Reklamera häst

Jag har tidigare ridit unghästar, så det är inte det. Ska hoppa upp på min gamla pensionär (Gammal och gammal men 15 år) idag för att få känna mig trygg. Han kan också göra saker men är så övertydlig i sitt kroppsspråk nu efter 8,5 år tillsammans så han vet jag när det händer ngt. Var också knäpp i början men gjorde aldrig något sånt här, kunde backa och ställa sig men då var jag med, kunde få ned honom och därefter var det över. Kunde köra rodeo också med mig 😂
Grejen är att unghästar är inte helt vad vi upplever rationella alltid. Med tanke på din reaktion på hästens beteende så tänker jag att det nog blir ett tryggare hästköp om du köper en häst med en bra grundridning som är självsäker nog att tåla andra ryttare/annan ridning.

Unghästar kan ju såklart också upplevas som supertrygga såklart men det är trots allt unga hästar utan mycket erfarenhet eller stabila grunder att luta sig tillbaka mot.

Dock så är sådana kast inte vanligt och jag hade nog varit osäker överlag på om hästen inte har något problem i ryggen eller så.

Synd att dom bor för långt bort, men det finns ju utbildare som hjälper till med hästar som reser sig. Jag köpte en häst (var tydlig med köparen att jag ville ha en tanthäst att få tillbaka självförtroendet på och att jag INTE gillar hästar som reser sig..) som reste sig här och var, dock oftast inte så högt. Inga problem att få lämna henne hos en tillridare (visade sig att hästen hade fel på diskar i ryggen så hon togs bort senare).
Jag hade försökt få tag på någon som är ok med att rida en häst som kan gå upp på bakbenen; händer det fler gånger så borde det finnas större chans till att reklamera?
Jag ska kika runt lite, skulle gärna vilja att hon stod kvar och den kan komma ut isf. Gillar inte att flytta hästar för mycket trots allt.

Grejen är att unghästar är inte helt vad vi upplever rationella alltid. Med tanke på din reaktion på hästens beteende så tänker jag att det nog blir ett tryggare hästköp om du köper en häst med en bra grundridning som är självsäker nog att tåla andra ryttare/annan ridning.
Fast menar du att det är vanligt för unghästar att köra backflip med ryttare? Kan vara det finaste jag hört. Hade långa tyglar och smackade, en 5 åring ska väll klara det utan att döda någon. Borde vara mycket mer dödsolyckor annars…

Självklart kan man kolla upp hästen, men ev behandling är bra att man resonerar om.
I mitt fall var det misstänkt ppid. När det visade sig vara så, så ville jag påbörja behandling men då jag också ville häva köpet så hade jag och säljaren ett samtal om detta.

Nåväl, för ts del, hoppas jag att det hela löser sig.

Hästen är ung och fortfarande mycket formbar och de har bara känt varandra ett par dagar.

Men om det känns helt fel, så kan man givetvis fråga säljaren om köpet kan gå tillbaka. Nu verkar de inte pigga på det, men det handlar kanske om pengar också. Vad kan man tänka sig att betala/förlora för att få lämna tillbaka hästen?

Mitt svar var mest utifrån att man bestämmer sig för att ta reda på om det finns ett medicinskt problem som utlöste beteendet.

Röntgen osv kan man göra utan att fråga, såklart.
Förstår att behandling för ppid måste kommuniceras ipm karensen det innebär. Påverkar hästens värde mycket.

Dom bor för långt bort. Inte tagit upp angående återlämning ännu utan enbart meddelat om händelsen. Jag skall kolla på det men känns också dumt att slänga upp nytt folk på henne när man inte vet hur hon reagerar. Det är väll inte super många som medvetet vill sitta upp på en häst som slår över.
Jag är ingen jurist, så ta den här infon med en nypa salt (kanske nån här kan mer), men generellt är det väl så att för att reklamera ska felet vara kliniskt och hästen inte kan användas till det som är tänkt/avtalat. Uppkommer det inom sex månader anses det ha funnits vid köp och bevisbördan ligger på säljaren, senare än så på köparen.

Dvs det kanske är fullt möjligt att det här är ett enkelt reklamationsfall, att hästen reser sig och slår över gör ju att den inte kan ridas. ”Problemet” är ju att det inte skedde vid provridning och då är ju frågan om det är så enkelt som att det anses som ett fel och inte bara en tillfällighet pga omständigheter. Då kanske det krävs att man hittar något fysiskt fel på hästen för att det ska gå igenom?

Som sagt, det blåste mycket i helgen på många platser i Sverige. Det gör de flesta hästar lite spända, det kan även orsaka fysisk spänning om hästen blivit kall och spänt sig i hagen, då kan det blivit en tillfällig smärta i ryggen precis när du satt upp. Att den slog över KAN ju ha att göra med att den upplevde sig hårt hållen när den började bocka, om du dels höll den i munnen genom tyglarna och den på marken höll hårt i linan så kan ju den kraftiga stegringen helt enkelt bero på att hästen ville komma loss - bara det att när det är människor som håller krävs det ju sällan så stor kraft för det som hästen kan tro (speciellt om man sitter på ryggen) och det kan vara en orsak till att hästen slog över.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det beteende du beskriver inte har med smärta att göra. Jag har jobbat med bl.a träning och inridning av hästar under ett gäng år och gemensamt för alla som fått den typen av starka, plötsliga reaktioner är att det varit triggat av smärta. Många har kunnat funka hur bra som helst 99% av tiden för att plötsligt ”smälla till”, och det är inte ovanligt att folk hävdar att det inte kan bero på smärta för att hästen kollats igenom utan fynd. Viss typ av smärta är bara svårare att hitta.

Fast menar du att det är vanligt för unghästar att köra backflip med ryttare? Kan vara det finaste jag hört. Hade långa tyglar och smackade, en 5 åring ska väll klara det utan att döda någon. Borde vara mycket mer dödsolyckor annars…
Grabbar din sista knapp bara. Det låter som ett solklart fall av sadeltvång tycker jag. Och sadeltvång är inte helt logiskt. Jag har upplevt det en gång och jag hann knappt sätta mig ner i sadeln förens det i princip small till och hästen tvärbockade och jag låg på backen igen. Jag bytte sadel och det hände aldrig efter igen.

Så gissningsvis beror detta på den nya utrustningen som du har till hästen. Och tyvärr, i sadeltvång är detta är "helt normalt" förfarande. Önskvärt, nej givetvis inte. Men byter du sadel och sadelgjord så är det inte säkert att det någonsin händer igen.

Men kan man reklamera pga detta? Jag skulle säga nej. Det är inte fel på hästen, det är fel på utrustningen som du hade till hästen. Det är fullt möjligt att hästen ALDRIG har gjort detta innan, och aldrig kommer göra det efter (förutsatt att du byter utrustning).

Däremot, med tanke på din rädsla nu, som är fullt förståelig, så vore det bästa att sälja hästen tänker jag. Och sedan ha i bakhuvudet att man alltid longerar med sadeln innan man hoppar upp. Är man nervös så kan man också hoppa upp halvvägs och bara hänga på hästen. Händer något så glider man smidigt av och slår sig inte. Och till framtiden, om en häst börjar bocka när man precis hoppat upp, då kliver man av direkt. Hästen signalerade där tydligt att något var fel, och det är inte så lätt att förstå kanske. Men du sa egentligen till hästen att ha mer energi i det, och uppåt for ni. I mitt huvud så känns det som att hästen lyssnade på dig - men iomed att ni inte var på samma plan så blev det total pannkaka.

Hästar bockar inte utan orsak. Hur ofta ser ni hästar bocka i hagen? Luftsprång, skutt och wiee, ja det kan hända. Men regelrätta bockningar? Oftast har de en orsak.

Jag vill understryka att jag verkligen förstår din rädsla. Jag hade också velat sälja om detta hände första gången jag red en häst. Det ska vara kul att ha häst. Och att börja med massor rädsla i bagaget blir inte bra. Sälj hästen vidare till någon med mer erfarenhet av unghästar, kanske via en tränare så du slipper visa hästen och hela den biten.

Jag är ingen jurist, så ta den här infon med en nypa salt (kanske nån här kan mer), men generellt är det väl så att för att reklamera ska felet vara kliniskt och hästen inte kan användas till det som är tänkt/avtalat. Uppkommer det inom sex månader anses det ha funnits vid köp och bevisbördan ligger på säljaren, senare än så på köparen.

Dvs det kanske är fullt möjligt att det här är ett enkelt reklamationsfall, att hästen reser sig och slår över gör ju att den inte kan ridas. ”Problemet” är ju att det inte skedde vid provridning och då är ju frågan om det är så enkelt som att det anses som ett fel och inte bara en tillfällighet pga omständigheter. Då kanske det krävs att man hittar något fysiskt fel på hästen för att det ska gå igenom?

Som sagt, det blåste mycket i helgen på många platser i Sverige. Det gör de flesta hästar lite spända, det kan även orsaka fysisk spänning om hästen blivit kall och spänt sig i hagen, då kan det blivit en tillfällig smärta i ryggen precis när du satt upp. Att den slog över KAN ju ha att göra med att den upplevde sig hårt hållen när den började bocka, om du dels höll den i munnen genom tyglarna och den på marken höll hårt i linan så kan ju den kraftiga stegringen helt enkelt bero på att hästen ville komma loss - bara det att när det är människor som håller krävs det ju sällan så stor kraft för det som hästen kan tro (speciellt om man sitter på ryggen) och det kan vara en orsak till att hästen slog över.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det beteende du beskriver inte har med smärta att göra. Jag har jobbat med bl.a träning och inridning av hästar under ett gäng år och gemensamt för alla som fått den typen av starka, plötsliga reaktioner är att det varit triggat av smärta. Många har kunnat funka hur bra som helst 99% av tiden för att plötsligt ”smälla till”, och det är inte ovanligt att folk hävdar att det inte kan bero på smärta för att hästen kollats igenom utan fynd. Viss typ av smärta är bara svårare att hitta.
Känns ju super segt att hästen som gick igenom besiktningen och röntgen torsdag skulle vara skadad lördag. Om man hittar något borde det ju vara underlag för återköp, eller? (Reklamation)

Jag har haft en häst som var så - att den kunde resa sig kraftigt/slå runt om den upplevde att den satt fast av någon som höll för tight från marken. Inspänningar gick inte tex, hästen gjorde ett "test" (sträckte fram huvudet och "kollade av") och var det då fel känsla fick den panik, vräkte sig bakåt och stegrade. Hände dock aldrig under ryttare.
Det är ju väldigt vanligt att hästar får panik av att sitta fast, dock oftast när nåt har triggat innan. Det finns ju en anledning till att man ska stänga bakbommen i transporten innan man sätter fast hästen i frambommen, t.ex. Det är ju ett flyktdjur och en av de största farorna är att sitta fast och inte kunna fly. Att då reagera på smärta som hästen vill iväg från och uppleva att det inte går pga att den sitter fast kan ju ganska ofta göra att reaktionen blir kraftigare än vad själva smärtan borde utlöst, så att säga.

Känns ju super segt att hästen som gick igenom besiktningen och röntgen torsdag skulle vara skadad lördag. Om man hittar något borde det ju vara underlag för återköp, eller? (Reklamation)

Det beror nog väldigt mycket på vad som hittas. Det kan ju hänt något på fredagen, i hagen t ex. Otur - ja, så in i bängen. Men en häst som besiktigas på måndagen kan mycket väl "lyckas" med något i hagen och vara rejält halt vid lunch på tisdagen, som exempel.

Nja. Som sagt, allt syns inte alltid på standardkontroller. Ny utrustning och tyngd på det kan trigga exempelvis muskelsmärta eller annat, som inte syns på röntgen.

Men ja, är det smärta (som inte beror på ”fel” sadel eller spänningar pga kylig vind t.ex) så lär det vara grund för reklamation. Vet dock inte om det räcker med nåt enstaka uppvisat beteende eller om man faktiskt behöver hitta felet/hända fler gånger.

Det är ju dock fler med erfarenhet av sadeltvång som skrivit att det är ett typexempel på det, så kan ju vara så att det är den mest troliga orsaken.

Oavsett tror jag det är bra att du informerar säljaren så snart som möjligt att du önskar häva köpet pga detta, så inte pengarna hinner försvinna på annat håll/stallplatsen fylls, för då kanske hen inte har möjlighet att ta tillbaka hästen.

Förstår att behandling för ppid måste kommuniceras ipm karensen det innebär. Påverkar hästens värde mycket.
Ja, det stämmer, men enligt juristen var det snarare att jag behandlade "varan" och därmed vid ev reklamation lämnade tillbaka den i "förändrat skick".

Oavsett så gjorde vi upp i godo. Det var en mycket sorglig historia för oss alla.

Nja. Som sagt, allt syns inte alltid på standardkontroller. Ny utrustning och tyngd på det kan trigga exempelvis muskelsmärta eller annat, som inte syns på röntgen.

Men ja, är det smärta (som inte beror på ”fel” sadel eller spänningar pga kylig vind t.ex) så lär det vara grund för reklamation. Vet dock inte om det räcker med nåt enstaka uppvisat beteende eller om man faktiskt behöver hitta felet/hända fler gånger.

Det är ju dock fler med erfarenhet av sadeltvång som skrivit att det är ett typexempel på det, så kan ju vara så att det är den mest troliga orsaken.

Oavsett tror jag det är bra att du informerar säljaren så snart som möjligt att du önskar häva köpet pga detta, så inte pengarna hinner försvinna på annat håll/stallplatsen fylls, för då kanske hen inte har möjlighet att ta tillbaka hästen.
Jag vill helst inte att det händer igen

Jag ska kika runt lite, skulle gärna vilja att hon stod kvar och den kan komma ut isf. Gillar inte att flytta hästar för mycket trots allt.

På ämnet allt inte syns på röntgen; för att se diskarna på min häst gick dom in rektalt med ultraljud, syntes inget på röntgen.

Ja. Kan vara så men känner mig lite uppgiven på vad jag ska göra. Är en fin häst, bra stam och den hade allt jag sökte. Vi röntgade och besiktade. Men jag har aldrig varit med om att dom reagerar så kraftigt utan förvarning. Den bockade lite. Ok ung. Men att den kastar sig upp och gör backflip är ju livsfarligt. Den började inte resa sig utan var som att hon tog i med bakbenen och skjöt upp.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Om jag sammanställer allas svar så verkar reklamera kört, om inte säljarna vill köpa tillbaka för att vara schyssta. Jag vill egentligen inte rida henne själv något mer, så då är det att lämna bort. Att sälja själv.

Vet inte alls, trodde på sätt och vis det kunde vara enklare att ”lämna tillbaka” iom att hon är köpt från företag under konsumentlagen.
Tror ingen här kan svara på ifall att det går att reklamera. Det kanske inte är några problem alls, och förmodligen beror det till stor del på säljaren.

Eftersom du är säker på att du inte vill ha kvar hästen så tycker jag absolut att du kan prova att meddela säljaren att du önskar häva köpet/reklamera. Om säljaren inte går med på det så får du ta ställning till om du vill driva ärendet eller inte. Går ju alltid att konsultera en jurist för vägledning.

Jag hållet med dig helt om att hästen inte kan anses motsvara beskrivningen/ändamålet. Så rejält sadeltvång är ju långt ifrån normalt och skapar en helt annan situation för ryttaren som trott sig köpa en okomplicerad unghäst för träning och tävling.
Fattar också att beteendet är mycket mer skrämmande än ”bara” vanliga stegringar och bocksprång.

Men vem hade inte reagerad som ts om ens nya häst gjort samma sak och man nästan blivit mos? Det är ju ett rätt extremt beteende, knappast något man räknar med hos unghästar generellt. Om man måste vara cool med den typen av beteende för att köpa unghäst så blir det nog inte många köpare kvar..

Grabbar din sista knapp bara. Det låter som ett solklart fall av sadeltvång tycker jag. Och sadeltvång är inte helt logiskt. Jag har upplevt det en gång och jag hann knappt sätta mig ner i sadeln förens det i princip small till och hästen tvärbockade och jag låg på backen igen. Jag bytte sadel och det hände aldrig efter igen.

Så gissningsvis beror detta på den nya utrustningen som du har till hästen. Och tyvärr, i sadeltvång är detta är "helt normalt" förfarande. Önskvärt, nej givetvis inte. Men byter du sadel och sadelgjord så är det inte säkert att det någonsin händer igen.

Men kan man reklamera pga detta? Jag skulle säga nej. Det är inte fel på hästen, det är fel på utrustningen som du hade till hästen. Det är fullt möjligt att hästen ALDRIG har gjort detta innan, och aldrig kommer göra det efter (förutsatt att du byter utrustning).

Däremot, med tanke på din rädsla nu, som är fullt förståelig, så vore det bästa att sälja hästen tänker jag. Och sedan ha i bakhuvudet att man alltid longerar med sadeln innan man hoppar upp. Är man nervös så kan man också hoppa upp halvvägs och bara hänga på hästen. Händer något så glider man smidigt av och slår sig inte. Och till framtiden, om en häst börjar bocka när man precis hoppat upp, då kliver man av direkt. Hästen signalerade där tydligt att något var fel, och det är inte så lätt att förstå kanske. Men du sa egentligen till hästen att ha mer energi i det, och uppåt for ni. I mitt huvud så känns det som att hästen lyssnade på dig - men iomed att ni inte var på samma plan så blev det total pannkaka.

Hästar bockar inte utan orsak. Hur ofta ser ni hästar bocka i hagen? Luftsprång, skutt och wiee, ja det kan hända. Men regelrätta bockningar? Oftast har de en orsak.

Jag vill understryka att jag verkligen förstår din rädsla. Jag hade också velat sälja om detta hände första gången jag red en häst. Det ska vara kul att ha häst. Och att börja med massor rädsla i bagaget blir inte bra. Sälj hästen vidare till någon med mer erfarenhet av unghästar, kanske via en tränare så du slipper visa hästen och hela den biten.
Intressant att det kan vara så olika. Min häst har sadeltvång och i hennes fall spelar det mindre roll vilken sadel eller sadelgjord. Det är spänningar i kroppen som gör henne känslig för att vara fast eller känslan av att vara fasthållen. Första gången hon visade sadeltvång så la jag en täckesgjord runt hennes mage och hon bara la sig rätt ner. Det blir lätt när man har ett extremfall att man tror att alla är lika men självklart finns det en skala. Lite svårare att upptäcka de med mildare form av sadeltvång.

Intressant att det kan vara så olika. Min häst har sadeltvång och i hennes fall spelar det mindre roll vilken sadel eller sadelgjord. Det är spänningar i kroppen som gör henne känslig för att vara fast eller känslan av att vara fasthållen. Första gången hon visade sadeltvång så la jag en täckesgjord runt hennes mage och hon bara la sig rätt ner. Det blir lätt när man har ett extremfall att man tror att alla är lika men självklart finns det en skala. Lite svårare att upptäcka de med mildare form av sadeltvång.
Hon reagerade inget vid sadling

Ja det är verkligen jätteolika. En del har det oavsett vad man gör de första gångerna de har en gjord på sig. Andra reagerar när man hoppar upp. Andra vid första steget framåt. En del har det alltid, andra händer det en gång och aldrig mer. Det är mycket frågetecken kring sadeltvång, och det finns tyvärr inget facit riktigt.

Hon reagerade inget vid sadling
Nej det behöver de heller inte göra. Som sagt, sadeltvång är knepigt, men det låter verkligen som sadeltvång.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 209
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka