Reklamera häst

Men om säljarens beskrivning inte stämmer, är inte det anledning till reklamation? En häst kan gå mot skänkeln utan att man ska förvänta sig att den sen kan visa den extrema reaktionen som TS beskriver.
På provridningen så var det nästan att hon ”saktade av” så fick smacka på, backade inget alls utan saktade av och fick smacka på henne när hon ”gick emot skänkeln”. Gjorde väll något bock språng efter hinder som jag tycker är helt ok för en 5 åring

En framtida tävling och träningskompis

Den är riden på bana. Tillräckligt för ålder. Gått tävling 1 meter och riden senaste 2 åren. Gått Pay and juni och fälttävlan. Jag tycker det är lagom för en 5 åring. Mycket mer än min 6 åring hade gjort
Om den ändå gjort så mycket, fortsätter jag tycka att du inte gått för fort fram och hoppas på att du kan få igenom en reklamation. Annars sälj den.

Men sadeln var ny? Du skrev att den var utprovad, men när och hur provades den ut om du köpte hästen i torsdags och red första gången i lördags? Var det första gången du red hästen i den sadeln då?

Jag har ett exempel på genomsnäll häst som (strax efter inridning) plötsligt stegrade och slog runt vid ett par tillfällen. Ena var då sadel sattes på första gången efter vila (vilan skedde på annan plats än hos tränaren). Andra gången vid ”skarp” vändning med bett i munnen (utan ryttare på ryggen). Det fanns en spänning/låsning vid hals/bog och efter behandling hände det aldrig igen trots att det försökte provoceras fram (hos ny tränare). Hästen var känslig, men genomsnäll och trygg även vid ridning med fart ute.

Är du rädd för hästen ska du såklart inte behålla den, att slå över är skitläskigt för alla ryttare. Men jag tänker att det potentiellt kan finnas nån låsning eller liknande som nya sadeln påverkade mer och därför reagerade hästen starkt på den? Att hästen slår runt är för mig ett tydligt tecken på att det orsakas av smärta eller rädsla (dvs hästen reagerar rent instinktivt och har inte koll på kroppen och därmed är det större risk att tappa balansen) till skillnad mot stegring av irritation där det sällan sker på ett okontrollerat sätt från hästens håll utan reaktionen är mer ”planerad” och under kontroll.

Var det en smärtreaktion kan det ju dessutom räcka att hästen upplever att den dessutom sitter fast (ryttaren tar i tyglarna och/eller den som håller i håller emot med linan) för att det ska generera i panikkänsla och hästen därför reser sig på det sättet.
Det är min sadel som jag haft på tidigare häst. Hade ut utprovade och kände igenom själv. Samma modell som ryttaren innan haft fast större i tum, vilket beror på att jag är längre. Bör ej vara smärta, reagerar ingenting vid igenomkänning. Har masserat och stretchar och hon är väldigt liksidig.

Absolut att det ibland blir fel, speciellt om köparen överskattar sin förmåga/kunskap men att hästen visar detta vid första uppsittningen tyder ändå på att det är något som hästen "kom med".
Fast den visade inget av detta på provridning så hur ”kom det med”. Beskrivning ”snäll och okomplicerad i ridning och hantering. Ett sto och unghäst som kan reagera vid brunst. Utbildningsnivå 1 meter och H80. Snäll att rida ut på snäll och i grupp”

Det tolkar inte jag som att hästen har sadeltvång eller ska vara knäpp? (Knäpp är ett brett ord men ni förstår… bara stegra över är väll inte super normalt när man bara hoppat upp)

Vad jag vill säga med min långa historia är att säljaren borde vetat vad som fanns under ytan när en ny och mindre skicklig ryttare satt upp. En snäll häst ska tåla att man sitter upp direkt även om inte allting är rätt. Har du köpt en häst som är billigare än marknadsvärdet eller säljaren påtalat en känslighet i hästen får man räkna med att det tar en längre tid innan allt ”fungerar” som vanligt.
Wtf, snälla hästar är inte samma sak som bra nybörjare/amatörhästar. Jag har haft två egna oändligt snälla hästar, men som aldrig skulle fungerat annat än hos tävlingsryttare/elitamatörer. Den ena var snäll, livlig, intelligent och hög i blod. När hon var uttråkad så hittade hon på egna arbetsuppgifter (läs sticka och bralla genom ridhuset, eller ta en liten skentur på uteritten). Den andra var det snällaste som gått i ett par järnskor, men reaktiv, korkad och superkänslig. Han fick panik om man försökte samla honom mer än han hade styrka till, och förekom man inte det så reagerade han med att flyga uppåt. Dvs det krävdes rejäl finkänslighet för att rida honom. Han fick även panik om ryttaren/den som skötte honom var osäker. Samtidigt så var syrrans surmärr som helst ville bli lämnad ifred från backen förutom från de typ 2 personerna hon accepterade (inte mig) den mest underbara läromästaren som kunde bära nybörjare från de första travstegen genom ridlektionera till tävlingar i lätt klass på ett underbart sätt. Men som å andra sidan fullständigt avskydde mig och min lite mer bossiga ridstil. Ergo en stabil, sansad och pedagogisk häst, men snäll är inte ordet jag skulle använda där.

Till TS: Det är jobbiga och långa juridiska processer om man verkligen ska häva köp på häst. Och det även om hästen rent objektivt är obrukbar ( t.ex. ohjälpligt halt eller neurologisk störning). Men i bästa fall så är säljaren intresserad av hästens bästa och köper tillbaka den då du blivit rädd för den i princip direkt.

Det är min sadel som jag haft på tidigare häst. Hade ut utprovade och kände igenom själv. Samma modell som ryttaren innan haft fast större i tum, vilket beror på att jag är längre. Bör ej vara smärta, reagerar ingenting vid igenomkänning. Har masserat och stretchar och hon är väldigt liksidig.
Men då provade du den inte uppsuttet? Det kan ju bli annorlunda då. Stoppningen kan ju också vara annorlunda och en annan längd kan också påverka.
Att hästen inte reagerar på igenomkänning betyder inte att det inte kan uppstå vid ridning där hästen bär på extra vikt och är i rörelse.

Blåste det mycket där du bor i helgen? Blåst generellt brukar ju kunna innebära lite mer spänning och reaktivitet hos de flesta hästar, i kombination med ny plats kan ju det ha varit en bidragande orsak till reaktionen, om det nu inte skulle vara smärta.

Men då provade du den inte uppsuttet? Det kan ju bli annorlunda då. Stoppningen kan ju också vara annorlunda och en annan längd kan också påverka.
Att hästen inte reagerar på igenomkänning betyder inte att det inte kan uppstå vid ridning där hästen bär på extra vikt och är i rörelse.

Blåste det mycket där du bor i helgen? Blåst generellt brukar ju kunna innebära lite mer spänning och reaktivitet hos de flesta hästar, i kombination med ny plats kan ju det ha varit en bidragande orsak till reaktionen, om det nu inte skulle vara smärta.
Jag hann ju inte innan hästen kastade sig på mig. Vi longerade dagen innan med den. Jag tycker inte en häst ska köra backflip med ryttaren för att den ligger lite fel, det känns ju jäkligt farligt att prova sadlar då.

Fast den visade inget av detta på provridning så hur ”kom det med”. Beskrivning ”snäll och okomplicerad i ridning och hantering. Ett sto och unghäst som kan reagera vid brunst. Utbildningsnivå 1 meter och H80. Snäll att rida ut på snäll och i grupp”

Det tolkar inte jag som att hästen har sadeltvång eller ska vara knäpp? (Knäpp är ett brett ord men ni förstår… bara stegra över är väll inte super normalt när man bara hoppat upp)
Snäll och okomplicerad är subjektivt, och 5 åringar är fortfarande unghästar under utbildning. En 5 åring som går 1 m och startad i fälttävlan säger mig att den förmodligen är utbildad av någon som vet vad de gör men inte är proffs. Dvs den kanske inte alls visar några konstiga tendenser med en väldigt erfaren och kunnig ryttare som omedvetet anpassar sig till hästens signaler.

Jag hann ju inte innan hästen kastade sig på mig. Vi longerade dagen innan med den. Jag tycker inte en häst ska köra backflip med ryttaren för att den ligger lite fel, det känns ju jäkligt farligt att prova sadlar då.
Jag menar vid utprovningen. Det är ju vid ridning man ser hur sadeln ligger och rör sig på hästen, så om sadeln bara är utprovad på stillastående häst utan ryttare skulle inte jag vara så övertygad om att den passar, för då är den inte ordentligt utprovad.

Och då menar jag inte att sadeln ”ligger lite fel” utan att den kan orsaka smärta. Om jag förstår dig rätt var det första gången hästen hade sadeln på med ryttare?

Och då menar jag inte att allt löser sig med en ny sadel, utan att det kan finnas smärtproblematik som triggades av den nya sadeln + ryttartyngd.

Snäll och okomplicerad är subjektivt, och 5 åringar är fortfarande unghästar under utbildning. En 5 åring som går 1 m och startad i fälttävlan säger mig att den förmodligen är utbildad av någon som vet vad de gör men inte är proffs. Dvs den kanske inte alls visar några konstiga tendenser med en väldigt erfaren och kunnig ryttare som omedvetet anpassar sig till hästens signaler.
Jag är inte nybörjare. Utbildat från tidig inridning till 140 nivå. Jag gjorde samma upplägg som vanligt. Longera dagen innan, sedan gå till hästen slappnar av på omgivning eller dylikt (Gick kanske 15-20 min med henne runt runt) och sedan hoppa upp med medhjälpare brevid. En häst kan göra saker men detta är ju rent ut sagt livsfarligt. Jag är förundrad att så många verkar tycka det är normalt för en häst att göra backflip med ryttare?

Jag menar vid utprovningen. Det är ju vid ridning man ser hur sadeln ligger och rör sig på hästen, så om sadeln bara är utprovad på stillastående häst utan ryttare skulle inte jag vara så övertygad om att den passar, för då är den inte ordentligt utprovad.
Vi kollade den vid longering men skulle kolla med ryttare när hon gick över? Eller hur hade du tänkt att jag skulle gjort? Fattar inte riktigt frågan..:

Jag förstår vad du menar men jag tror att de allra flesta vet vad "snäll" i köpsammanhang betyder, eller kan förstå vad som efterfrågas. I mina ögon behöver en snäll häst behöver inte vara 100% stabil, speciellt inte om den är yngre men den reagerar på ett sätt som är lätt att läsa eller förutse. Sadeltvång för mig hör till ett av de beteenden som är svåra att läsa, även för rutinerade ryttare.

Var o kika med kompisen igår på en 3 åring som endast är riden av ägaren i alla gångarter + i skogen. Beskrevs som snäll och lite "lillgammal" och den var verkligen jättesnäll. Blev rädd för en sak med de resulterade bara i ett steg åt sidan.
Tillomed den andra väldigt gröna 5 åringen som beskrevs som att ha humör vid ridning gjorde inget sådant.

Tråkigt för TS för det som hände lät verkligen som en stor reaktion från en tävlad 6åring som beskrevs som snäll.

Som sagt, sadeltvång kan komma väldigt plötsligt och de kan reagera exakt som du beskriver.
Det betyder inte att den gjort så innan eller att det kommer hända igen.
Jag tror att det kan vara väldigt svårt att få igenom en reklamation om du inte kan bevisa att det hänt innan. Hästen är besiktad UA och säljaren kan bevisa genom tävlingsresultat att hästen har fungerat hos dem.
Säger inte att det är omöjligt men det kommer bli dyrt, väldigt dyrt och det finns aldrig någon garanti att vinna även med ett solklart fall. Frågar du en jurist kommer den antagligen rekommendera att du reklamerar efter den kommer tjäna massa pengar oavsett hur det går.
Prata med säljaren eller lämna för försäljning.

Vi kollade den vid longering men skulle kolla med ryttare när hon gick över? Eller hur hade du tänkt att jag skulle gjort? Fattar inte riktigt frågan..:
Jag la till lite text i inlägget. :)

Vad jag menar är att du skrev att sadeln är utprovad. Det anser jag inte att den är om den inte provats under ryttare (med kunnig på marken som ser hur den ligger och rör sig då). Och då alltså att det kan finnas smärtproblematik som visar sig med ny sadel + ryttartyngd, alternativt sadeltvång.

Är det smärta som orsakar det lär ju det ha funnits vid köp och kan vara grund till reklamation. Som flera redan skrivit kan det dock bli dyrt och brukar sällan vara värt det om inte hästen hade en väldigt högt pris.

Att prata med säljaren, fråga om hen kan tänka sig att köpa tillbaka för att du blivit rädd och inte vill behålla hästen. Det är ju möjligt att den föredrar det för att själv ha kontroll över vart hästen hamnar, framför att du ska sälja vidare till ”vem som helst” (säger inte att du gör det, men sett från säljarens perspektiv).

Wtf, snälla hästar är inte samma sak som bra nybörjare/amatörhästar. Jag har haft två egna oändligt snälla hästar, men som aldrig skulle fungerat annat än hos tävlingsryttare/elitamatörer. Den ena var snäll, livlig, intelligent och hög i blod. När hon var uttråkad så hittade hon på egna arbetsuppgifter (läs sticka och bralla genom ridhuset, eller ta en liten skentur på uteritten). Den andra var det snällaste som gått i ett par järnskor, men reaktiv, korkad och superkänslig. Han fick panik om man försökte samla honom mer än han hade styrka till, och förekom man inte det så reagerade han med att flyga uppåt. Dvs det krävdes rejäl finkänslighet för att rida honom. Han fick även panik om ryttaren/den som skötte honom var osäker. Samtidigt så var syrrans surmärr som helst ville bli lämnad ifred från backen förutom från de typ 2 personerna hon accepterade (inte mig) den mest underbara läromästaren som kunde bära nybörjare från de första travstegen genom ridlektionera till tävlingar i lätt klass på ett underbart sätt. Men som å andra sidan fullständigt avskydde mig och min lite mer bossiga ridstil. Ergo en stabil, sansad och pedagogisk häst, men snäll är inte ordet jag skulle använda där.

Till TS: Det är jobbiga och långa juridiska processer om man verkligen ska häva köp på häst. Och det även om hästen rent objektivt är obrukbar ( t.ex. ohjälpligt halt eller neurologisk störning). Men i bästa fall så är säljaren intresserad av hästens bästa och köper tillbaka den då du blivit rädd för den i princip direkt.
Jag håller med att snälla hästar inte automatiskt betyder nybörjare/amatörhäst. Men hästen i mitt fall såldes som lättklasshäst till hobbyryttare eftersom den inte var helt korrekt i sina ben. De var ute efter en allroundryttare utan för mycket krav. En sån häst ska man vid en provridning kunna rida rakt fram och på stora spår i skritt, trav och galopp utan några incidenter även om det inte är en perfekt match.

Jag är inte nybörjare. Utbildat från tidig inridning till 140 nivå. Jag gjorde samma upplägg som vanligt. Longera dagen innan, sedan gå till hästen slappnar av på omgivning eller dylikt (Gick kanske 15-20 min med henne runt runt) och sedan hoppa upp med medhjälpare brevid. En häst kan göra saker men detta är ju rent ut sagt livsfarligt. Jag är förundrad att så många verkar tycka det är normalt för en häst att göra backflip med ryttare?
Jag är också förundrad! Reagera, absolut men backflip vid uppsittning är inte ok.

Instämmer.

Funderar på om det är att du tog upp "reklamera" som gjort att du fått så konstiga svar i tråden..
Ja. Kan vara så men känner mig lite uppgiven på vad jag ska göra. Är en fin häst, bra stam och den hade allt jag sökte. Vi röntgade och besiktade. Men jag har aldrig varit med om att dom reagerar så kraftigt utan förvarning. Den bockade lite. Ok ung. Men att den kastar sig upp och gör backflip är ju livsfarligt. Den började inte resa sig utan var som att hon tog i med bakbenen och skjöt upp.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Om jag sammanställer allas svar så verkar reklamera kört, om inte säljarna vill köpa tillbaka för att vara schyssta. Jag vill egentligen inte rida henne själv något mer, så då är det att lämna bort. Att sälja själv.

Vet inte alls, trodde på sätt och vis det kunde vara enklare att ”lämna tillbaka” iom att hon är köpt från företag under konsumentlagen.

Ja. Kan vara så men känner mig lite uppgiven på vad jag ska göra. Är en fin häst, bra stam och den hade allt jag sökte. Vi röntgade och besiktade. Men jag har aldrig varit med om att dom reagerar så kraftigt utan förvarning. Den bockade lite. Ok ung. Men att den kastar sig upp och gör backflip är ju livsfarligt. Den började inte resa sig utan var som att hon tog i med bakbenen och skjöt upp.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Om jag sammanställer allas svar så verkar reklamera kört, om inte säljarna vill köpa tillbaka för att vara schyssta. Jag vill egentligen inte rida henne själv något mer, så då är det att lämna bort. Att sälja själv.

Vet inte alls, trodde på sätt och vis det kunde vara enklare att ”lämna tillbaka” iom att hon är köpt från företag under konsumentlagen.
Vad säger säljaren när du tagit upp återlämning av hästen?
Bor hen långt bort eller finns det någon chans att hen kan komma och testa hästen hos dig/du kör dit?
Om det är ett företag som lever på att sälja hästar, kan det då finnas chans att byta mot en annan som dom har hemma?

Annars om du tar hem någon unghästvan tränare som kan sitta upp och rida igenom hästen hemma när du är med några gånger, och sen gradvis börja igen därifrån med denne tränare på marken?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 209
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka