Retriever-tråden

Sv: Retriever-tråden

Hon är ifrån kennel Searover:) Vi fick egentligen köpa en valp ifrån Sea-Croft men då hade det blivit en hane. Men det ville vi helst inte ha, räcker allt med den vi har:p
Vi hade sån tur att det blev återbud på denna lilla guldklimpen som vi nu har bokat.
Pappan heter Searover Kits Duke och mamman heter Duvkullans Pink Pearl.

Självfallet kommer vår valp bli jaktchampion inom kort:D

/LL

Nu tycker jag det är dags för en tråd för oss med riktiga hundar ;)
Pudlarna har en, vinthundsfolket har en - och nu har vi en!

Presentera dig och din/dina hundar, skriv en rad om vad ni sysslar med och, det kanske mest intressanta, varför valde du retriever och just den ras du har? :)

(Ja, Priscilla, du får vara med trots att du inte har någon retriever än
. Du är en äkta retriever-kärring längst inne, jag vet det ;))

Jag har en goldentös! En jaktgolden "Sandylines Ismene" vanligen kallad Smilla!
frokensmillas_65639298.jpg

(Hon har känsla för snö... ;) )

Att det blev just jaktgolden beror på att min sambo hade en hund från den uppfödaren när han var liten. De snubblade på varandra ute i skogen o hon hade en unghund som hon bestämt sig för att inte behålla pga tidsbrist. Jag ville gärna ha en egen hund och retriver kändes rätt självklart! Vi hälsade på och det var väl inte kärlek vid första ögonkastet men hon kom med hem på prov och fastnade :love: Hon kunde inget, inte ens "sitt" men apportera visste hon exakt! Hon e riktigt korkad när det gäller trix, hon stänger av o lägger sig på rygg, men hur lätt som helst att lära lydnadssaker.

Hon är mest en aktiv sällskapshund, vi apporterar på hobbynivå och ett par gånger om året så är hon med på and- och/eller gås-jakt. Hon trivs bra med långpromenader och springa med på ridturer.

Jag skulle aldrig vilja ha något annat än retriver -så enkla o trevliga i sinnet!
pooltanter_44509574.jpg

Här är min kille Sigge som blir 3 i sommar.

20154_231742531523_662081523_3200251_3164934_n.jpg

Har inga bättre bilder på token. Att bli fin på foton är tyvärr inte hans starka sida:D

Just nu håller vi på tragglar apport. Först nu efter flera år som han börjat förstå vad det går ut på.
Har börjat träna rutan också vilket han fattade nästan direkt.
När det är barmark spårar vi väldigt mycket, är han riktigt duktig på och tycker är skitkul. Skulle vilja testa blodspår/viltspår men jag tycker sånt är lite äckligt.

Tränar en hel del tricks också och han är otroligt lättlärd, även om jag gör misstag ibland så är han väldigt förlåtande att träna med.

Jag har en Golden Retriever som är ca. 1,5 år, Forrest Halls Pacific Blue, kallas dock för Spike!

Vi har alltid haft golden, så det blev en till när vår gamla gick bort.
Vi sysslar mest med lydnad, då han är en liten sak med mycket vilja. Ev. så ska han ställas ut i år.
Tyvärr så har han lätt för att bli fet, numera är han smal och fin igen, när det är jag som strikt
matar honom :d och har fått alla andra att sluta ge honom godsaker.

En liten bildbomb.

At_Sea_by_Tarjeis.jpg

S_by_Tarjeis.jpg

Happy_II_by_Tarjeis.jpg

Field_by_Tarjeis.jpg

Senast ändrad:

Kl

Vilka underbara hundar och bilder det va i denna tråd. Jag blir bara glad av hundarnas glädje på bilderna när de får göra det dom älskar, apportera ex:).

Senast ändrad av en moderator:

Roligt att tråden fortfarande är igång! :)

Jag och Limbo är nu officiellt anmälda till en lydnadstävling samt ett c-prov inom typ en månad :crazy: Vi som inte tränat lydnad på evigheter! Hujedamig..

Jag tror det kommer gå hur bra som helst :) Och spännande med c-prov! Du får hålla oss uppdaterade med föreberedelser och resultat...

Vi håller på och tragglar för fullt på apporteringen :)
Senast igår var vi ute och körde tre enkla och två dubbla markeringar, och han skötte sig riktigt fint. På den sista enkla studsade en hare upp typ 2m framför honom, han kollade på haren, kollade på mig, funderade lite - och fortsatte sedan leta efter apporten :love:

Väldigt ovant att ha en hund som faktiskt inte skulle ge sitt liv för att kunna få jaga en hare eller katt som Zipper skulle..

Fast vad är en livs levande hare mot en dummy i canvastyg liksom? ;)
Nämen skämt åsido, det är ju verkligen fantastiskt bra att ha en hund som är så fokuserad på sina uppgifter att den fortsätter med det trots stora störningar (så du ser, det kommer gå jätte bra på provet och tävlingen! :))

Ja det är verkligen härligt! Jag tror att Limbo hade fortsätt söka om så himlen ramlade ner, han har ett otroligt go i sig :)
Jag är nöjd om valpen får hälften av det :p (Fast nej, det ska ju bli en Nord JCh, då kan vi inte ha några slashasar)

Jag har en jaktlabrador på strax under året. Vi pysslar främst med apportering men även med bruks. Jag älskar jaktlabradorens fokus, arbetsvilja, lyhördhet och förmåga att koppla av. Allt detta fick jag i min underbara tik, hon är ytterst lättsam att ha att göra med samtidigt som det finns en hel del krut också.

Hon älskar fåglar, hagelgevär, matte och mat. Utseendemässigt är det inget snack om att det är en jaktlabrador, liten, smidig, kort päls, lång smal svans, lång smal nos - mycket vacker:D Söker med stor förtjusning - the chase is better than the catch - men tar direktiv mycket bra. Det blir spännande att följa hennes utveckling.

Har svårt att tänka mig någon annan ras:love:

Är det någon mer som ska ställa på goldenklubbens utställning i Gbg den 20 feb?

Hej jag är stolt Flatte ägare till stolpskottet Egon en nu lite småtjock 3 årig hane i sina drygaste år.:P I familjen finns även sambons yrväder flattepojken Figge på 2 år som mest följer sin husse tätt i hälarna dagarna i ända. På dagtid finns här även banusflatten Kajsa en 3 årig 10kg överviktig tik som vi har på dag tid.

Både jag och sambon är ganska ointresserade av tävling det enda som körts på den fronten är viltspår så i vår blir det championat på dem får vi hoppas. Annars så tränar vi det mesta från apport till agility.:) Nu under vintern har det mest blivit snöbus och dags aktivering med husse då jag är gravid och varit sjukskriven sen Oktober!

Varför Flat ja ni det var inte alls enomtänkt då jag var inställd på en chinese crested. Men ja på nåt sätt blev det en Egon sen var jag såld han är PRECIS allt jag vill ha i en hund. Så när sambon ville ha en hund var det självklart att det blev en till Flatte och nu tror jag inte jag skulle kunna tänka mej någon annan ras. De är precis som jag, flummiga igång jämt och tycker allt utom att ligga still är roligt. De har massor utav möjligheter man kan träna och tävla i allt eller bara köra mycket vardags aktivering och massor av lek, de älskar ju allt:)

Jag ska! Och jag blev inte jätte lycklig när jag insåg att vi behöver vara i sjövik innan kl 9 på morgonen ;)
Vilken klass ställer du i?
Jag ställer i special yearling tror jag och har antagligen den enda hunden som står mer på två ben än på fyra så kom gärna fram och hälsa om vi inte ser för elaka ut! :D

Ååh, dag har vi verkligen haft kanonväder! Det blev en promenad längs vattnet och sen satte vi oss och sola i en snöhög.:D Iver roade sig med snödykning och sorkhopp.

*kl*

[bild bomb]

Får jag lov att prestentera min 6 åriga Flatte Molly.
DSC_23512009-01-05_13-20-40Ellinor_Hallett.JPG

En stycke vild och galen vovve. Världens snällaste hund. man kan verkligen göra vad man vill med henne utan att hon visar det minsta aggresion....
Våra stallkatter betsämmer över henne. Den ena brukar sitta i dörröppningen för att hon inte ska gå in i huset. Katten vet att Molly får vara inne men inte han så då vaktar han dörren. haha

Molly är en familje hund som bor på en lite hästgård.
Jag brukar träna lydna, trick och apotering med henne men det blir inte mer än, pinnar, bollar och annat man/eller hon kan hitta:

DSC_97752008-10-28_16-01-20Ellinor_Hallett.jpg

DSC_22222009-01-05_13-08-32Ellinor_Hallett.JPG

Hon är ganska stor och grov för att var tik men det gör inget för hon ska inte visas ändå. Hon är bara familje medlem och verkar trivas bra med det.
DSC_97582008-10-28_15-59-28Ellinor_Hallett.jpg

HPIM4919_Ellinor_Hallett.jpg

Jag tycker hon är mycket vacker iaf. speciellt ögonen:
HPIM4917_Ellinor_Hallett.jpg

DSC_15882008-12-25_12-44-00Ellinor_Hallett.JPG

//Elli

Jag har en Flatcoated hane som snart blir 7 månader. Han är min första flatte och jag tycker att han är en helt underbar hund glad, possitiv och arbetsvillig.
Anledningen till att vi valde att skaffa en flatt var att vi ville ha en hund som var aktiv och ändå en bra familjehund.
Tyvärr så har vi inte fått tränat så mycket utomhus på grund av kylan, men vi har fått tränat lite apprtering och leta godis inomhus i alla fall, så jag ser fram emot våren så vi kan få förflytta oss utomhus.
Han är anmäld till sin första utställnig i slutet av mars så det blir bådas debut så får vi väl se om det är något som vi gillar så om några veckor skall vi till uppfödaren för första träningen sedan vi fick hem honom vilket skall bli super kul.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka