Reklamera häst

Jag kan inte se att du egentligen har nåt case, allt går ju som de flesta skrivit att förklara med att hästen är ung, du borde gett den mer tid att landa osv - MEN - jag tycker du ska prata mer med säljaren och se om de kan tänka sig att ta tillbaka hästen för jag tycker inte du ska ha en häst som du blivit så rädd för (vilket jag förstår, att gå runt med en häst är bland det otäckaste man kan göra) och jag tycker att det bästa för både dig och hästen är att ni går skilda vägar.

Lycka till! <3
Jag tror inte heller det men jag är livrädd hela tiden med henne.
Har ni gjort en ordentligt besiktning med röntgen (rygg) innan köp med EGEN veterinär?
Japp. Det är gjort.

Tack för alla svar. Det jag fått ut är att jag är dum i huvudet, kortfattat. Kul. Jag trodde att sitta upp och skritta dagen efter hon gått på Lina skulle vara ok. Jag hade inga krav på henne utan gick runt med henne innan.

Någonting gjorde att det small men oavsett är jag jätte rädd för henne. Känns inte schysst mot henne eller mig men jag litar inte alls på att hon inte ska göra det igen. Vi har longerar henne nu två gånger efter händelsen.

Vid köp så besiktades hon och röntgade rygg UA. Såldes med utbildningsnivån 1m och H80.

Jag tror säkert hon är snäll och behöver mer tid jag känner mig bara så fruktansvärt rädd, för mig spelar pengarna ingen roll utan skulle vilja överleva morgondagen. I min mening är det inte normalt för en häst att vilja falla bakåt.

Det är helt ok att du blivit rädd för hästen. Men det kan mycket väl vara så att du var den som gjorde att situationen uppkom.

Jag är högst tveksam till om du kan häva köpet, men annars får du sälja henne vidare (ev via försäljningsstall eller liknande) och köpa en annan häst.

Ja jag förstår också att den är ung och trodde att leda skulle vara ok. Inga krav alls. Jag förstår att hästen är ung men är fortfarande skiträdd för henne. Jag vill inte dö.
Jag förstår att du är rädd. Det är inte konstigt alls utan fullt normalt. Jag hade varit livrädd. Det hela är att jag har mycket svårt att se att du har en grund för reklamation.

(Min klippning)

Jag förstår att du är rädd. Men angående detta.

Jag tänker att hästen stegrade, tappade balansen och slog över. Inte att hon föll bakåt med mening för att bli av med dig, så att säga.
Det var inte som att hon reste sig, utan att hon hoppade rakt upp. Kom från ingenstans, en stegring kan man ju oftast känna innan

Det var inte som att hon reste sig, utan att hon hoppade rakt upp. Kom från ingenstans, en stegring kan man ju oftast känna innan

Då tror jag ännu mer på att hon helt enkelt tappade balansen. Hon är ju ung, verkar blivit stressad och balansen blir ju helt annorlunda med en ryttare på ryggen (i synnerhet i situationer där ryttaren kanske inte lyckas följa med och hålla balansen själv).

Då tror jag ännu mer på att hon helt enkelt tappade balansen. Hon är ju ung, verkar blivit stressad och balansen blir ju helt annorlunda med en ryttare på ryggen (i synnerhet i situationer där ryttaren kanske inte lyckas följa med och hålla balansen själv).
Ja jag tror också hon inte menade det men just att känna sig rädd på det här sättet känns inte alls kul. Vågar ju inte rida henne, vad ska man göra framåt liksom?

Jag köpte en ung häst för några år sedan. Red in (med hjälp av tränare) och utbildade. Allt gick jättebra tills en dag när vi började hoppa in honom (självklart låga hinder).

Istället för att hoppa över det 30 cm höga hindret, så hoppade hästen över hinderstödet och jag föll från över 2 meters höjd, bröt käken och låg i respirator några dagar.

Ingenting av detta var hästens fel, men jag blev rädd. Red efter olyckan, men kände själv att jag var rädd och valde att skicka hästen på träning.

Hästen såldes efter några månaders träning och allt har gått bra med nya ryttaren.

Det är lätt att bli rädd. Jag förstår din rädsla.

Att reklamera blir nog tyvärr svårt.

I ditt fall hade jag i första hand pratat med säljaren och frågat om hen kan ta tillbaka hästen och sälja till någon annan.

I andra hand hade jag skickat iväg på träning/försäljning till någon duktig ryttare omgående.

Tack för alla svar. Det jag fått ut är att jag är dum i huvudet, kortfattat. Kul. Jag trodde att sitta upp och skritta dagen efter hon gått på Lina skulle vara ok. Jag hade inga krav på henne utan gick runt med henne innan.

Någonting gjorde att det small men oavsett är jag jätte rädd för henne. Känns inte schysst mot henne eller mig men jag litar inte alls på att hon inte ska göra det igen. Vi har longerar henne nu två gånger efter händelsen.

Vid köp så besiktades hon och röntgade rygg UA. Såldes med utbildningsnivån 1m och H80.

Jag tror säkert hon är snäll och behöver mer tid jag känner mig bara så fruktansvärt rädd, för mig spelar pengarna ingen roll utan skulle vilja överleva morgondagen. I min mening är det inte normalt för en häst att vilja falla bakåt.
Jag håller inte med de andra, tycker inte alls du tänkt galet. Hästen är ju 5 år, inte 3 och nyss inriden liksom. Tycker inte du gjorde något konstigt som satt upp (dessutom med medhjälpare).

Svårt att veta varför hästen gjorde som den gjorde. Har du någon som skulle kunna hjälpa dig med hästen lite framåt så ni kan se om beteendet återkommer eller om det var en engångsgrej?
Klart du inte ska behålla en häst du blivit då rädd för. Prata med säljaren och kolla om de kan tänka sig att köpa tillbaka hästen, annars kanske lämna den till någon som kan sälja den åt dig?

Ja jag tror också hon inte menade det men just att känna sig rädd på det här sättet känns inte alls kul. Vågar ju inte rida henne, vad ska man göra framåt liksom?

Vill inte säljaren låta köpet gå tillbaka, så håller jag med övriga: lämna iväg hästen för försäljning. Det kostar en slant men jag tror att det är det smidigaste alternativet, om du inte kan visa henne själv. Kanske kan säljaren tänka sig att hjälpa dig, om det fungerade bra hos hen?

Jag säger inte att du gjorde något tokigt, men jag tolkar det som att du inte vill ha hästen kvar (vilket jag kan förstå, när du blivit så rädd. Självklart inte alls kul!).

Senast ändrad:
Jag håller inte med de andra, tycker inte alls du tänkt galet. Hästen är ju 5 år, inte 3 och nyss inriden liksom. Tycker inte du gjorde något konstigt som satt upp (dessutom med medhjälpare).

Svårt att veta varför hästen gjorde som den gjorde. Har du någon som skulle kunna hjälpa dig med hästen lite framåt så ni kan se om beteendet återkommer eller om det var en engångsgrej?
Klart du inte ska behålla en häst du blivit då rädd för. Prata med säljaren och kolla om de kan tänka sig att köpa tillbaka hästen, annars kanske lämna den till någon som kan sälja den åt dig?
Jag håller också med, det är en femåring. Den är ändå riden några år (vid normal utbildning ) och om den inte reagerat på miljön/varit nervös innan hade jag absolut kunnat hoppa upp själv.
Att spontant resa sig och gå över låter inte alls normalt.

Jag har varit med om det en gång; med min ks-häst vars sadel inte passade längre. Kunde dock hoppa av i farten så vi aldrig ramlade över.

Tyvärr ingen som kan göra det på hemmaplan. Jag känner mig fruktansvärt dum som hoppade upp men tänkte att den är 5, igång och har tävlat. Att skritta vore ok. Jag ska kolla med säljaren annars får jag nog lämna bort.

Har tidigare köpt häst i 6 års åldern som jag gjort samma upplägg på. Det har gått bra. Det var tidig vår och detta är ju sen höst på 5 års säsong så trodde som sagt det vore ok

Tyvärr ingen som kan göra det på hemmaplan. Jag känner mig fruktansvärt dum som hoppade upp men tänkte att den är 5, igång och har tävlat. Att skritta vore ok. Jag ska kolla med säljaren annars får jag nog lämna bort.

Har tidigare köpt häst i 6 års åldern som jag gjort samma upplägg på. Det har gått bra. Det var tidig vår och detta är ju sen höst på 5 års säsong så trodde som sagt det vore ok
Du är inte dum.
En häst som dessutom tävlat har ju varit på nya platser förut, och borde kunna hantera det hyfsat. Finns femåringar som åker halva Europa för en tävling..

Nej sålänge hästen fått en ”vanlig” utbildning och du inte fått information om några särskilda behov så låter upplägget helt rimligt.
Sen kanske hästen reagerade på ett sätt som inte är typiskt dens vanliga fungerande, vem vet. Lätt att vara efterklok, men tycker verkligen inte att du har gjort något konstigt.

Du förlorar säkert en del pengar på att lämna bort för försäljning men så kanske det får vara. Om du skulle vilja driva ett reklamationsärende är även det kostsamt, och inte så säkert att du får rätt.

Förstår din rädsla.
Vad har ni för typ av sadelgjord? Hur är upplägget runt hästen? Utetid i hage jämfört med innan?

Just nu kan ju endel hästar bli lite hetare pga väderomslaget (det blir kallare)
Ni har ingen ryttare som kan komma ut och hjälpa er?

Jag tycker inte heller att du har varit dum eller gjort fel. Den är som som sagt 5, snart 6 år och låter inte helt grön.
Tycker fortfarande att det låter som ett sadeltvång med tanke på den starka reaktionen.

Jag hade också blivit rädd och inte satt mig på den hästen igen.
Prata med säljaren om de kan tänka sig att köpa tillbaka. Annars lämna bort hästen för försäljning.
Kolla upp stället noga innan bara om du inte känner dem sen tidigare.

Vad var du ute efter för häst? En normal femåring ska man kunna rida på direkt, om säljaren sålt ett projekt eller en känslig häst är det en helt annan situation.

Hade en bekant som letade snäll men framåt häst att träna med, inte tävla och den behövde inte vara utbildad. Så en passande häst för en 50-årig amatör som vill ha en okomplicerad häst, budget upp till 175. En av de vi tittade på var en ”grön” fyraåring som skulle vara väldigt snäll. Säljaren började med att lina den då hon i förbifarten sa att den kan ha lite sadeltvång om den stått några dagar, något hon har inte sagt över telefon. Redan där borde vi ha åkt hem för i min värd är det inte en passande häst för en 50-årig hobbyryttare. Men säljaren rider svår klass, unghästchampionat och säger allt rätt på nätet angående utbildning av hästar och hästvälfärd. Och har många fans, som jag uppfattar som vettiga. Hästen visades riden och var mer än grön, den såg knappt riden ut men visades i alla gångarter. Eftersom den skulle vara snäll sitter min bekant ändå upp, skrittar tre varv och när de ska börja trava börjar hästen tvånga som jag aldrig sett förut. Hon åker av och kunde ha skadat sig så otroligt illa men blir ”bara” blåslagen och kan inte gå och röra sig ordentligt på en dryg vecka. Säljaren säger, ”så har den aldrig gjort förut”.

Vad jag vill säga med min långa historia är att säljaren borde vetat vad som fanns under ytan när en ny och mindre skicklig ryttare satt upp. En snäll häst ska tåla att man sitter upp direkt även om inte allting är rätt. Har du köpt en häst som är billigare än marknadsvärdet eller säljaren påtalat en känslighet i hästen får man räkna med att det tar en längre tid innan allt ”fungerar” som vanligt.

Men om du köpt en häst som ska vara okomplicerad så hade jag försökt att reklamera. Om jag hade varit säljare hade jag hellre tagit tillbaka hästen på en gång innan saker eskalerat. Om inte annat för hästen skull. Tycker att du gör rätt som inser att du är rädd, tror att de flesta av oss går igenom en eller fler perioder där vi är osäkra eller rädda. Blir ännu svårare att ta sig igenom när det är med en häst du inte känner.
Skulle inte säljaren ta tillbaka hade jag lämnat iväg den för försäljning eller om du ändå gillar hästen försökt hitta någon som kan hjälpa dig rida/utbilda hemma under ett par månader.

Hur långt bort är säljaren? Tänkte om det går att få den gamla ryttaren att rida hästen hos dig för att se hur den beter sig.
Tycker också att hästens reaktion är väl kraftig även om den är ung..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 204
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat