Reklamera häst

Beskrev henne som mammans tant häst som hon red ut på. Okomplicerad och snäll, kunde bocka om man galoppera ute.
🚩 förstår du inte kunna veta så i förhand. Men bockar ute är en rödflagga för mig. En tant häst bockar inte. Okomplicerat och snäll hör inte ihop med bockar alls. Men förstår man tar folk på ordet. Men om jag hade fått den beskrivning av en häst hade jag backat direkt.
Jag vill inte ha en häst som bockar alls.

Jag är inte nybörjare. Utbildat från tidig inridning till 140 nivå. Jag gjorde samma upplägg som vanligt. Longera dagen innan, sedan gå till hästen slappnar av på omgivning eller dylikt (Gick kanske 15-20 min med henne runt runt) och sedan hoppa upp med medhjälpare brevid. En häst kan göra saker men detta är ju rent ut sagt livsfarligt. Jag är förundrad att så många verkar tycka det är normalt för en häst att göra backflip med ryttare?
Det är det svåra med forum, man vet inte kunskapskontexten alltid. Jag kan se många svåra och känsliga hästar som skulle kunna ha diverse konstiga beteenden med en mindre kunnig. Och man har inte sett händelseförloppet. Men rent juridiskt så är det fortfarande en seg och jobbig process att reklamera hästar/häva köp och du kommer behöva hitta ett fysiskt fel som påverkar brukbarheten.

Ja. Kan vara så men känner mig lite uppgiven på vad jag ska göra. Är en fin häst, bra stam och den hade allt jag sökte. Vi röntgade och besiktade. Men jag har aldrig varit med om att dom reagerar så kraftigt utan förvarning. Den bockade lite. Ok ung. Men att den kastar sig upp och gör backflip är ju livsfarligt. Den började inte resa sig utan var som att hon tog i med bakbenen och skjöt upp.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Om jag sammanställer allas svar så verkar reklamera kört, om inte säljarna vill köpa tillbaka för att vara schyssta. Jag vill egentligen inte rida henne själv något mer, så då är det att lämna bort. Att sälja själv.

Vet inte alls, trodde på sätt och vis det kunde vara enklare att ”lämna tillbaka” iom att hon är köpt från företag under konsumentlagen.
Problemet är väl att de har beskrivit henne som dels unghäst och dels att hon kan vara knepig vid brunst och det blir svårt för dig att bevisa att hon inte brunstar och därför gjorde som hon gjorde, om de nu inte vill ta tillbaka henne.. Väldigt trist hela situationen och förstår att du blev rädd eftersom det var en så kraftig reaktion. Tog ni något blodprov vid besiktningen? Kan hon ha varit smärtstillad vid provridningen? Är det en seriös försäljare med bra referenser?

Det är min sadel som jag haft på tidigare häst. Hade ut utprovade och kände igenom själv. Samma modell som ryttaren innan haft fast större i tum, vilket beror på att jag är längre. Bör ej vara smärta, reagerar ingenting vid igenomkänning. Har masserat och stretchar och hon är väldigt liksidig.
Detta är dock väldigt individuellt från häst till häst. Har man en känslig häst kan dom absolut reagerar på sadel även om dom inte har smärtar i ryggen. Jag har en sån. Känner flera andra såna. Reagerar på väldigt små saker. Prinsessan på ärtan typ av häst. Så jag hade inte uteslutat sadlen som boven. Dom är individ

Man kan ju såklart höra av sig till säljaren och önska reklamera (skriftligt) och annars önska att de köper tillbaka för reducerat pris. Men om de inte accepterar det blir det klurigt och snabbt dyrt. Du märker ju hur olika folk svarar i tråden. Om säljaren inte vill ta emot hästen kommer det bli en lång och dyr process (med oklart utfall!) att driva. Det som talar emot dig är att det ändå är en ung häst och de har sagt att den kan bocka i skogen. Bocka i skogen är inte samma som att resa sig vid uppsittning, men de som faktiskt har hand om det rättsliga lär inte vara hästkunniga och därmed misstänker jag att det kommer tala mot dig.

🚩 förstår du inte kunna veta så i förhand. Men bockar ute är en rödflagga för mig. En tant häst bockar inte. Okomplicerat och snäll hör inte ihop med bockar alls. Men förstår man tar folk på ordet. Men om jag hade fått den beskrivning av en häst hade jag backat direkt.
Men att en unghäst bockar ute i galopp är väl helt normalt, även om det inte är något du skulle vilja?

TS: köpt från ett företag har man väl mer rättigheter? Jag skulle nog vilja kontakta dem så snart som möjligt.

Detta är dock väldigt individuellt från häst till häst. Har man en känslig häst kan dom absolut reagerar på sadel även om dom inte har smärtar i ryggen. Jag har en sån. Känner flera andra såna. Reagerar på väldigt små saker. Prinsessan på ärtan typ av häst. Så jag hade inte uteslutat sadlen som boven. Dom är individ
Ja fast hur ska man prova sadlar om hästen ställer sig och för backflip om man sitter upp? Det är det jag inte riktigt förstår. Gör din backflip varje gång du ska prova sadel? Har du något knep för att inte bli mos då?

Jag tycker inte bockningar gör något. Den är ung och glad. Klart dom får visa det. Den såldes inte som tant häst, utan snäll och okomplicerad tävlingshäst. Mamman hade haft den som hennes tant häst när dom red ut och sa att hon kunde bocka när dom galloperande ute…

Problemet är väl att de har beskrivit henne som dels unghäst och dels att hon kan vara knepig vid brunst och det blir svårt för dig att bevisa att hon inte brunstar och därför gjorde som hon gjorde, om de nu inte vill ta tillbaka henne.. Väldigt trist hela situationen och förstår att du blev rädd eftersom det var en så kraftig reaktion. Tog ni något blodprov vid besiktningen? Kan hon ha varit smärtstillad vid provridningen? Är det en seriös försäljare med bra referenser?
Känns som seriös försäljare. Jobbar som polis. Dottern med i landslag för fälttävlan bland annat.

Är sadeln kollad av en kunnig sadelmakare nyligen? Alltså öppnad (lossa bossor och kammarläder, så att bommen blottas) och kontrollerad invändigt.
Detta bör imo göras minst årligen. Även om sadeln inte varit med om en olycka, såsom t ex det du beskriver här i tråden, så kan slitage och tid leda till utmattning i materialet = bommen eller nitar etc kan gå sönder (och då bör sadeln inte ridas i). Om det inte gjorts relativt nyligen så skulle jag se till att få det kollat (och jag hade i vilket fall gjort det efter detta). Skador syns/känns inte alltid utifrån, hur noga en än känner - jag har öppnat sadlar som visat sig vara skadade där varken jag eller ryttaren anat det innan öppning.

Jag säger inte att det måste vara det - inte alls. Men en skadad bom skulle kunna framkalla en kraftig reaktion hos en känslig och/eller ung häst.

Vad säger säljaren när du tagit upp återlämning av hästen?
Bor hen långt bort eller finns det någon chans att hen kan komma och testa hästen hos dig/du kör dit?
Om det är ett företag som lever på att sälja hästar, kan det då finnas chans att byta mot en annan som dom har hemma?

Annars om du tar hem någon unghästvan tränare som kan sitta upp och rida igenom hästen hemma när du är med några gånger, och sen gradvis börja igen därifrån med denne tränare på marken?
Dom bor för långt bort. Inte tagit upp angående återlämning ännu utan enbart meddelat om händelsen. Jag skall kolla på det men känns också dumt att slänga upp nytt folk på henne när man inte vet hur hon reagerar. Det är väll inte super många som medvetet vill sitta upp på en häst som slår över.

Är sadeln kollad av en kunnig sadelmakare nyligen? Alltså öppnad (lossa bossor och kammarläder, så att bommen blottas) och kontrollerad invändigt.
Detta bör imo göras minst årligen. Även om sadeln inte varit med om en olycka, såsom t ex det du beskriver här i tråden, så kan slitage och tid leda till utmattning i materialet = bommen eller nitar etc kan gå sönder (och då bör sadeln inte ridas i). Om det inte gjorts relativt nyligen så skulle jag se till att få det kollat (och jag hade i vilket fall gjort det efter detta. Skador syns/känns inte alltid utifrån.).

Jag säger inte att det måste vara det - inte alls. Men en skadad bom skulle kunna framkalla en kraftig reaktion hos en känslig och/eller ung häst.
Den är kollad för typ ett halvår sedan men inte efter olyckan. Ska skicka iväg den men inte hunnit än.

Var det en smärtreaktion kan det ju dessutom räcka att hästen upplever att den dessutom sitter fast (ryttaren tar i tyglarna och/eller den som håller i håller emot med linan) för att det ska generera i panikkänsla och hästen därför reser sig på det sättet.
Jag har haft en häst som var så - att den kunde resa sig kraftigt/slå runt om den upplevde att den satt fast av någon som höll för tight från marken. Inspänningar gick inte tex, hästen gjorde ett "test" (sträckte fram huvudet och "kollade av") och var det då fel känsla fick den panik, vräkte sig bakåt och stegrade. Hände dock aldrig under ryttare.

Dom bor för långt bort. Inte tagit upp angående återlämning ännu utan enbart meddelat om händelsen. Jag skall kolla på det men känns också dumt att slänga upp nytt folk på henne när man inte vet hur hon reagerar. Det är väll inte super många som medvetet vill sitta upp på en häst som slår över.
Det är därför jag tänker på just nån typ av unghästutbildare, som såklart får all info på förhand och kan lägga upp en plan för hur ni kan gå tillväga för att det ska vara så säkert som möjligt för alla inblandade.

Men om du är säker på att du inte vill ha kvar hästen alls så är det ju en god idé att kontakta säljaren direkt och se om dom kan ta tillbaka den, och acceptera att det blir en förlustaffär (men det kostar ju att ha den uppstallad för att sälja själv/skicka till försäljningsstall också, så det kanske blir samma eller till och med mer kvar i slutändan att återlämna den direkt ändå)

Inget blodprov vid besiktning.

Det är därför jag tänker på just nån typ av unghästutbildare, som såklart får all info på förhand och kan lägga upp en plan för hur ni kan gå tillväga för att det ska vara så säkert som möjligt för alla inblandade.

Men om du är säker på att du inte vill ha kvar hästen alls så är det ju en god idé att kontakta säljaren direkt och se om dom kan ta tillbaka den, och acceptera att det blir en förlustaffär (men det kostar ju att ha den uppstallad för att sälja själv/skicka till försäljningsstall också, så det kanske blir samma eller till och med mer kvar i slutändan att återlämna den direkt ändå)
Ja, jag får se. Vill ju helst inte förlora massa pengar men kanske blir så. Hade sparat och sparat för att kunna köpa min första ”egna” häst nu 23 år gammal och det hela slutar med att jag vill sluta rida all together.

Ja, jag får se. Vill ju helst inte förlora massa pengar men kanske blir så. Hade sparat och sparat för att kunna köpa min första ”egna” häst nu 23 år gammal och det hela slutar med att jag vill sluta rida all together.
Det är en tillfällig känsla, se om du kan rida på en säkrare häst ett par gånger och få tillbaka lite självförtroende igen. Tror en hel del känner så när det händer något sådant, inget konstigt, jag kände så ett flertal gånger i början när jag köpte min häst då han inte var helt enkel i början. Det är inte lätt att hitta rätt häst för en alltid, nu vet du ju att du kanske inte ska ha en yngre variant utan behöver en som är mer utbildad och klar. Missförstånd kan det bli med alla hästar men risken för det minskar otroligt om hästen har en bra grund.

Och förlora pengar hör tyvärr hästägande till, på ett eller annat sätt.

Det är en tillfällig känsla, se om du kan rida på en säkrare häst ett par gånger och få tillbaka lite självförtroende igen. Tror en hel del känner så när det händer något sådant, inget konstigt. Det är inte lätt att hitta rätt häst för en alltid, nu vet du ju att du kanske inte ska ha en yngre variant utan behöver en som är mer utbildad och klar. Missförstånd kan det bli med alla hästar men risken för det minskar otroligt om hästen har en bra grund.
Jag har tidigare ridit unghästar, så det är inte det. Att stegra och bocka får dom men att gå över var riktigt obehagligt.

Ska hoppa upp på min gamla pensionär (Gammal och gammal men 15 år) idag för att få känna mig trygg. Han kan också göra saker men är så efter 9 år tillsammans så vet jag när det händer ngt och han känner mig. Var också knäpp i början men gjorde aldrig något sånt här, han stegrade, bockade, sparkade och sprang över människor men hade alltid koll på vart man var. Inget hände såhär från ”ingenstans” utan innan kunde man alltid känna att han spände sig på ett eller annat sätt och förbereda sig.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Synd att dom bor för långt bort, men det finns ju utbildare som hjälper till med hästar som reser sig. Jag köpte en häst (var tydlig med köparen att jag ville ha en tanthäst att få tillbaka självförtroendet på och att jag INTE gillar hästar som reser sig..) som reste sig här och var, dock oftast inte så högt. Inga problem att få lämna henne hos en tillridare (visade sig att hästen hade fel på diskar i ryggen så hon togs bort senare).
Jag hade försökt få tag på någon som är ok med att rida en häst som kan gå upp på bakbenen; händer det fler gånger så borde det finnas större chans till att reklamera?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 686
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 209
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka