Vad var du ute efter för häst? En normal femåring ska man kunna rida på direkt, om säljaren sålt ett projekt eller en känslig häst är det en helt annan situation.
Hade en bekant som letade snäll men framåt häst att träna med, inte tävla och den behövde inte vara utbildad. Så en passande häst för en 50-årig amatör som vill ha en okomplicerad häst, budget upp till 175. En av de vi tittade på var en ”grön” fyraåring som skulle vara väldigt snäll. Säljaren började med att lina den då hon i förbifarten sa att den kan ha lite sadeltvång om den stått några dagar, något hon har inte sagt över telefon. Redan där borde vi ha åkt hem för i min värd är det inte en passande häst för en 50-årig hobbyryttare. Men säljaren rider svår klass, unghästchampionat och säger allt rätt på nätet angående utbildning av hästar och hästvälfärd. Och har många fans, som jag uppfattar som vettiga. Hästen visades riden och var mer än grön, den såg knappt riden ut men visades i alla gångarter. Eftersom den skulle vara snäll sitter min bekant ändå upp, skrittar tre varv och när de ska börja trava börjar hästen tvånga som jag aldrig sett förut. Hon åker av och kunde ha skadat sig så otroligt illa men blir ”bara” blåslagen och kan inte gå och röra sig ordentligt på en dryg vecka. Säljaren säger, ”så har den aldrig gjort förut”.
Vad jag vill säga med min långa historia är att säljaren borde vetat vad som fanns under ytan när en ny och mindre skicklig ryttare satt upp. En snäll häst ska tåla att man sitter upp direkt även om inte allting är rätt. Har du köpt en häst som är billigare än marknadsvärdet eller säljaren påtalat en känslighet i hästen får man räkna med att det tar en längre tid innan allt ”fungerar” som vanligt.
Men om du köpt en häst som ska vara okomplicerad så hade jag försökt att reklamera. Om jag hade varit säljare hade jag hellre tagit tillbaka hästen på en gång innan saker eskalerat. Om inte annat för hästen skull. Tycker att du gör rätt som inser att du är rädd, tror att de flesta av oss går igenom en eller fler perioder där vi är osäkra eller rädda. Blir ännu svårare att ta sig igenom när det är med en häst du inte känner.
Skulle inte säljaren ta tillbaka hade jag lämnat iväg den för försäljning eller om du ändå gillar hästen försökt hitta någon som kan hjälpa dig rida/utbilda hemma under ett par månader.