Fast menar du att det är vanligt för unghästar att köra backflip med ryttare? Kan vara det finaste jag hört. Hade långa tyglar och smackade, en 5 åring ska väll klara det utan att döda någon. Borde vara mycket mer dödsolyckor annars…
Grabbar din sista knapp bara. Det låter som ett solklart fall av sadeltvång tycker jag. Och sadeltvång är inte helt logiskt. Jag har upplevt det en gång och jag hann knappt sätta mig ner i sadeln förens det i princip small till och hästen tvärbockade och jag låg på backen igen. Jag bytte sadel och det hände aldrig efter igen.
Så gissningsvis beror detta på den nya utrustningen som du har till hästen. Och tyvärr, i sadeltvång är detta är "helt normalt" förfarande. Önskvärt, nej givetvis inte. Men byter du sadel och sadelgjord så är det inte säkert att det någonsin händer igen.
Men kan man reklamera pga detta? Jag skulle säga nej. Det är inte fel på hästen, det är fel på utrustningen som du hade till hästen. Det är fullt möjligt att hästen ALDRIG har gjort detta innan, och aldrig kommer göra det efter (förutsatt att du byter utrustning).
Däremot, med tanke på din rädsla nu, som är fullt förståelig, så vore det bästa att sälja hästen tänker jag. Och sedan ha i bakhuvudet att man alltid longerar med sadeln innan man hoppar upp. Är man nervös så kan man också hoppa upp halvvägs och bara hänga på hästen. Händer något så glider man smidigt av och slår sig inte. Och till framtiden, om en häst börjar bocka när man precis hoppat upp, då kliver man av
direkt. Hästen signalerade där tydligt att något var fel, och det är inte så lätt att förstå kanske. Men du sa egentligen till hästen att ha mer energi i det, och uppåt for ni. I mitt huvud så känns det som att hästen lyssnade på dig - men iomed att ni inte var på samma plan så blev det total pannkaka.
Hästar bockar inte utan orsak. Hur ofta ser ni hästar bocka i hagen? Luftsprång, skutt och wiee, ja det kan hända. Men regelrätta bockningar? Oftast har de en orsak.
Jag vill understryka att jag verkligen förstår din rädsla. Jag hade också velat sälja om detta hände första gången jag red en häst. Det ska vara kul att ha häst. Och att börja med massor rädsla i bagaget blir inte bra. Sälj hästen vidare till någon med mer erfarenhet av unghästar, kanske via en tränare så du slipper visa hästen och hela den biten.