Reklamera häst

Men vem hade inte reagerad som ts om ens nya häst gjort samma sak och man nästan blivit mos? Det är ju ett rätt extremt beteende, knappast något man räknar med hos unghästar generellt. Om man måste vara cool med den typen av beteende för att köpa unghäst så blir det nog inte många köpare kvar..
Jag säger inte att det inte är normalt att bli skärrad och rädd, jag tycker dock att köpa unghäst som inte varit med om mycket är en risk man tar och får vara beredd på att ta. Vill man ha en säker och stabil häst så är unghästar som dessutom inte verkar vara särskilt utbildade inte det rätta att köpa.

Unghästar överlag tycker jag är väldigt roliga och tacksamma att ha att göra med oftast, men det är ju det med att det är väldigt oförutsägbart och det är svårt att veta vad det är man köper.

Det är ju för hästens skull mest tänker jag så inte hästen blir runtskickad hit och dit.

Senast ändrad:
Klart det inte är, men unghästar är unghästar och det är svårt att veta hur dom är. Eftersom att du blev så rädd att du inte vill ens ha häst längre så är det en bättre ide att köpa en häst som du vet hur den är i ridningen. En unghäst som mest ridits i skogen och inte är så utbildad är ett osäkert kort, den har inte varit med om så mycket att det går att säga hur den är som individ riktigt.
Har du inte läst tråden? Den är 5, riden i 2 år och startad.

*kl*
Jag fattar att man blir rädd, särskilt när det är en helt ny häst och jag tycker inte att det är ett beteende man kan förvänta sig alls med en tävlad femåring sent på hösten.
Visst kan saker hända med alla hästar och att man aldrig kan vara helt säker på hur en ny häst ska bete sig men det där är över gränsen för vad som känns normalt när man köper häst.

Klart det inte är, men unghästar är unghästar och det är svårt att veta hur dom är. Eftersom att du blev så rädd att du inte vill ens ha häst längre så är det en bättre ide att köpa en häst som du vet hur den är i ridningen. En unghäst som mest ridits i skogen och inte är så utbildad är ett osäkert kort, den har inte varit med om så mycket att det går att säga hur den är som individ riktigt.
Fast vart har jag skrivit att hon mest är riden i skogen?

Jag tycker att en 5 åring har tävlat 1 meter och H80, varit på nya platser för träning och tävling inte på något sätt är outbildad. Den ska inte vara det iallafall. För då har man gått upp för fort i klasserna.

Har du inte läst tråden? Den är 5, riden i 2 år och startad.

*kl*
Jag fattar att man blir rädd, särskilt när det är en helt ny häst och jag tycker inte att det är ett beteende man kan förvänta sig alls med en tävlad femåring sent på hösten.
Visst kan saker hända med alla hästar och att man aldrig kan vara helt säker på hur en ny häst ska bete sig men det där är över gränsen för vad som känns normalt när man köper häst.
Jo jag har läst tråden..faktiskt. Och jag tycker som jag skriver. 5 år är inte gammalt, det är väldigt ungt. Att hästen har startat och tävlat osv är inte alltid en fördel när det gäller unghästar.

Fast vart har jag skrivit att hon mest är riden i skogen?

Jag tycker att en 5 åring har tävlat 1 meter och H80, varit på nya platser för träning och tävling inte på något sätt är outbildad. Den ska inte vara det iallafall. För då har man gått upp för fort i klasserna.
Du skrev att hon "var en tanthäst som reds i skogen", och dessutom så jo, hon borde om inte annat mest varit riden i skogen. En 5 åring ska inte ha så mycket erfarenhet av banan. Och det i samband med att hon gick emot skänklar osv gav mig intrycket att inte grundridningen är på topp.

Jo jag har läst tråden..faktiskt. Och jag tycker som jag skriver. 5 år är inte gammalt, det är väldigt ungt. Att hästen har startat och tävlat osv är inte alltid en fördel när det gäller unghästar.
Fast nu tycker jag helt ärligt du säger emot dig själv. Först ska man inte köpa outbildade unghästar sen när dom är utbildade så är det inte heller bra. Jag tycker 1 meter känns lagom, vad tycker du en 5 åring ska ha gjort? Vad hjälper detta mig nu, nu är den köpt, jag har denna häst som jag inte vågar rida. Punkt. Om jag skulle köpt är väll svårt att säga i förhand, jag hade inte planerat att det skulle bli såhär och skulle gärna haft hela affären ogjord.

Du skrev att hon "var en tanthäst som reds i skogen", och dessutom så jo, hon borde om inte annat mest varit riden i skogen. En 5 åring ska inte ha så mycket erfarenhet av banan. Och det i samband med att hon gick emot skänklar osv gav mig intrycket att inte grundridningen är på topp.
Nej det var inte vad jag skrev, jag skrev att mamman hade haft henne till hennes tanthäst i skogen/ dottern har tränat och tävlat sparsamt.

Det här är dina åsikter men jag tycker inte de speglar hur ridning/utbildning sker inom SWB och liknande raser idag. Det finns många stora tävlingar för unga hästar tex.

Det ts beskriver är alltså inget som jag ser som konstigt eller normbrytande för den typen av häst

Som sagt: nu äger jag denna häst. Jag är skiträdd och skulle helst inte göra det. Tar emot tips men inte påhopp om det var smart eller inte att köpa denna häst. Har haft sån grov ångest över hela detta sedan det hände så behöver inte mer tack! Alla gör sitt bästa och gjort är gjort, kan inte spola tillbaka tiden, utan hjälp hur man ska göra framåt.

Jag tycker nog det är högst normalt och vettigt att en femåring är startad i småklasser (vilket det ju handlar om) och jag ser det faktiskt som en fördel.

Jag tycker däremot att årgångschampionat är något helt annat, då får man ta med i beräkningen att vissa saker kan vara eftersatta men då talar vi också om en helt annan prisklass och jag tycker inte att championaten är för amatörer.

Åh jag lider med dig :heart . Tycker du haft otur. Förstår att du är rädd.

Eftersom du inte vill? eller tror att du kan få igenom en reklamation? så är mitt råd att du ändå hanterar hästen från marken.
Jobba med henne lite lagom, tömkör mm. Hyr någon duktig pilot som kan rida henne några gånger?
Förstår att du blev riktigt rädd. Men som det är nu är det ju inte jättelätt att sälja henne. Jag tror att du fortfarande är i chock över det som hände. Och då handlar man inte rationellt.

Om du inte vill gå vidare med reklamationen - försök bygg upp en relation med hästen från marken och se om du kan hitta någon duktig ryttare som kan rida henne några gånger och ta det därifrån?

Åh jag lider med dig :heart . Tycker du haft otur. Förstår att du är rädd.

Eftersom du inte vill? eller tror att du kan få igenom en reklamation? så är mitt råd att du ändå hanterar hästen från marken.
Jobba med henne lite lagom, tömkör mm. Hyr någon duktig pilot som kan rida henne några gånger?
Förstår att du blev riktigt rädd. Men som det är nu är det ju inte jättelätt att sälja henne. Jag tror att du fortfarande är i chock över det som hände. Och då handlar man inte rationellt.

Om du inte vill gå vidare med reklamationen - försök bygg upp en relation med hästen från marken och se om du kan hitta någon duktig ryttare som kan rida henne några gånger och ta det därifrån?
Jag håller på att kolla med lite unghästutbildare om dom skulle kunna tänka sig börja om. Hon har longerats och är snäll men känner mig inte trygg själv, helt blåslagen så kan inte hålla emot. Jag tror också jag är i chock men skulle helst ha sett att säljarna tog tillbaka henne. Finns tyvärr inga som åker ut när jag berätta att hon slog över så får köra iväg henne.

Jag tror att du har väldigt liten möjlighet att driva ett rättsligt ärende m framgång. Hästen är ordentligt besiktigad vid köp, har tävlingsresultat, du har provridit och det är en enda händelse som du grundar din reklamation på. Om jag vore i din situation så hade jag börjat om med hästen. Låtit den landa ordentligt i sitt nys stall i ngn månad utan annat än pyssel och kel. Sedan hade jag arbetat den från marken i ytterligare ngn månad och sedan hade jag börjat hänga på den som om den vore helt oriden. Jag hade tagit hjälp av en erfaren unghästinridare m detta. Om den expoderar då hade jag kollat igenom den igen … Går allt bra hade jag låtit en tränare rida hästen en stund innan jag själv satte upp i en period för att byggs upp förtroendet igen.

Som sagt: nu äger jag denna häst. Jag är skiträdd och skulle helst inte göra det. Tar emot tips men inte påhopp om det var smart eller inte att köpa denna häst. Har haft sån grov ångest över hela detta sedan det hände så behöver inte mer tack! Alla gör sitt bästa och gjort är gjort, kan inte spola tillbaka tiden, utan hjälp hur man ska göra framåt.
Men vill du har kvar hästen alls eller vill du sälja? För det billigaste alternativet i läget som det är nu är att sälja genom förmedling. Kommer tappa pengar men tror inte något alternativ skulle vara billigare. Jag förstår du är rädd, jag kan säga att handen på hjärtat Hade jag aldrig hoppat upp på en häst som stegrat baköver med mig igen. Jag är alldeles för feg för sånt och medveten om min dödlighet. Men där finns ju många ryttare därute som inte är lika fega och vill man försöka jobba vidare med en sån häst så tror jag absolut man kan lösa det.

Jag kan ändå förstå varför hästar som din reagerar som dom gör i stunden, men är inget jag vill utsättas för. Så tror bästa sättet att landa i det hela är att ge det tid. Jobba hästen från marken och umgås. Fundera över hur du skall göra.

Gissar också på det trots att resultaten är ifrån juli iår.
Fast det är ju oväsentligt om det här problemet har funnits vid köpet. Säljaren ska bevisa att så inte var fallet för fem dagar sedan. Inte i somras.

Oavsett, så tycker jag du är imponerande konstruktiv när några kommentarer är klandrande och rent av destruktiva. Det är otroligt starkt med tanke på dina unga år också.

Du tänker klarsynt, det är som det är, du blev ordentligt skärrad och det kommer inte släppa = detta är inte hästen för dig.

Så skicka du iväg hästen till unghästutbildare och så får de möjligen ett försäljningsuppdrag om det är det du vill.

Visar det sig vara fel på hästen, utred och häv köpet då, om möjligheten finns.

Senast ändrad:
Jag hänger inte med. Varför skulle det finnas bevisbörda på säljaren här?
En näringsidkare skall enligt konsumentköplagen vara den som bevisar att felet inte fanns när man köpte "varan".

Om köparen hävdar att denne vill reklamera eftersom hästen inte är som utlovats, så skall säljaren kunna bevisa motsatsen, alltså att hästen inte har haft några tendenser att göra som den gjorde.

Inte i somras, utan i samband med köpet.

En näringsidkare skall enligt konsumentköplagen vara den som bevisar att felet inte fanns när man köpte "varan".

Om köparen hävdar att denne vill reklamera eftersom hästen inte är som utlovats, så skall säljaren kunna bevisa motsatsen, alltså att hästen inte har haft några tendenser att göra som den gjorde.

Det beror på om man lagt till klausulen man har möjlighet till efter lagändringen i konsumentköplagen eller inte, så det beror på hur köpekontraktet ser ut.

Det beror på om man lagt till klausulen man har möjlighet till efter lagändringen i konsumentköplagen eller inte, så det beror på hur köpekontraktet ser ut.
Det kan du säkert ha rätt i. Men generellt så är man mer skyddad som köpare om man köper från ett företag, då företaget anses vara den starkare parten.

Fast finns det verkligen bevis på att hästen inte är som utlovats då? All utrustning är bytt som jag förstod det, det kan lika gärna vara fel utrustning för den hästen, och då är det ju inte fel på hästen. Sadeltvång kan en häst få när som helst, framförallt i samband med utrustningsbyte.

Och TS, jag skuldbelägger inte dig, absolut inte. Jag pratar rent juridiskt här.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 209
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka