Reserverade pengar vid tankning

MissFideli

Trådstartare
Läste om det och är väl inte helt förvånad, men hur vanligt är det egentligen att pengarna inte släpps direkt? Att dom är låsta i flera dagar?
Nån här som varit med om det?

Vad jag sett är det inte mer än någon timma eller så, kanske lite längre. Så har det dock varit länge, blev så i somras för mig. Märkte det när jag kollade kontot precis efter jag tankat, annars hade jag inte noterat det.

• Gilla
Reactions: ptr
Vad jag sett är det inte mer än någon timma eller så. Så har det dock varit länge, blev så i somras för mig. Dock så har det aldrig hindrat mig från att tanka även om jag haft mindre pengar på kortet.

Det finns som jag skrev folk som varit med om att de låsts i flera dagar. Vilket frågan gällde.

• Gilla
Men jösses, det är ju snudd på egenmäktigt förfarande med andras pengar???

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att kräva som minimum 1500 kr, oavsett priset på tankningen, även om pengarna kommer tillbaka inom en kortare tid.

Jag trodde bankerna ville ifrån kontanthanteringen... men nu ska alltså studenter, pensionärer och arbetslösa se till att tanka i början av månaden, annars får de vara utan??

Skulle tro att det är maxbelopp som går att tanka för som reserveras när man stoppat i kortet och slgit koden. Man får ju ut kortet igen men systemet vet ännu inte hur mycket du tänker tanka för. Istället för att pengarna inte dras direkt så är de reserverade upp till några dagar.

Har med råkat ut för att det inte går att tanka om man inte har maxbeloppet tillgängligt på kontot. Tur att nästa mack inte hade samma system alt lägre maxgräns. Annars hade jag inte tagit mig hem tråtts pengar tillräckligt för att tänka nog för att ta mig.

Skulle vilja ha den tjänsten när man lägger in om betalning längre fram - vore smidigt att slippa riskera få för lite på kontot när det är viktiga betalningar (skulle vara hästarnas försökring då).

Istället för att pengarna inte dras direkt så är de reserverade upp till några dagar.

Skulle vilja ha den tjänsten när man lägger in om betalning längre fram - vore smidigt att slippa riskera få för lite på kontot när det är viktiga betalningar (skulle vara hästarnas försökring då).

Fast det är ju mer pengar än man tankar för som reserveras. För mig skulle det handla om 3x mer än vad en tankning kostar.

Men jösses, det är ju snudd på egenmäktigt förfarande med andras pengar???

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att kräva som minimum 1500 kr, oavsett priset på tankningen, även om pengarna kommer tillbaka inom en kortare tid.

Jag trodde bankerna ville ifrån kontanthanteringen... men nu ska alltså studenter, pensionärer och arbetslösa se till att tanka i början av månaden, annars får de vara utan??

Nej, så är det inte. Du behöver inte ha 1500 på kontot. Men finns det 1500 som reserveras 1500.

• Gilla
Fast det är ju mer pengar än man tankar för som reserveras. För mig skulle det handla om 3x mer än vad en tankning kostar.

Som jag funderat på om det fungerat är att det är vad som max går att tanka för vid ett tillfälle.
Den gör som med busskortet - första gången man blippar när man går på så drar den för hela sträckan bussen går på den linjen, sen blippar man när man går av så får man tillbaka det man inte åkt av sträckan.

Buke brukar vara fantastiskt - snart får vi besked om hur det egentligen är!

Nej, så är det inte. Du behöver inte ha 1500 på kontot. Men finns det 1500 som reserveras 1500.
Jag har nekats tankning när det varit under 1500 på kontot, två stationer av samma bolag med nån timmes mellanrum och det fungerade för de både före och efter mig på båda ställena! Men hos konkurerande mack gick det bra som tur var.

Som jag funderat på om det fungerat är att det är vad som max går att tanka för vid ett tillfälle.
Den gör som med busskortet - första gången man blippar när man går på så drar den för hela sträckan bussen går på den linjen, sen blippar man när man går av så får man tillbaka det man inte åkt av sträckan.

Buke brukar vara fantastiskt - snart får vi besked om hur det egentligen är!

Så funkar inte bussbiljetterna inom SL. Men ja, det är möjligt att det är så.

• Gilla

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 735
Senast: EZMK
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 593
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 171
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama