugnt, Braaa Stanna, går och hämtar den själv.
Går, går, går.. Går.. Går..
Lägger ett linjetag, skickar på det, noggran med avlämningarna att han ska sätta sig och titta upp.
Går, går.. Går..
Går..
Slut när vi gått i 20-30 minuter och sammanlagt gått ungefär 500m.
:D ;)

Senast ändrad:

Tack för att du berättade :) Det låter ungefär som det jag gör, fast jag orkar sällan mer än fem minuter då:o Jag skulle nog behöva Birgitta efter mig med blåslampan:D

Men jag blev lite inspirerad och körde ett ovanligt långt pass med fotgående och stoppsignal före närsök ikväll, alltid nåt:)

kl

Jag har beställt en liten flatcoated valp:banana: Den är inte född eller ens gjord än så jag borde inte jubla, men kan inte låta bli.:angel:

Det är vår andra hund och förhoppningsvis ska vi träna och starta i jaktprov och möjligtvis lydnad nån gång i framtiden. Har ni några tips på bra böcker om jaktträning?

Grattis till blivande valpen!!

Uppfödaren till min lilla tik (Lena Bratsberg karlsson) har skrivit Retrievern som apportör. Bra bok med vettiga tips!

Kan även tipsa om Anders Landins filmer och böcker!! Tycker de är riktigt bra, och man får mkt nyttigt ifrån dem trots att de riktar sej till träning av stående fågelhundar. Mkt av hans träningstips är bra till apportören också.

Lycka till med valpen!

Jag tror jag håller det hemligt tills vidare;) vill inte måla fan på väggen före saker och ting känns helt säkert:) Men det är en finsk kennel, jag bor ju här på andra sidan viken.

Lazy Lady: Tack, ska kolla upp dem! Släng gärna in flera tips!

Tycker det är dags att väcka upp tråden igen! Jag är lite nyfiken på vad alla göra med sina retrievers? Min lilla pojke bor ju hemma med pappa där han funkar som sällskap (förutom på loven när jag är hemma :P ) Men snart flyttar en liten valp hem till mig så då hoppas jag att jag slipper lite av min Oliver-abstinens ;)

Jag och min jaktgolden Iver tävlar lydnad och nu ligger vi i hårdträning för klass 3 och elit. Sen kör vi jaktapportering, upplet och ett och annat spår som aktivering också.

I övrigt fungerar han som min bäste följeslagare på joggingrundor, powerwalks och allt annat jag gör till vardags. :)

Nu i vinter blir det fokus på lydnaden, från dec-mars är vi inbokade på kurs! (kan behövas efter jaktsäsongen) toppen att det går att hyra in sej i ridhus:)
Jakterna har gått riktigt fint med båda hundar, de har jobbat toppen:bow:
Till våren blir det jaktträning inför proven igen.

/LL

Nu puttar jag liv i tråden :)

Jag och min grabb har startat på tre prov, första på Hunnebergsprovet, andra nere i Stättared och tredje gången igår på Hjoprovet. Första starten gick han super men knäckte sista fågeln - nollade direkt. Andra gången fick vi ett 2a pris, han var allt för ospontan in och fick
visslas in. Igår fick vi ett tredjepris. Jag fick tjata in honom och han hade glömt av vad fot betyder. SÅ - vi behöver träna på provsituationen! Finns här någon från Skaraborg som vill dra igång en grupp och lägga upp var ett prov någon gång i månaden? Vi kan ju åka runt och byta platser och så turas vi om stt lägga upp prov?

Jag måste verkligen träna mer provmässigt!!

Hurra en tråd jag vill vara med i!

Jag har en flattekille på fem och 1/2 månad här hemma, Flatterhaft Krumelurpiller, kallas Jussi här hemma :) Vi har hunnit med en inoff utställningdär han fick HP+BIR :D

Nu går vi valpkurs och han är superduktig. Flatten är en för jäkla härlig ras! Planerna är att syssla med lydnad, spår och helst träna jakt också, är dock lite svårt att hitta kurser i skåneland, speciellt när man är utan bil som jag. Nåväl, dags för lite bildbomb ;)

30ddca9ef9a611e1a7f71231380ff15b_6.jpg

IMG_2233.jpg

IMG_2336.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka