Resa långt med katt

Solvira

Trådstartare
Ni som reser långt med katt, hur gör ni då? Bil/tåg/flyg? Hur vana är katterna sen innan? Vad skulle ni tipsa för en katt som aldrig åkt varken eller när man ska flytta dryga 70 mil?

Får väl kanske ta och köra lite med henne, så att hon blir van och tar gärna emot tips på hur man gör det här smidigast för katten! Min tanke just nu är att hon får åka med oss i bilen när vi åker med flyttlasset, och att vi stannar då och då och rastar henne i sele och koppel.

Sv: Resa långt med katt

Hej

Jag tar mina med mig när jag hälsar på min familj ca 34 mil. Sist så fick min omplaceringskatt följa med för första gången hon fick den största buren och sen fick hon ett lugnande medel som är receptfritt fungerade väldigt bra. (hon var väldigt rädd för både bur och bil)

Jag hade en kattlåda med huv på som de blev erbjudna att gå på nån gång under färden.

Min gamlekatt har varit med och åkt tåg några gånger. Besvärligt vid många byten annars ganska smidigt men ingen möjlighet att rasta katten nånstans.

Är hon van vid transportbur så ta med henne när ni kan, är hon inte van vid bur ställ den inomhus och lägg lite mysiga filtar i den så att hon vänjer sig och själv vill gå in i den finns även en lugnande spray som man kan köpa och sprya lite i buren.

Provåk lite innan. Lugnt och fint, se till att den inte ätit de senaste 6 timmarna ungefär(för att förhindra åksjuka, de kan bli åkrädda då).
Ta inte ut i sele och strula, stanna hellre bilen och låt katten komma ut i bilen och nosa runt, få en chans att gå på lådan om den vill.
Åksjuketabletter är också ganska sövande, kan vara mycket bra att ge förebyggande, då är de trötta och sover gärna hela vägen.

Lycka till!

Mina är resvana och klarar därmed bil/tåg/flyg utan några större problem. Båt kan vara lite jobbigare då det är mycket bärande på buren bland massa folk och svårt att hitta en lugn plats.
Mina tips är: prova innan, vid behov skaffa åksjuketabletter (och prova dessa innan också, vissa katter reagerar inte alls bra).

Mina katter åker bäst om de åker tillsammans två och två i burarna. Om det är en rörig miljö täcker jag buren helt med tex en handduk så de har en skyddad "grotta". De får aldrig rasta utomhus, men gå runt lite i bilen där det finns en kattlåda under pauserna. Utomhus brukar det bara vara för stressigt med en ny miljö. De får vatten, men ingen mat under resan.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: ufot
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 409
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: kma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte