Reklamera häst

Förstår verkligen att du blev, och är skiträdd. Det hade jag också blivit - och har erfarenhet av att ha blivit rädd för en ny häst, vilket satt i länge.
Det här kan ha varit en helt isolerad och hemskt olycklig händelse - som aldrig hänt innan och aldrig kommer hända igen. Det är ju omöjligt att säga men det kan vara så. Tycker att det du skriver ovan att ni gjort låter klokt och att jag hade fortsatt så - men också tagit hjälp av någon som vågar rida hästen, och se om du vågar rida den senare. Alternativt då att man tar hjälp att sälja hästen.
Ja idealt vore att ha någon som skulle kunna komma ut till oss och hoppa upp första tiden. Verkar skitsvårt att hitta, men tycker synd om henne att hon ska flytta runt egentligen.

Ja idealt vore att ha någon som skulle kunna komma ut till oss och hoppa upp första tiden. Verkar skitsvårt att hitta, men tycker synd om henne att hon ska flytta runt egentligen.
I vilken del av landet håller ni till?

Ja absolut hade ju det varit bra om det kunde komma ut någon, samtidigt har ju inte hästen varit hos dig så länge så den "bor" ju inte där än utan detta skulle ju egentligen kunna vara som att den varit iväg på en kurs. Hittar du något bra utbildnings-/försäljningsställe som den kan åka till så har den ju snart varit där längre än den varit hos dig.

Att säga nej är ett sätt att ta ansvar :heart
Tack. Mått skitdåligt över det. Mina föräldrar är inte så himla häst rädda, försöker förstå hästen och tror bara jag är rädd för att jag är i chock. Jag har inte heller varit rädd när jag var yngre men nu börjar jag bara tänka, kommer jag ha lika mycket tur om det händer igen? Om man skulle fått henne över överkropp skulle det ju vara tvärkörr men dom tror inte det händer igen. Försöker säga att jag var såhär rädd för min andra häst i början också och visst, han skenade, bockade och hade sig men han var värre i hanteringen. Det kändes på sätt och vis som något man kunde komma undan…

I vilken del av landet håller ni till?

Ja absolut hade ju det varit bra om det kunde komma ut någon, samtidigt har ju inte hästen varit hos dig så länge så den "bor" ju inte där än utan detta skulle ju egentligen kunna vara som att den varit iväg på en kurs. Hittar du något bra utbildnings-/försäljningsställe som den kan åka till så har den ju snart varit där längre än den varit hos dig.
Ja det är sant. Värmland. Har hittat en tjej i Örebro som har arbetat mycket med sadeltvång och liknande som skulle kunna tänka sig ta emot henne när jag förklarat allt.

Tar de inte tillbaka hästen till reducerat pris heller? Jag förstår att de vill ha något betalt för allt krångel men det är ju ändå deras uppfödning så några känslor borde de ha för hästen?

Tar de inte tillbaka hästen till reducerat pris heller? Jag förstår att de vill ha något betalt för allt krångel men det är ju ändå deras uppfödning så några känslor borde de ha för hästen?
Inte frågat men fick svar att dom inte har tid och möjlighet för 3 hästar så nej vi vill inte köpa tillbaka henne.

Jag sa att detta inte känns som den häst som dom beskrev som snäll och okomplicerad utan livsfarligt. Inget svar. Pratade inte om priset något men det känns ”stängt”.

Inte frågat men fick svar att dom inte har tid och möjlighet för 3 hästar så nej vi vill inte köpa tillbaka henne.

Jag sa att detta inte känns som den häst som dom beskrev som snäll och okomplicerad utan livsfarligt. Inget svar. Pratade inte om priset något men det känns ”stängt”.

Den verkar dock ha fungerat bra där så det är mycket möjligt att den var snäll och okomplicerad.

Jag hade två hästar, när jag skiljde mig behövde jag sälja en av dem. En var jättesnäll, välutbildad men lite knepig, den andra var supersnäll, trygg, väldigt förlåtande, en rolig häst dom verkligen alla kunde rida. Jag lastade henne själv, åkte på träningar och tävlingar ensam, red ut själv, supersnäll att sko, klippa. Väldigt positiv att rida och gjorde aldrig något.
Den såldes till en mor och dotter som hade haft häst tidigare. De provred två gånger, allt gick jättebra. Hästen besiktades på klinik med röntgen ua.

Det tog ett par veckor sen gick allt åt helvete 😅
Den skickade av ungen som blev ordentligt skadad, skickade av mamman. Var hysterisk i stallet, gick inte att sko, absolut inte att lasta. De tog hjälp av en duktig ryttare som ansåg hästen vara oridbar. Den ryttaren var dock släkt med mina tränare och fick höra den vägen att hästen fungerat klockrent här och jag är amatör.
Jag kunde av ekonomiska skäl inte köpa tillbaka henne och jag vet faktiskt inte vad som hände sen.
Jag fattade verkligen ingenting, har ingen aning om vad som hände och hur det kunde bli så fel. Hästen var 10 när den såldes. Svenskfödd, bra stam, väl uppfödd och varit skadefri hela livet. En fantastisk liten häst på alla sätt.

Den verkar dock ha fungerat bra där så det är mycket möjligt att den var snäll och okomplicerad.

Jag hade två hästar, när jag skiljde mig behövde jag sälja en av dem. En var jättesnäll, välutbildad men lite knepig, den andra var supersnäll, trygg, väldigt förlåtande, en rolig häst dom verkligen alla kunde rida. Jag lastade henne själv, åkte på träningar och tävlingar ensam, red ut själv, supersnäll att sko, klippa. Väldigt positiv att rida och gjorde aldrig något.
Den såldes till en mor och dotter som hade haft häst tidigare. De provred två gånger, allt gick jättebra. Hästen besiktades på klinik med röntgen ua.

Det tog ett par veckor sen gick allt åt helvete 😅
Den skickade av ungen som blev ordentligt skadad, skickade av mamman. Var hysterisk i stallet, gick inte att sko, absolut inte att lasta. De tog hjälp av en duktig ryttare som ansåg hästen vara oridbar. Den ryttaren var dock släkt med mina tränare och fick höra den vägen att hästen fungerat klockrent här och jag är amatör.
Jag kunde av ekonomiska skäl inte köpa tillbaka henne och jag vet faktiskt inte vad som hände sen.
Jag fattade verkligen ingenting, har ingen aning om vad som hände och hur det kunde bli så fel. Hästen var 10 när den såldes. Svenskfödd, bra stam, väl uppfödd och varit skadefri hela livet. En fantastisk liten häst på alla sätt.
Absolut! Jag tror inte att dom ljuger att hon inte gjort detta tidigare, men självklart är jag rädd att det ska hända igen. Jag uppfattade hästen som lugn på provridning. Stod och sov, lite stoig imellanåt (tex ville inte gå åt ett håll men la man volt så släppte det, det gjorde min andra storhäst också). Snäll att rida på hinder men mycket energi. Jag tyckte innan att detta var ett bra köp, hästen är jätte fin, snäll att hantera och hade bra ridbarhet. Lite svag och behövde jobbas mer stärkande men jag trodde ju inte detta skulle hända.

Behöver ju iofs inte betyda något. Jag undrar om du blivit lurad?
Ja kanske det. Jag vet inte hur man ska veta det. Hästar är djur och dom kan mycket väl reagera helt annorlunda med ny miljö och ryttare trots att dom fungerar bra med nuvarande. Därför vi aldrig vågat sälja min 15 åring, han kan bli farlig om man inte kan läsa av honom och betedde sig som ett riktigt jävla vrak första halvåret

Jag funderar, hur lik är övriga hästhållningen mot hennes tidigare hem? Hur verkar hon trivas i flocken hon går i? Tänker att det kan ju vara flera saker som gör att bägaren liksom "rinner över" för henne.

Jag funderar, hur lik är övriga hästhållningen mot hennes tidigare hem? Hur verkar hon trivas i flocken hon går i? Tänker att det kan ju vara flera saker som gör att bägaren liksom "rinner över" för henne.
Ja så kan det vara. Hon har tidigare gått i stor flock och nu får hon gå med min 15 åring bara. Ute box istället för inne i ett stall osv. Men hon är som sagt väldigt snäll i den vardagliga hanteringen.

Ja så kan det vara. Hon har tidigare gått i stor flock och nu får hon gå med min 15 åring bara. Ute box istället för inne i ett stall osv. Men hon är som sagt väldigt snäll i den vardagliga hanteringen.
Ja många bäckar små kan göra större skillnad än man tror ibland. Framförallt om det gör henne spänd - vilket skulle kunna lett till sadeltvånget. Just det där att hon handlöst kastade sig uppåt/bakåt utan tanke för sin egen säkerhet är så typiskt för sadeltvång.

Jag upplever att många hästar kommer ner väldigt i energi om de får gå på lösdrift i stor flock. Nu vill du ju inte ha kvar henne, vilket som sagt, jag förstår till 100%, så för just denna häst spelar det kanske inte så stor roll längre. Men jag tänker anta att det kanske blir någon mer så småningom. Och just unghästar är ibland lite känsligare för att inte få utlopp för sina beteenden. Så det kan potentiellt vara en bidragande orsak. Så lösdrift är något jag verkligen rekommenderar, i stora hagar med varierad flock. Det är bara viktigt att se till att det är god tillgång till resurserna (ligghallen och ätplatsen främst). Då det spelar stor roll för hästens välmående.

Ja. Kan vara så men känner mig lite uppgiven på vad jag ska göra. Är en fin häst, bra stam och den hade allt jag sökte. Vi röntgade och besiktade. Men jag har aldrig varit med om att dom reagerar så kraftigt utan förvarning. Den bockade lite. Ok ung. Men att den kastar sig upp och gör backflip är ju livsfarligt. Den började inte resa sig utan var som att hon tog i med bakbenen och skjöt upp.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Om jag sammanställer allas svar så verkar reklamera kört, om inte säljarna vill köpa tillbaka för att vara schyssta. Jag vill egentligen inte rida henne själv något mer, så då är det att lämna bort. Att sälja själv.

Vet inte alls, trodde på sätt och vis det kunde vara enklare att ”lämna tillbaka” iom att hon är köpt från företag under konsumentlagen.
Hos oss var det storm i två dygn i helgen , det kan inte vara så att det har något med det att göra? Tror det blåste rätt bra Sverige runt.
Ny flock, kanske spänt sig i blåsten, inte litat på att resten av flocken hjälps åt? Stått på helspänn?

Kanske redan är nämnt, tråden är så lång så har inte läst allt.

Vad vet en om sadeltvång? Rent fysiologiskt?
Jag googla lite men hitta inte så mycket 🙈

De hästar jag varit med och tittat på nu för köp har såklart longerats innan och noggrant kollats när en lägger på sadel, spänner sadelgjord, uppsittning mm
Men rent krasst kan detta uppstå ändå sen.
Vet ju att irländare t.ex har en större risk (verkar det som) att utveckla detta? Kan såklart ha mer HUR en rider in att göra då vi vet att de har ett annat upplägg där.

Hos oss var det storm i två dygn i helgen , det kan inte vara så att det har något med det att göra? Tror det blåste rätt bra Sverige runt.
Ny flock, kanske spänt sig i blåsten, inte litat på att resten av flocken hjälps åt? Stått på helspänn?

Kanske redan är nämnt, tråden är så lång så har inte läst allt.
Jo men man vet ju inte, det blåser väll men jag är lite att man ska kunna rida hästar i både regn och blåst i alla väder. Hur ska man annars göra på tävling om det inte går att rida utomhus om det inte är vindstilla har jag resonerat.

Vad vet en om sadeltvång? Rent fysiologiskt?
Jag googla lite men hitta inte så mycket 🙈

De hästar jag varit med och tittat på nu för köp har såklart longerats innan och noggrant kollats när en lägger på sadel, spänner sadelgjord, uppsittning mm
Men rent krasst kan detta uppstå ändå sen.
Vet ju att irländare t.ex har en större risk (verkar det som) att utveckla detta? Kan såklart ha mer HUR en rider in att göra då vi vet att de har ett annat upplägg där.
Jag har hittat lite olika, men verkar vara dåligt med en konkret orsak då det utspelar sig så olika. Vissa påstår att det berör på att nerver kommer i kläm vid sadelgjordsläget

Jo men man vet ju inte, det blåser väll men jag är lite att man ska kunna rida hästar i både regn och blåst i alla väder. Hur ska man annars göra på tävling om det inte går att rida utomhus om det inte är vindstilla har jag resonerat.
Ska kunna rida ja, men nytt ställe och blåst på det kan ju påverka att hästen var mer spänd än vanligt. Speciellt om den stått i utebox, kan ju låta rätt mycket mer av blåsten då, misstänker jag? Eller så har den blivit kall och spänt sig rent fysiskt och därför blivit öm och fick ont då du satte upp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 209
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka