Respekt för handen...

Asa_S

Trådstartare
... vad betyder det för dig? Vill minnas att Dadde skriver i sin hemsidans bok att hästen ska älska din hand men ha respekt för den i ungefär samma sammanhang som han talar om truthugg (hoppas jag inte minns fel nu). Började fundera när jag red ut idag vad det egentligen innebär, rent praktiskt, det finns ju ungefär lika många grader av allt som det finns ryttare. Så vad betyder det för just dig? Vad får/inte hästen göra med bettet?

Senast ändrad:
Sv: Respekt för handen...

Har ikke lest den teksten du henviser til, men for meg betyr respekt for hånden 'ikke gå gjennom min hånd'.

M.V.H.
Anne Grundvig

Bettet ska hjälpa hästen att slappna av och länga sin överlinje. Är inte så fallet får du försöka ta reda på varför. Kanske bettet inte passar just den hästens mun, eller så värjer han sej för en dålig ryttarhand. Enkelt uttryckt! Hoppas att fler svarar och kompletterar! Själv tycker jag att terminologin/resonemanget i ditt citat är mej så främmande!
Lycka till!

Bara så att frågeställningen blir klar: jag funderade inte över bettets funktion, utan det var just det att hästen ska respektera handen som jag funderade vad det innebär i praktiken, och kanske mest olika exempel på hur det visar sig att den inte gör det :smirk: .

Tja, den spjärnar emot bettet, den tar inte förhållningar, den försöker dra tyglarna ur handen på dej osv... :p

Du kanske inte varit med om att det hänt så jag kan förstå om det är svårt att tänka sej ;) :p

Fast det där med att dra tyglarna ur handen. Jag har funderat lite kring det nu iom inridning av min pålle.

Han går "naturligt" med spänd hals. På sista tiden, när jag jobbat mycket med avslappning och framåt-nedåt vid arbete på långa tyglar, så har han börjat dra tyglarna ur handen på mig. Eller rättare sagt, förut när jag ridit på kapson+sidepull har jag bara kunnat följa med en bit, sen rycker han mig "ur position". Senast jag red plockade jag av sidepullen och red med bara kapsonen. Jag kan då låta tygeln glida genom handen när han drar huvudet framåt-nedåt (länger överlinjen och slappnar av i halsen). Jag behåller då min sits och kan bara ta upp tyglarna när han höjer huvudet igen. För det gör han. Han orkar inte gå kvar i den låga formen utan spänner väldigt snart halsen igen och sänker manken.

Min fundering ligger då i om jag ska sitta med järnhänder och inte låta honom dra huvudet framåt-nedåt (rycka tyglarna ur handen på mig och sen snabbt gå upp i hög form igen). Det skapar bara en motspänning ju. Om jag istället med mjuka händer och LÅTER honom gå med huvudet hur sjutton han vill och låta honom FÖRSÖKA så kommer vi kanske komma någonstans. Att vi till slut kommer till att han orkar gå där med avslappad hals och jämn kontakt med handen. Jag vet inte alls.

Min häst brukade göra så när han blev mentalt eller fysiskt spänd/stressad. Järnhand är inte bra - låt tyglarna glida och tillrättavisa sedan.

På min kuse fungerade det bra att kräva koncentration när han börjar tugga på bettet/spänna halsen, vilket han gör innan han kör ner huvudet. Om jag "skakar till" lite lätt i tygeln får han konstigt nog tillbaka avslappningen, för han kommer på sej själv med att stressa upp sej i onödan och då mentalt spänna sej så han känner sej fastlåst. Ber jag om koncentration redan i det läget kör han aldrig ner huvudet.
Vet du att hästen inte orkar gå "bra" någon längre bit kan du ju visa din respekt genom att bara kräva samling en bit - sedan låta hästen "falla ur" en liten stund med bibehållen avslappning. Och att uppmärksamma i tid när hästen börjar spänna sej så du själv kan lätta på kraven- eller be om avslappning igen.

Hur tillrättavisar du då? Känns som det inte funkar? När han rycker framåt och jag skulle hålla ett fast tag eller skapar ju som sagt bara motspänning vilket jag absolut inte vill ha. Om du tillrättavisar efter är ju ögonblicket förbi, du tillrättavisar inte ryckandet utan när hästen kommer upp igen? För mig känns det nästan bäst att bara vara mjuk, men låta det gå förbi obemärkt, inte bry sig om det helt enkelt.

Jag kan se det som ett försök av pålle att söka sig framåt-nedåt, att länga överlinjen. När vi på senaste träningen i arbetet på långa tyglar satte på en gjord och lät tömmarna gå genom de lägsta ringarna så började han först med att rycka uppåt (spänna överlinjen). Efter ett tag började han rycka framåt (på väg). I slutet av lektionen ryckte/sökte han framåt-nedåt och hade med eftergift fattat hela grejen. Därför känns det faktiskt bättre att han vid ridning rycker (ju följsammare jag är desto mindre kraft/rcyk blir dte ju) framåt-nedåt än att spänna/låsa överlinjen när han går uppåt med huvudet. Men det kan ju också vara ett symptom på något annat som inte är bra.

Det är inte när han är stressad, då spänner han bara halsen och blir ännu högre i formen (alltså, sänker manken och höjer halsen och får små fina veck i huden mellan manke och hals-överlinje).

När han rycker huvudet framåt-nedåt känns det inte riktigt som en protest, men jag kan ju ha fel. Får se om han pysslar med det på nästa träning och vi kan reda ut saker och ting då.

Stress finns i olika former. Orolighet är ett annat ord. Hästen är orolig och tar därmed ut det över något, oftast för att de inte lärt sej acceptera handen.

När jag "tillrättavisar" gör jag egentligen precis som du säger - låter tyglarna glida och låter det passera. MEN jag plockar tillbaka avslappningen. Ibland är jag lite "elak" mot honom om han rycker tyglarna för att jag ska tappa balansen, och då rycker jag tillbaak innan han hunnit köra ner huvudet. Det är i uppfostranssyfte, jag kan inte t ex i traven sitta och vara rädd för att hästen ska få mej avsutten "bara" för att han kör ner huvudet, vilket det lätt kan bli när hästendessutom är ur balans och får mej ur balans, och kör han ner huvudet blir han även bogtung och förstärker nedåt-effekten. Så såna ryckningar kan jag helt enkelt inte tolerera. Man kan försöka ha en "tillåtande" hand som hela tiden låter tygeln glida när man inte ber om något, men förr eller senare måste man använda tyglarna när man ska förhålla, korrigera hästen eller liknande.

Rycket tyder som asgt på brist på avslappning. Behåller du koncentrationen är det lättare att behålla avslappningen. Fr oftast är det som sagt hästen som själv orsakar det, så kan du vid ridning vara ectra noggrann med att hästen ska vara avslappnad och mjuk i HELA halsen kommer du ha en stor fördel. Hästen behöver inte gå i form för att vara mjuk i halsen, därför kan du ändå låta den länga ut ibland eller "fuska" lite med formen om den inte orkar. Men har du inte både den mentala avslappningen och den fysiska, vilket hänger ihop, så är det större risk att hästen rycker.
Den mentala avslappningen får du av att hästen litar på din hand, den fysiska får du av att hästen slappnar av för din hand.. Gissa vad det sitter i? ;) Man kan inte hela tiden ha lång tygel och vara puttenuttig med handen för då kommer hästen inte lära sej att lita på den, utan så snart du tar en förhållning eller ska använda andra "handhjälper" kommer det då skapa spänningar. Lär du hästen att den ska slappna av för handen och att du inte är hård i handen utan följsam (och helst inte tar bakåt-tygeltag eftersom det orsakar motstånd) kommer förhoppningsvis bitarna falla på plats eftersom.

I nuläget kanske ni behöver testa er fram på ditt sätt, men var inte rädd för att experimentera! Och när hästen lär sej övningarna bättre och har musklat ej kan du "kräva" mer avslappning. Man har ju alltid en inlärningsfas då det är lite dumt mot hästen att koncentrera sej på för många saker samtidigt. När hästen orkar mer och den vet vad den ska göra kan du "kräva" lite mer avslappning och koncentration/fokus för då kommer den glömma bort att spänna sej i onödan. Särskilt om du påmminer den ibland ;)

Min elaka metod till att behålla avslappningen har fungerat förvånansvärt bra. Hästen är väldigt röstkänslig så säger jag "nej" och rycker lite lätt i tygeln där han låser eller spänner sej så kopplar han ihop det mentala och det fysiska igen. Jag vill itne påstå att det fungerar på alla hästar, men så snart han är på väg att spänna sej så kräver jag koncentration igen och får avslappningen på köpet. Fungerar iofs bara på tränsbett.

Speciellt inte på min, fungerar alltså... Visst, lirka i innertygel gör att böjningen kommer och då länger han överlinjen på yttersidan, men halsen är fortf spänd oftast. Det är inte något han gör när han tappar koncentrationen, han gör det hela tiden (edit: även på bilden till vänster där han kommer igenom bakifrån och håller ihop så är ändå halsen spänd). Att då länga halsen och slappna av, även om det så är för 2 sekunder, ser jag som ett framsteg.

Nej, jag får ta det på träningen där man inte pratar om varandra ;)

Senast ändrad:

Ok, ja då vet du vad ni har att träna på :) får du avslappningen slipper du ryckningarna..

Fast jag menar att "ryckandet" nu kanske är en väg till avslappning så småningom. Att han inser att det inte ger motspänningar och han ju där faktiskt söker sig framåt och länger överlinjen. Till slut blir det inte längre "ryck" utan han orkar gå med avslappad hals i den lägre formen (och där höja manken).

Jag tror ju det, men det har vi ju pratat om.
Det menas ofta på att en häst som "rycker" har lärt sej att bestämma över handen. Jag tycker man måste se till situationen, individen, samt HUR hästen gör. Jag tycker det är svårt att diskutera det hela allmänt över nätet. Jag tycker mej behöva närma mej problematiken lite olika från häst till häst, också från situation till situation.

Min röda märr rycker alltid garanterat för att hon BEHÖVER en större ram. Dvs när eller om jag blivit för "hård" i mitt sättande av hennes ram och hon känner att hon inte "får plats". Ser jag till att följa hennes ryckande och bjuda fram min hand och låta henne söka fram till bettet, så kommer ALLTID-alltid några suckar, frustar, pustar och hon kommer till ro i arbetet genom kroppen. Effekten är så stor så jag kan inte förbise det. Visst, hon är inte dum - hon har märkt att hennes ryckande låter henne få en större ram, men eftersom jag känner hästen vet jag också vilken fantastisk kroppskännedom hon har och jag vet också att hon VET var hon behöver vara för att klara av det jag begär.
Vid arbetet vid hand händer ju aldrig detta ryckande, antagligen mest beroende på att jag där har lättare att låta henne få en större ram.

Ryckandet skvallrar på henne snarast om att jag försökt korta upp hennes ram, ge henne en för hög form, eller bara att hon hamnat i en för hög form, jag har "följt med" henne dit och sedan inte riktigt låter henne bjuda fram till handen längre.
Men som sagt - detta går lättast att visa IRL, särskilt på detta sto.

Jag rider en annan röd märr också, men där är det mycket annorlunda. Hon är lite "lat" av naturen och hamnar gärna (av födsel och ohejdad vana, hon är 26 år och har väl ridits dagligen på ett visst sätt sen hon var 3...) i ett framstupa läge, med bakdelen i en annan kommun, och med bettet/stödet som ett extra ben. Att "inte ge henne något att luta sej mot" hjälper inte (det kan ju funka på andra hästar som använder bettet och handen som "balanspinne"), hon är skogsriden senaste åren och tycker det är rätt bekvämt att få långa tyglar med.

Där är jag noga med att i första läget lura henne till att ta i bakifrån. Det görs på lite olika sätt, är ju lite av en teknikfråga vad gäller sitsen, men använder mej också av vissa övningar (trav-halt-trav, galoppfattningar etc). Man kan bli rätt "hård" med min hand och kräva att hon accepterar min ram i samband med detta. Även på henne brukar detdå komma lite suckar, frust och så lättar hon av och balanserar till sej. Hon vet ju så väl HUR hon ska jobba, det sitter inte där, bara att hon blivit bekväm med åldern.... Men på samma häst kan jag ju i situationer mer eller mindre bjuda henne min hand och låta henne hitta ett mellanläge där hon kommer igenom ännu lite till i kroppen. Men utan den inledande "respekten" för handen funkar det inte. Hon kan få för sej att rycka bara för att hon tycker jag är JOBBIG som vill ha henne att jobba. Brukar då oftast kombineras med ett sidoskutt, dvs först rycker hon åt sej tyglarna och sedan tar hon ett sidoskutt. Den som sa att hästar är dumma, vet inte vad de snackar om :).

Samtidigt så tycker jag mej märka att ryckande även på henne emellanåt är en mer eller mindre desperat förfrågan om större ram. Detta kommer oftast i samband med att hon är på väg att komma igenom i kroppen, men är inte samma ryckande som ovan utan snarare en försiktig förfrågan i munnen som efterföljs av mer desperat ryck ifall jag inte hinner med att "svara" - och följer jag med och låter henne länga ut överlinjen, komma fram-ner frma till handen, så kommer ALLTID frustandet. Detta kommer tex ofta i samband med att jag samlat henne ordentligt i galopp-arbetet och sedan lättar av något framåt och ber henne rulla på mer fram.

Vet inte om det blir så mycket vettigare, men det är ungefär som jag tänker.... Kan ju förstås vara "helfel", men jag tycker ju att detta tänk funkar för mej och de hästar jag rider.

hmm men om man bara länger ut tygeln för att hästen "rycker" så sätter den ju bara ut bakbenen, alltså den använder halsen och sträcker halsen framåt och rycker tygeln ur handen för att kunna sätta ut bakbenen längre bakom sig för att slippa bära vikt.

Hur är det nu ?? skulle du till DJ i midsommar?? Hoppas vi ses där, jag skall rida ett par pass iallafall , har tyvärr inte råd med mer :crazy:

Jag märkte att när hästen var ofräsch och aldrig fick till böjning och avslappning till 100% (lite svårt med blockeringar här och där) så var det ingen idé att säga ifrån. För när han röck åt sej tygeln blev han visserligen längre, men han fick fram nosen och sökte sej lite bättre till ett "framstupaläge" där han ändå inte kände sej fastlåst. Så visst - han blev mer fri i framdelen när jag höll min ram, men han kortade ihop överlinjen. Nu i efterhand har jag börjat tvivla lite på det när jag märkt att han blir bättre av att inte få rycka, men nu är han ju också mycket fräschare och mjukare så jag vet att han ska kunna behålla avslappningen.

Tror inte man gör sej själv en tjänst genom att låta hästen rycka, men som sagt så sitter man med järnhand kommer hästen bara rycka sin ryttare ur balans så det bästa om man ska korrigera är att förbättra hela helheten för att inte ge hästen någon anledning att rycka, OCH säga till i tid redan när man märker att hästen är på väg att rycka till. När den redan är på väg att rycka kan man låta tygeln glida lite för att sedan tillrättavisa hästen, då tappar man iaf inte balansen.

Håller med om att det kan finnas undantag och att det bästa vore att se situationen IRL. MEN ofta kan man rätta till orsaken till att hästen rycker bara man går på själva grundproblemet (och det är det som kan vara svårt att hitta annat än IRL)

Evis förklarade det väldigt bra. Det är alltså inte "slippa arbete"-ryck utan "komma till arbete"-ryck.

Blir ingen DJ för mig, måste ha farsan med för bil och lastning och de ska bort i midsommar så...

Hur reagerar hästen om du förankrar skuldrorna, men har en mjuk hand (som dock är en vägg, den ska inte rubbas)? Många hästar ser "lösa skuldror" som en invit till att själv bestämma ramen, bestämma över ryttarens hand och över tygellängd.

Lösa skuldror ger ofta järnhand (som inte är fast förankrad utan tvärtom som verkar bakåt) och ofta spänning i andra viktiga leder (t ex höftled). Fast förankrade skuldror slår i gengäld på en annan bra kedja i ryttarens kropp, den som tillhör stabilitetens. Man kan vara stabil i kroppen och ha mjuk hand, det svåra är i början att koppla loss handen från kroppen. Å andra sidan, har du en häst som oartigt rycker, måste du öva upp din bålstabilitet.

Hjälp för att förankra skuldrorna: rid med en pinne i var armhåla (eller plånbok, välfylld med pengar, så att du är RÄDD om den) och se till att pinnarna är fast förankrade. Tänk dig att du är en bodybuilder med snygga ryggmuskler, och låt publiken se dem! Sätt spännband på skulderbladens nederdel och haka fast i höftbenet.

Var det ett svar till mej eller till psychogrrl?

För som sagt så i mitt fall blockerade sej hästen själv mer eller mindre för att han hade låsningar här och där. Då kan man inte ändra hästen m hj a sitsen eftersom det snarare blir hästen som låser mej. Och blir det för obehagligt att gå "rätt" kan jag inte kräva det. Bara att få hyfsad böjning och sträva mot avslappning.

Nu när hästen är bättre i kroppen och har blivt lite mer utbildad använder jag ungefär den metoden du beskrev (mjuk hand men kontakt med munnen) då känner jag dessutom lättare när han börjar spänna sej mentalt.
Det är lättare att RIDA hästen och fokusera på sin egen sits när man vet att hästen är redo att svara på rätt sätt för hjälperna och ramen.

Det var nog till Psychogrrl i så fall. Sorry.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 487
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar