Reklamera häst

Han höll inte hårt, lång longerlina. Jag är riktigt rädd för hästen.
Det bästa är nog att för båda parter försöka få säljaren att köpa tillbaka hästen, för reducerat pris om det är det som krävs. Har man snurrat in på att man är så livrädd för hästen så är det svårt att bryta. Nästa häst så sikta in er på att köpa en äldre säkrare häst som vet vad den gör och inte en unghäst vars beteende kanske inte altid är helt rationellt alltid.

Vad var du ute efter för häst? En normal femåring ska man kunna rida på direkt, om säljaren sålt ett projekt eller en känslig häst är det en helt annan situation.

Hade en bekant som letade snäll men framåt häst att träna med, inte tävla och den behövde inte vara utbildad. Så en passande häst för en 50-årig amatör som vill ha en okomplicerad häst, budget upp till 175. En av de vi tittade på var en ”grön” fyraåring som skulle vara väldigt snäll. Säljaren började med att lina den då hon i förbifarten sa att den kan ha lite sadeltvång om den stått några dagar, något hon har inte sagt över telefon. Redan där borde vi ha åkt hem för i min värd är det inte en passande häst för en 50-årig hobbyryttare. Men säljaren rider svår klass, unghästchampionat och säger allt rätt på nätet angående utbildning av hästar och hästvälfärd. Och har många fans, som jag uppfattar som vettiga. Hästen visades riden och var mer än grön, den såg knappt riden ut men visades i alla gångarter. Eftersom den skulle vara snäll sitter min bekant ändå upp, skrittar tre varv och när de ska börja trava börjar hästen tvånga som jag aldrig sett förut. Hon åker av och kunde ha skadat sig så otroligt illa men blir ”bara” blåslagen och kan inte gå och röra sig ordentligt på en dryg vecka. Säljaren säger, ”så har den aldrig gjort förut”.

Vad jag vill säga med min långa historia är att säljaren borde vetat vad som fanns under ytan när en ny och mindre skicklig ryttare satt upp. En snäll häst ska tåla att man sitter upp direkt även om inte allting är rätt. Har du köpt en häst som är billigare än marknadsvärdet eller säljaren påtalat en känslighet i hästen får man räkna med att det tar en längre tid innan allt ”fungerar” som vanligt.

Men om du köpt en häst som ska vara okomplicerad så hade jag försökt att reklamera. Om jag hade varit säljare hade jag hellre tagit tillbaka hästen på en gång innan saker eskalerat. Om inte annat för hästen skull. Tycker att du gör rätt som inser att du är rädd, tror att de flesta av oss går igenom en eller fler perioder där vi är osäkra eller rädda. Blir ännu svårare att ta sig igenom när det är med en häst du inte känner.
Skulle inte säljaren ta tillbaka hade jag lämnat iväg den för försäljning eller om du ändå gillar hästen försökt hitta någon som kan hjälpa dig rida/utbilda hemma under ett par månader.
Alltså jag har så svårt när folk använder ordet "snäll" på det sättet, hästen är säkerligen väldigt snäll och gör säkerligen sitt bästa. En känslig häst är inte lika med en mindre snäll häst.

Byt ut ordet "snäll" mot stabil istället så är det lättare att få det man letar efter och lättare för säljare att förstå vad det är man vill ha.

Ja jag förstår också att den är ung och trodde att leda skulle vara ok. Inga krav alls. Jag förstår att hästen är ung men är fortfarande skiträdd för henne. Jag vill inte dö.
Men har du erfarenhet av unghästar sen innan?
Jag förstår att du blev rädd men yngre hästar är ju inte så världsvana än och behöver lite mer vägledning med undantag för travare och galopptörer dom brukar vara långt före på den punkten :)

Jag håller också med, det är en femåring. Den är ändå riden några år (vid normal utbildning ) och om den inte reagerat på miljön/varit nervös innan hade jag absolut kunnat hoppa upp själv.
Att spontant resa sig och gå över låter inte alls normalt.

Jag har varit med om det en gång; med min ks-häst vars sadel inte passade längre. Kunde dock hoppa av i farten så vi aldrig ramlade över.
Borde väl bero på hästens tidigare erfarenheter och vilken medfödd personlighet den har?
En häst som är lite känsligare och fegare och som kanske varit ute på några tävlingar på sin höjd och flyttat noll eller möjligtvis en gång och bara haft en eller två ägare är ju lite annat än en grundtrygg häst som varit iväg på mycket träningar ,tävlingar ,flyttat några gånger och hanterats av olika människor?

Förstår din rädsla.
Vad har ni för typ av sadelgjord? Hur är upplägget runt hästen? Utetid i hage jämfört med innan?

Just nu kan ju endel hästar bli lite hetare pga väderomslaget (det blir kallare)
Ni har ingen ryttare som kan komma ut och hjälpa er?
Samma typ av sadelgjord som vid provridning (vanlig rak med fluff). Snällt eggbett tredelat (samma som provridning). Ute 7-18,

Borde väl bero på hästens tidigare erfarenheter och vilken medfödd personlighet den har?
En häst som är lite känsligare och fegare och som kanske varit ute på några tävlingar på sin höjd och flyttat noll eller möjligtvis en gång och bara haft en eller två ägare är ju lite annat än en grundtrygg häst som varit iväg på mycket träningar ,tävlingar ,flyttat några gånger och hanterats av olika människor?
Beskrev henne som mammans tant häst som hon red ut på. Okomplicerad och snäll, kunde bocka om man galoppera ute.

Men har du erfarenhet av unghästar sen innan?
Jag förstår att du blev rädd men yngre hästar är ju inte så världsvana än och behöver lite mer vägledning med undantag för travare och galopptörer dom brukar vara långt före på den punkten :)
Ja jag har utbildat från jan på 6 års säsongen. Mindre utbildad än denna. (Precis inriden)

Alltså jag har så svårt när folk använder ordet "snäll" på det sättet, hästen är säkerligen väldigt snäll och gör säkerligen sitt bästa. En känslig häst är inte lika med en mindre snäll häst.

Byt ut ordet "snäll" mot stabil istället så är det lättare att få det man letar efter och lättare för säljare att förstå vad det är man vill ha.
Jag förstår vad du menar men jag tror att de allra flesta vet vad "snäll" i köpsammanhang betyder, eller kan förstå vad som efterfrågas. I mina ögon behöver en snäll häst behöver inte vara 100% stabil, speciellt inte om den är yngre men den reagerar på ett sätt som är lätt att läsa eller förutse. Sadeltvång för mig hör till ett av de beteenden som är svåra att läsa, även för rutinerade ryttare.

Därav att jag skrev "om den inte reagerat på miljön/varit nervös innan".
En normal femåring som varit ute lite ska gå att hoppa upp på utan att den får total panik.
En känslig häst borde inte heller reagera på det där sättet, utifrån ts beskrivning. Reagera absolut men det här är ju en kraftig överreaktion.

Blir lite förundrad, tycker du (och ni andra här inne som svarat liknande) att det är normalt beteende att resa sig utan förvarning och gå över? Dvs inte stega litegrann?

Jag förstår vad du menar men jag tror att de allra flesta vet vad "snäll" i köpsammanhang betyder, eller kan förstå vad som efterfrågas. I mina ögon behöver en snäll häst behöver inte vara 100% stabil, speciellt inte om den är yngre men den reagerar på ett sätt som är lätt att läsa eller förutse. Sadeltvång för mig hör till ett av de beteenden som är svåra att läsa, även för rutinerade ryttare.
Jag är inte så säker på att folk förstår faktiskt, sätt och läst om alldeles för många situationer där folk skaffat en snäll häst och sedan har det blivit väldigt fel, som i det här fallet tex. Snäll är ett extremt brett ordval, det finns alla typer av personligheter i ordet snäll. Man måste vara mer tydlig när det gäller vad det är man är ute efter. Sen finns det ju såklart alltid säljare som inte är ärliga, det är därför man måste använda ord som gör att det är svårt för en säljare att antingen medvetet eller omedvetet missförstå.

Jag är inte så säker på att folk förstår faktiskt, sätt och läst om alldeles för många situationer där folk skaffat en snäll häst och sedan har det blivit väldigt fel. Snäll är ett extremt brett, det kan finnas alla typer av personligheter i ordet snäll. Man måste vara mer tydlig när det gäller vad det är man är ute efter.
Absolut att det ibland blir fel, speciellt om köparen överskattar sin förmåga/kunskap men att hästen visar detta vid första uppsittningen tyder ändå på att det är något som hästen "kom med".

Beskrev henne som mammans tant häst som hon red ut på. Okomplicerad och snäll, kunde bocka om man galoppera ute.
Det kan mycket väl stämma, det låter som en häst som inte är särskilt utbildad på banan. Den kanske är säker när det gäller att rida ut rakt fram utan några direkta krav. Men det spelar ju för stunden ingen större roll då det inte är en häst som passar dig riktigt.

Senast ändrad:
Absolut att det ibland blir fel, speciellt om köparen överskattar sin förmåga/kunskap men att hästen visar detta vid första uppsittningen tyder ändå på att det är något som hästen "kom med".
Men i ditt fall så sa säljaren att hästen kan ha sadeltvång, även om den borde sagt det på telefon så det hade varit ett lättare val att välja huruvida man vill åka och titta eller inte. Det som missuppfattade var ju just att "Eftersom den skulle vara snäll sitter min bekant ändå upp" så det satts upp utan att ta i beaktning att säljaren sa att hästen hade sadeltvång för att hästen skulle vara snäll.

Hade säljaren valt ett annat ord en snäll så hade hon nog inte suttit upp på den. Snäll missförstås hela tiden, antingen medvetet eller omedvetet.

Därav att jag skrev "om den inte reagerat på miljön/varit nervös innan".
En normal femåring som varit ute lite ska gå att hoppa upp på utan att den får total panik.
En känslig häst borde inte heller reagera på det där sättet, utifrån ts beskrivning. Reagera absolut men det här är ju en kraftig överreaktion.

Blir lite förundrad, tycker du (och ni andra här inne som svarat liknande) att det är normalt beteende att resa sig utan förvarning och gå över? Dvs inte stega litegrann?
Det är inte normalt nej men antagligen blev det väl lite mycket för den av någon orsak och den tappade balansen helt enkelt.
Den kanske är normal om ts skulle våga rida igen.

Vad var du ute efter för häst? En normal femåring ska man kunna rida på direkt, om säljaren sålt ett projekt eller en känslig häst är det en helt annan situation.

Hade en bekant som letade snäll men framåt häst att träna med, inte tävla och den behövde inte vara utbildad. Så en passande häst för en 50-årig amatör som vill ha en okomplicerad häst, budget upp till 175. En av de vi tittade på var en ”grön” fyraåring som skulle vara väldigt snäll. Säljaren började med att lina den då hon i förbifarten sa att den kan ha lite sadeltvång om den stått några dagar, något hon har inte sagt över telefon. Redan där borde vi ha åkt hem för i min värd är det inte en passande häst för en 50-årig hobbyryttare. Men säljaren rider svår klass, unghästchampionat och säger allt rätt på nätet angående utbildning av hästar och hästvälfärd. Och har många fans, som jag uppfattar som vettiga. Hästen visades riden och var mer än grön, den såg knappt riden ut men visades i alla gångarter. Eftersom den skulle vara snäll sitter min bekant ändå upp, skrittar tre varv och när de ska börja trava börjar hästen tvånga som jag aldrig sett förut. Hon åker av och kunde ha skadat sig så otroligt illa men blir ”bara” blåslagen och kan inte gå och röra sig ordentligt på en dryg vecka. Säljaren säger, ”så har den aldrig gjort förut”.

Vad jag vill säga med min långa historia är att säljaren borde vetat vad som fanns under ytan när en ny och mindre skicklig ryttare satt upp. En snäll häst ska tåla att man sitter upp direkt även om inte allting är rätt. Har du köpt en häst som är billigare än marknadsvärdet eller säljaren påtalat en känslighet i hästen får man räkna med att det tar en längre tid innan allt ”fungerar” som vanligt.

Men om du köpt en häst som ska vara okomplicerad så hade jag försökt att reklamera. Om jag hade varit säljare hade jag hellre tagit tillbaka hästen på en gång innan saker eskalerat. Om inte annat för hästen skull. Tycker att du gör rätt som inser att du är rädd, tror att de flesta av oss går igenom en eller fler perioder där vi är osäkra eller rädda. Blir ännu svårare att ta sig igenom när det är med en häst du inte känner.
Skulle inte säljaren ta tillbaka hade jag lämnat iväg den för försäljning eller om du ändå gillar hästen försökt hitta någon som kan hjälpa dig rida/utbilda hemma under ett par månader.
En framtida tävling och träningskompis
Det kan mycket väl stämma, det låter som en häst som inte är särskilt utbildad på banan. Den kanske är säker när det gäller att rida ut rakt fram utan några direkta krav. Men det spelar ju för stunden ingen större roll då det inte är en häst som passar dig riktigt.
Den är riden på bana. Tillräckligt för ålder. Gått tävling 1 meter och riden senaste 2 åren. Gått Pay and juni och fälttävlan. Jag tycker det är lagom för en 5 åring. Mycket mer än min 6 åring hade gjort

Men i ditt fall så sa säljaren att hästen kan ha sadeltvång, även om den borde sagt det på telefon så hade det varit ett lättare val att välja huruvida man vill åka och titta eller inte. Det som missuppfattade var ju just att "men hästen är ju snäll" så det satts upp och red på utan att ta i beaktning att säljaren sa att hästen hade sadeltvång.
Gällande i mitt fall så hade det inte varit hos en så välrenommerad ryttare hade min bekant aldrig fått sitta upp. Jag trodde att detta var någon som man verkligen kunde lita på, har aldrig hört något illa om henne varken före eller efter. Men jag gjorde fel i att inte bara tacka för oss och åka hem igen. De sa att det bara gällde om hästen stått några dagar, vid provridningen så linades hästen först och visades under ordinarie ryttare utan problem. Hästen sen fullkomligt exploderade i en kombination och rodeobockingingar och stegringar när den skulle börja trava. Det är inte normalt, inte ens på en häst som kan visa lite sadeltvång. Den känsligheten måste de ha känt tidigare även om de med sin rutin kunde läsa och hantera den mycket bättre än en hobbyryttare. Min bekant var väldigt försiktig och hon rider mjukt redan från början, så varför skriver du "satts upp och red på utan att ta i beaktning att säljaren sa att hästen hade sadeltvång."

Oavsett menar jag att om TS köpt en häst som beskrivits som en tanthäst och den reagerar som den gör vid första uppsittningen så har hon inte fått vad hon var ute efter.

Samma typ av sadelgjord som vid provridning (vanlig rak med fluff). Snällt eggbett tredelat (samma som provridning). Ute 7-18,
Men sadeln var ny? Du skrev att den var utprovad, men när och hur provades den ut om du köpte hästen i torsdags och red första gången i lördags? Var det första gången du red hästen i den sadeln då?

Jag har ett exempel på genomsnäll häst som (strax efter inridning) plötsligt stegrade och slog runt vid ett par tillfällen. Ena var då sadel sattes på första gången efter vila (vilan skedde på annan plats än hos tränaren). Andra gången vid ”skarp” vändning med bett i munnen (utan ryttare på ryggen). Det fanns en spänning/låsning vid hals/bog och efter behandling hände det aldrig igen trots att det försökte provoceras fram (hos ny tränare). Hästen var känslig, men genomsnäll och trygg även vid ridning med fart ute.

Är du rädd för hästen ska du såklart inte behålla den, att slå över är skitläskigt för alla ryttare. Men jag tänker att det potentiellt kan finnas nån låsning eller liknande som nya sadeln påverkade mer och därför reagerade hästen starkt på den? Att hästen slår runt är för mig ett tydligt tecken på att det orsakas av smärta eller rädsla (dvs hästen reagerar rent instinktivt och har inte koll på kroppen och därmed är det större risk att tappa balansen) till skillnad mot stegring av irritation där det sällan sker på ett okontrollerat sätt från hästens håll utan reaktionen är mer ”planerad” och under kontroll.

Var det en smärtreaktion kan det ju dessutom räcka att hästen upplever att den dessutom sitter fast (ryttaren tar i tyglarna och/eller den som håller i håller emot med linan) för att det ska generera i panikkänsla och hästen därför reser sig på det sättet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 204
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat